۱۰:۰۷ | ۱۴۰۴ / شهريور / ۳۰
| |
فیلمساز اعتراضی یا لیدر پروژه نفوذ؟

فرانسوی‌ها فیلم زیرزمینی جعفر پناهی را به عنوان نماینده خودشان به اسکار معرفی کردند!

فرانسه با انتخاب فیلم جعفر پناهی، کارگردان ایرانی، به‌عنوان نماینده خود در اسکار ۲۰۲۶، یک بار دیگر نشان داد که رویدادهای سینمایی غرب نه تنها هنری، بلکه به‌شدت سیاسی هستند و اولویت‌های خود را حتی بر قواعد مرسوم ملی و جغرافیایی تحمیل می‌کنند.

کد خبر: ۱۱۴۶۴
| |

به گزارش روایت فردا فرانسه فیلم «یک تصادف ساده» به کارگردانی جعفر پناهی را به عنوان نماینده آن کشور  برای شرکت در مراسم اسکار ۲۰۲۶ انتخاب کرد؛ فیلمی که هنوز حتی در خود فرانسه هم اکران نشده و هم کارگردانش ایرانی است و هم داخل ایران البته به طور زیرزمینی ساخته شده و هم در کل ماجرای آن، حتی یک کلمه اشاره‌ای به کشور فرانسه وجود ندارد.

 

 با شنیدن همین خبر یک جمله‌ای باید بپذیریم که دیگر از این پس باید خودمان را آماده ورود به عصر جدیدی از مناسبات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کنیم. تا به حال چند بار در تاریخ سینما سابقه داشته یک کشور اروپایی، آن هم یکی از اصلی‌ترین مدعیان مراسم اسکار، فیلمی از یک کشور دیگر را به این مراسم بفرستد؟ آنها همه تعارفات را کنار گذاشتند و دارند با لحنی صریح، تمام آن چیزهایی را فریاد می‌زنند که در داخل ایران، مخالفان گرایش به سمت نهادهای غربی سینما از جمله جشن‌ها و جشنواره‌ها، سعی در اثبات آن با هزار و یک استدلال داشتند. روزگاری بود که بحث بر سر اینکه آیا فستیوال‌های غربی سیاسی هستند یا نه، ناتمام می‌ماند.

 

عده‌ای معتقد بودند معیارهای اصلی در این رویدادها هنری هستند و اگرچه گاهی ممکن است سیاست هم نقش داشته باشد اما غلبه اصلی با همان معیارهای هنری است. حالا اما کار به جایی رسیده که به ضعیف‌ترین فیلم هم بنا به دلایل واضح سیاسی، حتی نخل طلا می‌دهند و اگر عده‌ای باشند که بخواهند حقیقتی تا این اندازه واضح را انکار کنند و بگویند چه کسی گفته این فیلم ضعیف است و از کجا می‌توانید ثابت کنید دلایل جایز سیاسی بوده‌اند، ژان نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه برای‌شان توئیت می‌کند: «در اقدامی نمادین از مقاومت در برابر سرکوب رژیم ایران، جعفر پناهی نخل طلا را به دست آورد که بارقه‌ای از امید برای همه مبارزان آزادی در سراسر جهان است».

 


مساله نخل طلای جعفر پناهی البته تنها یکی از ده‌ها مورد واضح و بی‌تعارفی است که در سال‌های اخیر اتفاق افتاده و هر کدام به تنهایی می‌توانند خط بطلانی بکشند به تمام سفسطه‌های پیشین جهت انکار سیاسی بودن این رویدادها اما اینکه فرانسه فیلم‌های خودش را کنار بگذارد و چنین فیلمی را به مراسم اسکار بفرستد، نکته جدیدتر و جدی‌تری به ما می‌گوید؛ غرب نه‌تنها شمشیرش را برای ایران از رو بسته، بلکه اولویت اصلی‌اش را ایران قرار داده است.

 

 این قضیه قطعاً به مسائلی بیرون از عالم سینما هم ربط پیدا می‌کند اما به هر حال نوع مواجهه ما با این موضوع، چه از موضع سینمای ایران و چه جامعه ایران، باید به‌روز‌رسانی شود. دیگر تلاش برای به اثبات رساندن سیاسی بودن این جشن‌ها و جشنواره‌ها بیهوده است و خود غربی‌ها دارند علنا فریاد می‌زنند که سیاسی هستند. مقصر دانستن ایران در این زمینه هم به وضوح چرند و پرندی بیش نیست. ما چه کرده بودیم که مستحق حمله نظامی باشیم و پس از آن مکانیزم ماشه چرا علیه ما فعال شد؟ در مساله خصومت فرهنگی غرب با خودمان هم همانقدر مقصریم! گناه ما تنها این است که در نقطه مهمی از جغرافیای جهان قرار داریم و کشورمان بزرگ است و منابع مهمی از انرژی هم دارد.

