| | |
گزارش
نتیجه خوش خدمتی به روباه
استارنت هم چندان شرایط خوبی ندارد و گویا به دلیل جنگ و مسائل دیگر تولید مهمترین سریالش یعنی کنکل متوقف شده است و اخباری از اطراف استارنت میگوید که هلدینگ طبیعت خیلی از شرایط بازار راضی نیست
به گزارش روایت فردا اردیبهشت ۱۳۹۰ است و استیلآذین سقوط میکند. چند روز بعد، مهدی مهدویکیا یکی از انبوه کاپیتانهای آن تیم، مقابل میکروفن خبرنگار ایسنا قرار میگیرد و میگوید: «اتفاقی که برای استیلآذین افتاد همه سرمایهگذاران و کسانی که میخواستند پولهایشان را به فوتبال بیاورند، ترساند.» خوبی فوتبال همین است؛ بازنده و برنده دارد. اگر نتوانی تیمداری کنی، سقوط میکنی. با ترفندهای صوری نمیشود خودت را سرپا نشان بدهی. هفته قبل، از گوشهوکنار یکی از پلتفرمهای تازهتأسیس خبری میرسد؛ صاحبان پلتفرم ذکر شده از ورود به بازار نمایش خانگی پشیمان شدهاند. مثلاینکه بازار ویاودیها صرف ندارد. انگار اتفاقی دارد میافتد که چندان هم ناآشنا نیست.
از پلتفرم داشتن پشیمان گشتهایم
اواخر زمستان ۱۴۰۱ که ساترا به شبکه ملی مجوزها پیوست، موجی از شرکتهای مختلف اعلام حضور کردند تا مجوز پلتفرم نمایشخانگی دریافت کنند؛ از واردکنندگان غذای حیوانات خانگی گرفته تا بانکها و شرکتهای صنایع غذایی. در وهله اول همهچیز منطقی به نظر میرسید. ۱۴۰۱ یکی از سالهای اوج نمایش خانگی بود و تحلیلها میگفتند سود اصلی صنعت تصویر کشور، قرار است سهم نمایش خانگی بشود. بوی کباب میآمد. فرایند ثبت و درخواست برای مجوز از ۱۴۰۲ شدت گرفت و حاصلش در ۱۴۰۳ نمایان شد.
ساترا که میخواست انحصار بازار را بشکند، حالا به صورت بالقوه این کار را کرده بود. تا شهریور ماه ۱۴۰۳ بیش از ۶۰۰ پلتفرم (البته بخشی از آنها اشتراک فروش بودند) مجوز گرفتند. صداها از خبرگزاریها و روزنامههای مختلف بلند شد؛ میگفتند شرایط فعلی و این میزان از مجوز که به هر بنیبشری داده میشود، در آینده ایجاد فساد کند. ساترا در آخرین خبرش درباره شرایط پلتفرمها، در دیماه ۱۴۰۳، اعلام کرد: «مجوز ۱۰ پلتفرم را باطل کردیم.» حالا از دیماه بیش از ۶ ماه میگذرد و سازمان تنظیم مقررات دیگر هیچخبری درباره پلتفرمهای تازهتأسیس یا ابطال شده را روی سایتش بارگذاری نمیکند.
در این شرایط دو حالت فرض میشود؛ اول آنکه دیگر هیچ پلتفرمی ثبت نشده و دوم اینکه ساترا نمیخواهد با پلتفرمهای جدید بهانه دست روزنامهها و خبرگزاریها بدهد. هر کدام از این دو فرض را هم صادق بدانیم، باز نتیجه ثابت است؛ همه فهمیدهاند که بازار نمایش خانگی کساد است، این شرایط وقتی پررنگتر میشود که نگاهی به بازماندگان موج پلتفرمهای جدید بیندازیم. بازماندگانی که هیچکدامشان حالوروز خوبی ندارند.
افتتاحیۀ خوب و سقوطهای چشمگیر
از بین آن ۶۰۰ پلتفرم مجوزگرفته، چهار پلتفرم به تولید اثر رسیدهاند. شیدا، استارنت، نمافیلم و زینما، نامهای این سه ویاودی تازهتأسیس است. مالکیت شیدا با بانک گردشگری است، مالکیت استارنت با هلدینگ طبیعت است و مالکیت پلتفرم سوم یعنی زینما با علی طلوعی، تهیهکننده سینماست.
