۱۰:۰۴ | ۱۴۰۴ / آذر / ۲۵
| |
رپ؛ آری یا خیر

تناقض‌های موسیقی اعتراضی

موسیقی «رپ» در ایران، با تناقض‌های بسیاری رو به روست و پخش برنامه «گنگ» با اجرا و تهیه‌کنندگی علی ضیا در شبکه نمایش خانگی، بار دیگر تناقض‌ها و دیدگاه‌هایی را در این حوزه یادآور شد.

کد خبر: ۱۲۷۳۶
| |

به گزارش روایت فردا  رپ یک نوع موسیقی اعتراض‌آمیز خیابانی است که دهه ۱۹۸۰ میلادی و از میان موسیقی سیاه‌پوستان فقیر در ایالات متحده متولد شد. خوانندگان این موسیقی از پیش پا افتاده‌ترین، سهل‌ترین کلمات و بدون رعایت قوانین ادبی برای بیان موضوع‌هایی از جمله اختلافات طبقاتی، ریاکاری، دعواهای خیابانی، فرهنگ غالب جهانی و بحران‌های سیاسی استفاده می‌کنند به همین دلیل در میان عامه مردم و به ویژه جوانان مورد اقبال قرار می‌گیرند.

 

به تبعیت از این گونه، رپ فارسی در اواخر دهه ۷۰ در ایران شکل گرفت و خواننده‌های زیادی به صورت زیرزمینی و غیرمجاز در این سبک فعایت کرده و از این گونه برای بیان عقاید و افکار خود، مسائل روزمره، اعتراض به مشکلات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی بهره بردند و فعالیت آنان در مواردی با برخوردهای قضایی مواجه شده است، این روند تاکنون نیز ادمه دارد و بسیاری از این خوانندگان به دلیل نداشتن مجوز فعالیت از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آثار خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منتشر می‌کنند و خوانندگان رپ فارسی ساکن ایران برای برگزاری کنسرت، به خارج از کشور سفر می‌کنند و در این زمینه باید هزینه‌های هنگفتی را متحمل شوند.

 

نخستین آلبوم موسیقی رپ و آغاز «گفتآواز»

با توجه به گسترش خوانندگان رپ فارسی و تناقض‌های متعددی برای اعطای مجوز به آنان در اوایل دهه ۸۰، نخستین آلبوم موسیقی رپ با عنوان «اسکناس» اثر شاهکار بینش‌پژوه در قالب طنز سال ۱۳۸۳ توسط موسسه نغمه داوودی با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

 

بینش‌پژوه درباره این آلبوم بیان کرده بود: برای انتقاد در آن سال‌ها ابزاری نمی‌توانست جز طنز وجود داشته باشد و غیر از طنز کار به تعبیری بیخ پیدا می‌کرد؛ بنابراین من این سبک را انتخاب کردم که حرف‌هایم را در این قالب بزنم و به کسی برنخورد؛ ولی شاید بعد از ۶ هفت سال اسکناس تنها آلبوم رپ فارسی بود.

 

در همان سال، قطعه‌ای در سبک «رپ-پاپ» در تیتراژ ابتدایی مجموعه تلویزیونی «خانه به دوش» با صدای رضا عطاران و امیرحسین مدرس از رسانه ملی پخش شد، دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نامه‌ای به سازمان صدا و سیما از پخش این اثر گلایه کرد. با این وجود سال ۱۳۸۵، آلبوم «نگو دیره» به خوانندگی مجید غفوریی با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که آهنگ «یادت نره» یکی از قطعه‌های این آلبوم به سبک رپ توسط غفوی و یاس (خواننده رپ) خوانده شد.

 

در پی اعطای مجوز به بعضی از آثار موسیقی رپ، سال ۱۳۹۳، پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت یازدهم، از آغاز فعالیت‌های «گفتآواز» (رپ فارسی) خبرداد و گفت: فرهنگ غنی نواها در ایران پیشینه‌ای چند هزار ساله دارد. این نوع خوانش را سال‌ها قبل در فرهنگ کشورمان با عنوان «ترتیل‌خوانی» داشتیم که جوامع اروپایی و آمریکایی آن را به شکل مدرن شده‌اش، «رپ» نامگذاری کرده‌اند و این سبک از موسیقی طرفداران خاص خود را دارد.