 

 عجیب است که پای این مباحث را باید به بحثی درباره سینما هم باز کرد اما چه بخواهیم و چه نخواهیم، کار دنیا به اینجا کشیده. از اینجا به بعد هر کس سیاسی بودن رویدادهای سینمایی غرب را هنوز قبول ندارد یا قبول دارد اما طرف ایرانی را مقصر ماجرا می‌داند یا اینکه فکر می‌کند با ادامه ذلیلانه این ارتباط می‌شود روند ماجرا را تغییر داد، کسی است که با هیچ استدلالی نظرش تغییر نخواهد کرد، چرا که وقتی شواهد عینی را ببیند و زیر بار نرود، قطعاً با استدلال هم تغییری در نظراتش نخواهد داد.

 

شاید در گذشته تعداد کسانی که سیاسی بودن رویدادهای سینمایی غرب را لااقل به طور کامل قبول نمی‌کردند، بیشتر از امروز بود اما گذشت زمان و رخ دادن اتفاقات مختلفی که مورد جعفر پناهی آخرین‌شان است، هر بار نظر تعدادی از آنها را تغییر داد و حالا که حجت از 6 جهت تمام شده است، به هسته سختی از هواداران غرب در خود سینمای ایران برخورده‌ایم که هنوز بر همان مواضع قبلی باقی مانده و نشان داده‌اند هیچ رخدادی مطلقا نمی‌تواند باعث تغییر رویکردشان شود. از اینجا به بعد کار با استدلال جلو نمی‌رود و باید در عمل جلوی خسارت به فرهنگ کشور را گرفت. یک نکته مهم دیگر که این بخش از بحث به آن ربط پیدا می‌کند، مساله نفوذ است.

 

 اینکه فیلم جعفر پناهی در کن جایزه گرفت، نه‌تنها سیاسی بودن این رویداد را ثابت کرد، بلکه ارسال آن تحت عنوان نماینده فرانسه در اسکار، خارجی بودن بسیاری از فیلم‌هایی که ادعای ایرانی بودن دارند و این هسته سخت اصرار دارند دیده شدن‌شان را افتخاری برای ایران بدانند را هم به اثبات می‌رساند. اظهار نظری که ابوالحسن داوودی، یکی از اعضای هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار داشت و می‌گفت اولویت این هیات ارسال فیلم جعفر پناهی بوده است، چنین مساله‌ای را بهتر روشن می‌کند. در ادامه توضیحاتی درباره فیلم جعفر پناهی با توجه به حضور آن در جشنواره کن ارائه شده است و سپس به اظهار نظری پرداخته می‌شود که یکی از اعضای هیات انتخاب فیلم ایرانی برای ارسال به اسکار کرد و پیش از اینکه فیلم جعفر پناهی به عنوان نماینده فرانسه برای ارسال به جشن آکادمی انتخاب شود، گفت انتخاب اصلی هیات ایرانی هم همین بوده است.

 

چطور به شما ثابت کنند سیاسی‌اند؟

فیلم جعفر پناهی با دریافت پروانه ساخت رسمی از وزارت ارشاد جلوی دوربین نرفت؛ هر چند او با عفو رهبری از زندان آزاد و مساله ممنوعیت خروجش از کشور مرتفع شد و مشخصاً اگر سختگیری بیشتری در موردش اعمال می‌شد، نه می‌توانست این فیلم را بسازد، نه می‌توانست آن را به خارج از کشور بفرستد و نه می‌توانست خودش به همراه همسرش و سایر عوامل فیلم برای شرکت در اکران جشنواره‌ای آن به فرانسه سفر کنند.

 

با این حال او چه هنگام به پایان رسیدن نمایش فیلمش در سالن جشنواره و چه در نشست خبری یا مصاحبه‌های بعدی، حرف‌های سیاسی تندی علیه حاکمیت ایران زد و خود را به عنوان فیلمسازی حبس کشیده و رنج کشیده که همچون فراری‌هایی از چنگ خفقان توانسته‌ تا شهر کن فرانسه برود، جا زد و خود را استثنایی معرفی کرد از میان سینماگران متعددی که در ایران اجازه یا امکان کار ندارند. جعفر پناهی هیچ‌گاه فیلمی نساخته که عموم جامعه ایران با آن ارتباط برقرار کند و در میان مخاطبان خاص و روشنفکر سینمای ایران هم تا قبل از اینکه به سیاسی‌کاری رو بیاورد، همیشه زیر سایه عباس کیارستمی قرار داشت.

