۱۰:۱۲ | ۱۴۰۴ / آذر / ۱۱
| |
نمادهای تاریخی ایران؛

از پرتاب سنگ تا جشن رونمایی!

گفت‌وگویی درباره بخش جنجالی برنامه «بازمانده»؛ جایی که شرکت‌کنندگان به نمادهای کهن ایرانی همچون شیردال و درفش کاویانی سنگ پرتاب می‌کردند، یکی از پربازدیدترین خبرهای روزهای اخیر در ایسنا بود. شمار بالای نظرات ثبت‌شده برای گفت‌وگویی که در این‌باره انجام شد، نشان می‌دهد موضوع فراتر از یک اشتباه رسانه‌ای بوده و مردم با حساسیت بالا مواضع خود در قبال چنین اقداماتی را بیان کردند. مشارکت مخاطبان، دامنۀ خشم و شدت لحن برخی از آنها نشان می‌دهد این اتفاق حساسیت‌های جامعه نسبت به هویت تاریخی و تمدنی ایران را به‌شدت برانگیخته است.

کد خبر: ۱۲۵۱۵
| |

به گزارش روایت فردا در نگاه اول، ماجرا شاید صرفا یک بخش از یک مسابقه به نظر برسد؛ اما برای مخاطبان، مسئله بسیار فراتر بود.یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی، مشخص است که بخش قابل توجهی از افراد، این اقدام را «بی‌احترامی» آشکار تلقی کردند؛ بی‌احترامی‌ای که بخش مهمی از میراث فرهنگی، هویت تاریخی و تمدنی ایران را نشانه گرفته بود. بسیاری از نظرها لحن خشمگین داشت. بعضی از کاربران ناسزا به کار بردند و عده‌ای دیگر هشدار دادند که این نوع برنامه‌ها موجب عادی‌سازی تخریب میراث فرهنگی می‌شود.

 

بحث میان مخاطبان نشان داد که برداشت‌ها متفاوت است؛ عده‌ای تأکید داشتند که نمادها نباید وسیله شوخی یا نمایش باشند و احترام به آنها، حداقل‌ترین مسئولیت یک گروه برنامه‌ساز است. اما تعدادی هم بر این باور بودند که این نمادها «بت» نیستند و می‌توان از آنها به هر شکلی برای تولید محتوا استفاده کرد. برخی مخاطبان هم به تناقض رفتار رسانه و مسئولان اشاره کردند. از دید آنها، ساختن مجسمه‌ها و رونمایی از آنها در میادین اصلی شهر [اشاره به مجسمه والرین و نصب آن در میدان انقلاب تهران] از یک سو، و تخریب نمادها در برنامه‌های سرگرمی‌محور از سوی دیگر، پیام‌های متناقضی برای مخاطب ایجاد می‌کند. این ترکیبِ واکنش‌ها، یک پیام واضح دارد که مردم انتظار دارند تولیدکنندگان محتوا با شناخت کافی از اهمیت تاریخی و فرهنگی و درک حساسیت جامعه، سراغ نمادها بروند و آنها را به ابزار سرگرمی در مسابقه تبدیل نکنند.

 

اقلیت هستند، اما...

البته واکنش‌ها تنها به خشم محدود نشد. سهم ناچیزی از نظرات نشان‌دهندۀ نگاه بی‌تفاوتی بود که این برنامه را یک سرگرمی صرف دانستند و نسبت به حساسیت دیگران بی‌تفاوت بودند. هرچند این گروه اقلیت بودند اما اهمیت دارند؛ زیرا نشان می‌دهد شکاف واقعی در فهم و اهمیت دادن به میراث فرهنگی بین بخش‌هایی از جامعه وجود دارد؛ طرز فکری که اگر گسترش یابد، ارزش‌های هویتی به تدریج تضعیف خواهد شد و بعید نیست خروجی آن نوشتن یادگاری‌های بیشتر روی آثار تاریخی یا تخریب آنها و حتی فراتر از آن، به تاراج بردن باشد.  

