| | |
گزارش
سهم بچههای ایران از رسانه ملی چیست؟
صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به عنوان رسانه ملی، همواره نقش مهمی در تولید محتوای ویژه کودکان و نوجوانان داشته است. در گذشته برنامههایی، چون «عموپورنگ»، «شادونه»، «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «فیتیلهایها» و… نه تنها مخاطبان زیادی را جذب میکردند، بلکه به برندهای فرهنگی ماندگاری تبدیل شدند. از برنامههای عروسکی مانند «خونه مادربزرگه» و مجموعههای نمایشی، چون «قصههای مجید» تا تولیدات مدرن انیمیشن و سریالهای آموزشی. اما این راه به تدریج رو به افول و غروب رفت. در این گزارش سعی میکنیم به بررسی آثار کودک و نوجوان طی دهههای گذشته تا کنون بپردازیم.
به گزارش روایت فردا در عصر جهانیسازی و هجوم محتوای خارجی، این سؤال مطرح است که تولیدات کودکان و نوجوانان داخلی تا چه میزان توانستهاند با برنامههای جذاب بینالمللی رقابت کنند و علاقه کودکان و نوجوانان را به خود جلب کنند. برای پاسخ به چنین پرسشی ابتدا باید نگاهی از آغاز تا اکنون به سهم کودکان از آثار تولیدی تلویزیون داشته باشیم.
بنابراین در ادامه، به بررسی تاریخچه تولیدات کودک و نوجوان صداوسیما و ارزیابی رقابتپذیری این تولیدات در مقایسه با نمونههای خارجی خواهیم پرداخت.
دوره آغازین و تولیدات کلاسیک
در دهههای ۶۰ و ۷۰ شمسی، صداوسیما با تولید برنامههایی مانند "خونه مادربزرگه" و "قصههای مجید"، که بر پایه فرهنگ ایرانی-اسلامی بودند، توانست مخاطبان زیادی را جذب کند. این برنامهها نه تنها سرگرمکننده بودند، بلکه دارای پیامهای آموزشی و اخلاقی بودند که با فرهنگ ایرانی سازگاری داشت.
تولیدات این دوره اغلب بر اساس داستانهای بومی و فولکلور ایرانی ساخته میشدند و از جذابیتهای بصری و محتوایی مناسبی برای کودکان برخوردار بودند.
دوره میانی و چالشها
با وقوع انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، فضای تولید محتوای کودک برای مدتی راکد ماند. پس از جنگ، با ورود رایانه و فناوریهای جدید، تولید انیمیشن و برنامههای کودک دوباره احیا شد.
اما در این دوره، کمبود بودجه و ضعف در زیرساختها باعث شد تا صداوسیما به پخش انیمیشنهای خارجی روی آورد، که گاهی با فرهنگ ایرانی سازگاری نداشتند. این امر به تدریج باعث کاهش کیفیت تولیدات داخلی و فاصله گرفتن از محتوای بومی شد.
دوره مدرن و تلاش برای احیا
از دهه ۸۰ به بعد، با تأسیس مرکز پویانمایی صبا در سال ۱۳۷۴، صداوسیما تلاش کرد تا تولیدات داخلی را افزایش دهد و به قطب انیمیشن دینی در دنیا تبدیل شود. اما این اتفاق تاکنون محقق نشد. اگر چه این مرکز با هدف تولید محتوای متناسب با فرهنگ اسلامی و ایرانی ایجاد شد. اما هرگز نه کیفیت و نه کمیت تولیدات چنین دستاوردی را رقم زد!
چالشهایی مانند کمبود بودجه، استفاده بیش از حد از انیمیشنهای خارجی، از جمله مشخصههای افت چشمگیر تولیدات کودک و نوجوان در رسانه ملی بود.
اما روگردانی از تلوزیون آنجایی نمود بیشتری پیدا کرد و اقبال عمومی از رسانه ملی رخت بربست که دیگر برندسازی از جعبه جادو خالی شد. برندهایی، چون «عموپورنگ»، «فیتیله»، «شادونه» و...در دهههای گذشته شکل میگرفت و در دوره اخیر برندها در حوزه کودک برای نسل نو یا توان بازپروری خود را نداشتند و یا به پلتفرمها روی آوردند و هیچ اتفاق تازهای جایگزین آنها نشد تا به طور کامل برندسازی در رسانه ملی بشکل روند تکامل تدریجی از میان برود.