 

 از جایی به بعد او رویکردی کاملاً سیاسی در پیش گرفت و این قضیه به‌ رغم ظاهر مظلوم و مصیبت کشیده‌ای که به شخصیتش نزد افکار عمومی می‌داد، بالاخره باعث شد برایش موفقیت‌هایی در فستیوال‌های کن، برلیناله و ونیز فراهم شود. این موفقیت‌ها آورده مالی خوبی برای جعفر پناهی داشتند. پناهی پس از اینکه این رویکرد سیاسی را در پیش گرفت، موفق شد خرس طلای برلین و شیر طلای ونیز را بگیرد و با دریافت نخل طلای کن، به ثبت رکورد سه‌گانه‌ای رسید که هیچ‌کدام از غول‌های سینمای هنری هم به آن دست نیافته‌اند. ژولیت بینوش، رئیس هیات داوران کن، تصمیم به جایزه دادن به جعفر پناهی را نه‌تنها غافلگیرکننده ندانست، بلکه «ضروری» و برگرفته از حس «مقاومت و بقا» توصیف کرد. او «سیاسی» بودن را یکی از جنبه‌های «یک تصادف ساده» معرفی کرد و اظهار داشت: پناهی «از کشوری پیچیده می‌آید. وقتی فیلم را تماشا کردیم، خودش را از دیگر آثار جدا کرد». وی افزود: «با توجه ‌به آنچه پناهی پشت سر گذاشته، جشن‌ گرفتن برایش واقعا هیجان‌انگیز بود».

 


این جایزه در حالی به فیلم «یک تصادف ساده» اعطا شد که منتقدان صاحب‌نام فرانسه همزمان با جشنواره کن، آن را عملا مردود می‌دانستند. این فیلم در بررسی‌های فنی منتقدان جایگاه بسیار بدی پیدا کرد و صرفا نوشته‌هایی را تحت عنوان نقد می‌توان حامی آن یافت، که حتی بدون یک استدلال فنی قابل توجه، با عنایت به شعارهای سیاسی فیلم و خود کارگردان فیلم به تحسینش پرداخته‌اند. مارکوس اوزل، سردبیر نشریه معروف «کایه‌دو سینما» درباره «یک تصادف ساده» پناهی می‌نویسد: «این فیلم اثری بیش از حد نمادین و فاقد عمق احساسی است که ضمن استفاده نامناسب از ساختار روایی غیرخطی، مکرر از استعاره‌های سیاسی استفاده کرده و نتیجتا اثری تکراری و فاقد نوآوری ساخته شده است».

 

 اوزل در نقد خود به این فیلم، یک ستاره از 4 ستاره داد. سایر منتقدان نشریه فرانسوی «کایه‌دو سینما» هم اغلب نقدهای منفی برای فیلم «یک تصادف ساده» نوشتند و آن را در رده نهم از لیست خود قرار دادند. همچنین در جدول ستاره‌های حلقه منتقدان بین‌المللی جشنواره کن، «یک تصادف ساده» در جای هفتم قرار گرفت و حتی منتقد سینمایی وب‌سایت اینترنشنال درباره فیلم «یک تصادف ساده» نوشت: «فیلم از نظر سینمایی مشکلات قبلی فیلم‌های اخیر پناهی را تکرار می‌کند. کماکان نوعی تصنعی بودن صحنه‌ها و دیالوگ‌ها به فیلم آسیب می‌زند. مهم‌ترین مشکل فیلم از صحنه بحث شخصیت‌ها در کنار ون در بیابان آغاز می‌شود.

 

جایی که هر کدام از شخصیت‌ها دیالوگ‌هایی شعاری و گل‌درشت را تکرار می‌کنند. مشکل دیالوگ‌ها زمانی بیشتر به چشم می‌آید که ضعف در اجرا هم اضافه می‌شود». با این حال وبگاه جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز که مدعی بازتاب تمام نظرات منتقدان جهانی است، با دستچین کردن ۱۷ نقد مثبت از این فیلم و نادیده گرفتن آرای نشریه بسیار معتبری مثل کایه‌دو سینما و همچنین جدول آرای منتقدان بین‌المللی کن، جوری صحنه را مهندسی می‌کند که صددرصد نقدها برای این فیلم مثبت باشند. به همین سبک، این فیلم در متاکریتیک هم که نقدها را جمع‌آوری می‌کند و از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس نظر ۱۰ منتقد امتیاز ۸۸ از ۱۰۰ را کسب کرده که نشانگر «تحسین همگانی» است و به عمد نقدهای منفی را که منتقدانی بسیار معتبرتر نوشته‌اند، بایکوت می‌کند.

