| | |
«موسیقی مذهبی شیعیان ایران»؛
پژوهشی پیرامون شاخصترین نمونههای صوتی و الحان
مجموعه «موسیقی مذهبی شیعیان ایران» اثر جهانگیر نصری اشرفی به موضوعهای موسیقی دینی و مذهبی، ویژگیهای آنها و معرفی شاخصترین نمونههای صوتی و الحان موسیقی مذهبی شیعیان ایران میپردازد.
به گزارش روایت فردا «موسیقی مذهبی شیعیان ایران» حاصل پژوهش، ضبط و متن جهانگیر نصری اشرفی نویسنده، مردمشناس، پژوهشگر موسیقی، مجموعه ای از انواع موسیقیهای مذهبی شیعیان ایران است که سال ۱۳۸۸ در قالب چهار لوح فشرده به همت موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده و به معرفی موسیقی دینی و مذهبی، تعزیه ملی، تعزیه بومی، مدح و منقبت، نوحه و پیشخوانی و ویژگیهای آنها میپردازد.
نصریاشرفی در مقدمه این اثر پژوهشی نوشته است: «مجموعه حاضر مشتمل بر بخشی از تحقیقات نگارنده است که طی سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۸ صورت پذیرفته است. موارد انتخاب شده شاخصترین نمونههای صوتی و الحان موسیقی مذهبی شیعیان ایران است که با توضیحاتی موجز پیرامون مفاهیم هر یک از لحنها و نمونهها ارائه شدهاند.
یادآوری این نکته ضروری است که در پژوهش و ضبطهای میدانی و استودیوی این مجموعه تلاش و تمرکز بسیاری به خرج دادهام تا نمونههای صوتی در هر قسمت با جریان سیال سنتهای شناخته شده رپرتوار موسیقی مذهبی منطبق بوده و دو اصل نسبی اصالت و قدمت مورد توجه و دقت قرار گیرد. با این حال باید اذعان کرد که مجریان حال حاضر موسیقی مذهبی ایران به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه تغییراتی در برخی الحان و متنهای مربوطه اعمال میکنند. پارهای از تغییرات فوق بر بستر سنتهای شناخته شده خلاقیتهای فردی و ذوقی هنرمندان شکل یافته و در چنین چارچوبی قابل ارزیابی است اما بخشی دیگر از تغییرات یاد شده، بیآنکه بخواهم قضاوت خاصی نسبت به آن داشته باشم. محصول جریانات موسیقی به اصطلاح جدید است.
با این حال به گمان نگارنده در حال حاضر این مجموعه میتواند یکی از اصیلترین اسناد صوتی موسیقی مذهبی معاصر شیعیان ایران قلمداد شود. پدیدهای که با شتابی روزافزون در معرض تغییر و در نتیجه دستخوش دگرگونی ساختاری است. مداخلی که در این پروژه در تعریف موجز برخی از الحان، راویان و یا مناسبتها و مراسم موسیقی شیعی آمده است خود مبین میزان دگرگونی، تغییر و یا استحاله این بخش از موسیقی ایران طی چند دهه گذشته است. بسیاری از نغمات و مناسبتها به طور کل منسوخ گردیده و تعدادی از آنها نیز به طور اجتنابناپذیری در معرض فراموشی و یا تغییر قرار دارند.»
نصریاشرفی در مجموعه «موسیقی مذهبی شیعیان ایران» پیش از پرداختن به گونههای مختلف موسیقایی مذهبی در شهرهای مختلف کشور، دیدگاههای خود را درباره مفاهیمی همچون «موسیقی دینی» و «موسیقی مذهبی» بیان کرده است:
مفهوم موسیقی دینی و مذهبی
موسیقی دینی؛ به اعتقاد نصریاشرفی اصطلاح «موسیقی دینی» را مشخصا باید به آن دسته از الحان و آوازهایی اطلاق کرد که از ماهیت دینی برخوردار بوده و در حقیقت بازخوانی و گوشزدکردن راهکارهای شرعی و یادآوری مستمر اصول و مبانی دین به پیروان و مومنان است.