 

ارجمند افزود: این گونه موسیقی در کشور ما به شکلی دگرگون نشده باقی مانده. هنوز هم «ترتیل‌خوانی» را به شکل فرهنگ کهن ایرانی در کشور داریم و اگر قرار باشد این نوع خوانش را با درون مایه و بن مایه موسیقی ایرانی یاد کنیم که چیزی آمیخته از گفتار و آواز باشد، باید یک نوع «گفتآواز ملی» تولید کنیم که مختصات موسیقی ایرانی در آن وجود دارد و از طرفی منطبق بر فرهنگ ملی و اجتماعی ایران باشد.

 

براین اساس سال ۱۳۹۴ آلبوم موسیقی «فراموشی» با خوانندگی کاوه عابدین پس از ۱۰ سال به عنوان نخستین آلبوم در حوزه موسیقی رپ (گفتآواز) با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد.

 

حضور رپرها در برنامه‌های هنری و تئاتر

با وجود انتشار آلبوم موسیقی رپ در دولت یازدهم، مدیرکل دفتر موسیقی وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اعطای مجوز به خوانندگانی همچون یاس (یاسر بختیاری) و آرمین زارعی بیان کرد: یاس و بقیه چهره‌های این حوزه می‌توانند آثارشان را برای بررسی و کارشناسی به دفتر موسیقی وزارت ارشاد بسپارند. قطعا پس از بررسی و کارشناسی روی آثار آنان و در صورتی که منطبق بر فرهنگ موسیقی اصیل و اصول اجتماعی باشد، قطعا ترتیب اثر خواهیم داد.

 

تیتراژ پایانی فیلم «بارکد» سال ۱۳۹۵ در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با صدای یاس پخش شد اما به دلیل خواندن تیتراژ پایانی توسط یاس مجوز اکران برای فیلم صادر نشده بود و شرط اکران «بارکد» حذف صدای یاس عنوان شد. پس از پذیرفتن حذف صدای یاس از تیتراژ این فیلم توسط تهیه‌کننده، مجوز اکران صادر شد. یاس ۱۳۹۷ آهنگ «سفارشی» تیتراژ مجموعه «رقص روی شیشه» به کارگردانی مهدی گلستانه در شبکه نمایش خانگی را اجرا کرد که در ابتدا این اثر مجوز دریافت کرد اما سپس مجوز آن لغو شد، با این حال تک‌آهنگ «سفارشی» سال ۱۴۰۰ با صدای یاس در سریال «قورباغه» به کارگردانی هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی پخش شد.

 

محسن رجب‌پور تهیه‌کننده موسیقی سال گذشته در برنامه‌ای درباره اعطای مجوز به یاس عنوان کرد: ۱۵ سال پیش برای این خواننده توسط یک شرکت معتبر مجوز رسمی دریافت شد اما یاس نپذیرفت.

 

این در حالی است که رپرها معتقدند برای فعالیت‌هایشان نیاز به مجوز ندارند، رپی که با مجوز، اجرا و منتشر شود و به خوانندگان اعلام شود که چه اشعاری را حول چه موضوع‌هایی بخوانند، دیگر نمی‌توان به آن رپ اطلاق کرد.

 

ورود هنرمندان رپ به حوزه‌های رسمی هنری و به نوعی از زیرزمین به روی زمین، از تئاتر آغاز شد، برخی از کارگردانان به دلیل جایگاه خوانندگان رپ و بعضا محبوبیت آنان در میان جوانان، برای پرفروش شدن آثارشان از این خوانندگان رپ بهره بردند، سال ۱۳۹۶، سینا ساعی خواننده گروه «تیک تاک» در نمایش «هملت، تهران۲۰۱۷» به کارگردانی کیومرث مرادی به عنوان بازیگر و خواننده نقش‌آفرینی کرد؛ ساعی پیش از این در کلاس‌های بازیگری مرادی حضور داشت که این آشنایی منجر به پیشنهاد بازی و پیوستن به نمایش «هملت، تهران۲۰۱۷» شد.

