| | |
«خرید بلیتهای خالی»
بلیتهای کاذب و دعوای قدیمی سینمای ایران
این روزها و در سینمای ایران دوباره بحث جنجالی «خرید بلیتهای خالی» بر سر زبانها افتاده است؛ اتهامی که این بار میان دو تهیهکننده علنی شده و بار دیگر پرسش از شفافیت، نظارت و عدالت در اکران فیلمها را پیش کشیده است.
به گزارش روایت فردا چند روزی است که دوباره سینمای ایران با حاشیهای پر سر و صدا روبهرو شده است؛ حاشیهای که این بار حسین فرحبخش، تهیهکننده قدیمی و ابراهیم عامریان تهیه کننده و پخش کننده پرکار این سالهای سینما، در متن آن قرار دارند. حسین فرحبخش به صراحت ابراهیم عامریان، تهیهکننده فیلمهای پرفروش این روزهای سینما را متهم کرده که برای نگهداشتن فیلمش روی پرده به خرید بلیتهای «خالی» روی آورده است؛ بلیتهایی که فروخته میشوند اما تماشاگری برایشان وجود ندارد. ماجرا البته تازه نیست و در سالهای گذشته بارها در قالب شایعه، اتهام و حتی درگیریهای رسمی تکرار شده است؛ چه در گیشه عمومی سینما و چه در بخش آرای مردمی جشنواره فیلم فجر، اما طرح دوباره این بحث از سوی فردی مانند حسین فرحبخش نشان میدهد زخم کهنه هنوز باز است و نبود نظارت جدی و شفافیت ساختاری، این معضل را به نقطهای رسانده که حالا به جدالی آشکار میان تهیهکنندگان تبدیل شده است.
منطق اقتصادی بلیتهای خالی
برای درک ماجرا باید کمی به سازوکار اقتصادی اکران در ایران نگاه کرد. سالنهای سینما بر اساس فروش بلیت تصمیم میگیرند که چه فیلمی روی پرده بماند و چه فیلمی کنار گذاشته شود. فیلمی که کف فروش نداشته باشد به سرعت جای خود را به رقیبی تازه میدهد، در حالی که فیلمی با فروش بالاتر، نهتنها ماندگاری بیشتری دارد بلکه در جدول سانسبندی هم جایگاه بهتری پیدا میکند. بنابراین طبیعی است که فروش بالا مساوی است با عمر طولانیتر روی پرده، تبلیغات بیشتر و در نهایت سود اقتصادی بالاتر. حال اگر تهیهکنندهای بتواند با خرید تعدادی بلیت مصنوعی آمار فیلمش را بالا نشان دهد، این چرخه به نفع او عمل اوست و فیلمش روی پرده میماند، رسانهها تیتر میزنند که فروش فلان فیلم از مرز چند میلیارد گذشت و همین عدد و رقم باعث میشود تماشاگر واقعی هم برای تماشای آن ترغیب شود.
این ترفند اگرچه در نگاه اول نوعی هزینهتراشی بیفایده به نظر میرسد، اما در واقع نوعی سرمایهگذاری تبلیغاتی است. خرید صدها یا حتی هزاران بلیت خالی، برای تهیهکنندهای که بودجه قابل توجهی دارد، چندان دشوار نیست و در مقابل میتواند به بقای فیلم او در چرخه رقابت سینمای ایران کمک کند. درست شبیه به همان اتفاقی که در فضای مجازی با «فالوور فیک» رخ میدهد؛ عدد بالا به چشم میآید و همین عدد بهظاهر واقعی، اعتماد و توجه را جلب میکند.
تجربههای گذشته و تکرار مداوم ماجرا
حسین فرحبخش اولین کسی نیست که چنین اتهامی را مطرح میکند. در سالهای گذشته بارها در حاشیه جشنواره فیلم فجر زمزمههایی شنیده شده که برخی فیلمها با حمایت ارگانها یا با خرید سازمانیافته بلیت، رأی مردمی خود را بالا بردهاند. حتی برخی کارگردانان به صراحت اعلام کردهاند که آمار ارائهشده در جشنواره با واقعیت حضور تماشاگران همخوانی نداشته است. در سطح اکران عمومی هم شایعات مشابهی بارها شنیده شده، اما بهدلیل نبود سازوکار شفاف نظارت، هیچگاه به نتیجه قطعی نرسیده است.
