۰۸:۵۵ | ۱۴۰۴ / مهر / ۱۷
| |
آینده مدیریتی شرکت هواپیمایی «آسمان»

داستان آسمان؛ تحریم یا سوءمدیریت

عملکرد و آینده هواپیمایی آسمان به یکی‌از محورهای مهم اقتصاد بدل شده و کارشناسان سوءمدیریت را عامل اصلی افت آن می‌دانند، برهمین اساس اصلاح فوری برای جلوگیری از زیان بودجه کشور ضروری است.

کد خبر: ۱۱۷۵۷
| |

به گزارش روایت فردا  موضوع عملکرد و آینده مدیریتی شرکت هواپیمایی «آسمان» طی هفته‌های اخیر به یکی از محورهای مهم و جنجالی اقتصاد کشور بدل شده است، به‌گونه‌ای که بحث واگذاری این ایرلاین باسابقه به بخش خصوصی، همزمان با افت کم‌سابقه شاخص‌های عملیاتی آن، نگاه‌های انتقادی و موافقان خصوصی‌سازی را به خود جلب کرده است.

 

واگذاری؛ از ضرورت تا تجربه‌های تلخ قدیمی

«احمد میدری» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی اصلی صندوق بازنشستگی کشوری مالک عمده سهام آسمان در تازه‌ترین اظهارات خود این شرکت را «زیان‌ساز» توصیف و تأکید کرد که «بیت‌المال را خرج آسمان نمی‌کنیم». همین موضع، احتمال واگذاری مدیریت آسمان به بخش خصوصی را تقویت کرده است.

 

با این حال، تجربه‌های گذشته خصوصی‌سازی در کشور که در بسیاری موارد با حاشیه‌های مدیریتی، افت تولید و بازگشت مجدد به دولت همراه بود، نگرانی جدی کارشناسان و افکار عمومی را نسبت به تکرار الگوی شکست‌خورده در مورد خصوص‌سازی هواپیمایی آسمان تقویت کرده است.

 

سقوط تدریجی در شاخص‌های عملیاتی

شرکت هواپیمایی آسمان که بر اساس مصوبه شورای انقلاب اسلامی در تیر ۱۳۵۹ از ادغام چهار شرکت تشکیل شد و از سال ۱۳۶۰ فعالیت رسمی خود را آغاز کرد، در نیمه دوم سال ۱۳۸۱ به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد. این شرکت که در دهه ۱۳۹۰ یکی از ایرلاین‌های در حال رشد کشور بود، در سال‌های اخیر با افت کم‌سابقه‌ای در شاخص‌های عملکردی مواجه شده است.

 

بر اساس سالنامه آماری ۱۴۰۲ سازمان هواپیمایی کشوری، آسمان در سال ۱۴۰۲ با انجام ۱۳ هزار و ۱۵۵ پرواز داخلی سهم ۸.۶۵ درصدی از کل پروازهای داخلی را کسب کرد، در حالی که در سال ۱۴۰۱ با ۱۶ هزار و ۲۱۸ پرواز سهمی معادل ۱۰.۵۸ درصد داشت. این ارقام حاکی از کاهش ۱۸.۸۹ درصدی سالانه رشد این شرکت در بازار پروازهای داخلی است.

 

داستان آسمان؛ تحریم یا سوءمدیریت

در بخش جابه‌جایی مسافر نیز روند نزولی آشکار است. آسمان در سال ۱۴۰۲ با انتقال یک‌میلیون و ۳۱۵ هزار و ۲۷۷ مسافر سهمی ۷.۶۴ درصدی داشت، در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ با جابه‌جایی یک‌میلیون و ۵۴۵ هزار و ۹۸۹ مسافر به ۸.۸۸ درصد می‌رسید، یعنی افت ۱۴.۹۲ درصدی رشد سالانه در این بخش تنها در یک سال.

 

داستان آسمان؛ تحریم یا سوءمدیریت

افت شاخص‌های این ایرلاین به پروازهای بین‌المللی نیز سرایت کرده است. آسمان در سال ۱۴۰۲ با انجام هزار و ۶۷۱ پرواز بین‌المللی سهمی ۴.۰۱ درصدی از بازار داشت که نسبت به انجام هزار و ۸۲۸ پرواز در سال ۱۴۰۱، کاهش ۸.۵۹ درصدی در رشد سالانه نشان می‌دهد. در جابه‌جایی مسافر بین‌المللی نیز کاهش ۱۰.۹۹ درصدی ثبت شده است.

 

داستان آسمان؛ تحریم یا سوءمدیریت

کوچک شدن ناوگان و نیروی انسانی

بررسی آمار ناوگان این شرکت نیز تصویری مشابه ارائه می‌دهد. آسمان در سال ۱۳۹۰ با ۳۳ فروند هواپیما شامل ۶ بویینگ ۷۲۷، یک ایرباس، ۲۰ فروند فوکر ۱۰۰ و ۶ ای‌تی‌آر، سومین شرکت بزرگ کشور از حیث تعداد هواپیما بود. این در حالی است که تعداد هواپیماهای فعال این شرکت در سال ۱۴۰۲ به ۲۸ فروند کاهش یافته و شمار پرسنل آن از دو هزار و ۹۵۰ نفر به دو هزار و ۳۶۳ نفر رسیده است.

 

 حواشی گسترده پیرامون عملکرد و آینده شرکت هواپیمایی «آسمان» با اظهارات صریح نماینده تهران مجلس، مواضع تند وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و واکنش این شرکت، پرونده وارد مرحله دیگری شده است؛ مرحله‌ای که هم ضعف‌های مدیریتی آسمان را آشکار می‌سازد و هم پرسش‌های اساسی درباره نحوه ادامه مدیریت آن یا واگذاری به بخش خصوصی به صدر افکار عمومی می‌آورد.

 

اختلاف روایت‌ها درباره وضعیت ناوگان

علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در نشست علنی چهارم شهریور ۱۴۰۴ با استناد به نابسامانی‌های آسمان، از نظارت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بر زیرمجموعه‌های خود انتقاد کرد و با اشاره به «باندبازی و لابی‌گری» در مدیریت شرکت هواپیمایی آسمان گفت: «آسمان با ۲۵۰۰ نیروی کار در حالی اداره می‌شود که تنها یک هواپیمای فعال دارد و با وجود یک هواپیما به همه پرسنل حقوق پرداخت می‌کند.» این سخنان موجی از انتقاد نسبت به سوءمدیریت و هزینه‌های گزاف این شرکت ایجاد کرد.

 

در مقابل، شرکت آسمان در اطلاعیه‌ای ضمن رد برخی ادعاها اعلام کرد: «ناوگان فعال این شرکت هم‌اکنون شامل سه فروند هواپیما (دو فروند فوکر ۱۰۰ و یک فروند بوئینگ ۷۳۷) است و اقدامات لازم برای تأمین موتورهای جدید و افزایش ناوگان در حال پیگیری است. تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی، تحقق این هدف را با موانع جدی مواجه کرده است.» این شرکت همچنین حفظ تمامی نیروهای انسانی و پرداخت منظم حقوق آنان را بخشی از «مسئولیت ملی» خود دانست.

