۰۹:۲۴ | ۱۴۰۴ / آذر / ۰۱
| |
گزارش

تولید خودروهای کم‌مصرف و باکیفیت، مطالبه مردم و دولت

نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی و مصرف بالای سوخت، هم‌زمان با تأکید رئیس‌جمهور بر ارتقای فناوری، بار دیگر ضرورت اصلاح سیاست‌های صنعت خودرو را برجسته کرده است که کارشناسان راه‌حل را در حمایت دولت و تعامل با صنعت خودروسازی جهان می‌دانند.

کد خبر: ۱۲۳۵۱
| |

به گزارش روایت فردا مسیر تازه صنعت خودرو با اخطار رئیس جمهور به خودروسازان کیفی‌سازی و بهینه سازی در مصرف سوخت کلید خورده است تا خودروسازان با تاکید بر فناوری های جدید و عبور از چالش ها بتوانند، رضایت مصرف کنندگان را برطرف کنند.

 

موضوع کیفیت تولید خودروهای داخلی و با مصرف سوخت پایین نه تنها مطالبه مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور است که در ۲۵ آبان ماه در جلسه هیات دولت خطاب به وزیر صمت نسبت به کیفی سازی خودروها اخطار داد بلکه از مهمترین دغدغه های مصرف کنندگان نیز به شمار می رود.

 

بسیاری از نارضایتی خریداران خودرو از کیفیت پایین خودروها و عدم توجه به تکنولوژی های دنیاست از این رو گرایش بخشی از مصرف کنندگان به سمت خودروهای وارداتی به خاطر کیفیت آن است.

 

تاکید بر ورود خودروسازان به فناوری ها و انتقال تکنولوژی های روز دنیا یکی از موضوعات مهمی است که هر چند خودروسازان داخلی شروع کرده اند ولی هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارند.

 

صنعت خودرو از سال ۱۳۹۷ با تحریم های بین المللی روبرو شد گرچه این تحریم ها باعث شد تا خودروسازان با محدودیت های ارتباطی و تعاملی با جهان صنعت روبرو شوند ولی از سوی دیگر تلنگری برای ورود آنان به سمت طرح های توسعه ای شد.

 

تحریم های بین المللی سرعت رشد صنعت خودرو را در داخل کشور کاهش داد و در داخل نیز خودروسازان با مشکلات مختلفی از جمله تجهیزات قدیمی، زیان انباشته، قیمت گذاری دستوری و مسائل ارزی روبرو هستند که ریشه در چند دهه دارد.

 

بخشی از خط‌های مربوط به تولید نسل جدید خودروهای هیبریدی و سی ان جی توسط شرکت های بزرگ خودروساز در داخل کشور راه اندازی شده است که آثار آن کاهش مصرف سوخت، افزایش بهره‌وری و دستیابی به خودکفایی است اما این برنامه ها کافی نیست و نیاز به سیاست های توسعه ای و تشویقی است.

 

در ادامه فرصت یک ساله رئیس جمهور به خودروسازان، مدیران عامل شرکت های ایران خودرو و سایپا ضمن استقبال از تولید خودروهایی با کاهش آلایندگی، بهینه‌سازی مصرف سوخت، افزایش بهره‌وری و ارتقای توان رقابت‌پذیری، اقدام به ارائه طرح های توسعه ای کردند.

 

در خصوص الزام خودروسازان به تولید خودروهای با کیفیت و کم مصرف و مسیر پیش روی صنعت خودرو با «سعید مدنی و مجتبی نظری» از کارشناسان صنعت خودرو به بحث و گفت و گو نشستیم.

 

تولید خودروهای کم‌مصرف و باکیفیت، مطالبه مردم و دولت

تاکید حمایت دولت از برنامه های توسعه ای خودروسازان

سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به چالش های خودروسازان اظهار داشت: در حال حاضر، بخش عمده‌ای از شرکت های خودروسازی - مانند سایپا که هنوز خصوصی نشده - توسط دولت اداره می‌شوند و دولت مدیریت، قیمت‌گذاری، روش‌های فروش و سیاست‌های مربوط به این صنعت را تعیین می‌کند.

 

وی ادامه داد: در کمتر از یکسال گذشته مدیریت یکی از شرکت های بزرگ خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شده است و این روند باید در سایر خودروسازان نیز اعمال شود تا بتوانند برنامه ها و طرح های توسعه ای را ارائه کنند.

 

کارشناس خودرو، تاکید کرد: خودروسازان، به ویژه در حوزه فناوری، توانایی مالی و فنی لازم برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ مانند توسعه موتورهای جدید یا گیربکس‌های اتوماتیک را ندارند، چرا که بودجه و توان مالی کافی ندارند و بیشتر تمرکز آنها بر پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری است.

 

وی خواستار توجه و حمایت دولت از برنامه های توسعه ای خودروسازان شد تا با اصلاح فضای کسب‌وکار و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، صنعت خودروسازی بتواند مسیر توسعه را طی کند.

 

مدنی به محدودیت‌های ناشی از مسائل سیاسی و تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از پیش نیازهای طرح های توسعه ای و انتقال دانش و فناوری در صنعت خودروسازی نیاز به تعامل با سایر شرکا و خودروسازان بزرگ جهان است.

 

وی عنوان کرد: شرایط تحریمی باعث شده است تا خودروسازان نتوانند ارتباط کامل و آزاد با بازارهای جهانی برقرار کنند و هزینه‌های سنگینی بابت این محدودیت‌ها بپردازند. این وضعیت، فضای کسب‌وکار و اقتصاد کشور را دچار نوسان‌های مکرر می‌کند و برنامه‌ریزی بلندمدت را دشوار می‌سازد.