اما با این همه در دوره اخیر، تحولات مثبتی نیز در حوزه کودک و نوجوان رخ داد که مهمترین آنها حذف تبلیغات از شبکههای کودک بود.
برنامه کودک درپیچ زمان
بیتردید و حتی بدون کارشناسی بهترین آثار کودک و نوجوان صدا و سیما را در دو دههٔ ۷۰ و ۸۰ میتوان یافت. این آثار شامل مجموعههای نمایشی و عروسکی ماندگاری میشوند که خاطرهسازی کردهاند؛ و یا خود به برندی ماندگار تبدیل شدند و هویتی ساختند که تا نسلها در فرهنگ ما باقی ماند.
مجموعه نمایشی قصههای مجید که توسط فیلمساز فقید کشور کیومرث پوراحمد در سال ۷۰ ساخته شد به مواقع تمام زندگی دهه شصتیها در دهه ۷۰ بود.
قصههای تابهتا (زیزیگولو) نیز در دهه ۷۰ مجموعهای عروسکی-نمایشی بود که ماجراهای موجودی فضایی به نام "زیزیگولو" را در زمین و در یک خانواده ایرانی روایت میکرد.
دنیای شیرین دریا، کلاهقرمزی، شهر موشها ۶۰ و ۷۰، سیب خنده، دانی و من، خانه ما و... که همه در دهه ۷۰ شمسی تولید شده بود.
دیالیکتیک سقوط
تحلیلها نشان میدهد که کیفیت و کمیت تولید برنامههای کودک و نوجوان در دهههای مختلف یکسان نبوده است، اما با تحلیل دقیق دادهها به این نتیجه میرسیم که آثار یک روند تکامل تدریجی به سوی اضمحلال را طی کردهاند که ما به آن میگوییم؛ دیالیکتیک سقوط!
دهه ۷۰: عصر طلایی برنامهسازی: این دهه را میتوان اوج خلاقیت و تنوع در تولید آثار کودک و نوجوان دانست. وجود مولفانی با عشق و تخصص مانند مرضیه برومند، ایرج طهماسب و بیژن بیرنگ، همراه با فضای اجتماعی مناسب و مدیریتی همدل، منجر به خلق آثاری شد که نه تنها برای کودکان جذاب بودند، بلکه منظومهای از روابط واقعی آنها با خانواده و جامعه را به تصویر میکشیدند.
دهه ۸۰: کاهش کیفی و کمّی: در این دهه، صدا و سیما با افت جدی در تولیدات این حوزه روبهرو شد. نقش کودکان و نوجوانان در برنامهها کمرنگ شد و اغلب به حاشیه رانده شدند. تغییر اولویتهای مدیریتی به سمت تولید آثار "رده الف ویژه" (مانند سریالهای تاریخی فاخر) و کاهش توجه به سریالهای عامهپسند بدنه، از دلایل اصلی این افول ذکر شدهاست.
دهه ۹۰: در این دوره شاهد اوجگیری انتقادها در جامعه و حاکمیت نسبت به کاهش نرخ فرزندآوری و پیامدهای آن برای آینده ایران بود. این نگرانیها به افزایش نسبی تولیدات تلویزیونی با محوریت "فرزند" منجر شد، اما این آثار نتوانستند جایگاه فعال و کنشگر کودکان و نوجوانان در داستانها را، که در دهه ۷۰ تجربه شده بود، احیا کنند. در واقع، کودکان و نوجوانان این بار به حاشیه رانده شده و عمدتاً درگیر مشکلات والدین، تحت تأثیر مصائب آنها و صرفاً نقشهای تزئینی ایفا میکردند.
