یک کارشناس ترانزیت ریلی گفت: تکمیل خطآهن تبریز - مرند - چشمهثریا به یکی از اولویتهای استراتژیک ایران تبدیل شده، مسیری که میتواند کشور را دوباره به شبکه ریلی ترکیه و سپس اروپا متصل کند.
طبق گزارش دیوان محاسبات بانکها تکلیف قانونی پرداخت وام نهضت ملی مسکن را اجرا نکرده و ۱۶۲۰ هزار میلیارد تومان از تعهد خود را در بازار مسکن به تسهیلات مسکن اختصاص ندادهاند.
ایران در نقطهای ایستاده که با تکمیل تنها چندصد کیلومتر ریل استاندارد میتواند از مسیرهای فرعی جدا و وارد شاهراه اصلی ترانزیت چین–اروپا شود؛ فرصتی که همزمان با افزایش همکاریهای تهران، آنکارا و پکن بیش از گذشته اهمیت یافته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت دو پروژه بزرگ ریلی کشور؛ یعنی اردبیل- میانه ۹۵ درصد و راه آهن زاهدان- چابهار بیش از ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
یک کارشناس ارشد مناطق آزاد تجاری گفت: مناطق آزاد ایران با وجود برخورداری از موقعیت جغرافیایی ممتاز و منابع انسانی توانمند، اما هنوز فاصله قابلتوجهی با استانداردها جهانی دارند.
قیمتهای بازار سرسامآور است، سامانههای ثبتنام مسکن بسته و بانکها تسهیلات نمیدهند؛ کارشناسان معتقدند عرضه زمینهای دولتی تنها راه کاهش فشار هزینهها مسکن به مردم است.
در حالی که بخشی از کامیونهای صادراتی تا یک هفته پشت مرزها متوقف میمانند، مدیرکل دفتر خدمات آماد سازمان توسعه تجارت میگوید تعدد نهادهای تصمیمگیر و نبود مدیریت واحد در مرزها، هزینههای حملونقل را چندبرابر کرده و نفس صادرات را گرفته است؛ تا زمانی که لجستیک کشور تقویت و مدیریت مرزها یکپارچه نشود، نمیتوان از رقابتپذیری صادرات ایران سخن گفت.
یک کارشناس ترانزیت گفت: با تکمیل راهآهن چابهار - زاهدان، بندر چابهار به نقطه تلاقی دو کریدور بزرگ ITI و CPEC تبدیل میشود و ایران را به محور اتصال شرق و غرب آسیا بدل میکند.
در شرایطی که شرکت هواپیمایی اتریشی که زیرمجموعه گروه لوفتهانزا است اعلام کرده پروازهای مستقیم به ایران را از سر گرفته است، برخی ایرلاینهای ایرانی نیز در تلاش برای برقراری پرواز در برخی مسیرهای اروپایی هستند.
ایران در رتبه سوم جهانی فرونشست زمین قرار دارد؛ تهدید جدی میراث تاریخی