 

آسمان، ایرلاینی با یک هواپیما

با وجود این اطلاعیه، سیدحمیدرضا صانعی، معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری، ۳۰ شهریور ۱۴۰۴ تأیید کرد که در حال حاضر شرکت هواپیمایی آسمان با تنها یک هواپیما فعال است. زمانی این شرکت حدود ۲۸ هواپیما داشت و اکنون به یک هواپیمای فعال رسیده است. با چنین وضعیتی با این وضعیت، طبیعتاً نمی‌توان یک شرکت را سرپا نگه داشت. نه آن را ادغام می‌کنیم، نه وضعیتش مشخص است. مردم هم متضرر می‌شوند.

 

چالش‌های ساختاری و محدودیت‌های دوگانه

صانعی با تشریح وضعیت دشوار آسمان گفت: شرکت‌های دولتی ما هم تحت محدودیت‌های بین‌المللی بیشتری هستند و هم در داخل با مقررات دست‌وپاگیر بیشتری مواجه‌اند. همان‌طور که برای شرکت‌های خصوصی هم شرایط راحت نیست، اما دست‌کم سرمایه‌گذار خصوصی می‌تواند راحت‌تر تراکنش مالی انجام دهد. هواپیمایی آسمان هم با وجود حمایت‌ها و همکاری‌های سازمان هواپیمایی برای احیا، با چالش‌های جدی روبروست.

 

محدودسازی مجوزهای پروازی برای حفظ ایمنی و مدیریت بحران

وی تصریح کرد: از یک‌سو اگر مجوز کمتری به این شرکت بدهیم، همان یک هواپیمای فعال هم درآمد کمتری خواهد داشت و مشکلات شرکت با آن همه پرسنل بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، اگر مجوز بیشتری بدهیم، احتمال بروز مشکلاتی نظیر زمین‌گیر شدن در نجف بیشتر خواهد شد و مردم آسیب می‌بینند. بنابراین، مجوزهای شرکت هواپیمایی آسمان را به طور قابل توجهی محدود کرده‌ایم تا وضعیت بهتر شود.

 

صانعی افزود: اجرای وظایف سازمان هواپیمایی مثل هر کار دیگری می‌تواند هم خوب انجام شود و هم بد. قاعدتاً اگر آسمان با یک شرکت دیگر که در حال رشد است تجمیع شود، وضعیت بهتری پیدا می‌کند؛ ولی اگر درست انجام نشود، مشکلاتش بیشتر خواهد شد. الآن آسمان با هزینه‌های بالا و پرسنل زیاد مواجه است و از آن ناوگان گسترده، به تنها یک هواپیمای فعال رسیده که این موضوع هر بنگاه اقتصادی را نابود می‌کند.

 

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم، تسهیل شرایط برای بهبود وضعیت است؛ مقررات را برایشان شفاف کنیم، بازگو کنیم و رایزنی‌هایی با مالکان شرکت انجام دهیم. اما در نهایت سازمان هواپیمایی کشوری مالک شرکت‌ها نیست. مالکان می‌توانند این شرکت را احیا کنند یا به مسیر نابودی ببرند.

 

وی یادآور شد: ما حتی در شرکت‌های خصوصی هم نمی‌توانیم دخالت کنیم، چه برسد به یک شرکت دولتی که در مالکیت چند هلدینگ دولتی و با ساختار حاکمیتی خاص قرار دارد. با این حال، رئیس سازمان هواپیمایی همواره پیگیر پیشنهادات و راهکارهایی بوده‌اند که بتواند این شرکت را از وضعیت فعلی نجات دهد.

 

موضع قاطع میدری؛ «فاجعه» و پایان تزریق منابع

احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بازدید از هواپیمایی آسمان وضعیت این شرکت را «فاجعه‌آمیز» توصیف و تاکید کرد: «هر فردی که در این شرکت پست و مقامی داشته، به اندازه قدرت خود در ایجاد این فاجعه مقصر است.»

 

وی با رد هرگونه کمک مالی از منابع دولتی افزود: «اگر قرار است چندصد میلیون دلار پول دولت به آسمان داده شود، نه این پول را داریم و نه اجازه می‌دهم از بیت‌المال چنین پولی تزریقی انجام شود. ماهانه ۲۰۰ میلیارد تومان از بازنشستگانی که برای تامین حق بیمه درمانشان مشکل داریم، صرف پرداخت حقوق پرسنل آسمان می‌شود.»

 

میدری راهکار اصلی را برگزاری مزایده و واگذاری مدیریت شرکت به بخش خصوصی توانمند دانست و گفت: «شرکتی باید انتخاب شود که توان فنی و حقوقی کافی داشته باشد و در چارچوب قوانین ایران فعالیت کند. حتی اگر لازم باشد، یک هفته تمام وقت خود را صرف این موضوع خواهم کرد.»

 

همزمان با تشدید انتقادات از شرکت هواپیمایی آسمان و تأکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر واگذاری مدیریت این ایرلاین به بخش خصوصی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار فراخوان رسمی گام نخست را برای جذب سرمایه‌گذار برداشت تا مسیر خصوصی‌سازی این شرکت وارد فاز اجرایی شود.

 

مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای که ۱۷ تیرماه ۱۴۰۴ منتشر شد، اعلام کرد: به منظور ارتقای برند هواپیمایی آسمان و افزایش سهم بازار در چارچوب برنامه هفتم پیشرفت، از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند و آشنا با صنعت هوانوردی کشور دعوت می‌شود با رعایت شرایط عمومی و مفروضاتی در چارچوب اسناد بالادستی و ضوابط و رویه های عمومی کشور دعوت به عمل می آورد.

 

در این فراخوان دو شرط کلیدی برای پذیرش طرح‌ها تعیین شده است: نخست، تأمین و اضافه کردن دست‌کم پنج فروند هواپیمای مسافری (به صورت اجاره یا خرید) علاوه بر نوسازی و تعمیر اساسی ناوگان موجود تا پایان سال ۱۴۰۴؛ دوم، تأمین سرمایه در گردش بیش از پنج هزار میلیارد تومان به‌تدریج تا پایان سال ۱۴۰۴.

 

جزئیات فراخوان برای مشارکت در سرمایه‌گذاری آسمان

سیدعلیرضا عظیمی‌پور، یکی از مدیران عامل هلدینگ‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی کشوری، با اشاره به فصل پنجم برنامه هفتم پیشرفت گفت: شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی - از جمله صندوق بازنشستگی کشوری، نیروهای مسلح و تأمین اجتماعی - مکلف هستند وضعیت خود را از مدیریت شرکتی به شرایط ترجیحاً بورسی تبدیل کنند، اما برخی به دلیل موانع حقوقی امکان واگذاری سهام ندارند.

 

وی ادامه داد: هواپیمایی آسمان با توجه به سابقه طولانی در ارائه خدمات هوایی، پیش از اجرای مفاد برنامه هفتم به دنبال آن است که با دعوت از سرمایه‌گذاران آشنا به صنعت هوانوردی، تا در یک رقابت شفاف و سالم، ضمن بهبود یافتن وضعیت مالی شرکت، ناوگان هم تقویت شده و افزایش یابد.