قابهای خالی و از دست رفتن مخاطب کودک و نوجوان
در طول دهههای ۸۰ و ۹۰، دیگر مجموعههای داستانی با هدف مخاطب کودک و نوجوان یا تولید نشدند، یا آنقدر ضعیف بودند که اقبال عمومی نداشتند و یا بسیار انگشت شمار بودند. رویکرد سیاستگذاری و مدیریت در این حوزه نسبت به گذشته تغییری نکرد و تمامی انتقادها به فرزندآوری تنها به حضور حاشیهای بازیگران کودک و نوجوان در داستانها محدود شد. شاید مدیران در این زمینه ارزیابی درستی نداشتند و سفارش تولید آثار مرتبط را به تهیهکنندگان، نویسندگان و کارگردانان ندادند، یا شاید هم خود نویسندگان و خالقان هیچگاه چنین طرحهایی را به مدیران ارائه نکردند.
میدان جنگی که در آن باختیم
اما از ابتدای دهه ۸۰ تا پایان دهه ۹۰ شاهد تلاشهایی برای گذار به تحول بودیم. اکنون در آستانه دهه پنجم، با ورود کارگردانان متولد دهههای ۵۰ و ۶۰ و ظهور شبکههای VOD، تصویر کوک و یا نقش آن به عنوان فرزند، چهرهای جدید به خود گرفته است.
در این میان، تلویزیون میدان بازنمایی کودک و نوجوان و تمامی مفاهیم مرتبط با آن را به رقبای خارجی خود واگذار کرد. انیمیشنها بازار تماشا را به تسخیر خود درآوردند و اکنون حتی خود تلویزیون نیز ترجیح میدهد کنداکتور خود را با فیلمهای خارجی برای مخاطب کودک و نوجوان یا تکرار آثار قدیمی مانند "تنها در خانه" پر کند. در این رقابت، ما نه تنها بازی، بلکه حتی زمین را نیز باختیم. تا جایی که نه تنها تولیدات غربی بلکه شرقی هم تا بن استخوان فرزندانمان رسوخ کرده است. سبک زندگی کرهای را میتوان به عنوان نمونهای از این تهاجمات فرهنگی قلمداد کرد که امروزه بلای ماهیت هویت ملی فرزندان این مرز و بوم شده است.
تولیدات شاخص
در این دوره، تولیدات داخلی با وجود همه تلاشهای انجام شده مورد استقبال قرار نگرفت. تلاش برای تولیداتی با ترکیب عناصر فرهنگ ایرانی و اسلامی، محتوای جذاب و آموزشی در زمین حرف باقی ماند و به دروازه عمل نرسید.
همچنین، شبکه کودک و نوجوان (شبکه پویا و نهال) با تولید برنامههای متنوعی که بر رویکرد تربیتی و الگوهای بومی تأکید داشتند، تنها به کار خود ادامه دادند و روز به روز همپای نمونههای فرنگی پیش نرفتند.
اتفاقات مهم در این حوزه، مدرسهای به وسعت ایران بود که در همکاری مشترک رسانه ملی با وزارت آموزش و پرورش در دوران پاندمی کرونا آغاز به کار کرد و پس از آن نیز فعالیتهای مدرسه تلوزیونی برای همه مقاطع تحصیلی مختلف در راستای تحقق اصل ۳۰ قانون اساسی و دسترسی رایگان و باکیفیت آموزشی همه ساله از اول مهرماه روی آنتن رفت.
بودجه هسته مرکزی چالشها
کمبود بودجه همچنان یک مشکل اساسی بود و برخی روانشناسان و کارشناسان کودک به غیبت برندهای حوزه کودک، افزایش پخش انیمیشنهای خارجی، و ضعف در نظارت محتوایی اشاره انتقاد داشتند.
کیفیت و جذابیت تولیدات
تولیدات داخلی از نظر کیفیت فنی و جذابیت بصری در مقایسه با تولیدات خارجی پیشرفته (مانند انیمیشنهای دیزنی و پیکسار) هنوز فاصله دارند. انیمیشنهای ایرانی اغلب از نظر داستانپردازی و پویانمایی ضعیفتر هستند.
با این حال، تولیداتی مانند "پهلوانان" و "تهران ۱۵۰۰" نشان دادهاند که امکان تولید محتوای با کیفیت در ایران وجود دارد. این تولیدات توانستهاند در جشنوارههای داخلی و بینالمللی مورد توجه قرار گیرند.