 

تقویت روابط صنعتی و تجاری با کشورهای همسایه

کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: ریشه مشکلات صنعت خودروسازی برای ورود به تولید خودروهای پیشرفته و به روز، در نبود ارتباطات اقتصادی و فنی مناسب با جهان است که منجر به عقب‌ماندگی در فناوری‌ها و حلقه‌های مفقوده‌ای مانند موتور و گیربکس می‌شود.

 

مدنی با اشاره به ورود شرکت های خودروساز به عرصه خودروهای پیشرفته و با کیفیت گفت: در آینده صنعت خودرو، استفاده از گیربکس‌های دستی کاهش یافته و جای خود را به گیربکس‌های اتوماتیک خواهد داد. پروژه‌های مربوط به توسعه گیربکس‌های اتوماتیک در دوره‌های قبل آغاز شده بود، اما به دلیل تغییر مدیران و بی‌توجهی، فراموش شده است ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در این حوزه نیازمند هزینه‌های سنگین است، اما خودروسازان به دلیل بدهی‌های انباشته و زیان‌های هنگفت، توانایی و سایر موارد سرمایه‌گذاری ندارند.

 

وی عنوان کرد: دولت باید در این زمینه وارد عمل شده و از طریق مشارکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، صنعت را نوسازی کند، اما محدودیت‌های ارزی و نبود سرمایه‌گذار خارجی این امر را دشوار ساخته است و ادامه این روند تعامل، اجازه رقابت را از تولیدکنندگان می گیرد.

 

کارشناس صنعت خودرو بر نقش روابط سیاسی و دیپلماتیک در توسعه صنعت خودرو تأکید کرد و گفت: پس از برجام، انتظار می‌رفت که سرمایه‌گذاری خارجی و همکاری‌های فنی افزایش یابد، اما به دلیل تنش‌های سیاسی، این فرصت‌ها از دست رفتند. در نتیجه، صنعت خودرو کشور بیشتر وابسته به چین شده است و دیگر ارتباطات قوی با شرکت‌های جهانی مانند رنو، پژو، نیسان و دیگران از بین رفته است.

 

وی عنوان کرد: محدودسازی صنعت خودرو به چندین کشور و این وابستگی، آینده صنعت را به سمت مونتاژ و کارگاه‌سازی سوق می‌دهد، نه توسعه فناوری و تولید محصولات با کیفیت و رقابتی.

 

تولید خودروهای کم‌مصرف و باکیفیت، مطالبه مردم و دولت

جای خالی شورای خودرو برای سیاست گذاری دقیق

 

مدنی یکی دیگر از چالش های صنعت خودرو را تغییر مداوم مدیران عامل و سرپرستان در شرکت‌های خودروسازی دولتی عنوان کرد و گفت: این امر ناشی از سیاست‌های دولت و تغییرات مدیریتی مکرر است که برنامه‌ریزی بلندمدت را مختل کرده است؛ از این رو نبود برنامه‌ریزی منسجم و نبود سازمان برنامه و بودجه فعال، روند پیشرفت فناوری و توسعه فناوری‌های جدید مانند موتورهای مدرن را کند و غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

 

وی بیان داشت: در دولت‌های گذشته و در زمان آقای نعمت زاده، جلسات منظم شورای خودرو و سیاست‌گذاری‌های هفتگی برگزار می‌شد، اما اکنون این روند متوقف شده و برنامه‌ریزی استراتژیک وجود ندارد.

 

اصلاحات ساختاری و سیاست گذاری های ناپایدار در صنعت خودرو

 

کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مشکلات صنعت خودرو در ایران ریشه در سیاست‌گذاری‌های ناپایدار، نبود ارتباطات جهانی، مدیریت ناکارآمد و نبود سرمایه‌گذاری‌های لازم دارد گفت: برای بهبود وضعیت، نیازمند اصلاحات ساختاری، افزایش سرمایه‌گذاری، برقراری روابط بین‌المللی و برنامه‌ریزی بلندمدت است تا صنعت خودروسازی بتواند در مسیر توسعه و رقابت جهانی قرار گیرد.

 

وی تاکید کرد: اصلاحات ساختاری در صنعت خودروسازی ایران ضروری است باید ابتدا زیرساخت‌ها و فضای کسب‌وکار مناسب برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم شود تا بتوان انتظار توسعه و بهبود این صنعت را داشت.

 

به گفته وی، بدون این اصلاحات، صنعت خودرو در ایران نمی‌تواند رقابت‌پذیر و توسعه‌یافته شود، تنها با ایجاد بستر مناسب و برنامه‌ریزی منسجم، امکان رشد و پیشرفت در این صنعت فراهم خواهد شد.

 

کیفیت بنزین در میزان سوخت خودروها اثر گذار است

 

مجتبی نظری کارشناس صنعت خودرو نیز با اشاره به اینکه بیشتر خودروهای تولیدی با موتور بنزینی است، گفت: مشکل اصلی این است که بنزین عرضه‌شده در داخل کشور استانداردهای لازم را ندارد و کیفیت آن پایین است، بنابراین خودروهای بنزینی نمی‌توانند به خوبی کار کنند و آلایندگی افزایش می‌یابد.

 

وی افزود: در چند سال اخیر، بنزین یورو ۴ و بنزین سوپر در بازار عرضه نمی‌شود، که این موضوع تأثیر منفی بر عملکرد موتور و مصرف سوخت خودروها دارد.

 

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: مصرف‌کنندگان باید از بنزین با کیفیت بالا استفاده کنند تا مصرف سوخت پایین‌تر و کارایی بهتر داشته باشند، اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد. سیستم توزیع بنزین نیز دچار مشکل است و این مسائل نیازمند اصلاحات و استانداردسازی است.

 

وی با اشاره به اینکه دولت نقش زیادی در توسعه و ارتقای صنعت خودرو دارد گفت: نمونه‌هایی مانند توقف تولید خودروهای مدرن و پیشرفته مانند زانتیا به دلیل موانع و محدودیت‌های داخلی و تحریم های خارجی است که اجازه نمی‌دهد فناوری‌های جدید وارد بازار شوند.