 

حضور ساعی در تئاتر ادامه داشت و او در نمایش‌های «پلاس پلاس به توان ۲ - ۱۴۰۱» به کارگردانی نیما شعبان‌نژاد، «تهران پاریس تهران - ۱۴۰۲» به کارگردانی سعید دشتی و کنسرت-نمایش «خون‌نگار» به کارگردانی مهیار علیزاده به عنوان بازیگر و خواننده نقش‌آفرینی کرد، ساعی اخیرا نیز در برنامه «کارناوال» با اجرای رامبد جوان حضور داشت و موسیقی رپ را به گونه‌ای متفاوت و روایت‌گونه اجرا کرد و نشان داد که موسیقی رپ نه تنها به فرهنگ ایرانی آسیب نمی‌زند بلکه در بسترهای مختلف فرهنگی می‌تواند کمک‌کننده باشد، هر چند که در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی علیه ایران نیز برخی از رپرها برای دفاع از کشور و مبارزه با صهیونیست، آثاری را منتشر کردند.

 

تئاتر «آژاکس» به عنوان نخستین رپ تئاتر ایران به کارگردانی علیرضا حافظی و دارماتوژی (نمایش‌پردازی) امید صفیر با مضمون سرنگونی دولت مصدق، «اسکرین شات» به کارگردانی اشکان درویشی با حضور سه رپر؛ مسین، شایان یو و مهدیار و نمایش موزیکال «خماری» با بازی مهیار ساعدی رپر جوان از دیگر نمایش‌هایی است که با حضور رپرها به روی صحنه رفته است، هر چند «خماری» پس از بیش از ۱۹۰ اجرا، توقیف شد و دلیل توقیف، تخلفات مکرر از نسخه‌ بازبینی و تبدیل فضای نمایش به کنسرت عنوان شد.

«لامبورگینی» به کارگردانی سیامک صفری با حضور حمیدرضا امیری صفت مشهور به حمید صفت، سال ۱۳۹۶ اجرا شد، این نمایش با حواشی بسیار و اجراهای محدودی مواجه شد و در نهایت به خواسته حمید صفت، صدا و اجرای او در بخشی از نمایش حذف شد.

صفت پس از حاشیه‌ها و ماجراهای مربوط به حواشی زندگی شخصی و خوانندگی‌اش سال ۱۴۰۲، در سریال «هفت سراژدها» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی نقش‌آفرینی کرد و این سریال از تلویزیون پخش شد، صفت این روزها در سریال «بامداد خمار» به کارگردانی نرگس آبیار در شبکه نمایش خانگی نقش‌آفرینی می‌کند.

در این سال‌ها نیز گه‌گاه، آثار رپرها در تبلیغات تلویزیونی و برنامه «خندوانه» شنیده شده است. دو رپر؛ مجتبی الله وردی با نام هنری «مُجال» و زین‌العابدین حجتی با نام هنری «شبزده» با مرکز موسیقی مأوا وابسته به سازمان هنری رسانه‌ای اوج همکاری می‌کنند و در این سال‌ها به عنوان رپر انقلابی شناخته شده‌اند و با مضمون دفاع از فلسطین و صهیونیسم، آثاری را اجرا می‌کنند.

 

با این وجود، با توجه به اقبال مردم عامه به خصوص نسل جوان و دهه‌های ۸۰ و ۹۰ از موسیقی رپ و خوانندگان این حوزه، باید پذیرفت که فعالیت این خوانندگان در صحنه‌های رسمی، نظارتی را بر آنان، اشعار و نوع اجرایشان ایجاد خواهد کرد و کمتر شاهد اجرای آثار نامناسب و بعضا غیراخلاقی از سوی آنان خواهیم بود.

 

رویکرد دولت سیزدهم به موسیقی رپ

مخالفت‌ها و اعطا نکردن مجوز به رپرها در دولت سیزدهم نیز ادامه داشت؛ بهمن ماه ۱۴۰۲، اخباری مبنی بر برگزاری سمینار بزرگ «صبح بخیر تهران» با حضور خواننده‌های رپ؛ محمدرضا داداش‌پور (شایع) و مهراد مستوفی‌راد (هیدن) در سالن شهیدضرغام مجموعه ورزشی آزادی منتشر شد که امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره صدور مجوز برای این برنامه‌ اظهارداشت: هیچ مجوز کنسرتی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آن صادر نشده است و این برنامه با عنوان «همایش» از نهاد دیگری مجوز دریافت کرده و بلیت‌ها فروخته شده که وزارت فرهنگ به موقع از این موضوع جلوگیری کرده است.

 

همچنین مردادماه سال ۱۴۰۳، بار دیگر موضوع اعطای مجوز به رپرها؛ حمید صفت، چَرسی و دِدان از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد که محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با یکی از رسانه‌ها در این باره گفت: آقای سالاری معاون امور هنری وزارت ارشاد مأمور بررسی جوانب موسیقی رپ شده است.