ارتباط فرهنگی و ارتباط محتوایی
تولیدات داخلی از نظر ارتباط فرهنگی و سازگاری با ارزشهای ایرانی-اسلامی برتری واضحی نسبت به تولیدات خارجی دارند. برنامههایی مانند "خونه مادربزرگه" در گذشته و "قصههای مجید" در حال حاضر، توانستهاند با استفاده از عناصر فرهنگی بومی، مخاطبان داخلی را جذب کنند.
در مقابل، انیمیشنهای خارجی ممکن است حاوی ارزشها و رفتارهای ناسازگار با فرهنگ ایرانی باشند، مانند استفاده از کلمات نامتعارف یا نمایش سبک زندگی غیرمتعارف.
رقابت برای جذب مخاطب
کودکان ایرانی به دلیل دسترسی به محتوای خارجی از طریق اینترنت و ماهواره، با تولیدات بینالمللی نیز آشنا هستند. شبکههای ماهوارهای مانند جم که توسط سرمایهداران خارجی (مانند آیدین دوغان) حمایت میشوند، برنامههای جذاب ولی گاهی مبتذل را به مخاطبان ایرانی عرضه میکنند.
گزارشها نشان میدهد که کودکان ایرانی اغلب به تماشای تولیدات خارجی گرایش دارند، زیرا این تولیدات از جذابیتهای بصری و داستانپردازی پیشرفتهتری برخوردارند. با این حال، تولیدات داخلی هنگامی که با کیفیت باشند، مورد استقبال قرار میگیرند. به عنوان مثال، "پهلوانان" توانسته است در سامانه امتیازدهی اینترنتی فیلم (IMDb) امتیاز ۱۰ از ۱۰ دریافت کند.
سهم کودکان از تولیدات تلوزیون
پس دیگر وقت آن بود که به سراغ پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما، برویم تا از زبان او مسئله کودک و نوجوان را در برنامههای رسانه ملی بررسی کنیم.
پیمان جبلی دربارهٔ تولیدات ویژهٔ کودک و نوجوان و سهم این قشر از تولیدات رسانهٔ ملی، به تشریح اقدامات و برنامههای این سازمان پرداخت.
وی با اشاره به میزان محبوبیت و فراگیری شبکههای کودک و نوجوان، اظهار داشت: خوشبختانه شبکههای کودک و نوجوان ما در طول نزدیک به یک سال گذشته، روند افزایشی جذب مخاطب را تجربه کردهاند و بیشترین دسترسی به مخاطب هدف، از طریق این شبکهها صورت میگیرد.
جبلی به تغییرات ساختاری اخیر در این حوزه اشاره کرد و توضیح داد: با ادغام تولید و پخش شبکههای کودک و نوجوان با مرکز صبا و همچنین ادغام با مرکز سیاستگذاری تولیدات کودک و نوجوان، که اکنون تحت عنوان "مرکز کودک و نوجوان" یا "مرکز رسانه کودک و نوجوان" فعالیت میکند، مجموعهای یکپارچه از تولید تا پخش شکل گرفته است. این ادغام، موجب افزایش چشمگیر ضریب نفوذ برنامههای ما در بین مخاطبان کودک و نوجوان شده است.
رئیس رسانه ملی در ادامه به سه حوزهٔ کلیدیِ تولید، همکاری با نهادهای فرهنگی و تجاریسازی تولیدات کودک و نوجوان اشاره کرد و افزود: روند فعالیتهای ما در هر سه حوزه بسیار امیدوارکننده است. در حوزه تجاریسازی، هدف ما ایجاد چرخهای کامل از تولید رسانهای، مصرف تجاری و برندسازی است تا محصولات فرهنگی ما بتوانند حداکثر تأثیر را بگذارند. به عنوان مثال، هنگامی که شخصیتی مانند "بیژن" در برنامههای کودک محبوب میشود، باید بتوان این محبوبیت را به کالاهای مرتبط (مانند نوشتافزار) نیز تسری داد و یک چرخه اقتصادی-فرهاری موفق ایجاد کرد.