 

نظری بیان داشت: مسائل مختلفی باعث شده است تا شرکت‌ها نتوانند فناوری‌های روز را پیاده‌سازی کنند و توسعه دهند ضمن اینکه مدیریت و تصمیم‌گیری‌های نادرست در بخش‌های مدیریتی و اداری، همراه با دخالت افراد غیرمتخصص و وابسته، مشکلات زیادی برای صنعت ایجاد کرده است.

 

کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: مراکز تحقیقاتی نیز تحت تأثیر سیاست‌های سیاسی قرار گرفته و خروجی‌های مطلوب نداشته‌اند، زیرا افراد سیاسی و وابسته در سمت‌های کلیدی قرار گرفته‌اند.

 

تولید خودروهای کم‌مصرف و باکیفیت، مطالبه مردم و دولت

قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو، معضلی برای سودجویی

 

وی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری خودرو، باعث دلال‌بازی و سودجویی شده است، گفت: منافع دلال‌ها بر منافع مصرف‌کننده و تولیدکننده ترجیح داده می‌شود. این سیاست‌ها، علاوه بر کاهش رقابت و شفافیت، به کاهش سودآوری و زیان‌های سنگین در صنعت خودرو منجر شده است. در نتیجه، صنعت خودرو در وضعیت بحرانی قرار دارد و نیازمند اصلاحات اساسی است.

 

نظری با اشاره به اینکه تولید خودروهای هیبریدی و برقی در حال اجرا است گفت: اکنون یکی از شرکت های بزرگ خودروساز، قصد دارد تا پایان سال، خودروهای هیبریدی با مصرف حدود ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را عرضه کند و طی یک سال آینده، فناوری‌های جدید و به‌روزرسانی‌های بیشتری ارائه دهد.

 

وی عنوان کرد: زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی در کشور هنوز فراهم نشده است، زیرا نیازمند تامین برق پایدار و توسعه شبکه برقی است که در حال حاضر این امکانات وجود ندارد.

 

کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اصلاحات در سیاست‌های دولتی، کاهش دخالت‌های غیرتخصصی، اصلاح نظام قیمت‌گذاری، توسعه زیرساخت‌های برقی و حمایت از فناوری‌های نوین، از جمله راهکارهای ضروری برای بهبود وضعیت صنعت خودروسازی در ایران است. این اقدامات باید با تمرکز بر تخصص‌گرایی و کاهش نفوذ افراد وابسته و سیاسی انجام شود تا صنعت خودرو بتواند به سمت توسعه و رقابت‌پذیری حرکت کند.

 

وی با بیان اینکه اینکه صنعت خودروسازی به عنوان صنعت مادر است گفت: این صنعت وابسته به صنایع دیگر مانند پتروشیمی، فولاد و صنایع مرتبط است و تولیدات این صنایع نقش مهمی در زنجیره تولید خودرو دارند.در سطح جهانی، هیچ کشوری ادعا نمی‌کند که تمامی خودروهای خود را به صورت کامل در داخل تولید می‌کند، زیرا مزیت‌ها و امکانات لازم در هر کشور متفاوت است.