 

حساسیت‌های ویژه به دوره هخامنشی

نکته قابل توجه آنکه در دهه‌های اخیر، حساسیت‌ها و توجه‌ها به دوره تاریخی هخامنشی و نمادهای این دوره بیش از سایر دوره‌های تاریخی بوده است. تخت‌جمشید، نقوش و پیکره‌های سنگی، سنگ‌نوشته‌ها و دیگر آثار این دوره علاوه بر ارزش تاریخی که دارند، بخش مهمی از هویت ملی و تصویری از تمدن ایرانی را در حافظه جمعی تثبیت کرده‌اند. این دورۀ تاریخی برای بسیاری نماد «تمدن ایران» است؛ تمدنی که در دنیا شناخته شده است و افراد نسبت به آن احساس غرور و تعلق دارند. این حساسیت ویژه باعث شده است هر نوع مواجهه با نمادهای هخامنشی، واکنش متفاوت و قابل توجهی را به دنبال داشته باشد، حتی تخریب آن‌ها در قالب برنامه‌های سرگرمی، به معنای زیر سؤال بردن بخشی از غرور جمعی و نوعی بی‌اعتنایی به میراثی کهن قلمداد شود. این درحالی است که اگر در برنامه‌ای مشابه، به نمادهای دوره‌های تاریخی دیگری مثلا دوره صفاریان یا ایلخانان بی‌احترامی می‌شد، احتمالا بازتاب عمومی به این شدت نبود و بیشتر علاقه‌مندان به میراث و تاریخ، با موضوع درگیر می‌شدند. نمادهای دوره هخامنشی از نظر مردم جایگاهی ویژه دارند و همین امر باعث می‌شود تخریب آن‌ها واکنش‌ها و پیامدهایی گسترده‌تر داشته باشد، که فراتر از ارزش تاریخی، هویت فرهنگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

بالاخره نمادهای تاریخی خوب هستند یا بد؟!

از سوی دیگر تضاد میان اقدامات رسمی و برنامه‌های سرگرمی‌محور در این ماجرا نیز قابل توجه است. در یک ماه‌ گذشته، رونمایی از مجسمه‌ شاپور اول در میدان انقلاب تهران، نشان داد که نهادهای رسمی در تلاش برای ایجاد و حفظ انسجام اجتماعی به‌ویژه پس از جنگ دوازده‌روزه، آن هم با احیای میراث فرهنگی و نمادهای ملی هستند. پروژه‌هایی با پیامی روشن برای جامعه که بر ارزش بالای نمادهای تاریخی تاکید می‌کرد. حالا، چند هفته بعد، همان جامعه با دیدن برنامه‌ای که نمادهای تاریخی را هدف پرتاب سنگ قرار می‌دهند، خشمگین می‌شود و علاوه‌بر آنکه تخریب نماد تاریخی در یک رئالیتی‌شو را محکوم می‌کند، در عین‌حال سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی یادشده هم برایش بی‌معنا و کم‌اثر می‌شود.  

 

صدای اعتراضی که شنیده شد

این میان، یکی از ابعاد مهم ماجرا، ضعف نظارت و مجوزدهی به این دست تولیدات رسانه‌ای است. وقتی سازندۀ محتوا بدون درک حساسیت‌های فرهنگی دست به تولید می‌زند، احتمال وقوع چنین اتفاقاتی افزایش می‌یابد و پرسش‌هایی مطرح می‌شوند از جمله اینکه چرا برنامه‌ای با چنین محتوایی مجوز پخش گرفته است؟ آیا ارزیابی مناسبی از تأثیر فرهنگی آن صورت گرفته؟ یا ضعف در ساختار مجوزدهی و نظارتی زمینه‌ساز این بی‌احترامی‌ها شده است؟ و پرسش‌هایی از این دست که البته ظرف مدت کوتاهی پاسخی برای آنها ارائه شد که نشان داد صدای اعتراض مردم به چنین اتفاقی به سرعت شنیده شده است.