 

اسماعیلی از برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد برای ایجاد تحول جدی در حوزه موسیقی و استفاده از همه گونه‌های موسیقی خبر داد و تأکید کرد: درباره موسیقی رپ باید همه جوانب در نظر گرفته شود و فکر می‌کنم بتوانیم در آینده نزدیک جمع‌بندی خود را در این باره اعلام کنیم.

 

محمود سالاری معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره اظهارداشت: هنوز مجوزی برای موسیقی رپ صادر نشده است. مجوزی برای اثری صادر شده است که پاپ بوده است و آن خواننده‌ای که مشهور به رپ‌خوانی است در آن اثر رپ نخوانده و ژانرش پاپ است. در حقیقت ما به موسیقی پاپ او مجوز دادیم. دو اسم دیگری هم که مطرح شده بود را بررسی کردم، آن دو خواننده هم قرار بر این بود که اگر در گونه پاپ بخوانند مجوز بگیرند.

 

سالاری درباره کارگروهی که در وزارت ارشاد برای بررسی صدور مجوز برای «رپ» تشکیل شده بود، گفت: کارگروهی را در خصوص بررسی ژانر موسیقی رپ داریم اما این بین اختلاف‌نظر بسیار زیاد است. رپ یک سبک زندگی است که با خودش چیزهای زیادی به همراه دارد بنابراین فقط نباید واژه‌ها و نُت‌ها را کنار هم دید. به همین دلیل هنوز به جمع‌بندی قطعی در این خصوص نرسیده‌ایم.

 

براساس سخنان معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اگر خوانندگانی در گونه پاپ بخوانند، مجوزها در صورت بررسی جوانب به آنان اعطا می‌شود و براین اساس آرمین زارعی با نام هنری آرمین ۲afm نخستین خواننده رپ ایرانی بود که توانست به‌ صورت رسمی مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به دست آورد، تمامی آثار او قبل از دریافت مجوز در سبک‌های رپ و هیپ هاپ بود اما بعد از دریافت مجوز و شروع به فعالیت رسمی آثار پخش شده از وی در سبک‌های پاپ بود.

 

در ادامه خوانندگان و گروه‌های دیگر رپ‌خوان همچون معین زندی، شهاب مظفری، دِدان، نوان، با تغییر ژانر خود، مجوز فعالیت پیدا کردند که در مواردی گفته می‌شود که آنان در سبک مدرن و تلفیقی رپ- پاپ آثاری را اجرا می‌کنند، هر چند که در سال‌های اخیر فعالیت برخی از آنان به دور از حاشیه هم نبوده است.

 

همچنین قرار بود موسیقی رپ به چهلمین جشنواره موسیقی فجر اضافه شود که رضا مهدوی دبیر این جشنواره درباره اضافه شدن بخش موسیقی اعتراضی (رپ) به جشنواره گفت: موسیقی رپ چیز عجیبی در فرهنگ ایرانی نیست و همان بحر طویل موسیقی ایرانی است اما چرا ساحت زیبای موسیقی را با الفاظ زشت مکدر کنیم!؟ در حالی که می‌شود اعتراض را با زبان و موسیقی زیبا بیان کرد. همچنان‌ که پروین اعتصامی و ملک‌الشعرای بهار شاهکار اعتراض در دوران خودشان بودند.

 

مهدوی اظهارداشت: ما با دوستان در شورای سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر بنا گذاشتیم کارهایی در این گونه بیایند و اگر مطلوب و منطبق با فرهنگ ایرانی باشند، قبولشان کنیم تا اشتیاق جوانان را پر کنیم اما وقتی برخی دانشش را برای تولید این گونه موسیقی ندارند یا نوعی لجاجت دارند که موسیقی را زشت کنند، حرفی نداریم.

 

با این وجود، به دلیل استقبال نکردن خواننده‌های حوزه رپ و نبود حمایت‌های لازم، موسیقی رپ از چهلمین جشنواره موسیقی فجر، حذف شد.