نمافیلم هم دست یک گروه تبلیغاتی به نام شروههای موج است. بیش از یکسال از زمانی که پلتفرم شیدا نماد الکترونیکش را دریافت کرد، میگذرد. شیدا پرخبر کارش را شروع کرد. پلتفرم نمایش خانگی بانک گردشگری در ابتدای مسیرش خبر از تولید سریالی با حضور شهاب حسینی داد. بعد اعلام کرد بامداد خمار را با نرگس آبیار جلو میبرد. در آخر هم اخباری به گوش رسید که شیدا میخواهد پخش سووشون را هم در دست بگیرد که البته موفق نیست.
۱۰ بهمنماه ۱۴۰۳ اولین قسمت آبان پخش میشود. کمتر از یکماه بعد شیدا اعلام میکند که بیش از ۵۰۰ هزار اشتراکش به فروش رفته. آن هم تنها با محتوای یک سریال. شیدا گروه دوبلاژ هم راه میاندازد و به نظر میرسد که کار را قوی آغاز کرده. همهچیز خوب جلو میرود. تا اینکه سریال به نیمه میرسد، کیفیت افت و مخاطب کاهش پیدا میکند.
پلتفرم دیگری هم بالا آمد که نامش استارنت بود. استارنت دومین پلتفرمی است که در میانه بیش از ۶۰۰ پلتفرم تازهتأسیس توانست خودش را بالا بکشد و محتوایش را منتشر کند. استارنت با دستی پرتر آمد. پخش دو سریال «کنکل» و «جزرومد»، در نگاه اول همه را مطمئن کرد که قرار است یک بازیگر مهم به نمایش خانگی اضافه شود.
استارنت اعلام میکند برای دیدن سریالهایش نیاز به خریدن اشتراک هم نیست و همه میتوانند صرفاً با ثبتنام در استارنت سریالها را ببینند. گروه مالی طبیعت بهعنوان گرداننده این پلتفرم تمرکزش را روی تبلیغات محصولاتش در سریالها گذاشته و سه مرتبه (در آغاز، میانه اول و میانه دوم) در هر قسمت از سریالهایش تبلیغات شرکتهای زیر مجموعهاش را انجام میدهد. شاید عجیب به نظر برسد اما انگار طبیعت بهجای آنکه تبلیغاتش را به سایر پلتفرمها و سریالها بدهد، برای تبلیغاتش پلتفرمزده و خیالش را راحت کرده.
بااینحال استارنت هم چندان شرایط خوبی ندارد و گویا به دلیل جنگ و مسائل دیگر تولید مهمترین سریالش یعنی کنکل متوقف شده است و اخباری از اطراف استارنت میگوید که هلدینگ طبیعت خیلی از شرایط بازار راضی نیست و احتمال واگذاری پلتفرم وجود دارد. نمافیلم شاید در تولید محتوا متفاوتترین پلتفرم با باقی ویاودیهای حاضر بود. نمافیلم بهجای آنکه کارش را با سریال آغاز کند با رئالیتیشو شروع کرد.
«عالیجناب» تنها تولید نمافیلم بود که با حضور برخی بازیگران سینما و بازیگران تبلیغات تلویزیونی انجام شد. این برنامه به پیروی از موج تولید «مافیا» در نمایش خانگی ساخته و منتشر شد. مالک نمافیلم شروههای موج است که یک شرکت تبلیغاتی است. نمافیلم به جز این اثر دست به تولید هیچ اثر دیگری نزد.
دیگر پلتفرم بازار یعنی زینما هم که قرار است بهزودی سریالی را منتشر کند، از همین ابتدا شروع مبهمی داشته. مالک این پلتفرم شرکت نوآوران بامداد راه سبز است که مالکیتش را علی طلوعی تهیهکننده «بخارست»، «مانکن» و «ملکه گدایان» بر عهده دارد. نوآوران بامداد راه سبز پیشازاین پلتفرم فیلمنوا را برعهده داشت که دوسالی فعالیت کرد و در نهایت نماد الکترونیکش منقضی و از دسترس خارج شد. خود طلوعی هم با شرکت نبراس پیکچرز میخواست وارد نمایش خانگی شود که گویا از این موضوع منصرف شده است. حالا خبر رسیده، سریالی که قرار بود از طرف نبراس پیکچرز پخش شود به زینما رسیده است. پلتفرمی که سریال «شغال» را قرار است منتشر کند. سریال جدید شغال به کارگردانی بهرنگ توفیقی و تهیهکنندگی علی طلوعی، این روزها مراحل نهایی آمادهسازی خود را پشت سر میگذارد و مهدی سلطانی و کامبیز دیرباز در آن ایفای نقش میکنند. نکته جالب این اثر، حضور مالک پلتفرم بهعنوان تهیهکننده است. از طرفی زینما اعلام کرده قرار است سریالش را بهعنوان محصول مشترک با فیلیمو منتشر کند که این هم خودش، جالب توجه است.