انتهای پیام/


ارسال نظرات

وابستگی صادرات غیرنفتی به مشتقات نفت و گاز ؛ سه عامل پیش برنده انرژی‌های سبز تقلب در فروش با برچسب ایرانی روی لوازم یدکی چینی سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز جذابتر شد حذف صفر از پول ملی مشروط به مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی است چرا صنعت برق با وجود افزایش گاز هنوز زمین‌گیر است؟ «توسعه فیبر نوری» و «فناوری نسل پنجم»؛ دو طرح مهم در دستور کار وزارت ارتباطات ایجاد مرکز دانش‌بنیان و مقابله با تحریم‌ها برای تامین نیازهای هوانوردی کشاورزی هوشمند، راه‌حل بحران آب و بهره‌وری پایین رشد بی‌سابقه مصرف و افت تولید برق‌آبی در کشور مطالبه‌ دیرینه خودرویی‌ها در انتظار اجماع ملی از تدوین قوانین بازدارنده تا استفاده از فناوری‌های نوین «دلار» زیر تیغ قمار ترامپ سرنوشت سهامداران استانی هنوز معلوم نیست سرنوشت امپراتوری جستجوی گوگل در دست یک قاضی اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف در خصوص وضعیت بانک آینده فقط از طریق بانک مرکزی انجام می‌شود یک خانواده ۴ نفره در سال ۱۴۰۴ چگونه امرار معاش می‌کند؟ ۴۲۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی متوسط آماده احداث است مقابله جدی با قاچاق سازمان‌یافته، ناترازی سوخت را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد از ایجاد بانک مشترک بین ایران و عمان تا صدور کارت گردشگری رفع ابهام درباره رجیستری تلفن همراه یک مشکل قدیمی مربوط به کالاهای صادراتی در سفر رئیس قوه قضاییه به مازندران حل شد خاموشی‌ها فقط بخش کوچکی از ناترازی انرژی است ورود به صنعت هوایی با حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی اتصال ۱۴۷۰ روستا به اینترنت اطلاعیه دبیرخانه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص واگذاری دو خودروساز سفر ریلی به نقطه صفر مرزی تا اربعین کاهش ۲۲ درصدی حجم آب مخازن سدها نتیجه مذاکرات در کوتاه مدت تأثیر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت اجلاس روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای برگزار می‌شود جلوگیری از کپی طرح‌های فرش ایرانی با استاندارد سازی آماده‌باش ۵۲ هزار مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی برای تابستان تأخیر پرداخت ارز نهاده‌های دامی ۹ ماهه شد شلیک ترامپ به قلب اقتصاد آمریکا جایگزینی کارت بانکی به‌جای کارت سوخت تا تابستان/حذف کارت سوخت قطعی نیست ترانزیت داده، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال زمینه‌های مناسب همکاری ایران و ترکمنستان ثروتمندان از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کـَنده می‌شوند!؟ واکنش سهام بازارهای نوظهور به تعدیل جنگ تجاری آمریکا-چین؛ «در انتظار رشد بیشتر» رانت در صدور مجوز واردات؛ امضاهای طلایی در صنعت نساجی شرکت‌های پیمانکاری بلای جان نیروهای شرکتی/دولت لایحه امنیت شغلی را به مجلس بفرستد پرونده رستمی‌صفا و درس‌هایی درباره تسهیلات بانکی؛ چگونه بازپرداخت دیرهنگام وام‌ها اقتصاد را به خطر می‌اندازد؟ بیت‌کوین طلا را قربانی می‌کند خط قرمز دولت برای پرمصرف‌ها عرضه زمین، راه‌حل کاهش و کنترل قیمت مسکن است پرداخت بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی ماجرای بیمه حوادث همگانی در قبوض برق چیست؟ ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر منتظر تامین مالی تولیدات نفت کشورهای خارج از اوپک‌پلاس کاهش می‌یابد جزئیات روند تصویب پالرمو در مجمع تشخیص/ هفته آینده الحاق به CFT بررسی می‌شود ضرورت حرکت در مسیر توسعه همکاری‌های فناورانه تهران و پکن برخورد قوه قضاییه با پرونده رستمی‌صفا پیام روشنی دارد؛ از کاهش مشارکت مردم در برنامه‌های اقتصادی تا ایجاد مانع برای اشتغال‌زایی آیا کشور در تولید دام سبک و سنگین خودکفا است؟ تداوم رکود شدید در بازار مسکن ۱۴۰۴؛ نه خریدار هست، نه فروشنده لزوم تسریع در اعلام نرخ شیر خام/ قطعی برق، دام‌های شیری را از تولید خارج می‌کند تحقق خودکفایی در تولید گوشت نیازمند کاهش هزینه‌ها و ثبات بازار آغاز پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری خردادماه از دوشنبه چالش‌های پیش روی متقاضیان تسهیلات جدید مسکن؛ از اقساط ۲۷ میلیونی تا خرید ۲۷۰ میلیون اوراق عدم خاموشی فلرها ضرر ۹ میلیارد دلاری دارد وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان سهم زنان از جامعه کارمندی بیشتر شد ۸۸ درصد از ارزش بازار سهام در دست ۱۰ صنعت بزرگ بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی آغاز به کار کرد از اختلال در زندگی روزمره تا افزایش هزینه‌های تولید هزارتوی مشکل ترخیص کالا، از سامانه‌های ناکارآمد تا موازی‌کاری‌های مخرب سایه سنگین ۳ میلیون خودروی فرسوده بر سر ایران؛ چه باید کرد؟ برق بیش از یک هزار مشترک پرمصرف در تهران قطع شد کارمزدهای خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ به روزرسانی شد نیمی از کالاهای وارداتی تحت کنترل‌های شدید است/دخالت ۲۶ دستگاه در ترخیص یا صادرات کالا اقتصاد ایران در دو سناریوی توافق و عدم توافق/ تغییر پارادایمی انتظارات و شرطی شدن اقتصاد به رفع تحریم‌ها اینچه‌برون، کلید توسعه اقتصادی و کریدور تجاری ایران به چین و ترکمنستان ایران اکسپو ۲۰۲۵ دریچه‌ای به اقتصاد جهانی عقب‌ماندگی ایران در پروژه فشارافزایی گاز پارس جنوبی تعیین مدیر انرژی برای مدیریت مصرف برق ضروری است برق تجدیدپذیرها به تابستان می‌رسد؟ رشد ۱۵ درصدی تولید تایر سواری نوسان قابل‌توجهی دیده نمی‌شود برای توزیع کالابرگ نیازمند تعریف منابع جدید هستیم/دو دلیل عدم پرداخت وام در بخش مسکن امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری قزاقستان برای ساخت ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی قیمت جهانی نفت امروز ۱۰ اردیبهشت؛ برنت ۶۳ دلار و ۸۰ سنت شد سهم ۹۰ درصدی ارزهای ملی در پرداخت‌های بریکس خسارات وارده در بندر رجایی بیشتر در بخش کالاهای وارداتی بوده است رد ادعای عرضه قطره‌چکانی برنج وارداتی/ تامین ارز و تمدید ثبت سفارش‌ها ضروری است شناسایی حمله سایبری گسترده و پیچیده علیه زیرساخت‌های کشور کاهش ۳۲ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه جزئیات ایجاد پایگاه خانوار کشور/ آغاز اجرا در ۴ استان جدید وام جدید ودیعه مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد صنایع فولادی، همچنان پیشتاز در بازار سرمایه روایت وزیر نفت از قراردادهای جدید ایران و روسیه ۳ هدف اصلی توسعه محقق نشد افت ۴ میلیون مترمکعبی مصرف روزانه سی‌ان‌جی معادن ایران جدول مندلیف برای سرمایه‌گذاری است تحقق تنها ۸درصدی اهداف خصوصی‌سازی، در ۳ دهه مأموریت جزیره قشم به قطب لجستیکی و دریامحور کشور تبدیل شود حل ناترازی انرژی و خانه‌دار شدن مستاجران با مشارکت مردم اعتبار بخش معدن به ۳۴ همت رسید/بودجه ۲۴ همتی برای پرتاب ماهواره‌ها نوسان، دشمن سرمایه‌گذاری/ با نقطه ثبات نرخ ارز فاصله داریم صنعت برق آمادگی توسعه ایستگاه‌های شارژ خودرو را دارد؟ بازگشت سرمایه در بالادست صنعت نفت طولانی مدت است ایران به‌یک کارگاه بزرگ نفتی تبدیل می‌شود بازی وام و ضامن تکرار می‌شود؟ بیش از ۳۸۰۰ کارگر در محیط کار جان باختند رکود و گرانی، نفس صنایع را گرفت اونس به ۳۲۸۰ دلار رسید ایران به قلب بازار اوراسیا می‌رسد تغییر انتظارات تورمی به نفع اقتصاد نهضت ملی مسکن با قوت ادامه یابد/ لزوم دخیل کردن شهرداری‌ها در مسکن استیجاری ۴ راهکار بخش خصوصی برای رفع ناترازی انرژی ناترازی انرژی، ترمز تولید خودرو را کشید خودروی ولوو قربانی تعرفه‌های آمریکا شد تورم خودرو چقدر است؟ گزینه‌ اصلی دولت برای وزارت اقتصاد سلاح مخفی ایران در مقابل تورم بروزرسانی می‌شود فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی در حال حذف کسب و کارهای خرد زمینه راه اندازی سامانه جامع وثایق مهیا شد خرید خانه رویا؛ رئیس مجلس هم شاکی است طراحی سامانه سیستماتیک برخورد با شبکه های ارتشاء برق تجدیدپذیرها به خاموشی نرسید تامین نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی همچون سال گذشته انجام می‌شود رایزنی ایران و روسیه برای شتاب بخشی به ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اقتصادی که رهاست بی توجهی به اصول ایمنی، عامل فوت ۷ معدن کار در مهماندویه دامغان بی نیازی از واردات گاز ترکمنستان با فشار افزایی پارس جنوبی ترامپ از جان تجارت جهانی چه می‌خواهد؟ ریزش قیمت سکه و دلار پس از تعطیلات نوروز بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ میلیون تنی صنعت فولاد با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی بنزین پالایشگاه تهران یورو۵ می‌شود تمام جزئیات دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴+ جدول ۵ ساله پشت پرده دریافت ارز ترجیحی به نام تولید ملی و واردات اسباب بازی دولت چگونه تورم را کاهش دهد؟؛ بدهی‌های رسیده به دولت چهاردهم چگونه پرداخت شد؟ از رکود در معاملات تا «شب عید» کم‌فروغ دولت برای مهار تورم روی تثبیت قیمت ارز تمرکز کند توافق ایران و ترکمنستان برای راه‌اندازی قطار مسافری سیاست تثبیت نرخ ارز فوری ترین راهکار دولت برای کنترل تورم است افزایش با اهرم تحولات سیاسی بنگاه‌های غیرمجاز و تخلفات مشاورین املاک، دو بحران جدی بازار مسکن «عراق» بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، بدون زیرساخت ریلی مناسب تکمیل سامانه جامع بازار ایران در دستور کار قرار دارد/اصلاح سامانه‌های اشتغال از میدان دادن به بخش خصوصی تا افزایش سرمایه خودروسازان نقدنگاه افراطی به توسعه سواحل مکران؛اثر عرض جغرافیایی بر رشد راه آهن روی ریل امنیت/سفرهای نوروزی در امنیت کامل سپری شده است باید تلاش کنیم تا همه شاخص‌های اقتصادی رشد کند زنگ بورس ۱۴۰۴ نواخته شد رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران بدون سرمایه‌گذاری خارجی غیرممکن است تعهدات تکلیفی دست بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری بسته است بنزین سوپر در روزهای گذشته توزیع نشده است علت رونق بازارهای غیرمولد به جای تولید چیست؟ چگونه خودروی خود را کاپوتاژ کنیم؟ چگونه برای خودروی خود بلیت قطار بگیریم؟ آغاز فصل مشترک تجارت ایران و اوراسیا راهکاری جدید برای تأمین آب تهران رشد ۳.