 

موضع‌گیری دولت چهاردهم؛ کلیت موسیقی رپ غیرقابل پذیرش نیست

همچنان در دولت چهاردهم، تناقض‌هایی درباره اعطا کردن یا اعطا نکردن مجوز به خوانندگان موسیقی رپ مطرح است، بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آذرماه امسال در نشست تخصصی بررسی و تحلیل «ذائقه موسیقایی شهروندان تهرانی» با اشاره به وضعیت و چالش‌های موسیقی در ایران اظهارداشت: براساس نظرسنجی که انجام شده است، تمایل بیشتر جوانان (۱۸ تا ۲۹ سال) به موسیقی رپ است. اگر ما دو جامعه آماری با تعداد افراد مساوی، یکی با افراد بالای ۵۰ سال و دیگری گروه‌های جوان‌تر را با هم مقایسه می‌کردیم احتمالاً درصدهای آمار متفاوت بود و میزان متفاوت‌تری از ترقیب جوانان به حوزه رپ را شاهد می‌بودیم. تعداد افراد ۳۰ تا ۵۰ ساله در کشور جمعیت بیشتری هستند و این گروه سنی سلیقه متفاوتی را در حوزه موسیقی دارند.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۳ آذرماه در گفت و گوی تلفنی با یک برنامه رادیویی درباره حواشی و واکنش‌های به وجود آمده در فضای مجازی پس از پخش برنامه «گنگ» با اجرای علی ضیا در شبکه نمایش خانگی با موضوع «موسیقی رپ» بیان کرد: کلیت موسیقی رپ به عنوان گونه‌ای از موسیقی، در حوزه موسیقی، از نظر ما یک پدیده غیرقابل پذیرش نیست.

 

وی افزود: موسیقی رپ، مبتنی بر کلام و محتوایش است که مورد نقد و نظر قرار می‌گیرد. طبیعتاً محتوا و پیام این نوع موسیقی، اگر منطبق با ارزش‌ها و مضامین فرهنگی باشد، خب پذیرفته است و خارج از آن، قاعدتاً پذیرفته نیست اما حالا اینجا بین هنرمندان، بین صاحب‌نظران اختلافاتی وجود دارد.

 

رضایی اظهار داشت: بعضی از هنرمندان و صاحب‌نظران، احساسشان بر این است که این نوع موسیقی، اگر آن محتوایی که شهرت را از آن گرفته‌ایم برداریم، دیگر موسیقی رپ نیست. ما هم در آن چارچوب‌ها و قاعده‌های خودمان، قاعدتاً به آن مضامین و محتواهای فرهنگی و ارزشی باید پافشاری کنیم و پایبند باشیم.

 

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این رفتارهای چندگانه‌ای که در فضای فرهنگی و به شکلی به صورت غیرفرهنگی تداوم پیدا می‌کند و تلاش می‌شود، بعضاً، در اینکه به هر حال با ایجاد یک فضا و شرایطی که طرف مقابل را در «عمل انجام‌شده» قرار دهیم، خیلی به صلاح نیست.

 

رضایی افزود: صاحب‌نظران و کسانی که علاقه‌مندند این گونه موسیقی را هم به نحوی در جامعه داشته باشند، باید قبل از اینکه برنامه‌ای در پلتفرمی پخش شود و به این شکل به این گونه موسیقی بپردازد یا اتفاقات دیگری که شاهدیم به شکل مجاز یا غیرمجاز اتفاق می‌افتد، این پدیده‌ها را به فضای اجتماعی بکشانیم و عملاً فضاسازی‌های رسانه‌ای و گفتمان‌های رسانه‌ای درباره‌اش ایجاد می‌شود، درباره آن باهم بیشتر صحبت کنیم، نظرات همدیگر را تامین کنیم که جامعه دچار تشتت آراء و به نوعی سردرگمی در انتخاب ژانری برای استفاده فرهنگی خودش نشود.

 

پخش «گنگ» از شبکه نمایش خانگی

علی ضیا مجری سابق صدا و سیما که این روزها در حال ساخت و اجرای برنامه «باضیا» در یوتیوب است، تاکنون با هنرمندان و شخصیت‌های متعددی از جمله رپرها؛ سینا ساعی، شایع، گادپوری و دورچی مصاحبه‌هایی داشته است و گفت‌وگوی صریح و بی‌پرده درباره دغدغه‌های رپ فارسی پرداختند.

 

با توجه به تجربه اجرای این برنامه، نخستین برنامه «گنگ» ۲۱ آذرماه با اجرا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی ضیا از شبکه نمایش خانگی پخش شد، در این برنامه قرار است رپرها؛ محمدرضا شایع، مهیار، گادپوری، جی‌جی، دورچی، چرسی، آشنا، شایان یو و پاپاپویز برای نخسین بار به شکلی رسمی حضور دارند و به اجرای موسیقی بپردازند.