پلنِ ای و بی و سیتان غلط است
چرا از چهار پلتفرمی که موفق شدهاند دست به تولید اثر بزنند، همه در معرض ورشکستگی هستند؟ شرکت ورشکسته را استراتژی ورشکسته میسازد. از چهار پلتفرمی که وارد نمایش خانگی شدند، دو مورد برای ابرسرمایهداران است و دو مورد برای سرمایهداران خرد. دو ابر سرمایهدار با استراتژی متفاوتی وارد بازار شدند. شیدا با افتتاحیه مفصل، تبلیغات برای سریالهایی که ۶ ماه از تولیدشان مانده بود و البته با استفاده از نامها و چهرهها وارد چرخه پلتفرمداری شد. بااینحال فقط یک سریالش آماده بود و بعد از آن مجبور شد نقشه دومی را در دستورکار قرار دهد. اقدام دوم سهیمشدن در تولید سریالهای دیگران بود. استراتژی دوم شیدا کاملاً به نفع پلتفرمهای بزرگ و در راستای قدرتمندتر شدنشان بود.
دیگر ابرسرمایهداری که پلتفرم نمایش خانگی بالا آورده، استارنت است. این پلتفرم همان ابتدای کار محتواهایش را بهصورت رایگان عرضه کرد و این را در نظر داشت که در ادامه کار و پس از جاافتادن شروع به فروش اشتراک کند و به این شکل در بازار تثبیت شود. مدل انتخابی استارنت شبیه به فروشگاههای زنجیرهای بود که با اشانتیون و نمونه کار میخواهند بازاریابی ابتدایی داشته باشند و بعد از مدتی فروششان که بالا رفت و مزیت رقابتی کسب کردند، وارد بازار اصلی شوند. روی کاغذ این استراتژی چندان غلط نیست اما موضوع اصلی در تفاوت ماهوی پلتفرم و فروشگاه زنجیرهای نهفته است. اگر هلدینگ طبیعت میتواند با این استراتژی برای فروشگاههای زنجیرهایاش مخاطب بگیرد این دلیلی بر آن نیست که پلتفرم نمایش خانگی هم به این شکل بتواند مخاطب پیدا کند. از طرفی استارنت از همان شروع مسیر راه اشتباهی را انتخاب کرده چون پیشازاین پلتفرمهایی مانند تماشاخونه مسیر استارنت را با رایگانسازی محتوا رفته بودند و پس از مدتی دچار توقف در تولید آثارشان شدند.
با این تفاصیل، استارنت میتواند خوشحال باشد در مسیری که انتخاب کرده، حداقل با تبلیغات مکرر محصولاتش، توانسته بخشی از سرمایه هزینه شده را بازگرداند. شاید اشتباه دیگر استارنت، عرضه تمام سریالهایش بهصورت همزمان بود. تولیداتی که این پلتفرم طی یک سال به آن رسیده بود ناگهان بهصورت همزمان عرضه شد و عملاً کار را برای ادامه مسیر این پلتفرم سخت کرد. ابرسرمایهدارها را هم که کنار بگذاریم میرسیم به پلتفرمهای کوچک و تکمحصولی؛ پلتفرمهایی که مهمترین مشکلشان تکمحصولی بودن و نداشتن مزیت رقابتی است. نمافیلم با رئالیتیشوی عالیجناب عملاً پشتدست پلتفرمهای بزرگ بازی کرد، البته خیلی دیگر تکراری شده بود، این پلتفرم در زمانی که موج مافیاسازی در کشور خوابیده دست به تولید محتوا در نمایش خانگی زد و عملاً با همین درنظرنگرفتن میل مخاطب، حتی اسمش هم در افواه مردم شنیده نشد و تنها گوشههایی از برنامهاش در قالب تکههای وایرالی در فضای اینستاگرامی چرخید و پس از آن این پلتفرم دیگر برنامه اختصاصیای را بالا نیاورد. سوای اینها نمافیلم در فروش اشتراک از قیمتگذاری اشتباهی استفاده کرد.