ادبیات و متن موسیقی دینی مستقیما از کتبی مشهور به کتابهای آسمانی و الهی اخذ میشود، تلاوت قرآن در اسلام در ردهبندی موسیقی دینی قرار دارد. در این میان، برخی از انواع آوازهایی که ماهیت متون و ادبیات آنها به صورت آشکار مأخوذ از کتب دینی بوده و یا مرتبط با مراسم، مناسک و عبادات شرعی پذیرفته شده بین پیروان همه مذاهب و فرق و نحل یک دین است نیز در طیف موسیقی دینی قرار میگیرد. این گونه الحان در قیاس با موسیقی مذهبی از شمار و تنوع محدودتری برخوردارند. در اسلام استفاده از هر گونه ساز در اجرای موسیقی دینی صراحتا نهی شده و اجرای این گونه موسیقی تنها مبتنی بر انواع روایتهای آوازی است.
موسیقی مذهبی
به اعتقاد نصریاشرفی، موسیقی مذهبی به طیف گسترده و متنوعی از الحان و آوازها اطلاق میشود که از موقعیت و هویت تثبیتیافته و تعریف شدهای در میان مؤمنان هر یک از مذاهب و فرق و نحل برخوردار است. این گروه از الحان غالباً در خدمت تهییج، حسانگیزی، تشویق و یادآوری برخی از اصول دینی مذهبی و یا بازگفت روایات و ذکر سرگذشت پیامبران، امامان، اولیاء و بزرگان مذهبی قرار داشته و یا بازتاب آنی از شوق و وجد حال مؤمنان است.
بر این اساس، موسیقی مذهبی از نظر مضمونی حوزه وسیعی از راهکارهای شرعی و فقهی، مدح و ستایش پروردگار، بازگفت روایات و یا وقایع و رویدادهای مذهبی و نیز موضوعات حکمی پندآموز مربوط به یک مذهب را در بردارد. الحان مذکور، در اثر کثرت استعمال و کاربرد مستمر، یادآور خاطرهای مشخص از رویدادها، مناسک و یا مناسبتهای مذهبی ویژه است. در عین حال مجریان موسیقی مذهبی در طول تاریخ به فراخور ذوق و دانش موسیقایی خود جهت انطباق الحان وام گرفته ملی و یا قومی و همسوسازی آنها با احساسات مؤمنان تغییراتی ایجاد کردهاند. تغییرات یاد شده که به مرور زمان و با حزم و احتیاط لازم پدید آمده، غالباً براساس و مبتنی بر سنتهای معتبر موسیقایی یک قوم یا یک ملت است. اما در هر صورت، این روند در درازمدت موجب پیدایش الحانی گردیده که رفتهرفته خود را از آبشخور و منبع قدیمی و نیز جایگاه اصلی و معمول کاربرد خویش منفک و متمایز ساخته و در نتیجه، گروه نغمات و الحان موسیقی مذهبی را با ویژگیهای خاص لحنی و البته مضامین سراسر مذهبی پدید آوردند.
موسیقی مذهبی در ایران از نظر ساختار و فرم نغمگی، به طور کلی برگرفته و یا ملهم از انواع موسیقی ملی (ردیفی) و یا موسیقی بومی و قومی (فولکلور) است. موسیقی دینی - مذهبی ایران، مانند انواع موسیقی مذهبی دیگر ملل، بنابر کارکردها و ظرفیتهای گوناگون خود، با شکلهای مختلفی قابل دستهبندی است. این دستهبندیها میتواند براساس ساختار فنی الحان، شخصیت موسیقایی یا تعلقات ملی - بومی، ایلی - طایفهای، تنوع مضامین و درون مایه مفهومی آن، ویژگیهای آیینی - مناسبتی و مراسمی، موقعیتها و مناسبتهای مکانی و زمانی اجرا (تقویمی)، دیدگاههای فرقهای و یا با تلفیقی از این ویژگیها صورت گیرد.