 

پخش قسمت نخست برنامه «گنگ» با حضور محمدرضا داداش‌پور معروف به شایع و مهیار و اجرای کنسرت در این برنامه با حضور مخاطبان از دهه‌های ۷۰ و ۸۰، واکنش‌های بسیاری را از سوی مخاطبان، مسئولان و سایر رپرها داشت، ضیا در برنامه حتی گفت که امیدوارم بقیه رپرها هم مثل تو مجوز بگیرند و کنسرت برگزار کنند. خواسته‌ای که توسط بسیاری از مخاطبان این گونه موسیقی مورد استقبال قرار گرفت.

 

شایع در واکنش به حواشی این برنامه با موضوع رپ و دریافت مجوز با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی از حضور در این برنامه عذرخواهی کرد و گفت: «اشتباه کردم، شرمنده‌ام. ۱٠ روز از برنامه‌ گنگ به من زنگ می زدند بیا، ولی من صدایی از قلبم می‌گفت نرو، روزهای آخر دنده خور شدم و رفتم. شایع پس از چندی، این پست را از صفحه خود حذف کرد.

 

شایع در صورتی برای حضور در برنامه «گنگ» عذرخواهی کرده است که چندی پیش از او به عنوان خواننده برنامه «گل یا پوچ» با اجرای صابر ابر نامبرده شده بود. شایع در برنامه «گنگ» بیان کرده بود که حضور در این برنامه به معنای مجوز نیست، تنها اجرای برنامه برای مخاطبان است که مورد استقبال آنان نیز قرار گرفت.

 

با این وجود، نماوا در بیانیه‌ای اعلام کرد: به همکارانمان در پلتفرم فیلیمو بابت تولید و انتشار برنامه «گنگ» و جسارتی که در به‌ رسمیت شناختن ارزش موسیقی رپ نشان داده‌اند، تبریک می‌گوییم. این اقدام، گامی مهم برای هنرمندان این حوزه و مخاطبانی است که سال‌هاست منتظر دیده‌شدن رسمی این سبک از موسیقی بودند. پلتفرم نماوا حدود دو سال است به دنبال دریافت مجوز مجموعه ای با حضور یک رپر معروف با عنوان «فلفور» بود و به نتیجه نرسید؛ مجموعه‌ای که با مرکزیت سهراب مصطفوی-سهراب ام.جِی- از رپرهای باسابقه که متاسفانه حتی موفق به دریافت استعلامات حراست ساترا هم نشد.

 

در پی واکنش‌ها به برنامه «گنگ» ساترا نیز اعلام کرد که این برنامه مجوز پخش از شبکه نمایش خانگی را نداشته است و در حال پیگرد حقوقی نسبت به انتشار این برنامه است. با این وجود همچنان خبری از توقیف این برنامه به صورت رسمی منتشر نشده است.

 

با توجه به روند پرفراز و نشیب موسیقی رپ در کشور، همان طور که این هنرمندان به صورت رسمی فعالیت نمی‌کنند، مجوز آنان هم به صورت رسمی صادر نشده است. با توجه به سند ملی موسیقی، «جذابیت و نفوذ عمیق» از مبانی، ارزش‌ها و اصول موسیقی است، براساس آن، موسیقی نوعی رسانه است که در میان اقشار مختلف مردم، خصوصاً جوانان به راحتی رواج پیدا کرده و به سادگی نفوذ می‌یابد. از این منظر، این رسانه، شیوع بیشتری نسبت به بسیاری از رسانه‌های سنتی و مدرن دارد. این گستره حضور و استفاده به نحوی است که «نمی‌شود به کلی در موسیقی را بست» و این پدیده در زندگی روزمره مردم جا باز کرده است. بدین جهت لازم است، از این ظرفیت و قدرت برای امر آموزش و فرهنگ عمومی استفاده شود.

 

براساس سند موسیقی، رواج موسیقی رپ این روزها در میان نسل جوان به خصوص دهه‌های ۷۰، ۸۰ و بعضا ۹۰ نشان می‌دهد که باید بیشتر به این موسیقی توجه کرد، موسیقی که در بیشتر در زندگی روزمره آنان رواج دارد و به یک سبک زندگی تبدیل شده است و نباید چشم‌ها را به این تغییرات فرهنگی بست بلکه باید آن را در مسیر درست و منطبق بر اهداف ملی هدایت کرد تا در مواردی بتواند به روشنگری بیشتر نسبت به مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز بینجامد.