 


نگاهی به ماهیت این نقدهای ستایشگرانه نشان می‌دهد حتی ذره‌ای بر مبنای معیارهای زیبایی‌شناختی نبودند و سوگیری سیاسی از سر و روی‌شان می‌بارد. حتی برای این نقدها تیترهایی ‌زده شده که نویسندگان سینمایی در داخل ایران از بیم متهم شدن به شعارزدگی و سیاسی کاری جرات ندارند به سمت چیزهایی بسیار رقیق‌تر از آن بروند. به برخی نقد‌های خارجی بنگرید؛ یک فهم کاملا سیاسی از یک فیلم ضعیف.

 


هالیوود ریپورتر به قلم  جردن مینتزر می‌نویسد: فیلم «یک تصادف ساده»، به هیچ‌وجه امتیازی برای رژیم حاکم بر ایران نیست. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، برعکس است: این فیلم درامی پیچیده و پرکشش درباره آسیب‌هایی است که مخالفان سیاسی حکومت ایران متحمل شده‌اند، چه کارگردانانی مانند پناهی باشند و چه شهروندان عادی طبقه کارگر.

 


پیتر بردشاو در مطلبی که برای گاردین نوشته است تیتر زده: «جعفر پناهی ما را به سفری کابوس‌وار به سرزمین رشوه و بی‌رحمی می‌برد» و اینجا علنا ایران را سرزمین رشوه و بی‌رحمی می‌خواند نه جمهوری اسلامی را. اتفاقا نکته اینجاست که بی‌رحمی و دریافت و پرداخت رشوه در این فیلم، هم از جانب ماموران امنیتی ایران دیده می‌شود، هم مردم عادی. یعنی حتی مخالفان حکومت هم در خلق این عنوان شریک هستند و پناهی کلیت جامعه ایران را چنین نمایش داده است. اسکرین دیلی در مطلبی به قلم وندی ایده با تیتر «جعفر پناهی مستقیماً با سیستم بی‌عدالت ایران روبه‌رو می‌شود»، فیلم پناهی را بررسی کرده و می‌نویسد: «این فیلم شجاعانه‌ای است که مستقیماً با بی‌عدالتی مقابله می‌کند و به گروهی از شخصیت‌ها که خود را قربانی رژیم یافته‌اند، صدا می‌بخشد».

 


ورایتی در مطلبی به قلم «پیتر دبروژ» این فیلم را نقد کرده و تیتر ‌زده است: «جعفر پناهی، کارگردان ایرانی، دیگر محتاط نیست و آشکارا به ستمگرانش هشدار می‌دهد» و به عنوان زیرتیتر مطلب چنین درج شده است که کارگردان «آفساید» پس از چندین بار سانسور و زندانی شدن، به هیچ وجه متنبه نشده است و این موضوع، معضل اخلاقی قدرتمندی را برای کسانی که ایران با آنها ناعادلانه رفتار کرده است، ایجاد می‌کند». ان‌بی‌سی هم در مطلب خود برای معرفی این فیلم، آن را اثری از فیلمسازی معرفی کرده که «مدت‌هاست از فیلم‌های خود برای انتقاد از سیاست‌های سرکوبگرانه رژیم و نقض حقوق بشر استفاده می‌کند». بی‌بی‌سی انگلیسی هم در مطلبی از نیکلاس باربر که صراحتا در ابتدا و انتهای متن، برنده شدن نخل طلا توسط این فیلم جعفر پناهی را به‌طور قطعی پیش‌بینی کرده بود، «یک تصادف ساده» را اثری درباره زندگی زیر سایه یک رژیم سرکوبگر معرفی کرده است. چنانکه قابل مشاهده است؛ فیلم کاملا یک بیانیه سیاسی است علیه جمهوری اسلامی که قاعدتا خوشایند تصمیم‌گیران اصلی جشنواره کن بوده.

 

نماینده ایران یا فرانسه؟!