این پلتفرم در حال حاضر با اشتراک ۱۵۰ هزارتومانی (برای یک ماه) عرضه شده، این در حالی است که پلتفرمهایی چون شیدا با محتوای تولیدشده باکیفیتتر قیمت اشتراکشان را روی ۱۴۰ هزار تومان تنظیم کردهاند. دیگر پلتفرم بازار یعنی زینما هم همین مشکل را دارد و با قیمت بالای اشتراکش عملاً خود را از بازی حذف کرد. البته این تنها موضوعی نیست که جایگاه این پلتفرم را در نمایش خانگی تضعیف کرده؛ زینما از اساس کارش را روی اشتباه طرح دوم شیدا بنا کرده است. این پلتفرم محصول اولش را با پلتفرم فیلیمو مشترک کرده تا بتواند هم هزینههای سریال را دربیاورد و هم تبلیغ اثرش بیشتر و بهتر انجام شود. غافل از اینکه با چنین کاری عملاً فروش اشتراک چندانی نخواهد داشت و بهعنوان یک پلتفرم برند، مطرح نمیشود. بااینهمه بستگی دارد استراتژی دوم زینما چه باشد، آیا تهیهکننده او که با وضعیت فروش در نمایش خانگی بیگانه هم نیست، پس از شغال باز هم اثرش را با باقی پلتفرمها مشترک میکند یا حضور مستقلتری در ادامه مسیرش خواهد داشت.
یک حساب سرانگشتی از نصرفیدن
وضعیت در پلتفرمهایی که اشتراکی نمیفروشند بدتر است. همه وضعیت شرح داده شده، در شرایطی است که پلتفرم بخواهد تنها با یک سریال کارش را جلو ببرد و آن سریال بتواند موفق ظاهر شود. از طرفی پلتفرمهایی که اشتراک نمیفروشند اوضاع پیچیدهتری دارند و عملاً مجبورند هزینههای سریالهایشان را از طریق تبلیغات تأمین کنند. (البته استارنت به جز تبلیغات محصولات هلدینگ تابهحال هزینهای برای سریالهای دیگر نداشته.) در این محاسبه البته باید در نظر گرفت که برخی سریالها بهتناسب تعداد قسمتهایشان، بیش از سه تا ۶ ماه ادامه پیدا میکنند و اگر بتوانند گیرایی داشته باشند، اشتراکهای سهماهه و بیشتر میتوانند به فروش برسانند.
با در نظر گرفتن این موضوع شاید در وهله اول اینطور به نظر برسد که با این حال فروش در نمایش خانگی منطقی است اما باز هم مسائل دیگری وجود دارد که کل موضوع را پیچیدهتر میکند. اگر در نظر بگیریم که هر قسمت سریال (بدون هزینه تبلیغاتش) چهارمیلیارد هزینه ببرد و در هر ماه چهار قسمت سریال منتشر شود، حدود ۱۶ میلیارد هزینه تولید یک ماهه در نمایش خانگی میشود که این موضوع در کنار رقم ۷۰ میلیاردی اشتراک در ماه، سود منطقی ۵۴ میلیاردی را حاصل میشود، بااینحال مسئله اینجاست که این ۵۴ میلیارد یک رقم موقتی است، تولید یک سریال اصولاً بیش از دوماه طول میکشد و عملاً اگر تا زمان ساخت اثر بعدی سریالی برای پخش وجود نداشته باشد، دیگر دخلها به خرجها نمیخواند. از طرفی واچتایم و میزان تماشا اصولاً پس از مدتی دستخوش تغییر میشود و کلیت درآمد حاصل از اشتراک کاهش پیدا میکند. از طرف دیگر وقتی سریالی که در نمایش خانگی آمده پایش به ماهوارهها باز شود میزان مخاطب پلتفرم بهشدت کاهش پیدا میکند. این را هم در نظر داشته باشید که تمام موقعیت شرح داده شده فقط و فقط درباره وضعیتی است که پلتفرم در اوج فروش اشتراکش باشد.