 

اما ماجرای این پاسخ‌دهی چه بود؟ همان روز که این قسمت از برنامه «بازمانده» از یکی از پلتفرم‌های تازه تاسیس شبکه نمایش خانگی پخش شد، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) برای صدور مجوز پخش مورد نقد قرار گرفت و عباس سیاح‌طاهری - معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی این سازمان - در شبکه ایکس نوشت: «طرح مسابقه «بازمانده» مجوز مشروط به اصلاح داشته که مرداد ۱۴۰۳ منقضی شده (مجوز تولید نداشته) و مجوز انتشار هم ندارد که در حال پیگیری قانونی است.» بر این اساس مشخص شد اساسا مجوزی برای تولید و انتشار چنین اثری صادر نشده است. در نهایت نیز روز گذشته (دوشنبه ۱۰ آذر)  سکوی پخش برنامه «بازمانده» پس از انتشار این ویدئو بدون مجوز، توقیف شد.

 

عذرخواهی و توقیف مشکل را رفع می‌کند؟

در دوره‌ای که جامعه هنوز از تنش‌های جنگ دوازده‌روزه، نااطمینانی اقتصادی و فرسودگی عمومی بیرون نیامده و با مسائل کلانی همچون آلودگی هوا، تداوم دورکاری‌ها و... دست و پنجه نرم می‌کند، کوچک‌ترین اشتباه درباره هر چیزی از جمله نمادهای تاریخی می‌تواند واکنشی چندبرابر بزرگ‌تر از شرایط عادی به دنبال داشته باشد. مردم امروز حساس‌تر هستند و وقتی چنین فضایی شکل می‌گیرد، هر برخورد نامناسب با نمادهای تاریخی و هویتی، عملا نادیده گرفتن روان جمعی است.  در این شرایط آیا عذرخواهی یا حتی توقف پخش برنامه می‌تواند مسئله را جمع کند؟ پاسخ ساده نیست. عذرخواهی شاید نشانه مسئولیت‌پذیری باشد، اما برای جامعه‌ای که احساس می‌کند یک نماد هویتی هدف قرار گرفته، این فقط بخشی از ماجراست. توقیف پلتفرم یا حذف یک قسمت هم به‌تنهایی اثری را که همین قسمت کوتاه ایجاد کرده ترمیم نمی‌کند. جامعه بیش از هر چیز نیازمند این اطمینان است که بداند این خطا دوباره تکرار نمی‌شود؛ یعنی سازوکار تولید محتوا جدی‌تر گرفته شود، نظارت‌ها واقعی‌تر باشد و فهم فرهنگی در مرحله طراحی برنامه حضور داشته باشد. در غیر این صورت، عذرخواهی‌ها فقط شبیه مُسکّن‌هایی خواهند بود که درد را کمی دور می‌کنند، اما ریشه مشکل را دست‌نخورده باقی می‌گذارند.

 

برنامه‌سازی بدون آگاهی از ارزش‌های تاریخی

اما فارغ از بحث مجوز، از منظر تحلیل فرهنگی، این ماجرا نشان می‌دهد که هویت تاریخی و ارزش‌های جمعی هنوز برای برخی تولیدکنندگان محتوا به درستی قابل درک نیست. خلاقیت و نوآوری در تولیدات اهمیت دارد، اما زمانی ارزش واقعی پیدا می‌کند که با شناخت، احترام و مسئولیت همراه باشد. هرگونه کوتاهی در این زمینه، آسیب‌های جدی به دنبال دارد و می‌تواند مسیر آموزش و پرورشِ فرهنگی نسل‌های آینده را دچار چالش کند.

 

در کنار تحلیل خطای رسانه‌ای، ابعاد اجتماعی این اتفاق نیز قابل توجه است؛ میراث فرهنگی و نمادهای تاریخی، نقش مهمی در ایجاد حس تعلق جمعی دارند. وقتی این نمادها به هدف سرگرمی و تخریب تبدیل می‌شوند، نه تنها ارزش تاریخی آن‌ها کاهش می‌یابد، بلکه امکان ایجاد نوعی بی‌تفاوتی نسبت به هویت جمعی افزایش می‌یابد. چنین بی‌تفاوتی‌ای در بلندمدت می‌تواند جامعه را نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی خود بی‌تفاوت کند. از سوی دیگر نقش آموزش فرهنگی و رسانه‌ای نیز مهم است. اگر نسل جدید اهمیت میراث را از ابتدا نیاموزد، نمی‌توان انتظار داشت وقتی با محتوای توهین‌آمیز مواجه شد، واکنش مناسب نشان دهد. برنامه‌سازان و تولیدکنندگان محتوا باید حداقلی از شناخت تاریخی و مسئولیت فرهنگی را داشته باشند. سرگرمی نباید بهانه‌ای برای بی‌احترامی به تاریخ شود.