چند روز پیش ابوالحسن داوودی، عضو هیات انتخاب فیلم ایرانی برای ارسال به اسکار، در گفت‌وگو با روزنامه ایران گفت: «هیأت انتخاب به‌ جد معتقد بود اگر قرار است فیلمی جایگاه سینمای ایران را بسازد، فارغ از همسویی سلیقه‌ای، باید بهترین را انتخاب کنیم. با این نگاه احتمالاً فیلم «یک تصادف ساده» بخت و جایگاه مشخص‌تری داشت اما سوء‌تفاهم‌ها و محافظه‌کاری‌ها مانع انتخابی شد که فراتر از اسکار شاید می‌توانست در حد یک رابطه ملی و فرهنگی بزرگ، بخشی از سوءتفاهمات میان مردم و حاکمیت را التیام بخشد. ضمن اینکه ما به دنبال تصویری واقعی از ایران بودیم؛ تصویری که فارغ از حواشی و نقاط ضعف و قوت هر فیلم، نماینده سینمایی واقعی و مستقل باشد». 

 


او همچنین اضافه کرد: «پس از جنگ ۱۲‌روزه، ضرورت تغییر اجتماعی در جامعه کاملاً آشکار
شد. این ضرورت نه‌تنها برای مردم، بلکه برای حکومت نیز روشن شد. سینما باید تصویری واقعی از جامعه ارائه دهد و جایگزین نگاه‌های افراطی خارج از مرز شود؛ نگاه‌هایی که همانقدر برای ما دغدغه‌برانگیز هستند که سانسور و ‌بگیر و ببندهای داخلی.  در این مسیر به سینمای آلترناتیو نیاز داریم؛ سینمایی متعلق به جامعه که بدون وابستگی و محدودیت‌های سانسور بتوان روی آن به ‌عنوان تصویری مستقل از ایران و ایرانی حساب 
کرد».

 


منظور داوودی از فیلم مستقل، سینمای تجاری نیست که به درآمد خودش متکی است و از دولت استقلال مالی دارد. چیزی که داوودی به آن مستقل می‌گوید هم اتفاقاً با بودجه دولتی جلوی دوربین می‌رود اما استقلال در اینجا به معنای «استقلال از بودجه دولت ایران» است نه دولت‌های دیگر؛ چنانکه اشاره به فیلم جعفر پناهی، یعنی اثری که با بودجه مستقیم دولت فرانسه ساخته‌ شده، این منظور را بخوبی منتقل 
می‌کند.

 


این صحبت‌های داوودی با واکنش خود جعفر پناهی مواجه شد که طی تماسی با خبرگزاری ایسنا گفت: «من قبلا درخواست داشتم فیلمم در جشن خانه سینما داوری شود اما از آنجا که طبق آیین‌نامه این مراسم فیلم‌هایی که داوری می‌شوند قبلا باید اکران شده باشند، چنین اتفاقی برایم نیفتاد». 

 


دلیل بیان این صحبت‌ها می‌تواند مسائل پیچیده‌ای باشد که علناً بیان نمی‌شود اما به لحاظ رسانه‌ای اگر بخواهیم وضعیت را شرح دهیم باید گفت وطن‌فروشی و خیانت آشکار به کشور در حال عادی‌سازی است. 
پناهی با پول فرانسوی‌ها در ایران فیلمی علیه ایرانی‌ها ساخته و جایزه‌اش را از فرانسوی‌ها گرفته و اگر هم تا اینجای کار او را ببخشیم و حتی اظهار نظرهای او در کن قابل اغماض باشند، موضع‌گیری‌اش به همراه نرگس محمدی و چند چهره دیگر هنگام تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران چطور می‌تواند قابل اغماض باشد؟ 

 


اینکه بحث سر فرستادن فیلم چنین فردی به عنوان نماینده ایران در اسکار می‌شود و بعد خود او در تماس با یکی از رسانه‌های رسمی عدم حضور فیلمش در جشن خانه سینما را مساله‌ای آیین‌نامه‌ای می‌داند، به واقع چه معنایی می‌دهد؟ یعنی تمام اقدامات او به جای اینکه باعث سرافکندگی‌اش شود و کسی دیگر از شرم جرأت نکند نام این فرد را به زبان بیاورد، باعث می‌شود بخواهد تشویقش کنند. در این میان یک عضو هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار که سابقاً رئیس خانه سینما هم بوده، چطور ارسال «یک تصادف ساده» به جشن آکادمی را عاملی برای دوستی فرهنگی بین ایران با آمریکا یا فرانسه می‌داند؟

 


