وقتی پسرِ یک اسطوره تصمیم میگیرد فیلم بسازد، نتیجهاش اثری میشود که نه سینما دارد، نه احساس؛ فقط تقلیدی رنگپریده از شکوهِ گذشته.
برگزاری جشنوارههای سینمایی بدون اخذ مجوزهای قانونی، بار دیگر بحث نظارت و مسئولیتپذیری نهادهای فرهنگی را به میان آورده است؛ رویدادهایی که بهجای تقویت هنر، به صحنه بیمدیریتی و حاشیههای پرانتقاد بدل میشوند.
منوچهر علیپور بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون این روزها مشغول ایفای نقش «برزوی آهنگر» برای سلمان فارسی است.
نخستین تصویر «مرتضی عقیلی» در فیلم سینمایی «های کپی» به تهیهکنندگی و کارگردانی «علیاکبر ثقفی» رونمایی شد.
شاید برای نسل امروز باور پذیر نباشد اگر بشنود زمانی نسل جوان این مملکت فیلمی را روی پرده سینما دیده و آنقدر در هنرنمایی یک بازیگر غرق شده که بعد از پایان فیلم ، او را مثل یک قهرمان روی دست بلند کرده و به خیابان برده؛ آن بازیگرِ کاریزماتیک، فرامرز قریبیان بازیگر فیلم «گوزنها» است که سینمای ایران در این سالها کمتر همانند او را به خود دیده است، این هنرمند امروز ۸۴ ساله میشود.
حراجهای نوامبر نیویورک به ارزش ۱.۶ میلیارد دلار میتواند نقطه عطفی برای بازار هنر باشد. به همین مناسبت به برخی از اوج و فرودهای این سال که به این لحظه منتهی شدهاند، نگاهی داریم.
هفته گذشته، صدرنشینی «آقای زالو» در اکران بعد از دو هفته تقریبا تثبیت شد؛ از آن سو با وجود اکران «سینماشهرقصه» پس از هفت سال و با فراز و نشیب، این فیلم هنوز نتوانسته مخاطبان خود را به سینماها بکشاند.
دو فیلم سینمایی جدید در حالی به چرخه اکران اضافه شدهاند که حال و هوای گیشۀ سینماها چنگی به دل نمیزند و به نظر میرسد رکود دورانِ نزدیک به جشنوارۀ فجر، امسال خیلی زودتر شروع شده است. علت این رکود را برخی در فیلمهای شبیه به هم میدانند، برخی در اوضاع خراب جیب مردم و برخی هم در حضور پرتکرار چند بازیگر!
واگویههای درونی یک زن را هم رمان خوب مکتوب کرده، و هم آبیار به خوبی به تصویر کشیده است. حتی استفاده از «مکر زنانه»، به عنوان تیر آخر از سوی محبوبه که پیچه از صورت کنار می زند تا رحیم را دچار خود کند.
با نگاهی به داستان، شخصیتها و حتی فیلمنامه، بهنظر میرسد «شغال» بیشتر از آنکه اثری منحصر بهفرد باشد، تنها نسخهای ضعیف و بیروح از سریالهای مشهور مانند «فاطما گل» است.