در تقسیمبندی و تفکیک موسیقی دینی - مذهبی رایج در ایران، بیتردید بزرگترین و مهمترین کارگان، چه از نظر کمی و تعدد الحان و چه به لحاظ کیفیت موسیقایی، تنوع ملودیک، گوناگونی سازها و ادوات و نیز گستره آیینی و مناسبتی، به موسیقی اسلامی (اعم از شیعه و اهل سنت و فرقههای منتسب به آنها) مربوط است.
با این حال، بررسی موسیقی دینی - مذهبی علاوه بر موسیقی اسلامی، در ابعاد محدودتر از طریق موسیقی زرتشتیان ایران، انواع موسیقیهای مربوط به الحان دینی - مذهبی مسیحیان ایران (اعم از کلیساهای ارامنه تهران یا آسوریهای غرب ایران)، موسیقی مربوط به کنیسههای کلیمیان ایران و نیز موسیقی دینی مندائیان یا صابئین جنوب ایران (پیروان پیامبر یحیی) قابل ردیابی است. باید متذکر شد، انواع موسیقی ادیان غیراسلامی در ایران به تعداد معدودی از ملودیها و الحان ساده و یکنواخت محدود است که عموماً به قرائت متون دینی، از جمله اوستا، انجیل، تورات و گنز، مربوط میشود.
طبیعی است در تحقیقات ما برخی دیگر از آیینها و مراسم و مناسک ادیان مذکور همچون دعاهای مراسم عشای ربانی مسیحیان، جشنهای دینی زرتشتیان، دعاها و آوازها و مراسم جشن ازدواج و تدفین و تولد مندائیان و یا دعاها و ذکرهای مراسم اموات در کنیسههای کلیمیان، به ویژه منظومههای «آشوقی» و «گوسنهای ارمنی»، در رابطه با مصائب حضرت مسیح و سرگذشت حواریون این پیامبر از نظر دور نمانده است. با این حال در مجموعه موسیقی دینی - مذهبی ایران، موسیقی دینی و مذهبی اقلیتهای دینی در مقایسه با همتای اسلامی خود، به خاطر محدودیت نغمات و ملودیها، ناچیز است.
موسیقی شیعیان
نصریاشرفی در نوشتاری دیگر در دیباچه مجموعه «موسیقی مذهبی شیعیان ایران» مطالبی را درباره موسیقی شیعیان و ویژگیهای آن بیان کرده است؛ به اعتقاد او، گستردهترین طیف موسیقی مذهبی در ایران مربوط به مذهب تشیع است؛ چرا که بخش اعظم مراسم، مناسک و عبادات شیعیان با آوازهای خاصی همراه است. این موسیقی از نظر محتوایی در کلیت خود الهامیافته از شریعت اسلامی و دیدگاه امامان و فقهای شیعه و از نظر فرم و مدال عموما ملهم از فرهنگ ایرانی است. این موسیقی به لحاظ موضوعی، در بخشهای مختلف، مشتمل بر جنبههای عبادی، فقهی، شرح رویدادها و وقایع اسلامی، پرداختن به سیره انبیاء، اولیاء و به خصوص امامان شیعه و شرح احوال و حوادث زندگی آنان به ویژه در این بخش به طور عمده ناظر بر رویدادها و وقایع صحرای کربلا است. راویان و مجریان الحان و نغمات شیعی پیوسته با دخیل کردن ذوق و احساسات فردی خود با افزودن شاخ و برگهای بیشمار که بیشتر از طریق متن مرتبط با الحان و آوازها صورت میگیرد، هنری پدید آوردهاند که از بسیاری جهات دارای شخصیت مستقلی است. آنان با ژرفابخشی هنرمندانه به موضوعات مذهبی موجد داستانها، اسطورهها و تراژدیهایی، منحصر به فرد و پرشمار گردیدهاند.