مواجهه با تأثیرات فرهنگی تولیدات خارجی
جبلی در پاسخ به پرسش دیگری دربارهٔ تأثیر سریالهای کرهای و شیوع سبک زندگی کرهای در بین برخی از نوجوانان، توضیح داد: تولیدات نمایشی کشورهای دیگر، متناسب با فرهنگ، آداب و رسوم و سبک زندگی خودشان تهیه شدهاند و مخاطب اصلی آنها مردم همان کشورها هستند، نه لزوما مردم ما. بنابراین، ما در پخش هرگونه تولیدات نمایشی خارجی، باید دقت نظر جدی داشته باشیم تا این محتوا با فرهنگ و ارزشهای جامعهٔ ما سازگاری داشته باشد.
وی با تأیید دشواری این کار، به ویژه در مورد سریالهای چندقسمتی، افزود: سازگارکردن یک اثر نمایشی خارجی با اصول و سیاستهای فرهنگی خودمان کاری بسیار سخت و پیچیده است، اما با این حال، ما نهایت تلاش خود را میکنیم تا نظارت حداکثری داشته باشیم و از اثرات سوء این برنامهها بر فرهنگ و سبک زندگی، به ویژه قشر کودک و نوجوان، جلوگیری کند.
نتیجهاینکه
تولیدات صداوسیما برای کودکان و نوجوانان در طول تاریخ خود فراز و نشیبهای زیادی را تجربه کرده است. در دوره اخیر، تلاشهایی برای تحول در محتوا و ساختار انجام شد، ولی چالشهایی مانند کمبود بودجه و رقابت با تولیدات خارجی همچنان پابرجا هستند. تولیدات داخلی از نظر فرهنگی غنی و مرتبط هستند ولی از نظر فنی و جذابیت بصری نیاز به بهبود دارند. برای افزایش رقابتپذیری، صداوسیما باید بر افزایش کیفیت تولیدات، کاهش تکیه بر انیمیشنهای خارجی، و تقویت همکاریهای بینالمللی تمرکز کند و به سمت و سوی تلاش برای برندسازی و هویت ملی-اسلامی گام بردارد.
انتهای پیام/
آثار کمدی مدیری، رامبد، آقاخانی چرا در پلتفرم شکست خوردند؟ رضا عطاران بدل «صددام» است،اشتباه نکنید! هوش مصنوعی، صدای تازه شهروندان در جدال با گردشگری انبوه «دعای عرفه» متنی تعلیمی و عارفانه تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) آغاز عملیات انتقال زائران حج به مشاعر از ۱۴ خرداد/آمادگی سازمان حج برای میزبانی۸۶۷۰۰ زائر امامی که با علم، جامعه را ساخت توسعه اقامتگاههای بومگردی بدون توجه به زیر ساختها شدنی نیست هر بخش از ایران تکهای از وجودم است «ماهسون» برگزاری کنسرت در ایران را تکذیب کرد واکنش عضو بنیاد فرشچیان به وضعیت تابلوهای کاخ سعدآباد واکنش نماوا به مسدودی بعد از عرضه سریال «سووشون» سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد قصههای تاریخی در سریالها رونق گرفت بومگردانها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است کتاب «روحالله» بخشهای کمتر دیده شده زندگی امام را بیان میکند «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد «یزدان»؛ روایتی واقعگرایانه از معضلات شهر تهران چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران کرومی، لبوبو و... شخصیتهای محبوب کودکان امروز از کجا آمدهاند؟ صداپیشگی در کشور افت کرده است عادیانگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی نسل Z موزه را چگونه میبیند؟ این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد سریالهای خانگی، خشونت میسازند یا روایت میکنند؟ طرحی برای مقابله با ایرانهراسی و شگفتی از غنای تمدنی کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ دورخیز معنادار گلزار برای سینما و موسیقی سریالهای بیسلبریتی پلتفرمها پرمخاطبترند ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است سریال «وحشی» عقبگردی در کارنامه هومن سیدی است؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مردم تفاوت بین خائن و خادم را میدانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز میتوانیم بخندیم!» نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام میشود نمایشگاه کودکونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت «مشکاتیان» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت عرضه کتابهای لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب رویایی که در کاشان متولد شد جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید حذف بخشهایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیبها شد، نه مردم! انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ گشتی در نمایشگاه کتاب تهران تامین بودجه برای تجهیز کتابخانههای مناطق محروم هویت خلیج فارس را با ساخت فیلم و رمان تثبیت کنیم «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» نمایشگاه کتاب؛ چشمانتظار مردم سفر «بدون قرار قبلی» به مشهد با فیلمهای آخر هفته تلویزیون ویژهبرنامههایی برای ترویج فرهنگ مطالعه طنینِ «زیبا صدایم کن» در سالنهای سینما آیا گره گردشگری ایران و مصر باز میشود؟ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر آثار تلاشها و رهنمودهای رهبر انقلاب در حرکت قرآنی کشور مسئله فقط ایرانهراسی نیست/ چرا بلیت هواپیما برای اتباع خارجی دوبرابر حساب میشود؟ مستند «احمد» سریال میشود ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل میدهند اطلس مردمنگاری سرزمین ایران؛ رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس سریالهای «سلمان»، «پایتخت ۸» و «آقای قاضی» سال ۱۴۰۵ روی آنتن میرود آغاز یک سریال تاریخی ـ فانتزی از فردا ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی سوگواری برای شادی از دست رفته جنوب کشف سنگ گورِ پهلوی ساسانی در استان فارس کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماسهای مردمی صداوسیما حمید جبلی برای بچهها سریال میسازد اکران سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت؛ اعلام آمادگی هنرمندان جشنواره موسیقی نواحی برای اهدای خون به مجروحان سانحه بندرعباس فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُتها در دل میدان بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت کتابهایی که پر از فریادند! بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجالهایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه میکنند فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کرومی، لبوبو و... شخصیتهای محبوب کودکان امروز از کجا آمدهاند؟ سریال «وحشی» عقبگردی در کارنامه هومن سیدی است؟ بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز فعال شدن مجدد سلبریتیهای آشوبطلب در جشنواره فیلم فجر میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران کتابهایی که پر از فریادند! روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت جنجالهایی که از سینما شروع شد پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ دستمزدهایی که وسوسه میکنند سردیس حسن ریاحی موسیقیدان رونمایی شد سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام میشود نمایشگاه کودکونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت «مشکاتیان» زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم کمدی باید انسان را به تفکر وادارد کاروانسرای سعدالسلطنه اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ روایتی از «کتابشویی» کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است استعدادیابی قاریان نوجوان و جوان در جشنوارهای قرآنی اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست «تاسیان» رفع توقیف شد؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز میتوانیم بخندیم!» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید عرضه کتابهای لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست حذف بخشهایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیبها شد، نه مردم! «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ رویایی که در کاشان متولد شد گشتی در نمایشگاه کتاب تهران میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود سیمرغم را تقدیم مادران شهدا میکنم چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است اعلام ویژهبرنامههای سراسری اعیاد شعبانیه خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنینانداز شدند انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس حماسه نُتها در دل میدان احیای شب نوزدهم در مصلی تهران موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمیسازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دستهای پنهان عبور از نیل سینمای سنتی بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) سریالهای بیسلبریتی پلتفرمها پرمخاطبترند تامین بودجه برای تجهیز کتابخانههای مناطق محروم فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد شهید خاص 22 بهمن «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد مردم تفاوت بین خائن و خادم را میدانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود اطلس مردمنگاری سرزمین ایران؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است سریالهای خانگی، خشونت میسازند یا روایت میکنند؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مستند «احمد» سریال میشود اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» بومگردانها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است صداپیشگی در کشور افت کرده است عادیانگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماسهای مردمی صداوسیما خلاصه نمادین جهان ایرانی وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است «یزدان»؛ روایتی واقعگرایانه از معضلات شهر تهران کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نسل Z موزه را چگونه میبیند؟ «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری قصههای تاریخی در سریالها رونق گرفت کتاب «روحالله» بخشهای کمتر دیده شده زندگی امام را بیان میکند ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل میدهند کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند
تازه های شبکه اجتماعی
ارسال نظرات