مسئلهای تازه که ممکن است همهچیز را پیچیدهتر کند
یکی از مسائلی که بهتازگی پیشآمده قانون تسهیم درآمد محتواست؛ قانونی که صدای همه پلتفرمهای نمایش خانگی را درآورده و باعث اعتراضشان به رئیسجمهور شده است. بر اساس این طرح هزینههای اپراتورها ممکن است تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و از طرف دیگر هزینههای اینترنت هم بالا خواهد رفت، با این محاسبات، پلتفرمهای نمایش خانگی هم (حداقل در کوتاهمدت) آسیب میبینند و طبیعتاً تمایل به سمت تماشای محتوای پلتفرمها در دیگر بسترها مثل ماهواره بیشتر میشود.
این افزایش ۲۰ درصدی هزینههای اپراتورها قرار است در جیب تولیدکنندگان دانشبنیان و آنهایی برود که تمرکز بر محتوای فاخر، همراستا با سیاستهای فرهنگی انقلاب اسلامی دارند و همین موضوع باعث شده پلتفرمها احساس خطر کنند که قرار است بازیگر دیگری به بازار پرآشوبشان اضافه شود؛ بازیگری که از تسهیلات دولتی میتواند استفاده کند و سودش در ضرر دیگر پلتفرمهاست. با در نظر گرفتن مجموعه این اتفاقات، هزینه و سرمایهگذاری در بازار نمایش خانگی چندان سودده به نظر نمیرسد و برای بسیاری از پلتفرمها حتی زیانده هم هست. پلتفرمهایی که اگر با نیت خیر وارد این بازار شده باشند، برای دوامآوردن نیاز به استراتژیهای دیگری در حوزه فروش و تبلیغات و سرمایهگذاری دارند و با این تکنیکهای فعلی چندان آینده خوشبینانهای برایشان نمیشود متصور شد. شاید مانند استیلآذین سقوط یکی از آنها بازار را بیشازپیش بترساند و بهجای آنکه تعداد پلتفرمهای تازهوارد بالاتر برود، این لغو مجوزهاست که تصاعد پیدا میکند.
منبع: روزنامه فرهیختگان
انتهای پیام/
آثار کمدی مدیری، رامبد، آقاخانی چرا در پلتفرم شکست خوردند؟ رضا عطاران بدل «صددام» است،اشتباه نکنید! هوش مصنوعی، صدای تازه شهروندان در جدال با گردشگری انبوه «دعای عرفه» متنی تعلیمی و عارفانه تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) آغاز عملیات انتقال زائران حج به مشاعر از ۱۴ خرداد/آمادگی سازمان حج برای میزبانی۸۶۷۰۰ زائر امامی که با علم، جامعه را ساخت توسعه اقامتگاههای بومگردی بدون توجه به زیر ساختها شدنی نیست هر بخش از ایران تکهای از وجودم است «ماهسون» برگزاری کنسرت در ایران را تکذیب کرد واکنش عضو بنیاد فرشچیان به وضعیت تابلوهای کاخ سعدآباد واکنش نماوا به مسدودی بعد از عرضه سریال «سووشون» سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد قصههای تاریخی در سریالها رونق گرفت بومگردانها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است کتاب «روحالله» بخشهای کمتر دیده شده زندگی امام را بیان میکند «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد «یزدان»؛ روایتی واقعگرایانه از معضلات شهر تهران چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران کرومی، لبوبو و... شخصیتهای محبوب کودکان امروز از کجا آمدهاند؟ صداپیشگی در کشور افت کرده است عادیانگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی نسل Z موزه را چگونه میبیند؟ این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد سریالهای خانگی، خشونت میسازند یا روایت میکنند؟ طرحی برای مقابله با ایرانهراسی و شگفتی از غنای تمدنی کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ دورخیز معنادار گلزار برای سینما و موسیقی سریالهای بیسلبریتی پلتفرمها پرمخاطبترند ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است سریال «وحشی» عقبگردی در کارنامه هومن سیدی است؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مردم تفاوت بین خائن و خادم را میدانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز میتوانیم بخندیم!» نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام میشود نمایشگاه کودکونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت «مشکاتیان» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت عرضه کتابهای لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب رویایی که در کاشان متولد شد جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید حذف بخشهایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیبها شد، نه مردم! انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ گشتی در نمایشگاه کتاب تهران تامین بودجه برای تجهیز کتابخانههای مناطق محروم هویت خلیج فارس را با ساخت فیلم و رمان تثبیت کنیم «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» نمایشگاه کتاب؛ چشمانتظار مردم سفر «بدون قرار قبلی» به مشهد با فیلمهای آخر هفته تلویزیون ویژهبرنامههایی برای ترویج فرهنگ مطالعه طنینِ «زیبا صدایم کن» در سالنهای سینما آیا گره گردشگری ایران و مصر باز میشود؟ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر آثار تلاشها و رهنمودهای رهبر انقلاب در حرکت قرآنی کشور مسئله فقط ایرانهراسی نیست/ چرا بلیت هواپیما برای اتباع خارجی دوبرابر حساب میشود؟ مستند «احمد» سریال میشود ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل میدهند اطلس مردمنگاری سرزمین ایران؛ رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس سریالهای «سلمان»، «پایتخت ۸» و «آقای قاضی» سال ۱۴۰۵ روی آنتن میرود آغاز یک سریال تاریخی ـ فانتزی از فردا ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی سوگواری برای شادی از دست رفته جنوب کشف سنگ گورِ پهلوی ساسانی در استان فارس کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماسهای مردمی صداوسیما حمید جبلی برای بچهها سریال میسازد اکران سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت؛ اعلام آمادگی هنرمندان جشنواره موسیقی نواحی برای اهدای خون به مجروحان سانحه بندرعباس فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُتها در دل میدان بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت کتابهایی که پر از فریادند! بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجالهایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه میکنند فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کرومی، لبوبو و... شخصیتهای محبوب کودکان امروز از کجا آمدهاند؟ سریال «وحشی» عقبگردی در کارنامه هومن سیدی است؟ بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز فعال شدن مجدد سلبریتیهای آشوبطلب در جشنواره فیلم فجر میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران کتابهایی که پر از فریادند! روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت جنجالهایی که از سینما شروع شد پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ دستمزدهایی که وسوسه میکنند سردیس حسن ریاحی موسیقیدان رونمایی شد سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام میشود نمایشگاه کودکونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت «مشکاتیان» زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم کمدی باید انسان را به تفکر وادارد کاروانسرای سعدالسلطنه اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ روایتی از «کتابشویی» کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است استعدادیابی قاریان نوجوان و جوان در جشنوارهای قرآنی اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست «تاسیان» رفع توقیف شد؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز میتوانیم بخندیم!» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید عرضه کتابهای لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست حذف بخشهایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیبها شد، نه مردم! «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ رویایی که در کاشان متولد شد گشتی در نمایشگاه کتاب تهران میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود سیمرغم را تقدیم مادران شهدا میکنم چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است اعلام ویژهبرنامههای سراسری اعیاد شعبانیه خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنینانداز شدند انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس حماسه نُتها در دل میدان احیای شب نوزدهم در مصلی تهران موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمیسازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دستهای پنهان عبور از نیل سینمای سنتی بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) سریالهای بیسلبریتی پلتفرمها پرمخاطبترند تامین بودجه برای تجهیز کتابخانههای مناطق محروم فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد شهید خاص 22 بهمن «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد مردم تفاوت بین خائن و خادم را میدانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود اطلس مردمنگاری سرزمین ایران؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است سریالهای خانگی، خشونت میسازند یا روایت میکنند؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مستند «احمد» سریال میشود اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» بومگردانها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است صداپیشگی در کشور افت کرده است عادیانگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماسهای مردمی صداوسیما خلاصه نمادین جهان ایرانی وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است «یزدان»؛ روایتی واقعگرایانه از معضلات شهر تهران کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نسل Z موزه را چگونه میبیند؟ «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری قصههای تاریخی در سریالها رونق گرفت کتاب «روحالله» بخشهای کمتر دیده شده زندگی امام را بیان میکند ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل میدهند کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند
تازه های شبکه اجتماعی
ارسال نظرات