این شیوه از دخالت و تاثیرگذاری بر مفاهیم و واقعیت رویدادها عموما بازتاب زیباشناختی مذهبی ایرانیان بوده و در اصل فرایند ذوق هنر ملی و ناشی از آرمانها و حرمانهای تاریخی آنان است. خلق صدها نوحه و مرثیه حزنانگیز، داستانها و روایات حماسی و تراژیک با اشکال متنوع و گوشنواز موسیقایی و با استفاده گسترده از انواع متنوع الحان ملی و بومی نشانه آشکاری از وامگیری ملی است. این ملودیها در بیشتر نمونههای موسیقی مذهبی، همچون موسیقی مربوط به شبیهخوانی (اعم از گوشههای ردیفی، پیشخوانی، پیش واقعهخوانی، واقعهخوانی، مصرعخوانی، رجز موافق و غیره)، الحان و آوازهای عبادی همچون سحرخوانی، مناجات، ادعیه و اوراد و آوازهای استغاثهآمیز، آوزاهای دینی مانند تلاوت قرآن کریم و اذانگویی (در چارچوب الحان ملی و بومی) و برخی آوازهای مراسمی- مناسبتی همچون روضهخوانی، پامنبری، مداحی، چاووشی، ذکر، مولودی و دهها مورد دیگر، بروز یافتهاند.
بررسی روند شکلگیری انواع موسیقی و الحان شیعی و چگونگی تاثیرپذیری از فرهنگ ملی و نیز کنکاش در منشا و خاستگاه آنها نیازمند بررسیهای جامع و جداگانهای است اما به طور خلاصه چند نکته مهم در رابطه با موسیقی مذهبی شیعیان ایران و به شرح زیر قابل یادآوری است:
۱) ساختار اصلی اکثریت قریب به اتفاق الحان و نغمات موسیقی مذهبی برگرفته از موسیقی ردیفی و در مقیاس بعدی، ماخوذ از موسیقی بومی نواحی ایران است.
۲) کلیت متن، اشعار و الحان موسیقی دینی - مذهبی شیعیان ایران به زبان فارسی است. با این حال، بخشی از متون در برخی نواحی غربی و شمال غربی کشور به زبان ترکی و در پارهای از مناطق استانهای جنوبی و به ویژه خوزستان به زبان عربی است.
۳) در برخی نواحی ایران مجریان بومی موسیقی مذهبی شیعه، علاوه بر استفاده از الحان و مقامهای بومی، به خلق متنهایی به گویشهای محلی اقدام نموده و به این ترتیب موجد انواع ادبیات بومی مذهبی نیز گردیدند.
طبقهبندی موسیقی مذهبی شیعه در ایران به دلیل تعدد مراسم و مناسبتها، وضعیت متفاوت تقویمی، ماهیت متنوع معنایی و یا آیینی به سادگی میسر نیست، خاصه اینکه ساختار موسیقایی این گروه از الحان، چه از نظر فرمهای متمایز منطقهای یا ملی و چه از نظر تفاوتهای فنی و متریک، دارای پیچیدگیهای قابل تاملی است. اساسا موسیقی مذهبی از نظر ردهبندی، به اعتبار کاربرد قدسی آن ماهیتا معطوف به مضمون و مفهوم متون مربوط به الحان و آوازهاست. به رغم این مساله، تنوع شکلی و ماهوی الحان فوق امکان ردهبندیهای گوناگونی را میسر میسازد. این ردهبندیها میتواند براساس ویژگیهای متریک، مناسبتهای تقویمی، موقعیتهای کاربردی، تمایز مناسبتها، تمایزهای مضمونی و یا حتی براساس موقعیت مجریان، از نظر جایگاه اجتماعی، سنی و جنسی دستهبندی و کدگذاری شود.
با این همه، موسیقی شیعیان ایران به یک اعتبار و به طور عمده به دو گروه الحان با متر آزاد و الحان با متر معین قابل دستهبندی است. آوازهای با متر آزاد بیشتر در مناسبتهایی همچون سحرخوانیها، مناجاتهای صبحگاهی و شامگاهی، ادعیه و اوراد، ندبهها و استغاثهها و آوازهای بدرقه و مشایعت (چاوشی) و نیز انواع اذانها و تلاوت قرآن کاربرد دارد. بخش دیگری از این گروه آوازها مربوط به مراسم نمایشی- موزیکال تعزیه و یا شبیهخوانی است. آوازهای با متر آزاد عمدتا مأخوذ و مبتنی بر موسیقی ردیفی ایران بوده و از جایگاه ملی برخوردار هستند. در حقیقت، این گروه از نغمات یا عینا از یک یا چند گوشه موسیقی دستگاهی برداشته شده و یا با تغییرات مختصری در آنها اجرا میشوند.