 

عظیمی‌پور با اشاره به مراحل اجرایی این طرح یادآور شد: نوبت نخست فراخوان ۲۱ خرداد منتشر شد اما به دلیل جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، در ۷ تیرماه مجدداً آگهی برای دو هفته تمدید شد. این آگهی نهایتاً ۲۱ تیر به پایان رسید و خوشبختانه با استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران، چه به‌صورت انفرادی و چه در قالب کنسرسیوم، مواجه شد. پس از ارزیابی‌های اولیه و تکمیل فرآیند مزایده، شرکت‌های واجد شرایط برای ارائه طرح‌ها و پروپوزال‌های نهایی دعوت خواهند شد.

 

این مدیر هلدینگ صندوق بازنشستگی تأکید کرد: بر اساس اهداف تعیین‌شده، هواپیمایی آسمان قصد دارد دست‌کم پنج فروند هواپیمای مسافری (به صورت اجاره یا خرید) علاوه بر نوسازی و تعمیر اساسی ناوگان موجود به به ناوگان خود اضافه کند و سرمایه در گردش بیش از پنج همت به‌تدریج تا پایان امسال تأمین نماید. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد قابل توجهی هواپیما به ناوگان این شرکت افزوده شود.‌

 

به گزارش مهر، در حالی‌که تقریباً تمام ناوگان شرکت هواپیمایی آسمان از مدار خدمت‌رسانی خارج شده است، تازه‌ترین اطلاعیه این شرکت از تلاش برای تأمین قطعات و موتورهای جدید حکایت دارد. در این اطلاعیه با تأکید بر «گام‌های توسعه‌ای با وجود تحریم‌ها» اعلام شده است که مجموعه آسمان در حال پیگیری تأمین موتورهای جدید و افزایش ناوگان است؛ هرچند تحریم‌های گسترده صنعت هوانوردی کشور، تحقق این هدف را با موانع جدی روبه‌رو کرده است.

 

تحریم‌ها تنها بخشی از سوء مدیریت آسمان را توجیه می‌کند

صنعت هوانوردی ایران طی دهه‌های اخیر به دلیل تحریم‌های ظالمانه با محدودیت‌هایی در خرید هواپیما، تامین قطعات مورد نیاز، تعمیرات و نگهداری مواجه بوده است. با این وجود، برخی ایرلاین‌های داخلی با تکیه بر توان فنی و ابتکار عمل، موفق به انجام تعمیرات اساسی (اورهال) ناوگان‌های زمین‌گیر خود شده و حتی تعدادی هواپیمای جدید وارد کرده‌اند. به عنوان نمونه، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال‌جاری توانسته است دو فروند هواپیمای مسافری جدید به ناوگان خود اضافه کند.

 

حمیدرضا صانعی، معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به روند تأمین ناوگان در کشور اظهار کرد: «از ابتدای دولت چهاردهم تاکنون حدود ۲۳ فروند هواپیما و وسایل پرنده شامل ناوگان‌های مختلف وارد کشور شده است. البته باید توجه داشت که همزمان تعدادی هواپیما نیز از مدار خدمت‌رسانی خارج شده‌اند که این موضوع باید به صورت دوطرفه ارزیابی شود.»

 

وی افزود: «به‌عنوان نمونه، اخیراً شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی یکی از هواپیماهای خود را به دلیل عدم امکان ادامه فعالیت از مدار خدمت‌رسانی خارج کرده است.»

 

فاصله معنادار آسمان با رقبای داخلی

این آمار و شواهد نشان می‌دهد که در حالی‌که برخی شرکت‌های هواپیمایی کشور با وجود محدودیت‌های تحریمی توانسته‌اند ناوگان خود را نوسازی و تقویت کنند، آسمان همچنان درگیر زمین‌گیری گسترده هواپیماها و فقدان راهکار اجرایی مؤثر است. کارشناسان معتقدند تحریم‌ها تنها بخشی از مشکلات این شرکت را پوشش می‌دهد و بخش عمده بحران، ناشی از سوءمدیریت مزمن و تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی طی سال‌های اخیر در سطوح مدیریتی است.

 

در چنین شرایطی، حتی با وجود فراخوان وزارت تعاون برای جذب سرمایه‌گذار و طرح واگذاری مدیریت به بخش خصوصی، نجات آسمان بدون اصلاحات مدیریتی عمیق و ایجاد سازوکار نظارتی شفاف، چشم‌انداز روشنی نخواهد داشت؛ چراکه تحریم‌ها گرچه مانعی واقعی هستند، اما تجربه سایر ایرلاین‌های داخلی ثابت کرده است که مدیریت کارآمد می‌تواند مسیر توسعه را در سخت‌ترین شرایط هموار کند.

 

همچنین از سوی دیگر تداوم زیان‌دهی شرکت‌های دولتی نه تنها بار مالی سنگینی بر بودجه عمومی تحمیل می‌کند، بلکه به‌صورت زنجیره‌ای بر شاخص‌های کلان اقتصادی اثر می‌گذارد. در ساختار اقتصادی ایران، هرگونه افزایش زیان در این شرکت‌ها به معنی نیاز بیشتر به تأمین بودجه جبرانی است، بودجه‌ای که دولت ناگزیر است از مسیرهای پرهزینه‌ای مانند استقراض، برداشت از صندوق‌های بازنشستگی یا چاپ پول تأمین کند.

 

کسری بودجه و فشار مستقیم بر معیشت مردم

کارشناسان اقتصادی تأکید می‌کنند که استمرار زیان در بنگاه‌های دولتی به شکل مستقیم کسری بودجه را تشدید کرده و به تورم دامن می‌زند. این تورم در نهایت با افزایش قیمت کالاها، کاهش قدرت خرید خانوارها و افت سطح رفاه عمومی خود را نشان می‌دهد. به بیان ساده، زمانی که منابع عمومی کشور برای جبران زیان شرکت‌های ناکارآمد مصرف می‌شود، در حقیقت هزینه این ناکارآمدی از جیب مردم پرداخت می‌شود.

 

چرخه معیوب زیان و رکود تولید

پیامدهای این روند تنها به تورم محدود نمی‌شود. با تداوم شرایط زیان‌دهی، صنایع مختلف نیز به تدریج با کاهش تولید، افت سودآوری و حتی ورود به زیان مواجه می‌شوند. کاهش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد و کند شدن چرخه تولید، نتیجه اجتناب‌ناپذیر این چرخه معیوب است که در نهایت اقتصاد ملی را دچار رکود و مردم را با گرانی و کاهش فرصت‌های شغلی روبه‌رو می‌کند.

 

بر این اساس، کارشناسان راهکار اصلی را در اصلاح ساختار مدیریتی، شفاف‌سازی مالی و واگذاری واقعی مدیریت به بخش خصوصی توانمند می‌دانند، مسیری که در صورت اجرا می‌تواند از انتقال بار زیان شرکت‌های دولتی به بودجه عمومی و در نهایت به زندگی روزمره مردم جلوگیری کند.