اینکه حالا حسین فرحبخش با صراحت نام یک تهیهکننده مشخص را به میان میکشد، نشان میدهد موضوع از سطح شایعه فراتر رفته و به دعوایی علنی تبدیل شده است. با این حال، افکار عمومی همچنان در موقعیتی خاکستری قرار دارد؛ آیا واقعاً چنین اتفاقی رخ داده یا این اتهام تنها بخشی از رقابتهای ناسالم و اختلافهای شخصی میان تهیهکنندگان است؟
ضعف نظارت و سکوت نهادهای رسمی
مساله اصلی دقیقاً همینجا است؛ چرا نهادهای رسمی که متولی سینما هستند، موضع شفافی در این باره نمیگیرند؟ اگر واقعاً خرید بلیت خالی جرم یا تخلف محسوب میشود، چرا تا امروز گزارشی رسمی از برخورد با متخلفان منتشر نشده است؟ و اگر چنین کاری قانونی و عادی است، چرا به شکل روشن به مردم و رسانهها توضیح داده نمیشود؟
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی و حتی صنوف سینمایی در این سالها کمتر به این موضوع پرداختهاند. سیستمهای فروش بلیت مانند «سینماتیکت» و سامانههای مشابه، هرچند آمارهای کلی فروش را منتشر میکنند، اما اطلاعات جزئی درباره ظرفیت هر سانس، تعداد واقعی تماشاگران حاضر در سالن و مقایسه آن با بلیتهای فروختهشده به صورت عمومی منتشر نمیشود. همینعدم شفافیت فضا را برای شایعه و اتهامزنی باز میگذارد.
در عمل، تنها زمانی که یک تهیهکننده رقیب به دیگری اتهام میزند، بحث دوباره به صدر اخبار میآید و پس از مدتی فراموش میشود.
اما نبود یک مکانیزم نظارت دائمی و اعلام عمومی نتایج، باعث میشود ریشه معضل همچنان باقی بماند.
پیامدهای اجتماعی و فرهنگی خالی بازی
اگر خرید بلیت خالی واقعاً به شکل گسترده رخ دهد، پیامدهای آن فقط اقتصادی نیست. نخستین و مهمترین پیامد، بیاعتمادی عمومی است. وقتی تماشاگر بفهمد آمار فروش فیلمها ساختگی است، اعتمادش به کل نظام تبلیغ و عرضه فیلم از بین میرود. درست مثل بازارهایی که با دستکاری شاخصها مواجه میشوند، اعتبار صنعت بهطور کامل زیر سؤال میرود.
از سوی دیگر، این اتفاق عدالت فرهنگی را نیز برهم میزند. فیلمهایی که بدون پشتوانههای مالی بزرگ وارد چرخه اکران میشوند، اگر بخواهند صرفاً با استقبال واقعی مخاطب رقابت کنند، در مقابل رقیبانی که با پول آمارسازی میکنند شانس چندانی ندارند. این یعنی حذف تدریجی آثار مستقل و کوچک و میدان دادن بیشتر به آثار پرهزینهای که حتی ممکن است از نظر هنری و محتوایی ارزش چندانی نداشته باشند.
از منظر رسانهای هم ماجرا اهمیت دارد. خبرنگاران و منتقدان معمولاً آمار فروش را بهعنوان شاخصی برای تحلیل استقبال عمومی به کار میبرند. اگر این آمارها دستکاریشده باشند، عملاً ابزار تحلیل و نقد نیز بیاعتبار میشود.
اقتصاد اکران و توجیه تهیهکنندگان
البته نمیتوان انکار کرد که برخی تهیهکنندگان این کار را نوعی «تاکتیک بقا» میدانند. در بازاری که ظرفیت سالنها محدود است، تبلیغات رسمی پرهزینه است و رقابت برای گرفتن سانس مناسب بسیار سخت، خرید بلیت خالی به چشم آنها نه تخلف، که راهی برای زنده ماندن در رقابت تلقی میشود. از نگاه این گروه، همانطور که در بازار موسیقی یا کتاب گاهی ناشر بخشی از تیراژ را خودش میخرد تا آمار فروش بالاتر برود، در سینما هم خرید بلیت برای بالا بردن عدد، نوعی تکنیک تبلیغاتی است.