گروه دیگری از الحان موسیقی شیعه از متر معین برخوردارند. این گروه خود به دو دسته آوازهای با متر فراخ و آوازهای با متر تند و پرشتاب تفکیک میشوند. آوازهای با متر فراخ بیشتر در نقلها و منظومههای موسیقایی با ریختشناسی داستانی و درونمایههای تلطیفشده حکمی، پندآموز و روایی شیعه متجلی میشوند. از نمونه اینگونه آوازها میتوان از منظومههای «کافر مسلمان» در فرهنگ استرآبادی(گلستان)، «ضامن آهو» در فرهنگ خراسانی، و «بند بربر» در فرهنگ کرمانجی و ترکی شمال خراسان یاد کرد. بیشترین استفاده از موسیقی سازی شیعیان ایران در این گروه از الحان صورت میپذیرد.
بخش دوم از گروه الحان با متر معین شامل آوازهایی است که غالبا از شتاب تند و البته ریتمهای متنوع برخوردار بوده و تحت عناوینی همچون مرثیه، نوحه، جوشی، پیشخوانی، پیشواقعهخوانی، کله پشتبامی و دیگر عناوین منطقهای و بومی در مراسم و مناسبتهای مختلف و عموما با ماهیت سوگآمیز در عزای امامان شیعه خوانده میشود. این بخش نیز عموما ملهم از موسیقی ردیفی ایران است، اگرچه برخی از نمونهها در این دسته از ترانههای بومی اخذ شده است که به طور مثال میتوان از واسونکهای فارس در مرثیهخوانیهای مناطق جنوبی ایران نام برد.
این دسته از الحان موسیقی شیعیان دارای خصوصیات ویژهای است که آشکارا موجب تمایز آن با دیگر بخشهای موسیقی مذهبی شیعه است. برجستهترین ویژگی این گونه الحان استفاده آنها در مناسبتهای عمومی و عزاداریهای جمعی است. عزاداران شرکتکننده در مراسم، خود مجری بخشی از این گروه از الحان هستند. اکثر مرثیهها از ترجیعبندها و «گوشواره»هایی برخوردارند که به صورت مبادله آوازی میان سرخوان و عزاداران رد و بدل میشود.
ریتم در اینگونه الحان توسط ضربات سنج، طبل، دهل، سینهزدن، زنجیرزدن و یا با کوبیدن اشیائی همچون سنگ و کارب (نوعی چوب تراش خورده) به یکدیگر حفظ میشود. در این گروه از الحان، خوانندگان اعم از سرخوان و عزاداران، سرضربها و اکسانهای لحن را با ریتم سنج و یا ضربات سینهزنی هماهنگ میسازند. به این ترتیب، استفاده از سازها و ادوات کوبی نیز غالباً در اجرای این گروه از آهنگها مورد استفاده قرار میگیرند. گردشهای ادواری و تقارن اکثر دورههای آوازی و تکرار و توالی جملات شعر و موسیقی ویژگیهای ساختاری این گونه لحنها است. این ویژگیها تا حدودی منطبق با تصانیف موسیقی ردیفی ایران است.
طبقهبندی موسیقی شیعیان در ایران
براساس آنچه نصریاشرفی در مجموعه «موسیقی مذهبی شیعیان ایران» بیان کرده، آوازهای برگرفته از موسیقی ردیف با متر آزاد شامل ۱) آوازهای تعزیه، انواع مداحیها، دعاها و ندبهها و آوازهای مناسبتی مبتنی بر موسیقی ردیفی؛ مصرعخوانیها، رجزخوانیها (رجزهای موافق و رجزهای مخالف(اشتلم))، اذانهای تعزیه، چاوشیخوانی، پامنبری هستند و ۲) سحرخوانی، ۳) مناجاتخوانی، ۴) دعاهای ندبه و استغاثه، ۵) بخشی از دعای توسل، ۶) آوازهای روضه، ۷) چاوشی، ۸) اذان، ۹) تلاوت قرآن، ۱۰) دعاهای ماه مبارک رمضان، ۱۱) موسیقی زورخانه، ۱۲) صبحخوانی عاشورا، ۱۳) شطحیات، ۱۴) مداحی، ۱۵) مناقبخوانی، ۱۶) بازارخوانی، ۱۷) پامنبری (با متر آزاد) را در برمیگیرند.