 

واگذاری در سایه تجربه‌های تلخ خصوصی‌سازی

با وجود موارد ذکر شده، تداوم زیان‌دهی شرکت هواپیمایی آسمان نه تنها به صلاح اقتصاد کشور نیست، بلکه به گفته کارشناسان می‌تواند بار مالی مضاعفی بر بودجه عمومی تحمیل کند، با این حال، سابقه خصوصی‌سازی‌های ناموفق در دهه‌های اخیر، تصمیم‌گیری درباره آینده این شرکت را با تردیدهای جدی همراه کرده است.

 

نمونه‌های ناموفقی چون هفت‌تپه، پالایشگاه نفت کرمانشاه، کشت و صنعت مغان و مجتمع گوشت اردبیل نشان داده‌اند که واگذاری بدون سازوکار شفاف، ضعف نظارت و انتخاب سرمایه‌گذار غیرمتخصص، نتیجه‌ای جز شکست و اتلاف منابع نداشته است.

 

کارشناسان هشدار می‌دهند که مدیریت نابه‌سامان آسمان نیازمند راهکاری فوری و همه‌جانبه است، اما هرگونه واگذاری بدون طراحی دقیق فرآیندها، تدوین چارچوب قانونی روشن و ایجاد نظام نظارتی قوی، می‌تواند مسیر پرهزینه گذشته را تکرار و بحران این ایرلاین باسابقه را عمیق‌تر کند.

 

ضرورت الگوبرداری از تجربه‌های موفق

در مقابل، تجربه موفق واگذاری مدیریت شرکت هواپیمایی قشم‌ایربه بخش خصوصی در بازه زمانی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳ به عنوان نمونه‌ای قابل استناد مطرح است، تجربه‌ای که نشان می‌دهد در صورت وجود چارچوب قانونی روشن، نظارت قوی و انتخاب سرمایه‌گذار متخصص، حتی یک ایرلاین بحران‌زده نیز می‌تواند احیا شود.

 

چشم‌انداز پیشِ‌رو نشان می‌دهد که سرنوشت یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های کشور نه تنها به توانایی دولت در طراحی یک فرآیند واگذاری شفاف وابسته است، بلکه به دقت نظر مجلس و سایر مسئولان مربوطه نیز گره خورده است، مسیری که می‌تواند یا به احیای آسمان در قالبی کارآمد و رقابتی منتهی شود یا در صورت تکرار اشتباهات گذشته، بر حجم زیان‌های مالی و بحران اعتماد عمومی بیفزاید.

 

صندوق سرمایه‌گذاری صنعت هوایی، مسیری دیگر برای احیا آسمان

کارشناسان معتقدند تنها راه‌حل احیای شرکت هواپیمایی آسمان خصوصی‌سازی نیست، بلکه می‌توان از ظرفیت‌های حمایتی سازمان هواپیمایی کشوری نیز بهره گرفت. در همین راستا، سید حمیدرضا صانعی معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری طی روزهای اخیر از راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری هوایی با هدف کاهش تبعات نوسانات ارزی خبر داد و گفت: نوسانات شدید نرخ ارز سبب شده به‌دنبال اعطای تسهیلات ریالی به شرکت‌های هواپیمایی باشیم؛ تاکنون نیز یک ایرلاین موفق شده با استفاده از وام‌های این صندوق، هواپیماهای جدید وارد کند.

 

وی با تأکید بر اینکه صنعت هوایی بدون سرمایه‌گذاران، اجاره‌دهندگان و فاینانسورها حیات ندارد، افزود: به همین دلیل ما نیز با راه‌اندازی این صندوق‌ها به دنبال آن هستیم وام‌های ارزی در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم.

 

بر پایه این گزارش، بهره‌مندی شرکت هواپیمایی آسمان از این صندوق می‌تواند مسیر خرید هواپیماهای نو، تأمین قطعات هواپیما و تسریع تعمیرات اساسی را هموار کرده و بخش مهمی از مشکلات مزمن این شرکت را برطرف سازد.