۷ درصدی اقتصاد ایران با وجود تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی پیش بینی کارشناسی درباره نرخ دلار در آینده آغاز واگذاری باندهای فرکانسی برای توسعه نسل پنجم ارتباطات در کشور از پیش فروش سکه تا رونق صندوق‌های بورسی از خلق ثروت تا ورود هوش مصنوعی به صنعت پتروشیمی وضعیت آبی ایران بحرانی است ورود شورای رقابت به ساماندهی بازار سیاه پسماند سفر نوروزی یا کابوس هزینه‌ها؟ مجموع واریز سود سهام عدالت از ابتدا تاکنون رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه امسال بی طرفی دولت در جلسات دستمزد/ رشد ۴۵ درصدی حقوق و بهبود معیشت کارگران ماجرای ممنوع‌المعامله شدن صاحبان خانه‌ها و خودروهای لوکس چه بود؟ پیش‌بینی مصرف روزانه ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین در نوروز سود سهام عدالت واریز می‌شود ممنوعیت فروش کالاهای اسرائیلی در شهروند و تره‌بار «نه به تصادف» مسیری برای فرهنگ سازی/سامانه جامع حوادث رانندگی فعال شود حداقل دستمزد کارگران ۴۵درصد افزایش یافت مهاجرانی: صادرات نفت متوقف شدنی نیست بسته حمایتی دولت از صنایع خسارت ناشی از قطعی‌ها را جبران می‌کند؟ رشد اقتصاد دیجیتال بدون زیرساخت‌های امن، قدرتمند و فناوری‌های پیشرفته امکان‌پذیر نیست صادرات سالانه ۱۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از سال سخت آبی تا تکذیب عدم بازگشت ۳۰درصد از ارز پتروشیمی ها صدور پروانه احداث ۲۹ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کاهش ۵ هزار واحدی بورس در لحظه بازگشایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به حاشیه رفت؛ پرداخت یارانه هم موفق نبود پیش‌بینی افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین تهران در نوروز سکه‌های بانک مرکزی با دلار چند هزار تومانی پیش فروش می‌شود؟ پیش‌بینی متعادل شدن نرخ ارز/ بسته‌های حمایت معیشتی پیش‌نیاز اجرای اصلاحات اقتصادی پافشاری دولت آمریکا بر فروش اجباری کروم گوگل سدهای تهران به گِل نشست؛ راه چاره چیست؟ صنعت پتروشیمی آب رسان می شود راه‌آهن تایید کرد؛ بلیت قطار مردم دست آژانس‌هاست فائو: قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت امکان ذخیره‌گیری سود مازاد برای صندوق‌های درآمد ثابت فراهم شد درآمد شهر فرودگاهی امام ۶ برابر شد/ ۱۲۰ همت پروژه سرمایه‌گذاری روی میز فروش قیر در بورس به نصفِ قیمت، فسادزا است صنعت نفت پیشگام در داخلی سازی تجهیزات پیشرفته شبه پول ۷۵ درصد از نقدینگی را به خود اختصاص داده است ۳۰ میلیون نفر از قطارهای نوروز جا ماندند! فرزین: بانک مرکزی بالاترین ذخایر طلا را دارد بهبود رشد تولید ناخالص داخلی در دولت چهاردهم بن بست ترامپ در تحریم پتروشیمی ایران مردم ۹۲۱ هزار قطعه سکه خریدند احیای «انفال» از واجبات تأمین مالی دولت محسوب می‌شود لوفت‌هانزا پروازهای ایران را از سر گرفت کنترل مخارج دولت در موفقیت بودجه مالیاتی اثرگذار است تعیین مزد کارگران به صورت صنفی خلاف قانون است اکنون بین قیمت دام زنده وگوشت هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد
پشت پرده دریافت ارز ترجیحی به نام تولید ملی و واردات اسباب بازی لزوم پایان یک سنت نانوشته در تعیین دستمزد قیمت بیت کوین امروز چند بود فرآورده‌های لبنی دوباره گران شد بی اعتنایی شرکت فرودگاهها به قانون حمایت از تولید داخل قیمت خودرو امروز ۱۸ مهر +جدول زمان آغاز حراج جدید شمش طلا و سکه ۵۰ میلیارد از اموال کوروش کمپانی به فروش می‌رسد قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ نوبت جدید حراج سکه اعلام شد قیمت روز انواع خودرو در بازار آزاد +جدول سیاست تثبیت نرخ ارز فوری ترین راهکار دولت برای کنترل تورم است قیمت وز انواع خودرو در بازار آزاد +جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی + جدول ناترازی ۷۰۰ همتی بانک‌ها/ کفایت سرمایه ۸ بانک منفی است محدودیت تردد در آزادراه تهران - ساوه از رکود در معاملات تا «شب عید» کم‌فروغ افزایش با اهرم تحولات سیاسی بنگاه‌های غیرمجاز و تخلفات مشاورین املاک، دو بحران جدی بازار مسکن «عراق» بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، بدون زیرساخت ریلی مناسب تکمیل سامانه جامع بازار ایران در دستور کار قرار دارد/اصلاح سامانه‌های اشتغال دولت برای مهار تورم روی تثبیت قیمت ارز تمرکز کند توافق ایران و ترکمنستان برای راه‌اندازی قطار مسافری بنزین سوپر در روزهای گذشته توزیع نشده است از میدان دادن به بخش خصوصی تا افزایش سرمایه خودروسازان بدهی‌های رسیده به دولت چهاردهم چگونه پرداخت شد؟ باید تلاش کنیم تا همه شاخص‌های اقتصادی رشد کند علت رونق بازارهای غیرمولد به جای تولید چیست؟ چگونه خودروی خود را کاپوتاژ کنیم؟ زنگ بورس ۱۴۰۴ نواخته شد برق تجدیدپذیرها به تابستان می‌رسد؟ نقدنگاه افراطی به توسعه سواحل مکران؛اثر عرض جغرافیایی بر رشد رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران بدون سرمایه‌گذاری خارجی غیرممکن است تعهدات تکلیفی دست بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری بسته است دولت چگونه تورم را کاهش دهد؟