همچنین آوازهای برگرفته از موسیقی ردیف با متر معین شامل ۱) نوحه، ۲) مرثیه (مرثیههای دستهروی (سینهزنی و زنجیرزنی) و مرثیههای تعزیه)، ۳) پیشخوانی، ۴) جوشیخوانی(شور حسینی، شورگیری)، ۵) آوازهای زورخانهای (با متر مشخص)، ۶) مولودیخوانی زنانه (عشیرخوانی)، ۷) پامنبری (بامتر مشخص)، آوازهای موسیقی نواحی با متر آزاد شامل ۱) بیت، ۲) امیری، ۳) شرفشاهی، ۴) حاجیونی، ۵) محزونی (چوپانخوانی)، ۶) حقانی، ۷) بیت عزا، ۸) مناجاتنامه، ۹) روحانینامه، ۱۰) مولودینامه، ۱۱) کرنانوازی، ۱۲) شهادتخوانی، ۱۳) چاوشی. آوازهای برگرفته از موسیقی نواحی (با متر معین) شامل ۱) یزله، ۲) کربزنی، ۳) سنج و دمام، ۴) واسونک و آوازهای برگرفته از موسیقی نواحی با متر فراخ شامل ۱) کافر مسلمان، ۲) بند بربر، ۳) شهر عجایب، ۴) ضامن آهو، ۵) بابا روشن، ۶) لام الف الله، ۷) چاربند عاشق، ۸) صیاد و امام رضا هستند.
انتهای پیام/
آثار کمدی مدیری، رامبد، آقاخانی چرا در پلتفرم شکست خوردند؟ رضا عطاران بدل «صددام» است،اشتباه نکنید! هوش مصنوعی، صدای تازه شهروندان در جدال با گردشگری انبوه «دعای عرفه» متنی تعلیمی و عارفانه تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) آغاز عملیات انتقال زائران حج به مشاعر از ۱۴ خرداد/آمادگی سازمان حج برای میزبانی۸۶۷۰۰ زائر امامی که با علم، جامعه را ساخت توسعه اقامتگاههای بومگردی بدون توجه به زیر ساختها شدنی نیست هر بخش از ایران تکهای از وجودم است «ماهسون» برگزاری کنسرت در ایران را تکذیب کرد واکنش عضو بنیاد فرشچیان به وضعیت تابلوهای کاخ سعدآباد واکنش نماوا به مسدودی بعد از عرضه سریال «سووشون» سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد قصههای تاریخی در سریالها رونق گرفت بومگردانها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است کتاب «روحالله» بخشهای کمتر دیده شده زندگی امام را بیان میکند «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد «یزدان»؛ روایتی واقعگرایانه از معضلات شهر تهران چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران کرومی، لبوبو و... شخصیتهای محبوب کودکان امروز از کجا آمدهاند؟ صداپیشگی در کشور افت کرده است عادیانگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی نسل Z موزه را چگونه میبیند؟ این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد سریالهای خانگی، خشونت میسازند یا روایت میکنند؟ طرحی برای مقابله با ایرانهراسی و شگفتی از غنای تمدنی کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ دورخیز معنادار گلزار برای سینما و موسیقی سریالهای بیسلبریتی پلتفرمها پرمخاطبترند ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است سریال «وحشی» عقبگردی در کارنامه هومن سیدی است؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مردم تفاوت بین خائن و خادم را میدانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز میتوانیم بخندیم!» نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام میشود نمایشگاه کودکونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت «مشکاتیان» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت عرضه کتابهای لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب رویایی که در کاشان متولد شد جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید حذف بخشهایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیبها شد، نه مردم! انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ گشتی در نمایشگاه کتاب تهران تامین بودجه برای تجهیز کتابخانههای مناطق محروم هویت خلیج فارس را با ساخت فیلم و رمان تثبیت کنیم «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» نمایشگاه کتاب؛ چشمانتظار مردم سفر «بدون قرار قبلی» به مشهد با فیلمهای آخر هفته تلویزیون ویژهبرنامههایی برای ترویج فرهنگ مطالعه طنینِ «زیبا صدایم کن» در سالنهای سینما آیا گره گردشگری ایران و مصر باز میشود؟ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر آثار تلاشها و رهنمودهای رهبر انقلاب در حرکت قرآنی کشور مسئله فقط ایرانهراسی نیست/ چرا بلیت هواپیما برای اتباع خارجی دوبرابر حساب میشود؟ مستند «احمد» سریال میشود ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل میدهند اطلس مردمنگاری سرزمین ایران؛ رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس سریالهای «سلمان»، «پایتخت ۸» و «آقای قاضی» سال ۱۴۰۵ روی آنتن میرود آغاز یک سریال تاریخی ـ فانتزی از فردا ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی سوگواری برای شادی از دست رفته جنوب کشف سنگ گورِ پهلوی ساسانی در استان فارس کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماسهای مردمی صداوسیما حمید جبلی برای بچهها سریال میسازد اکران سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت؛ اعلام آمادگی هنرمندان جشنواره موسیقی نواحی برای اهدای خون به مجروحان سانحه بندرعباس فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُتها در دل میدان بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت کتابهایی که پر از فریادند! بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجالهایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه میکنند فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کرومی، لبوبو و... شخصیتهای محبوب کودکان امروز از کجا آمدهاند؟ سریال «وحشی» عقبگردی در کارنامه هومن سیدی است؟ بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز فعال شدن مجدد سلبریتیهای آشوبطلب در جشنواره فیلم فجر میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران کتابهایی که پر از فریادند! روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت جنجالهایی که از سینما شروع شد پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ دستمزدهایی که وسوسه میکنند سردیس حسن ریاحی موسیقیدان رونمایی شد سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام میشود نمایشگاه کودکونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت «مشکاتیان» زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم کمدی باید انسان را به تفکر وادارد کاروانسرای سعدالسلطنه اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ روایتی از «کتابشویی» کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است استعدادیابی قاریان نوجوان و جوان در جشنوارهای قرآنی اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست «تاسیان» رفع توقیف شد؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز میتوانیم بخندیم!» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید عرضه کتابهای لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست حذف بخشهایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیبها شد، نه مردم! «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ رویایی که در کاشان متولد شد گشتی در نمایشگاه کتاب تهران میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود سیمرغم را تقدیم مادران شهدا میکنم چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است اعلام ویژهبرنامههای سراسری اعیاد شعبانیه خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنینانداز شدند انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس حماسه نُتها در دل میدان احیای شب نوزدهم در مصلی تهران موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمیسازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دستهای پنهان عبور از نیل سینمای سنتی بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) سریالهای بیسلبریتی پلتفرمها پرمخاطبترند تامین بودجه برای تجهیز کتابخانههای مناطق محروم فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد شهید خاص 22 بهمن «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد مردم تفاوت بین خائن و خادم را میدانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود اطلس مردمنگاری سرزمین ایران؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است سریالهای خانگی، خشونت میسازند یا روایت میکنند؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مستند «احمد» سریال میشود اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» بومگردانها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است صداپیشگی در کشور افت کرده است عادیانگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماسهای مردمی صداوسیما خلاصه نمادین جهان ایرانی وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است «یزدان»؛ روایتی واقعگرایانه از معضلات شهر تهران کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نسل Z موزه را چگونه میبیند؟ «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری قصههای تاریخی در سریالها رونق گرفت کتاب «روحالله» بخشهای کمتر دیده شده زندگی امام را بیان میکند ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل میدهند کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند
تازه های شبکه اجتماعی
ارسال نظرات