 

این ماجرا یک پیام روشن برای نهادهای فرهنگی و تولیدکنندگان محتوا نیز دارد؛ حفاظت و احترام به میراث تاریخی باید جزء جدایی‌ناپذیرِ هر تولید رسانه‌ای باشد. بی‌توجهی به حساسیت‌های تاریخی و فرهنگی نه تنها اثرات فوری منفی دارد، بلکه می‌تواند در بلندمدت بر فرهنگ عمومی و نسبت مردم با میراث تاریخی و فرهنگی تأثیرگذار باشد. تجربه اخیر نشان می‌دهد که آموزش، نظارت دقیق و سیاستگذاری مسئولانه می‌توانند به حفظ و تقویت حس تعلق جامعه به میراث فرهنگی کمک کنند، در حالی که کوتاهی در این زمینه، علاوه‌بر آنکه اعتماد و حس تعلق جمعی را به چالش می‌کشد، مردم را هم خشمگین‌ می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال نظرات

آثار کمدی مدیری، رامبد، آقاخانی چرا در پلت‌فرم شکست خوردند؟ رضا عطاران بدل «صددام» است،اشتباه نکنید! هوش مصنوعی، صدای تازه شهروندان در جدال با گردشگری انبوه «دعای عرفه» متنی تعلیمی و عارفانه تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) آغاز عملیات انتقال زائران حج به مشاعر از ۱۴ خرداد/آمادگی سازمان حج برای میزبانی۸۶۷۰۰ زائر امامی که با علم، جامعه را ساخت توسعه اقامتگاه‌های بومگردی بدون توجه به زیر ساخت‌ها شدنی نیست هر بخش از ایران تکه‌ای از وجودم است «ماهسون» برگزاری کنسرت در ایران را تکذیب کرد واکنش عضو بنیاد فرشچیان به وضعیت تابلوهای کاخ سعدآباد واکنش نماوا به مسدودی بعد از عرضه سریال «سووشون» سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد قصه‌های تاریخی در سریال‌ها رونق گرفت بومگردان‌ها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است کتاب «روح‌الله» بخش‌های کمتر دیده شده زندگی امام را بیان می‌کند «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد «یزدان»؛ روایتی واقع‌گرایانه از معضلات شهر تهران چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران کرومی، لبوبو و... شخصیت‌های محبوب کودکان امروز از کجا آمده‌اند؟ صداپیشگی در کشور افت کرده است عادی‌انگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی نسل Z موزه را چگونه می‌بیند؟ این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد سریال‌های خانگی، خشونت می‌سازند یا روایت می‌کنند؟ طرحی برای مقابله با ایران‌هراسی و شگفتی از غنای تمدنی کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ دورخیز معنادار گلزار برای سینما و موسیقی سریال‌های بی‌سلبریتی‌ پلت‌فرم‌ها پرمخاطب‌ترند ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است سریال «وحشی» عقب‌گردی در کارنامه هومن سیدی است؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مردم تفاوت بین خائن و خادم را می‌دانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز می‌توانیم بخندیم!» نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام می‌شود نمایشگاه کودک‌ونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت‌ «مشکاتیان» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت عرضه کتاب‌های لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب رویایی که در کاشان متولد شد جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید حذف بخش‌هایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیب‌ها شد، نه مردم! انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ گشتی در نمایشگاه کتاب تهران تامین بودجه برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم هویت خلیج فارس را با ساخت فیلم و رمان تثبیت کنیم «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» نمایشگاه کتاب؛ چشم‌انتظار مردم سفر «بدون قرار قبلی» به مشهد با فیلم‌های آخر هفته تلویزیون ویژه‌برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ مطالعه طنینِ «زیبا صدایم کن» در سالن‌های سینما آیا گره گردشگری ایران و مصر باز می‌شود؟ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر آثار تلاش‌ها و رهنمودهای رهبر انقلاب در حرکت قرآنی کشور مسئله فقط ایران‌هراسی نیست/ چرا بلیت هواپیما برای اتباع خارجی دوبرابر حساب می‌شود؟ مستند «احمد» سریال می‌شود ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل می‌دهند اطلس مردم‌نگاری سرزمین ایران؛ رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس سریال‌های «سلمان»، «پایتخت ۸» و «آقای قاضی» سال ۱۴۰۵ روی آنتن می‌رود آغاز یک سریال تاریخی ـ فانتزی از فردا ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی سوگواری برای شادی از دست رفته جنوب کشف سنگ گورِ پهلوی ساسانی در استان فارس کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماس‌های مردمی صداوسیما حمید جبلی برای بچه‌ها سریال می‌سازد اکران‌ سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت؛ اعلام آمادگی هنرمندان جشنواره موسیقی نواحی برای اهدای خون به مجروحان سانحه بندرعباس فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُت‌ها در دل میدان بررسی سوتی‌های هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج می‌کند؟  ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ به تماشای واقعیت تلویزیون «خوش‌گلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی می‌کنم که درباره جزیره هرمز است سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت می‌کند جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارچه‌های موجود یا بدن‌نما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت کتاب‌هایی که پر از فریادند! بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت نام ثمین باغچه‌بان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آب‌های تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمی‌رسد؟ مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش دور زدن تحریم‌ها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریال‌ها را می‌سازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعه‌ی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفه‌های بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیست‌ها رمان «آبیسم» را برای آگاهی‌رسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی خیام است آیین‌های ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجال‌هایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلم‌ها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استان‌ها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین‌ تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش می‌دهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه‌ مردی که با عروسکش بهار را نوید می‌دهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت می‌شناسند پارک ملی تندوره گنجینه‌ای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدی‌پسندِ مردم کار را سخت کرده است سریال‌های قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرم‌ها موزه‌ها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیک‌های وفادار تا بازخوانی‌های مدرن ستاره‌سازی با هزینه‌ای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیک‌های امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست می‌شد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایه‌ای برای تعاملات بین‌المللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدی‌ساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلم‌هایش نشست انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر می‌شوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی چرا سریال‌های ایرانی در سطح بین‌المللی پخش نمی‌شوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازی‌های ویدیویی که الهام‌بخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوه‌خوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایران‌هراسی تجربه‌ای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بی‌طرف نیستید دست‌کم انصاف داشته باشید ساخت سریال‌هایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبه‌بندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی می‌شود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانواده‌اش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز می‌کنند؟ تخریب کاشی‌کاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف می‌شود؟ اژه‌ای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع می‌کنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه می‌کنند فیلم‌های کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والی‌زاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایران‌شناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کرومی، لبوبو و... شخصیت‌های محبوب کودکان امروز از کجا آمده‌اند؟ سریال «وحشی» عقب‌گردی در کارنامه هومن سیدی است؟ بررسی سوتی‌های هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج می‌کند؟  فاجعه‌ی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان نام ثمین باغچه‌بان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست رتبه‌بندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز فعال شدن مجدد سلبریتی‌های آشوب‌طلب در جشنواره فیلم فجر میراث جهانی ایرانیان در پهنه آب‌های تاریخی برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت به تماشای واقعیت تلویزیون «خوش‌گلدین»! جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی فیلم‌های کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران کتاب‌هایی که پر از فریادند! روایتی از آخرین حضور منوچهر والی‌زاده بر صحنه طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت جنجال‌هایی که از سینما شروع شد پارک ملی تندوره گنجینه‌ای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی خوشحالم در نمایشی بازی می‌کنم که درباره جزیره هرمز است چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمی‌رسد؟ سیمافیلم کدام سریال‌ها را می‌سازد؟؛ دستمزدهایی که وسوسه می‌کنند سردیس حسن ریاحی موسیقی‌دان رونمایی شد سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت می‌کند بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلم‌ها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند مسافران نوروزی در کدام استان‌ها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر می‌شوند افتتاح اتاق ایران‌شناسی در پاکستان نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام می‌شود نمایشگاه کودک‌ونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت‌ «مشکاتیان» زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طبیعت شرقی در «شکوفه‌های بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیست‌ها رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت می‌شناسند رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم پاسخ‌های آشتیانی‌پور به شبهات رأی‌گیری مردمی جشنواره فیلم فجر پارچه‌های موجود یا بدن‌نما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند تقویم جلالی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی خیام است آیین‌های ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان ۱۰۰ دوربین‌ تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش می‌دهند دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟ جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) رمان «آبیسم» را برای آگاهی‌رسانی درباره اوتیسم نوشتم کمدی باید انسان را به تفکر وادارد کاروانسرای سعدالسلطنه اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ روایتی از «کتابشویی» کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است استعداد‌یابی قاریان نوجوان و جوان در جشنواره‌ای قرآنی اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم دور زدن تحریم‌ها یا انعقاد یک توافق جدید؟ ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید قصه‌ مردی که با عروسکش بهار را نوید می‌دهد کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلم‌هایش نشست «تاسیان» رفع توقیف شد؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ دومین مقبره «فرعون» کشف می‌شود؟ تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز می‌توانیم بخندیم!» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید عرضه کتاب‌های لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست حذف بخش‌هایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت چرا سریال‌های ایرانی در سطح بین‌المللی پخش نمی‌شوند؟ بازی‌های ویدیویی که الهام‌بخش ساخت آثار سینمایی شدند اگر بی‌طرف نیستید دست‌کم انصاف داشته باشید ساخت سریال‌هایی برای «دیده نشدن» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوه‌خوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیب‌ها شد، نه مردم! «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایران‌هراسی روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی می‌شود واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ رویایی که در کاشان متولد شد گشتی در نمایشگاه کتاب تهران میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تجربه‌ای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز می‌کنند؟ تخریب کاشی‌کاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز اژه‌ای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع می‌کنیم انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود سیمرغم را تقدیم مادران شهدا می‌کنم چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانواده‌اش چه بود؟ ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است اعلام ویژه‌برنامه‌های سراسری اعیاد شعبانیه خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنین‌انداز شدند انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس حماسه نُت‌ها در دل میدان احیای شب نوزدهم در مصلی تهران موزه‌ها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افت‌وخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمی‌سازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دست‌های پنهان عبور از نیل سینمای سنتی بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) سریال‌های بی‌سلبریتی‌ پلت‌فرم‌ها پرمخاطب‌ترند تامین بودجه برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد شهید خاص 22 بهمن «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد مردم تفاوت بین خائن و خادم را می‌دانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود اطلس مردم‌نگاری سرزمین ایران؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان قرآنی که در میان اسرا دست به دست می‌شد آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است سریال‌های خانگی، خشونت می‌سازند یا روایت می‌کنند؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مستند «احمد» سریال می‌شود اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» لبیک‌های امام حسن مجتبی(ع) یک کمدی‌ساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» بومگردان‌ها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است صداپیشگی در کشور افت کرده است عادی‌انگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» : ذائقهِ کمدی‌پسندِ مردم کار را سخت کرده است از کلاسیک‌های وفادار تا بازخوانی‌های مدرن نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماس‌های مردمی صداوسیما خلاصه نمادین جهان ایرانی وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایه‌ای برای تعاملات بین‌المللی است «یزدان»؛ روایتی واقع‌گرایانه از معضلات شهر تهران کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نسل Z موزه را چگونه می‌بیند؟ «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر سریال‌های قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرم‌ها ستاره‌سازی با هزینه‌ای ناچیز در دنیای میلیون دلاری قصه‌های تاریخی در سریال‌ها رونق گرفت کتاب «روح‌الله» بخش‌های کمتر دیده شده زندگی امام را بیان می‌کند ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل می‌دهند کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند
تازه های شبکه اجتماعی