؛ راه آهن روی ریل امنیت/سفرهای نوروزی در امنیت کامل سپری شده است ۱ میلیارد دلار کالابرگ، تصمیم اجتناب‌ناپذیر برای بهبود معیشت هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده؛ از هزار همت اعتبار تا حذف سه دهک درآمدی اقتصاد ایران در دو سناریوی توافق و عدم توافق/ تغییر پارادایمی انتظارات و شرطی شدن اقتصاد به رفع تحریم‌ها تعیین مدیر انرژی برای مدیریت مصرف برق ضروری است رشد ۱۵ درصدی تولید تایر سواری گزینه‌ اصلی دولت برای وزارت اقتصاد پهلودهی کشتی حامل ۱۵۰۰ خودرو در بندر شهید رجایی خطر خالی‌فروشی سکوهای برخط طلا و تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شهری رای دیوان عدالت اداری در ماجرای ایران‌خودرو به سمت کروز چرخید ترامپ از جان تجارت جهانی چه می‌خواهد؟ ابلاغ حقوق ورودی گوشی‌های آیفون برای رجیستری از کاهش واردات تا احتکار تولید؛ توافق ایران ایر با هواپیمایی لوفتهانزا خسارت میلیاردی باغداران و یخبندان عید حضور پرشور مردم ایران در راهپیمایی ۲۲بهمن، جلوه‌ای از عزم ملی برای پیشرفت و آبادانی کشور بود/ برای آینده‌ای درخشان در صنعت و اقتصاد، گام خواهیم برداشت نبض طلای جهانی نوسانی شد کارمزدهای خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ به روزرسانی شد رد ادعای عرضه قطره‌چکانی برنج وارداتی/ تامین ارز و تمدید ثبت سفارش‌ها ضروری است بنزین پالایشگاه تهران یورو۵ می‌شود تمام جزئیات دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴+ جدول ۵ ساله همتی چوب جادو ندارد/ اقتصاد ایران دارای بیماری مزمن است ایران به جمع کشورهای پیشرفته در تولید «آشکارساز شعله» برای صنایع نفت و گاز پیوست قوه قضائیه خواستار توقف روند واگذاری ایران‌خودرو شد بی نیازی از واردات گاز ترکمنستان با فشار افزایی پارس جنوبی انتظار ما از سازمان حمایت نه مچ گیری بلکه حمایت از تولید است / اجرای تجارت آزاد با اوراسیا؛ در آینده نزدیک هجوم پوشاک قاچاق برای عید پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری نوروز آغاز شد خودروسازی، اسب تروآی این روزهای ایران دولت در سال آینده چند همت بابت بدهی گذشتگان می‌پردازد؟ تغییر بازه واریز وجه حراج سکه روز شنبه ۴ اسفند قرارداد انتقال گاز روسیه از ایران به هند در دولت پیگیری شود ماجرای بیمه حوادث همگانی در قبوض برق چیست؟ ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر منتظر تامین مالی شناسایی حمله سایبری گسترده و پیچیده علیه زیرساخت‌های کشور تولید ۸۹۶ هزار و ۲۹۵ خودرو در ۱۱ ماه امسال نوسانات ارز ناشی از مسائل بین‌المللی و انتظارات تورمی است فرار مالیاتی ۱۶ هزار میلیارد تومانی طلافروشان در ۱ سال حمله هکری بی‌سابقه به یک صرافی رمزارز «دریای خزر»، کلید توسعه اقتصادی کشورهای ساحلی راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری لیزینگ اجرای کالابرگ الکترونیک با ۶۵ همت اعتبار آخرین وضعیت بازار خودرو در پی نوسانات نرخ ارز؛ خودرو از قیمت دلار عقب ماند؟ ایران و افغانستان در مسیر تکمیل شاهراه ترانزیتی رشد مسکن و ترانزیت علی‌رغم تحریم‌ بهبود تراز تجاری چگونه به بازار ارز کمک می‌کند؟ بخش خصوصی بالاخره فرمان هدایت بزرگترین خودروسازی را بر عهده گرفت عرضه زمین، راه‌حل کاهش و کنترل قیمت مسکن است آغاز فصل مشترک تجارت ایران و اوراسیا پیش‌بینی متعادل شدن نرخ ارز/ بسته‌های حمایت معیشتی پیش‌نیاز اجرای اصلاحات اقتصادی فرزین: بانک مرکزی بالاترین ذخایر طلا را دارد افزایش سرمایه و عبور غول‌های خودروسازی ایران از مرز ورشکستگی افزایش نرخ ارز ناشی از انتظارات تورمی/ کاهش ۱۱ درصدی بدهی‌های خارجی کشور دامنه شمول مقررات مبارزه‌ با پولشویی به بازارهای مالی رسید موانع دولتی بر سر راه مشارکت مردم در جهش تولید ردپای رئیس سازمان برنامه وبودجه در التهابات ارزی سالانه ۵ میلیارد دلار در «فلرها» دود می‌شود هزینه شست‌وشوی هر متر مربع فرش ماشینی ۷۰ هزار تومان انهدام باند فرار مالیاتی/ هشدار به باندها و شبکه‌های پولشویی صنعت نفت ایران بر قله‌های افتخار بدهی کلانی در سه سال اخیر برای شرکت ارتباطات زیرساخت ایجاد شده‌است دروازه جدید صادرات افغانستان به جهان عقب‌ماندگی ایران در پروژه فشارافزایی گاز پارس جنوبی روایت وزیر نفت از قراردادهای جدید ایران و روسیه ۳ هدف اصلی توسعه محقق نشد ایران به‌یک کارگاه بزرگ نفتی تبدیل می‌شود خرید خانه رویا؛ رئیس مجلس هم شاکی است مردم ۹۲۱ هزار قطعه سکه خریدند لوفت‌هانزا پروازهای ایران را از سر گرفت تعیین مزد کارگران به صورت صنفی خلاف قانون است اکنون بین قیمت دام زنده وگوشت هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد «گاز فلر» فرصتی برای دور زدن تحریم های بانکی ایران آمریکا حریف افزایش نفوذ اقتصادی چین در آسیای مرکزی نشد خورشید شب‌های محرومان را روشن می‌کند خودرو ۸ میلیارد دلار ارز دریافت کرد قرارداد جدید صادرات گاز به عراق امضا شده است چگونه تحریم‌ها را خنثی کنیم؟ آیا کشور در تولید دام سبک و سنگین خودکفا است؟ امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری قزاقستان برای ساخت ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی در حال حذف کسب و کارهای خرد تامین نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی همچون سال گذشته انجام می‌شود رایزنی ایران و روسیه برای شتاب بخشی به ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اقتصادی که رهاست سود سهام عدالت واریز می‌شود راه‌آهن تایید کرد؛ بلیت قطار مردم دست آژانس‌هاست امکان ذخیره‌گیری سود مازاد برای صندوق‌های درآمد ثابت فراهم شد احیای «انفال» از واجبات تأمین مالی دولت محسوب می‌شود کنترل مخارج دولت در موفقیت بودجه مالیاتی اثرگذار است خروج آرام بازار خودرو از رکود ایران در ساخت توربین جزو ۵ کشور دنیا است اختلاف تورم اعلامی و تورم سبد معیشت؛ واقعیت چیست؟ افشاگری ایران خودرو از تخلف کروز در برگزاری مجمع+ سند اولین قطار تهران-وان ۱۹ اسفند حرکت می‌کند سفر ریلی به نقطه صفر مرزی تا اربعین کاهش ۲۲ درصدی حجم آب مخازن سدها پرونده رستمی‌صفا و درس‌هایی درباره تسهیلات بانکی؛ چگونه بازپرداخت دیرهنگام وام‌ها اقتصاد را به خطر می‌اندازد؟ جزئیات روند تصویب پالرمو در مجمع تشخیص/ هفته آینده الحاق به CFT بررسی می‌شود عدم خاموشی فلرها ضرر ۹ میلیارد دلاری دارد اینچه‌برون، کلید توسعه اقتصادی و کریدور تجاری ایران به چین و ترکمنستان سهم ۹۰ درصدی ارزهای ملی در پرداخت‌های بریکس جزئیات ایجاد پایگاه خانوار کشور/ آغاز اجرا در ۴ استان جدید صنایع فولادی، همچنان پیشتاز در بازار سرمایه سلاح مخفی ایران در مقابل تورم بروزرسانی می‌شود طراحی سامانه سیستماتیک برخورد با شبکه های ارتشاء برق تجدیدپذیرها به خاموشی نرسید چگونه برای خودروی خود بلیت قطار بگیریم؟ راهکاری جدید برای تأمین آب تهران صادرات سالانه ۱۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی سکه‌های بانک مرکزی با دلار چند هزار تومانی پیش فروش می‌شود؟ سدهای تهران به گِل نشست؛ راه چاره چیست؟ اجلاس معاونان روسای بانک‌های مرکزی عضو بریکس آغاز شد نگران تشعشعات دکل‌های مخابراتی نباشید فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، بر ضرورت عدم توقف کالا و ناوگان ترانزیتی در مرزها تاکید کرد. از کاهش مشارکت مردم در برنامه‌های اقتصادی تا ایجاد مانع برای اشتغال‌زایی تحقق خودکفایی در تولید گوشت نیازمند کاهش هزینه‌ها و ثبات بازار ایران اکسپو ۲۰۲۵ دریچه‌ای به اقتصاد جهانی نوسان قابل‌توجهی دیده نمی‌شود خسارات وارده در بندر رجایی بیشتر در بخش کالاهای وارداتی بوده است کاهش ۳۲ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه وام جدید ودیعه مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد ۴ راهکار بخش خصوصی برای رفع ناترازی انرژی آغاز واگذاری باندهای فرکانسی برای توسعه نسل پنجم ارتباطات در کشور وضعیت آبی ایران بحرانی است ورود شورای رقابت به ساماندهی بازار سیاه پسماند بی طرفی دولت در جلسات دستمزد/ رشد ۴۵ درصدی حقوق و بهبود معیشت کارگران رشد اقتصاد دیجیتال بدون زیرساخت‌های امن، قدرتمند و فناوری‌های پیشرفته امکان‌پذیر نیست صنعت پتروشیمی آب رسان می شود درآمد شهر فرودگاهی امام ۶ برابر شد/ ۱۲۰ همت پروژه سرمایه‌گذاری روی میز صنعت نفت پیشگام در داخلی سازی تجهیزات پیشرفته شبه پول ۷۵ درصد از نقدینگی را به خود اختصاص داده است ۳۰ میلیون نفر از قطارهای نوروز جا ماندند! بهبود رشد تولید ناخالص داخلی در دولت چهاردهم اتصال ریل ایران به مدیترانه در گروی اتصال راه آهن ایران به عراق قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۱۱/۲۳ |برنت ۷۶ دلار و ۷ سنت شد رکورد بیش از ۱۰ سال گذشته صادرات نفت شکست رئیس‌جمهور مخالف تفکیک وزارت راه و شهرسازی است شرکت‌های پیمانکاری بلای جان نیروهای شرکتی/دولت لایحه امنیت شغلی را به مجلس بفرستد تداوم رکود شدید در بازار مسکن ۱۴۰۴؛ نه خریدار هست، نه فروشنده لزوم تسریع در اعلام نرخ شیر خام/ قطعی برق، دام‌های شیری را از تولید خارج می‌کند سهم زنان از جامعه کارمندی بیشتر شد بازگشت سرمایه در بالادست صنعت نفت طولانی مدت است ایران به قلب بازار اوراسیا می‌رسد ناترازی انرژی، ترمز تولید خودرو را کشید زمینه راه اندازی سامانه جامع وثایق مهیا شد بی توجهی به اصول ایمنی، عامل فوت ۷ معدن کار در مهماندویه دامغان رشد ۳.۷ درصدی اقتصاد ایران با وجود تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی سفر نوروزی یا کابوس هزینه‌ها؟ مجموع واریز سود سهام عدالت از ابتدا تاکنون رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه امسال مهاجرانی: صادرات نفت متوقف شدنی نیست بسته حمایتی دولت از صنایع خسارت ناشی از قطعی‌ها را جبران می‌کند؟ صدور پروانه احداث ۲۹ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی پیش‌بینی افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین تهران در نوروز پافشاری دولت آمریکا بر فروش اجباری کروم گوگل فائو: قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت بن بست ترامپ در تحریم پتروشیمی ایران بیت‌کوین طلا را قربانی می‌کند چالش‌های پیش روی متقاضیان تسهیلات جدید مسکن؛ از اقساط ۲۷ میلیونی تا خرید ۲۷۰ میلیون اوراق برای توزیع کالابرگ نیازمند تعریف منابع جدید هستیم/دو دلیل عدم پرداخت وام در بخش مسکن بازی وام و ضامن تکرار می‌شود؟ اونس به ۳۲۸۰ دلار رسید ریزش قیمت سکه و دلار پس از تعطیلات نوروز بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ میلیون تنی صنعت فولاد با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی پیش بینی کارشناسی درباره نرخ دلار در آینده از پیش فروش سکه تا رونق صندوق‌های بورسی
تازه های شبکه اجتماعی