اما تفاوت اساسی اینجا است که سینما برخلاف بازار کتاب یا موسیقی، به شدت به فضای عمومی و حضور تماشاگر در سالن وابسته است. اگر فیلمی واقعاً مخاطب نداشته باشد اما صرفاً با عددسازی روی پرده بماند، جای فیلم دیگری را اشغال کرده که شاید میتوانست واقعاً تماشاگر جذب کند. به همین دلیل بسیاری از منتقدان معتقدند چنین اقدامی نهتنها غیراخلاقی بلکه ضربهای مستقیم به کل چرخه سینما است.
ضرورت شفافیت و راهحلهای ممکن
ادعای حسین فرحبخش بار دیگر نشان داد که بدون شفافیت، این زنجیره اتهامزنیها پایانی ندارد. بهترین راهحل، ایجاد یک سامانه متمرکز و عمومی است که آمار فروش هر فیلم را به تفکیک سالن و سانس منتشر کند؛ آمارهایی که نشان دهد چند بلیت فروخته شده و چند صندلی واقعاً پر شده است. چنین سامانهای میتواند مانند یک داشبورد شفاف عمل کند و امکان مقایسه واقعی را برای رسانهها و مردم فراهم سازد.
از سوی دیگر، لازم است نهادهای صنفی مانند خانه سینما یا انجمن تهیهکنندگان، موضعی شفاف و واحد اتخاذ کنند. اگر این عمل تخلف است باید در آییننامهها به صراحت ذکر شود و برای آن جریمه و محرومیت در نظر گرفته شود و اگر در چارچوب قانونی قابل قبول است، دستکم باید با توضیح روشن به افکار عمومی اعلام شود تا این همه ابهام و اتهام پایان یابد.
کلام آخر
حاشیه تازه میان حسین فرحبخش و ابراهیم عامریان فقط یک دعوای شخصی نیست؛ بلکه آینهای از بحران قدیمی شفافیت در سینمای ایران است. خرید بلیتهای خالی، چه واقعاً رخ داده باشد و چه تنها در حد اتهام باشد، نشاندهنده شکاف عمیقی است میان آنچه روی پرده و در رسانهها دیده میشود و آنچه در پشت صحنه اقتصاد سینما جریان دارد. تا زمانی که سیستم نظارتی روشن و قابل اعتماد ایجاد نشود، این زخم هر از چند گاهی سرباز میکند و بار دیگر در قالب دعوای دو تهیهکننده یا جنجال جشنوارهای ظاهر میشود. سینمای ایران برای بقا نیازمند شفافیتی واقعی است؛ شفافیتی که تنها با انتشار عمومی دادهها، اعمال نظارت مستقل و تعریف صریح قواعد بازی به دست میآید. در غیر این صورت، عددها همچنان بازیچهای خواهند بود در دست کسانی که به جای جذب تماشاگر واقعی، به دنبال خرید صندلیهای خالی هستند.
انتهای پیام/
آثار کمدی مدیری، رامبد، آقاخانی چرا در پلتفرم شکست خوردند؟ رضا عطاران بدل «صددام» است،اشتباه نکنید! هوش مصنوعی، صدای تازه شهروندان در جدال با گردشگری انبوه «دعای عرفه» متنی تعلیمی و عارفانه تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) آغاز عملیات انتقال زائران حج به مشاعر از ۱۴ خرداد/آمادگی سازمان حج برای میزبانی۸۶۷۰۰ زائر امامی که با علم، جامعه را ساخت توسعه اقامتگاههای بومگردی بدون توجه به زیر ساختها شدنی نیست هر بخش از ایران تکهای از وجودم است «ماهسون» برگزاری کنسرت در ایران را تکذیب کرد واکنش عضو بنیاد فرشچیان به وضعیت تابلوهای کاخ سعدآباد واکنش نماوا به مسدودی بعد از عرضه سریال «سووشون» سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد قصههای تاریخی در سریالها رونق گرفت بومگردانها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است کتاب «روحالله» بخشهای کمتر دیده شده زندگی امام را بیان میکند «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد «یزدان»؛ روایتی واقعگرایانه از معضلات شهر تهران چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران کرومی، لبوبو و... شخصیتهای محبوب کودکان امروز از کجا آمدهاند؟ صداپیشگی در کشور افت کرده است عادیانگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی نسل Z موزه را چگونه میبیند؟ این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد سریالهای خانگی، خشونت میسازند یا روایت میکنند؟ طرحی برای مقابله با ایرانهراسی و شگفتی از غنای تمدنی کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ دورخیز معنادار گلزار برای سینما و موسیقی سریالهای بیسلبریتی پلتفرمها پرمخاطبترند ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است سریال «وحشی» عقبگردی در کارنامه هومن سیدی است؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مردم تفاوت بین خائن و خادم را میدانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز میتوانیم بخندیم!» نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام میشود نمایشگاه کودکونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت «مشکاتیان» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت عرضه کتابهای لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب رویایی که در کاشان متولد شد جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید حذف بخشهایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیبها شد، نه مردم! انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ گشتی در نمایشگاه کتاب تهران تامین بودجه برای تجهیز کتابخانههای مناطق محروم هویت خلیج فارس را با ساخت فیلم و رمان تثبیت کنیم «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» نمایشگاه کتاب؛ چشمانتظار مردم سفر «بدون قرار قبلی» به مشهد با فیلمهای آخر هفته تلویزیون ویژهبرنامههایی برای ترویج فرهنگ مطالعه طنینِ «زیبا صدایم کن» در سالنهای سینما آیا گره گردشگری ایران و مصر باز میشود؟ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر آثار تلاشها و رهنمودهای رهبر انقلاب در حرکت قرآنی کشور مسئله فقط ایرانهراسی نیست/ چرا بلیت هواپیما برای اتباع خارجی دوبرابر حساب میشود؟ مستند «احمد» سریال میشود ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل میدهند اطلس مردمنگاری سرزمین ایران؛ رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس سریالهای «سلمان»، «پایتخت ۸» و «آقای قاضی» سال ۱۴۰۵ روی آنتن میرود آغاز یک سریال تاریخی ـ فانتزی از فردا ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی سوگواری برای شادی از دست رفته جنوب کشف سنگ گورِ پهلوی ساسانی در استان فارس کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماسهای مردمی صداوسیما حمید جبلی برای بچهها سریال میسازد اکران سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت؛ اعلام آمادگی هنرمندان جشنواره موسیقی نواحی برای اهدای خون به مجروحان سانحه بندرعباس فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُتها در دل میدان بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت کتابهایی که پر از فریادند! بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجالهایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه میکنند فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کرومی، لبوبو و... شخصیتهای محبوب کودکان امروز از کجا آمدهاند؟ سریال «وحشی» عقبگردی در کارنامه هومن سیدی است؟ بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز فعال شدن مجدد سلبریتیهای آشوبطلب در جشنواره فیلم فجر میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران کتابهایی که پر از فریادند! روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت جنجالهایی که از سینما شروع شد پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ دستمزدهایی که وسوسه میکنند سردیس حسن ریاحی موسیقیدان رونمایی شد سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام میشود نمایشگاه کودکونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت «مشکاتیان» زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم کمدی باید انسان را به تفکر وادارد کاروانسرای سعدالسلطنه اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ روایتی از «کتابشویی» کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است استعدادیابی قاریان نوجوان و جوان در جشنوارهای قرآنی اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست «تاسیان» رفع توقیف شد؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز میتوانیم بخندیم!» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید عرضه کتابهای لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست حذف بخشهایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیبها شد، نه مردم! «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ رویایی که در کاشان متولد شد گشتی در نمایشگاه کتاب تهران میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود سیمرغم را تقدیم مادران شهدا میکنم چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است اعلام ویژهبرنامههای سراسری اعیاد شعبانیه خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنینانداز شدند انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس حماسه نُتها در دل میدان احیای شب نوزدهم در مصلی تهران موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمیسازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دستهای پنهان عبور از نیل سینمای سنتی بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) سریالهای بیسلبریتی پلتفرمها پرمخاطبترند تامین بودجه برای تجهیز کتابخانههای مناطق محروم فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد شهید خاص 22 بهمن «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد مردم تفاوت بین خائن و خادم را میدانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود اطلس مردمنگاری سرزمین ایران؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است سریالهای خانگی، خشونت میسازند یا روایت میکنند؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مستند «احمد» سریال میشود اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» بومگردانها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است صداپیشگی در کشور افت کرده است عادیانگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماسهای مردمی صداوسیما خلاصه نمادین جهان ایرانی وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است «یزدان»؛ روایتی واقعگرایانه از معضلات شهر تهران کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نسل Z موزه را چگونه میبیند؟ «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری قصههای تاریخی در سریالها رونق گرفت کتاب «روحالله» بخشهای کمتر دیده شده زندگی امام را بیان میکند ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل میدهند کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند
تازه های شبکه اجتماعی
ارسال نظرات