خیلی راحت می‌شود به این افراد گفت اگر راست می‌گویید، اقدام کنید برای ساختن فیلمی در خود فرانسه و با عوامل فرانسوی که موضوع آن ارسال خون‌های آلوده فرانسوی به ایران و ورود ویروس ایدز باشد، آنگاه ببینید با اقدام شما چه برخوردی خواهد شد. اتفاقاً این فیلم خیلی باعث دوستی بین 2 ملت خواهد شد، چراکه نشان می‌دهد همه فرانسوی‌ها با آن اقدام دولت‌شان موافق نبودند. آیا دولت و حاکمیت فرانسه چنین اجازه‌ای به شما می‌دهد؟ یک دختر جوان ایرانی در کانال تلگرامی‌اش که کاربران بسیار محدودی هم داشت، مطالبی در دفاع از مردم فلسطین نوشت که اساساً به خود دولت فرانسه هم کاری نداشت اما در حال حاضر 6 ماه است در زندان انفرادی به سر می‌برد؛ پس چطور ممکن است به شما اجازه بدهند پا به آن سرزمین بگذارید و در نقد دولت خود فرانسه فیلم بسازید که توقع دارید این قضیه از سمت ایران پذیرفته شود؟

 


البته قضیه فراتر از این ابعاد رسانه‌ای است و چیزی که باید توجه ما را جلب کند این است که حمایت علنی و رسمی از جعفر پناهی بنا به چه دلیلی از جانب چنین شخصیت‌هایی صورت می‌گیرد؟ آیا پناهی محبوبیت اجتماعی فراگیری دارد که با گفتن این حرف تلاش می‌شود از آن محبوبیت بهره‌برداری شود؟ ادعای این عضو هیات انتخاب فیلم ایرانی همین است اما به واقع می‌دانیم که چنین نیست و مجموع تماشاگران کل فیلم‌های فرهادی به اندازه یکی از سریال‌های شبکه آی‌فیلم هم نیست. 

 


وقتی سفارتخانه‌هایی مثل آلمان و فرانسه در ایران به لحاظ ارتباط‌گیری با عناصر داخل ایران ضعیف شده باشند، تنها راه مواصلاتی باقی مانده، افرادی خواهند بود مثل جعفر پناهی. از این جهت آنچه اوضاع فرهنگی کشور با آن مواجه است، نه یک بحث و جدل که برآمده از اختلافات سلیقه‌ای است، بلکه مسائلی جدی‌تر و بنیادین‌تر است. 

 


در این شرایط نه سکوت باعث سر عقل آمدن کسی می‌شود و نه استدلال باعث تغییر نظر او خواهد شد. وقتی کسی علناً علیه مواضع ملی اقدام می‌کند یا در مصاحبه‌اش به عادی‌سازی این مساله می‌پردازد، باید از این کار او جلوگیری شود وگرنه این چرخه تا ابد ادامه خواهد داشت. به‌علاوه اگر دیده شد کسانی دنبال ارتباط‌گیری با بیگانه‌ها یا حتی کشورهای متخاصم هستند، باید در مقابل آنها برای پاکیزه نگه داشتن ساحت فرهنگ اقدام شود.