انتهای پیام/


ارسال نظرات

وابستگی صادرات غیرنفتی به مشتقات نفت و گاز ؛ سه عامل پیش برنده انرژی‌های سبز تقلب در فروش با برچسب ایرانی روی لوازم یدکی چینی سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز جذابتر شد حذف صفر از پول ملی مشروط به مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی است چرا صنعت برق با وجود افزایش گاز هنوز زمین‌گیر است؟ «توسعه فیبر نوری» و «فناوری نسل پنجم»؛ دو طرح مهم در دستور کار وزارت ارتباطات ایجاد مرکز دانش‌بنیان و مقابله با تحریم‌ها برای تامین نیازهای هوانوردی کشاورزی هوشمند، راه‌حل بحران آب و بهره‌وری پایین رشد بی‌سابقه مصرف و افت تولید برق‌آبی در کشور مطالبه‌ دیرینه خودرویی‌ها در انتظار اجماع ملی از تدوین قوانین بازدارنده تا استفاده از فناوری‌های نوین «دلار» زیر تیغ قمار ترامپ سرنوشت سهامداران استانی هنوز معلوم نیست سرنوشت امپراتوری جستجوی گوگل در دست یک قاضی اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف در خصوص وضعیت بانک آینده فقط از طریق بانک مرکزی انجام می‌شود یک خانواده ۴ نفره در سال ۱۴۰۴ چگونه امرار معاش می‌کند؟ ۴۲۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی متوسط آماده احداث است مقابله جدی با قاچاق سازمان‌یافته، ناترازی سوخت را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد از ایجاد بانک مشترک بین ایران و عمان تا صدور کارت گردشگری رفع ابهام درباره رجیستری تلفن همراه یک مشکل قدیمی مربوط به کالاهای صادراتی در سفر رئیس قوه قضاییه به مازندران حل شد خاموشی‌ها فقط بخش کوچکی از ناترازی انرژی است ورود به صنعت هوایی با حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی اتصال ۱۴۷۰ روستا به اینترنت اطلاعیه دبیرخانه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص واگذاری دو خودروساز سفر ریلی به نقطه صفر مرزی تا اربعین کاهش ۲۲ درصدی حجم آب مخازن سدها نتیجه مذاکرات در کوتاه مدت تأثیر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت اجلاس روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای برگزار می‌شود جلوگیری از کپی طرح‌های فرش ایرانی با استاندارد سازی آماده‌باش ۵۲ هزار مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی برای تابستان تأخیر پرداخت ارز نهاده‌های دامی ۹ ماهه شد شلیک ترامپ به قلب اقتصاد آمریکا جایگزینی کارت بانکی به‌جای کارت سوخت تا تابستان/حذف کارت سوخت قطعی نیست ترانزیت داده، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال زمینه‌های مناسب همکاری ایران و ترکمنستان ثروتمندان از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کـَنده می‌شوند!؟ واکنش سهام بازارهای نوظهور به تعدیل جنگ تجاری آمریکا-چین؛ «در انتظار رشد بیشتر» رانت در صدور مجوز واردات؛ امضاهای طلایی در صنعت نساجی شرکت‌های پیمانکاری بلای جان نیروهای شرکتی/دولت لایحه امنیت شغلی را به مجلس بفرستد پرونده رستمی‌صفا و درس‌هایی درباره تسهیلات بانکی؛ چگونه بازپرداخت دیرهنگام وام‌ها اقتصاد را به خطر می‌اندازد؟ بیت‌کوین طلا را قربانی می‌کند خط قرمز دولت برای پرمصرف‌ها عرضه زمین، راه‌حل کاهش و کنترل قیمت مسکن است پرداخت بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی ماجرای بیمه حوادث همگانی در قبوض برق چیست؟ ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر منتظر تامین مالی تولیدات نفت کشورهای خارج از اوپک‌پلاس کاهش می‌یابد جزئیات روند تصویب پالرمو در مجمع تشخیص/ هفته آینده الحاق به CFT بررسی می‌شود ضرورت حرکت در مسیر توسعه همکاری‌های فناورانه تهران و پکن برخورد قوه قضاییه با پرونده رستمی‌صفا پیام روشنی دارد؛ از کاهش مشارکت مردم در برنامه‌های اقتصادی تا ایجاد مانع برای اشتغال‌زایی آیا کشور در تولید دام سبک و سنگین خودکفا است؟ تداوم رکود شدید در بازار مسکن ۱۴۰۴؛ نه خریدار هست، نه فروشنده لزوم تسریع در اعلام نرخ شیر خام/ قطعی برق، دام‌های شیری را از تولید خارج می‌کند تحقق خودکفایی در تولید گوشت نیازمند کاهش هزینه‌ها و ثبات بازار آغاز پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری خردادماه از دوشنبه چالش‌های پیش روی متقاضیان تسهیلات جدید مسکن؛ از اقساط ۲۷ میلیونی تا خرید ۲۷۰ میلیون اوراق عدم خاموشی فلرها ضرر ۹ میلیارد دلاری دارد وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان سهم زنان از جامعه کارمندی بیشتر شد ۸۸ درصد از ارزش بازار سهام در دست ۱۰ صنعت بزرگ بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی آغاز به کار کرد از اختلال در زندگی روزمره تا افزایش هزینه‌های تولید هزارتوی مشکل ترخیص کالا، از سامانه‌های ناکارآمد تا موازی‌کاری‌های مخرب سایه سنگین ۳ میلیون خودروی فرسوده بر سر ایران؛ چه باید کرد؟ برق بیش از یک هزار مشترک پرمصرف در تهران قطع شد کارمزدهای خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ به روزرسانی شد نیمی از کالاهای وارداتی تحت کنترل‌های شدید است/دخالت ۲۶ دستگاه در ترخیص یا صادرات کالا اقتصاد ایران در دو سناریوی توافق و عدم توافق/ تغییر پارادایمی انتظارات و شرطی شدن اقتصاد به رفع تحریم‌ها اینچه‌برون، کلید توسعه اقتصادی و کریدور تجاری ایران به چین و ترکمنستان ایران اکسپو ۲۰۲۵ دریچه‌ای به اقتصاد جهانی عقب‌ماندگی ایران در پروژه فشارافزایی گاز پارس جنوبی تعیین مدیر انرژی برای مدیریت مصرف برق ضروری است برق تجدیدپذیرها به تابستان می‌رسد؟ رشد ۱۵ درصدی تولید تایر سواری نوسان قابل‌توجهی دیده نمی‌شود برای توزیع کالابرگ نیازمند تعریف منابع جدید هستیم/دو دلیل عدم پرداخت وام در بخش مسکن امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری قزاقستان برای ساخت ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی قیمت جهانی نفت امروز ۱۰ اردیبهشت؛ برنت ۶۳ دلار و ۸۰ سنت شد سهم ۹۰ درصدی ارزهای ملی در پرداخت‌های بریکس خسارات وارده در بندر رجایی بیشتر در بخش کالاهای وارداتی بوده است رد ادعای عرضه قطره‌چکانی برنج وارداتی/ تامین ارز و تمدید ثبت سفارش‌ها ضروری است شناسایی حمله سایبری گسترده و پیچیده علیه زیرساخت‌های کشور کاهش ۳۲ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه جزئیات ایجاد پایگاه خانوار کشور/ آغاز اجرا در ۴ استان جدید وام جدید ودیعه مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد صنایع فولادی، همچنان پیشتاز در بازار سرمایه روایت وزیر نفت از قراردادهای جدید ایران و روسیه ۳ هدف اصلی توسعه محقق نشد افت ۴ میلیون مترمکعبی مصرف روزانه سی‌ان‌جی معادن ایران جدول مندلیف برای سرمایه‌گذاری است تحقق تنها ۸درصدی اهداف خصوصی‌سازی، در ۳ دهه مأموریت جزیره قشم به قطب لجستیکی و دریامحور کشور تبدیل شود حل ناترازی انرژی و خانه‌دار شدن مستاجران با مشارکت مردم اعتبار بخش معدن به ۳۴ همت رسید/بودجه ۲۴ همتی برای پرتاب ماهواره‌ها نوسان، دشمن سرمایه‌گذاری/ با نقطه ثبات نرخ ارز فاصله داریم صنعت برق آمادگی توسعه ایستگاه‌های شارژ خودرو را دارد؟ بازگشت سرمایه در بالادست صنعت نفت طولانی مدت است ایران به‌یک کارگاه بزرگ نفتی تبدیل می‌شود بازی وام و ضامن تکرار می‌شود؟ بیش از ۳۸۰۰ کارگر در محیط کار جان باختند رکود و گرانی، نفس صنایع را گرفت اونس به ۳۲۸۰ دلار رسید ایران به قلب بازار اوراسیا می‌رسد تغییر انتظارات تورمی به نفع اقتصاد نهضت ملی مسکن با قوت ادامه یابد/ لزوم دخیل کردن شهرداری‌ها در مسکن استیجاری ۴ راهکار بخش خصوصی برای رفع ناترازی انرژی ناترازی انرژی، ترمز تولید خودرو را کشید خودروی ولوو قربانی تعرفه‌های آمریکا شد تورم خودرو چقدر است؟ گزینه‌ اصلی دولت برای وزارت اقتصاد سلاح مخفی ایران در مقابل تورم بروزرسانی می‌شود فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی در حال حذف کسب و کارهای خرد زمینه راه اندازی سامانه جامع وثایق مهیا شد خرید خانه رویا؛ رئیس مجلس هم شاکی است طراحی سامانه سیستماتیک برخورد با شبکه های ارتشاء برق تجدیدپذیرها به خاموشی نرسید تامین نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی همچون سال گذشته انجام می‌شود رایزنی ایران و روسیه برای شتاب بخشی به ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اقتصادی که رهاست بی توجهی به اصول ایمنی، عامل فوت ۷ معدن کار در مهماندویه دامغان بی نیازی از واردات گاز ترکمنستان با فشار افزایی پارس جنوبی ترامپ از جان تجارت جهانی چه می‌خواهد؟ ریزش قیمت سکه و دلار پس از تعطیلات نوروز بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ میلیون تنی صنعت فولاد با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی بنزین پالایشگاه تهران یورو۵ می‌شود تمام جزئیات دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴+ جدول ۵ ساله پشت پرده دریافت ارز ترجیحی به نام تولید ملی و واردات اسباب بازی دولت چگونه تورم را کاهش دهد؟؛ بدهی‌های رسیده به دولت چهاردهم چگونه پرداخت شد؟ از رکود در معاملات تا «شب عید» کم‌فروغ دولت برای مهار تورم روی تثبیت قیمت ارز تمرکز کند توافق ایران و ترکمنستان برای راه‌اندازی قطار مسافری سیاست تثبیت نرخ ارز فوری ترین راهکار دولت برای کنترل تورم است افزایش با اهرم تحولات سیاسی بنگاه‌های غیرمجاز و تخلفات مشاورین املاک، دو بحران جدی بازار مسکن «عراق» بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، بدون زیرساخت ریلی مناسب تکمیل سامانه جامع بازار ایران در دستور کار قرار دارد/اصلاح سامانه‌های اشتغال از میدان دادن به بخش خصوصی تا افزایش سرمایه خودروسازان نقدنگاه افراطی به توسعه سواحل مکران؛اثر عرض جغرافیایی بر رشد راه آهن روی ریل امنیت/سفرهای نوروزی در امنیت کامل سپری شده است باید تلاش کنیم تا همه شاخص‌های اقتصادی رشد کند زنگ بورس ۱۴۰۴ نواخته شد رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران بدون سرمایه‌گذاری خارجی غیرممکن است تعهدات تکلیفی دست بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری بسته است بنزین سوپر در روزهای گذشته توزیع نشده است علت رونق بازارهای غیرمولد به جای تولید چیست؟ چگونه خودروی خود را کاپوتاژ کنیم؟ چگونه برای خودروی خود بلیت قطار بگیریم؟ آغاز فصل مشترک تجارت ایران و اوراسیا راهکاری جدید برای تأمین آب تهران رشد ۳.۷ درصدی اقتصاد ایران با وجود تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی پیش بینی کارشناسی درباره نرخ دلار در آینده آغاز واگذاری باندهای فرکانسی برای توسعه نسل پنجم ارتباطات در کشور از پیش فروش سکه تا رونق صندوق‌های بورسی از خلق ثروت تا ورود هوش مصنوعی به صنعت پتروشیمی وضعیت آبی ایران بحرانی است ورود شورای رقابت به ساماندهی بازار سیاه پسماند سفر نوروزی یا کابوس هزینه‌ها؟ مجموع واریز سود سهام عدالت از ابتدا تاکنون رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه امسال بی طرفی دولت در جلسات دستمزد/ رشد ۴۵ درصدی حقوق و بهبود معیشت کارگران ماجرای ممنوع‌المعامله شدن صاحبان خانه‌ها و خودروهای لوکس چه بود؟ پیش‌بینی مصرف روزانه ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین در نوروز سود سهام عدالت واریز می‌شود ممنوعیت فروش کالاهای اسرائیلی در شهروند و تره‌بار «نه به تصادف» مسیری برای فرهنگ سازی/سامانه جامع حوادث رانندگی فعال شود حداقل دستمزد کارگران ۴۵درصد افزایش یافت مهاجرانی: صادرات نفت متوقف شدنی نیست بسته حمایتی دولت از صنایع خسارت ناشی از قطعی‌ها را جبران می‌کند؟ رشد اقتصاد دیجیتال بدون زیرساخت‌های امن، قدرتمند و فناوری‌های پیشرفته امکان‌پذیر نیست صادرات سالانه ۱۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از سال سخت آبی تا تکذیب عدم بازگشت ۳۰درصد از ارز پتروشیمی ها صدور پروانه احداث ۲۹ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کاهش ۵ هزار واحدی بورس در لحظه بازگشایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به حاشیه رفت؛ پرداخت یارانه هم موفق نبود پیش‌بینی افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین تهران در نوروز سکه‌های بانک مرکزی با دلار چند هزار تومانی پیش فروش می‌شود؟ پیش‌بینی متعادل شدن نرخ ارز/ بسته‌های حمایت معیشتی پیش‌نیاز اجرای اصلاحات اقتصادی پافشاری دولت آمریکا بر فروش اجباری کروم گوگل سدهای تهران به گِل نشست؛ راه چاره چیست؟ صنعت پتروشیمی آب رسان می شود راه‌آهن تایید کرد؛ بلیت قطار مردم دست آژانس‌هاست فائو: قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت امکان ذخیره‌گیری سود مازاد برای صندوق‌های درآمد ثابت فراهم شد درآمد شهر فرودگاهی امام ۶ برابر شد/ ۱۲۰ همت پروژه سرمایه‌گذاری روی میز فروش قیر در بورس به نصفِ قیمت، فسادزا است صنعت نفت پیشگام در داخلی سازی تجهیزات پیشرفته شبه پول ۷۵ درصد از نقدینگی را به خود اختصاص داده است ۳۰ میلیون نفر از قطارهای نوروز جا ماندند! فرزین: بانک مرکزی بالاترین ذخایر طلا را دارد بهبود رشد تولید ناخالص داخلی در دولت چهاردهم بن بست ترامپ در تحریم پتروشیمی ایران مردم ۹۲۱ هزار قطعه سکه خریدند احیای «انفال» از واجبات تأمین مالی دولت محسوب می‌شود لوفت‌هانزا پروازهای ایران را از سر گرفت کنترل مخارج دولت در موفقیت بودجه مالیاتی اثرگذار است تعیین مزد کارگران به صورت صنفی خلاف قانون است اکنون بین قیمت دام زنده وگوشت هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد
پشت پرده دریافت ارز ترجیحی به نام تولید ملی و واردات اسباب بازی لزوم پایان یک سنت نانوشته در تعیین دستمزد قیمت بیت کوین امروز چند بود فرآورده‌های لبنی دوباره گران شد بی اعتنایی شرکت فرودگاهها به قانون حمایت از تولید داخل قیمت خودرو امروز ۱۸ مهر +جدول زمان آغاز حراج جدید شمش طلا و سکه ۵۰ میلیارد از اموال کوروش کمپانی به فروش می‌رسد قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ نوبت جدید حراج سکه اعلام شد قیمت روز انواع خودرو در بازار آزاد +جدول سیاست تثبیت نرخ ارز فوری ترین راهکار دولت برای کنترل تورم است قیمت وز انواع خودرو در بازار آزاد +جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی + جدول ناترازی ۷۰۰ همتی بانک‌ها/ کفایت سرمایه ۸ بانک منفی است محدودیت تردد در آزادراه تهران - ساوه از رکود در معاملات تا «شب عید» کم‌فروغ افزایش با اهرم تحولات سیاسی بنگاه‌های غیرمجاز و تخلفات مشاورین املاک، دو بحران جدی بازار مسکن «عراق» بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، بدون زیرساخت ریلی مناسب تکمیل سامانه جامع بازار ایران در دستور کار قرار دارد/اصلاح سامانه‌های اشتغال دولت برای مهار تورم روی تثبیت قیمت ارز تمرکز کند توافق ایران و ترکمنستان برای راه‌اندازی قطار مسافری بنزین سوپر در روزهای گذشته توزیع نشده است از میدان دادن به بخش خصوصی تا افزایش سرمایه خودروسازان بدهی‌های رسیده به دولت چهاردهم چگونه پرداخت شد؟ باید تلاش کنیم تا همه شاخص‌های اقتصادی رشد کند علت رونق بازارهای غیرمولد به جای تولید چیست؟ چگونه خودروی خود را کاپوتاژ کنیم؟ زنگ بورس ۱۴۰۴ نواخته شد برق تجدیدپذیرها به تابستان می‌رسد؟ نقدنگاه افراطی به توسعه سواحل مکران؛اثر عرض جغرافیایی بر رشد رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران بدون سرمایه‌گذاری خارجی غیرممکن است تعهدات تکلیفی دست بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری بسته است دولت چگونه تورم را کاهش دهد؟؛ راه آهن روی ریل امنیت/سفرهای نوروزی در امنیت کامل سپری شده است ۱ میلیارد دلار کالابرگ، تصمیم اجتناب‌ناپذیر برای بهبود معیشت هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده؛ از هزار همت اعتبار تا حذف سه دهک درآمدی اقتصاد ایران در دو سناریوی توافق و عدم توافق/ تغییر پارادایمی انتظارات و شرطی شدن اقتصاد به رفع تحریم‌ها تعیین مدیر انرژی برای مدیریت مصرف برق ضروری است رشد ۱۵ درصدی تولید تایر سواری گزینه‌ اصلی دولت برای وزارت اقتصاد پهلودهی کشتی حامل ۱۵۰۰ خودرو در بندر شهید رجایی خطر خالی‌فروشی سکوهای برخط طلا و تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شهری رای دیوان عدالت اداری در ماجرای ایران‌خودرو به سمت کروز چرخید ترامپ از جان تجارت جهانی چه می‌خواهد؟ ابلاغ حقوق ورودی گوشی‌های آیفون برای رجیستری از کاهش واردات تا احتکار تولید؛ توافق ایران ایر با هواپیمایی لوفتهانزا خسارت میلیاردی باغداران و یخبندان عید حضور پرشور مردم ایران در راهپیمایی ۲۲بهمن، جلوه‌ای از عزم ملی برای پیشرفت و آبادانی کشور بود/ برای آینده‌ای درخشان در صنعت و اقتصاد، گام خواهیم برداشت نبض طلای جهانی نوسانی شد کارمزدهای خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ به روزرسانی شد رد ادعای عرضه قطره‌چکانی برنج وارداتی/ تامین ارز و تمدید ثبت سفارش‌ها ضروری است بنزین پالایشگاه تهران یورو۵ می‌شود تمام جزئیات دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴+ جدول ۵ ساله همتی چوب جادو ندارد/ اقتصاد ایران دارای بیماری مزمن است ایران به جمع کشورهای پیشرفته در تولید «آشکارساز شعله» برای صنایع نفت و گاز پیوست قوه قضائیه خواستار توقف روند واگذاری ایران‌خودرو شد بی نیازی از واردات گاز ترکمنستان با فشار افزایی پارس جنوبی انتظار ما از سازمان حمایت نه مچ گیری بلکه حمایت از تولید است / اجرای تجارت آزاد با اوراسیا؛ در آینده نزدیک هجوم پوشاک قاچاق برای عید پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری نوروز آغاز شد خودروسازی، اسب تروآی این روزهای ایران دولت در سال آینده چند همت بابت بدهی گذشتگان می‌پردازد؟ تغییر بازه واریز وجه حراج سکه روز شنبه ۴ اسفند قرارداد انتقال گاز روسیه از ایران به هند در دولت پیگیری شود ماجرای بیمه حوادث همگانی در قبوض برق چیست؟ ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر منتظر تامین مالی شناسایی حمله سایبری گسترده و پیچیده علیه زیرساخت‌های کشور تولید ۸۹۶ هزار و ۲۹۵ خودرو در ۱۱ ماه امسال نوسانات ارز ناشی از مسائل بین‌المللی و انتظارات تورمی است فرار مالیاتی ۱۶ هزار میلیارد تومانی طلافروشان در ۱ سال حمله هکری بی‌سابقه به یک صرافی رمزارز «دریای خزر»، کلید توسعه اقتصادی کشورهای ساحلی راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری لیزینگ اجرای کالابرگ الکترونیک با ۶۵ همت اعتبار آخرین وضعیت بازار خودرو در پی نوسانات نرخ ارز؛ خودرو از قیمت دلار عقب ماند؟ ایران و افغانستان در مسیر تکمیل شاهراه ترانزیتی رشد مسکن و ترانزیت علی‌رغم تحریم‌ بهبود تراز تجاری چگونه به بازار ارز کمک می‌کند؟ بخش خصوصی بالاخره فرمان هدایت بزرگترین خودروسازی را بر عهده گرفت عرضه زمین، راه‌حل کاهش و کنترل قیمت مسکن است آغاز فصل مشترک تجارت ایران و اوراسیا پیش‌بینی متعادل شدن نرخ ارز/ بسته‌های حمایت معیشتی پیش‌نیاز اجرای اصلاحات اقتصادی فرزین: بانک مرکزی بالاترین ذخایر طلا را دارد افزایش سرمایه و عبور غول‌های خودروسازی ایران از مرز ورشکستگی افزایش نرخ ارز ناشی از انتظارات تورمی/ کاهش ۱۱ درصدی بدهی‌های خارجی کشور دامنه شمول مقررات مبارزه‌ با پولشویی به بازارهای مالی رسید موانع دولتی بر سر راه مشارکت مردم در جهش تولید ردپای رئیس سازمان برنامه وبودجه در التهابات ارزی سالانه ۵ میلیارد دلار در «فلرها» دود می‌شود هزینه شست‌وشوی هر متر مربع فرش ماشینی ۷۰ هزار تومان انهدام باند فرار مالیاتی/ هشدار به باندها و شبکه‌های پولشویی صنعت نفت ایران بر قله‌های افتخار بدهی کلانی در سه سال اخیر برای شرکت ارتباطات زیرساخت ایجاد شده‌است دروازه جدید صادرات افغانستان به جهان عقب‌ماندگی ایران در پروژه فشارافزایی گاز پارس جنوبی روایت وزیر نفت از قراردادهای جدید ایران و روسیه ۳ هدف اصلی توسعه محقق نشد ایران به‌یک کارگاه بزرگ نفتی تبدیل می‌شود خرید خانه رویا؛ رئیس مجلس هم شاکی است مردم ۹۲۱ هزار قطعه سکه خریدند لوفت‌هانزا پروازهای ایران را از سر گرفت تعیین مزد کارگران به صورت صنفی خلاف قانون است اکنون بین قیمت دام زنده وگوشت هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد «گاز فلر» فرصتی برای دور زدن تحریم های بانکی ایران آمریکا حریف افزایش نفوذ اقتصادی چین در آسیای مرکزی نشد خورشید شب‌های محرومان را روشن می‌کند خودرو ۸ میلیارد دلار ارز دریافت کرد قرارداد جدید صادرات گاز به عراق امضا شده است چگونه تحریم‌ها را خنثی کنیم؟ آیا کشور در تولید دام سبک و سنگین خودکفا است؟ امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری قزاقستان برای ساخت ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی در حال حذف کسب و کارهای خرد تامین نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی همچون سال گذشته انجام می‌شود رایزنی ایران و روسیه برای شتاب بخشی به ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اقتصادی که رهاست سود سهام عدالت واریز می‌شود راه‌آهن تایید کرد؛ بلیت قطار مردم دست آژانس‌هاست امکان ذخیره‌گیری سود مازاد برای صندوق‌های درآمد ثابت فراهم شد احیای «انفال» از واجبات تأمین مالی دولت محسوب می‌شود کنترل مخارج دولت در موفقیت بودجه مالیاتی اثرگذار است خروج آرام بازار خودرو از رکود ایران در ساخت توربین جزو ۵ کشور دنیا است اختلاف تورم اعلامی و تورم سبد معیشت؛ واقعیت چیست؟ افشاگری ایران خودرو از تخلف کروز در برگزاری مجمع+ سند اولین قطار تهران-وان ۱۹ اسفند حرکت می‌کند سفر ریلی به نقطه صفر مرزی تا اربعین کاهش ۲۲ درصدی حجم آب مخازن سدها پرونده رستمی‌صفا و درس‌هایی درباره تسهیلات بانکی؛ چگونه بازپرداخت دیرهنگام وام‌ها اقتصاد را به خطر می‌اندازد؟ جزئیات روند تصویب پالرمو در مجمع تشخیص/ هفته آینده الحاق به CFT بررسی می‌شود عدم خاموشی فلرها ضرر ۹ میلیارد دلاری دارد اینچه‌برون، کلید توسعه اقتصادی و کریدور تجاری ایران به چین و ترکمنستان سهم ۹۰ درصدی ارزهای ملی در پرداخت‌های بریکس جزئیات ایجاد پایگاه خانوار کشور/ آغاز اجرا در ۴ استان جدید صنایع فولادی، همچنان پیشتاز در بازار سرمایه سلاح مخفی ایران در مقابل تورم بروزرسانی می‌شود طراحی سامانه سیستماتیک برخورد با شبکه های ارتشاء برق تجدیدپذیرها به خاموشی نرسید چگونه برای خودروی خود بلیت قطار بگیریم؟ راهکاری جدید برای تأمین آب تهران صادرات سالانه ۱۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی سکه‌های بانک مرکزی با دلار چند هزار تومانی پیش فروش می‌شود؟ سدهای تهران به گِل نشست؛ راه چاره چیست؟ اجلاس معاونان روسای بانک‌های مرکزی عضو بریکس آغاز شد نگران تشعشعات دکل‌های مخابراتی نباشید فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، بر ضرورت عدم توقف کالا و ناوگان ترانزیتی در مرزها تاکید کرد. از کاهش مشارکت مردم در برنامه‌های اقتصادی تا ایجاد مانع برای اشتغال‌زایی تحقق خودکفایی در تولید گوشت نیازمند کاهش هزینه‌ها و ثبات بازار ایران اکسپو ۲۰۲۵ دریچه‌ای به اقتصاد جهانی نوسان قابل‌توجهی دیده نمی‌شود خسارات وارده در بندر رجایی بیشتر در بخش کالاهای وارداتی بوده است کاهش ۳۲ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه وام جدید ودیعه مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد ۴ راهکار بخش خصوصی برای رفع ناترازی انرژی آغاز واگذاری باندهای فرکانسی برای توسعه نسل پنجم ارتباطات در کشور وضعیت آبی ایران بحرانی است ورود شورای رقابت به ساماندهی بازار سیاه پسماند بی طرفی دولت در جلسات دستمزد/ رشد ۴۵ درصدی حقوق و بهبود معیشت کارگران رشد اقتصاد دیجیتال بدون زیرساخت‌های امن، قدرتمند و فناوری‌های پیشرفته امکان‌پذیر نیست صنعت پتروشیمی آب رسان می شود درآمد شهر فرودگاهی امام ۶ برابر شد/ ۱۲۰ همت پروژه سرمایه‌گذاری روی میز صنعت نفت پیشگام در داخلی سازی تجهیزات پیشرفته شبه پول ۷۵ درصد از نقدینگی را به خود اختصاص داده است ۳۰ میلیون نفر از قطارهای نوروز جا ماندند! بهبود رشد تولید ناخالص داخلی در دولت چهاردهم اتصال ریل ایران به مدیترانه در گروی اتصال راه آهن ایران به عراق قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۱۱/۲۳ |برنت ۷۶ دلار و ۷ سنت شد رکورد بیش از ۱۰ سال گذشته صادرات نفت شکست رئیس‌جمهور مخالف تفکیک وزارت راه و شهرسازی است شرکت‌های پیمانکاری بلای جان نیروهای شرکتی/دولت لایحه امنیت شغلی را به مجلس بفرستد تداوم رکود شدید در بازار مسکن ۱۴۰۴؛ نه خریدار هست، نه فروشنده لزوم تسریع در اعلام نرخ شیر خام/ قطعی برق، دام‌های شیری را از تولید خارج می‌کند سهم زنان از جامعه کارمندی بیشتر شد بازگشت سرمایه در بالادست صنعت نفت طولانی مدت است ایران به قلب بازار اوراسیا می‌رسد ناترازی انرژی، ترمز تولید خودرو را کشید زمینه راه اندازی سامانه جامع وثایق مهیا شد بی توجهی به اصول ایمنی، عامل فوت ۷ معدن کار در مهماندویه دامغان رشد ۳.۷ درصدی اقتصاد ایران با وجود تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی سفر نوروزی یا کابوس هزینه‌ها؟ مجموع واریز سود سهام عدالت از ابتدا تاکنون رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه امسال مهاجرانی: صادرات نفت متوقف شدنی نیست بسته حمایتی دولت از صنایع خسارت ناشی از قطعی‌ها را جبران می‌کند؟ صدور پروانه احداث ۲۹ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی پیش‌بینی افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین تهران در نوروز پافشاری دولت آمریکا بر فروش اجباری کروم گوگل فائو: قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت بن بست ترامپ در تحریم پتروشیمی ایران بیت‌کوین طلا را قربانی می‌کند چالش‌های پیش روی متقاضیان تسهیلات جدید مسکن؛ از اقساط ۲۷ میلیونی تا خرید ۲۷۰ میلیون اوراق برای توزیع کالابرگ نیازمند تعریف منابع جدید هستیم/دو دلیل عدم پرداخت وام در بخش مسکن بازی وام و ضامن تکرار می‌شود؟ اونس به ۳۲۸۰ دلار رسید ریزش قیمت سکه و دلار پس از تعطیلات نوروز بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ میلیون تنی صنعت فولاد با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی پیش بینی کارشناسی درباره نرخ دلار در آینده از پیش فروش سکه تا رونق صندوق‌های بورسی
تازه های شبکه اجتماعی