انتهای پیام/


ارسال نظرات

آثار کمدی مدیری، رامبد، آقاخانی چرا در پلت‌فرم شکست خوردند؟ رضا عطاران بدل «صددام» است،اشتباه نکنید! هوش مصنوعی، صدای تازه شهروندان در جدال با گردشگری انبوه «دعای عرفه» متنی تعلیمی و عارفانه تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) آغاز عملیات انتقال زائران حج به مشاعر از ۱۴ خرداد/آمادگی سازمان حج برای میزبانی۸۶۷۰۰ زائر امامی که با علم، جامعه را ساخت توسعه اقامتگاه‌های بومگردی بدون توجه به زیر ساخت‌ها شدنی نیست هر بخش از ایران تکه‌ای از وجودم است «ماهسون» برگزاری کنسرت در ایران را تکذیب کرد واکنش عضو بنیاد فرشچیان به وضعیت تابلوهای کاخ سعدآباد واکنش نماوا به مسدودی بعد از عرضه سریال «سووشون» سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد قصه‌های تاریخی در سریال‌ها رونق گرفت بومگردان‌ها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است کتاب «روح‌الله» بخش‌های کمتر دیده شده زندگی امام را بیان می‌کند «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد «یزدان»؛ روایتی واقع‌گرایانه از معضلات شهر تهران چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران کرومی، لبوبو و... شخصیت‌های محبوب کودکان امروز از کجا آمده‌اند؟ صداپیشگی در کشور افت کرده است عادی‌انگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی نسل Z موزه را چگونه می‌بیند؟ این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد سریال‌های خانگی، خشونت می‌سازند یا روایت می‌کنند؟ طرحی برای مقابله با ایران‌هراسی و شگفتی از غنای تمدنی کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ دورخیز معنادار گلزار برای سینما و موسیقی سریال‌های بی‌سلبریتی‌ پلت‌فرم‌ها پرمخاطب‌ترند ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است سریال «وحشی» عقب‌گردی در کارنامه هومن سیدی است؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مردم تفاوت بین خائن و خادم را می‌دانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز می‌توانیم بخندیم!» نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام می‌شود نمایشگاه کودک‌ونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت‌ «مشکاتیان» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت عرضه کتاب‌های لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب رویایی که در کاشان متولد شد جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید حذف بخش‌هایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیب‌ها شد، نه مردم! انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ گشتی در نمایشگاه کتاب تهران تامین بودجه برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم هویت خلیج فارس را با ساخت فیلم و رمان تثبیت کنیم «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» نمایشگاه کتاب؛ چشم‌انتظار مردم سفر «بدون قرار قبلی» به مشهد با فیلم‌های آخر هفته تلویزیون ویژه‌برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ مطالعه طنینِ «زیبا صدایم کن» در سالن‌های سینما آیا گره گردشگری ایران و مصر باز می‌شود؟ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر آثار تلاش‌ها و رهنمودهای رهبر انقلاب در حرکت قرآنی کشور مسئله فقط ایران‌هراسی نیست/ چرا بلیت هواپیما برای اتباع خارجی دوبرابر حساب می‌شود؟ مستند «احمد» سریال می‌شود ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل می‌دهند اطلس مردم‌نگاری سرزمین ایران؛ رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس سریال‌های «سلمان»، «پایتخت ۸» و «آقای قاضی» سال ۱۴۰۵ روی آنتن می‌رود آغاز یک سریال تاریخی ـ فانتزی از فردا ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی سوگواری برای شادی از دست رفته جنوب کشف سنگ گورِ پهلوی ساسانی در استان فارس کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماس‌های مردمی صداوسیما حمید جبلی برای بچه‌ها سریال می‌سازد اکران‌ سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت؛ اعلام آمادگی هنرمندان جشنواره موسیقی نواحی برای اهدای خون به مجروحان سانحه بندرعباس فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُت‌ها در دل میدان بررسی سوتی‌های هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج می‌کند؟  ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ به تماشای واقعیت تلویزیون «خوش‌گلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی می‌کنم که درباره جزیره هرمز است سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت می‌کند جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارچه‌های موجود یا بدن‌نما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت کتاب‌هایی که پر از فریادند! بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت نام ثمین باغچه‌بان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آب‌های تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمی‌رسد؟ مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش دور زدن تحریم‌ها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریال‌ها را می‌سازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعه‌ی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفه‌های بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیست‌ها رمان «آبیسم» را برای آگاهی‌رسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی خیام است آیین‌های ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجال‌هایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلم‌ها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استان‌ها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین‌ تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش می‌دهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه‌ مردی که با عروسکش بهار را نوید می‌دهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت می‌شناسند پارک ملی تندوره گنجینه‌ای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدی‌پسندِ مردم کار را سخت کرده است سریال‌های قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرم‌ها موزه‌ها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیک‌های وفادار تا بازخوانی‌های مدرن ستاره‌سازی با هزینه‌ای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیک‌های امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست می‌شد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایه‌ای برای تعاملات بین‌المللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدی‌ساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلم‌هایش نشست انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر می‌شوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی چرا سریال‌های ایرانی در سطح بین‌المللی پخش نمی‌شوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازی‌های ویدیویی که الهام‌بخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوه‌خوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایران‌هراسی تجربه‌ای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بی‌طرف نیستید دست‌کم انصاف داشته باشید ساخت سریال‌هایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبه‌بندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی می‌شود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانواده‌اش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز می‌کنند؟ تخریب کاشی‌کاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف می‌شود؟ اژه‌ای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع می‌کنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه می‌کنند فیلم‌های کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والی‌زاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایران‌شناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کرومی، لبوبو و... شخصیت‌های محبوب کودکان امروز از کجا آمده‌اند؟ سریال «وحشی» عقب‌گردی در کارنامه هومن سیدی است؟ بررسی سوتی‌های هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج می‌کند؟  فاجعه‌ی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان نام ثمین باغچه‌بان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست رتبه‌بندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز فعال شدن مجدد سلبریتی‌های آشوب‌طلب در جشنواره فیلم فجر میراث جهانی ایرانیان در پهنه آب‌های تاریخی برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت به تماشای واقعیت تلویزیون «خوش‌گلدین»! جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی فیلم‌های کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران کتاب‌هایی که پر از فریادند! روایتی از آخرین حضور منوچهر والی‌زاده بر صحنه طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت جنجال‌هایی که از سینما شروع شد پارک ملی تندوره گنجینه‌ای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی خوشحالم در نمایشی بازی می‌کنم که درباره جزیره هرمز است چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمی‌رسد؟ سیمافیلم کدام سریال‌ها را می‌سازد؟؛ دستمزدهایی که وسوسه می‌کنند سردیس حسن ریاحی موسیقی‌دان رونمایی شد سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت می‌کند بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلم‌ها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند مسافران نوروزی در کدام استان‌ها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر می‌شوند افتتاح اتاق ایران‌شناسی در پاکستان نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام می‌شود نمایشگاه کودک‌ونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت‌ «مشکاتیان» زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طبیعت شرقی در «شکوفه‌های بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیست‌ها رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت می‌شناسند رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم پاسخ‌های آشتیانی‌پور به شبهات رأی‌گیری مردمی جشنواره فیلم فجر پارچه‌های موجود یا بدن‌نما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند تقویم جلالی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی خیام است آیین‌های ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان ۱۰۰ دوربین‌ تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش می‌دهند دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟ جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) رمان «آبیسم» را برای آگاهی‌رسانی درباره اوتیسم نوشتم کمدی باید انسان را به تفکر وادارد کاروانسرای سعدالسلطنه اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ روایتی از «کتابشویی» کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است استعداد‌یابی قاریان نوجوان و جوان در جشنواره‌ای قرآنی اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم دور زدن تحریم‌ها یا انعقاد یک توافق جدید؟ ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید قصه‌ مردی که با عروسکش بهار را نوید می‌دهد کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلم‌هایش نشست «تاسیان» رفع توقیف شد؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ دومین مقبره «فرعون» کشف می‌شود؟ تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز می‌توانیم بخندیم!» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید عرضه کتاب‌های لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست حذف بخش‌هایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت چرا سریال‌های ایرانی در سطح بین‌المللی پخش نمی‌شوند؟ بازی‌های ویدیویی که الهام‌بخش ساخت آثار سینمایی شدند اگر بی‌طرف نیستید دست‌کم انصاف داشته باشید ساخت سریال‌هایی برای «دیده نشدن» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوه‌خوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیب‌ها شد، نه مردم! «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایران‌هراسی روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی می‌شود واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ رویایی که در کاشان متولد شد گشتی در نمایشگاه کتاب تهران میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تجربه‌ای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز می‌کنند؟ تخریب کاشی‌کاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز اژه‌ای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع می‌کنیم انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود سیمرغم را تقدیم مادران شهدا می‌کنم چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانواده‌اش چه بود؟ ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است اعلام ویژه‌برنامه‌های سراسری اعیاد شعبانیه خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنین‌انداز شدند انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس حماسه نُت‌ها در دل میدان احیای شب نوزدهم در مصلی تهران موزه‌ها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افت‌وخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمی‌سازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دست‌های پنهان عبور از نیل سینمای سنتی بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) سریال‌های بی‌سلبریتی‌ پلت‌فرم‌ها پرمخاطب‌ترند تامین بودجه برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد شهید خاص 22 بهمن «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد مردم تفاوت بین خائن و خادم را می‌دانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود اطلس مردم‌نگاری سرزمین ایران؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان قرآنی که در میان اسرا دست به دست می‌شد آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است سریال‌های خانگی، خشونت می‌سازند یا روایت می‌کنند؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مستند «احمد» سریال می‌شود اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» لبیک‌های امام حسن مجتبی(ع) یک کمدی‌ساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» بومگردان‌ها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است صداپیشگی در کشور افت کرده است عادی‌انگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» : ذائقهِ کمدی‌پسندِ مردم کار را سخت کرده است از کلاسیک‌های وفادار تا بازخوانی‌های مدرن نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماس‌های مردمی صداوسیما خلاصه نمادین جهان ایرانی وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایه‌ای برای تعاملات بین‌المللی است «یزدان»؛ روایتی واقع‌گرایانه از معضلات شهر تهران کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نسل Z موزه را چگونه می‌بیند؟ «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر سریال‌های قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرم‌ها ستاره‌سازی با هزینه‌ای ناچیز در دنیای میلیون دلاری قصه‌های تاریخی در سریال‌ها رونق گرفت کتاب «روح‌الله» بخش‌های کمتر دیده شده زندگی امام را بیان می‌کند ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل می‌دهند کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند
تازه های شبکه اجتماعی