اننتهای پیام/


برچسب ها: رپ شایع

ارسال نظرات

آثار کمدی مدیری، رامبد، آقاخانی چرا در پلت‌فرم شکست خوردند؟ رضا عطاران بدل «صددام» است،اشتباه نکنید! هوش مصنوعی، صدای تازه شهروندان در جدال با گردشگری انبوه «دعای عرفه» متنی تعلیمی و عارفانه تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) آغاز عملیات انتقال زائران حج به مشاعر از ۱۴ خرداد/آمادگی سازمان حج برای میزبانی۸۶۷۰۰ زائر امامی که با علم، جامعه را ساخت توسعه اقامتگاه‌های بومگردی بدون توجه به زیر ساخت‌ها شدنی نیست هر بخش از ایران تکه‌ای از وجودم است «ماهسون» برگزاری کنسرت در ایران را تکذیب کرد واکنش عضو بنیاد فرشچیان به وضعیت تابلوهای کاخ سعدآباد واکنش نماوا به مسدودی بعد از عرضه سریال «سووشون» سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد قصه‌های تاریخی در سریال‌ها رونق گرفت بومگردان‌ها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است کتاب «روح‌الله» بخش‌های کمتر دیده شده زندگی امام را بیان می‌کند «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد «یزدان»؛ روایتی واقع‌گرایانه از معضلات شهر تهران چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران کرومی، لبوبو و... شخصیت‌های محبوب کودکان امروز از کجا آمده‌اند؟ صداپیشگی در کشور افت کرده است عادی‌انگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی نسل Z موزه را چگونه می‌بیند؟ این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد سریال‌های خانگی، خشونت می‌سازند یا روایت می‌کنند؟ طرحی برای مقابله با ایران‌هراسی و شگفتی از غنای تمدنی کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ دورخیز معنادار گلزار برای سینما و موسیقی سریال‌های بی‌سلبریتی‌ پلت‌فرم‌ها پرمخاطب‌ترند ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است سریال «وحشی» عقب‌گردی در کارنامه هومن سیدی است؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مردم تفاوت بین خائن و خادم را می‌دانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز می‌توانیم بخندیم!» نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام می‌شود نمایشگاه کودک‌ونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت‌ «مشکاتیان» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت عرضه کتاب‌های لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب رویایی که در کاشان متولد شد جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید حذف بخش‌هایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیب‌ها شد، نه مردم! انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ گشتی در نمایشگاه کتاب تهران تامین بودجه برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم هویت خلیج فارس را با ساخت فیلم و رمان تثبیت کنیم «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» نمایشگاه کتاب؛ چشم‌انتظار مردم سفر «بدون قرار قبلی» به مشهد با فیلم‌های آخر هفته تلویزیون ویژه‌برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ مطالعه طنینِ «زیبا صدایم کن» در سالن‌های سینما آیا گره گردشگری ایران و مصر باز می‌شود؟ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر آثار تلاش‌ها و رهنمودهای رهبر انقلاب در حرکت قرآنی کشور مسئله فقط ایران‌هراسی نیست/ چرا بلیت هواپیما برای اتباع خارجی دوبرابر حساب می‌شود؟ مستند «احمد» سریال می‌شود ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل می‌دهند اطلس مردم‌نگاری سرزمین ایران؛ رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس سریال‌های «سلمان»، «پایتخت ۸» و «آقای قاضی» سال ۱۴۰۵ روی آنتن می‌رود آغاز یک سریال تاریخی ـ فانتزی از فردا ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی سوگواری برای شادی از دست رفته جنوب کشف سنگ گورِ پهلوی ساسانی در استان فارس کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماس‌های مردمی صداوسیما حمید جبلی برای بچه‌ها سریال می‌سازد اکران‌ سیار برای سینمای ایران ۲۰ میلیارد درآمد داشت؛ اعلام آمادگی هنرمندان جشنواره موسیقی نواحی برای اهدای خون به مجروحان سانحه بندرعباس فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُت‌ها در دل میدان بررسی سوتی‌های هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج می‌کند؟  ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ به تماشای واقعیت تلویزیون «خوش‌گلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی می‌کنم که درباره جزیره هرمز است سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت می‌کند جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارچه‌های موجود یا بدن‌نما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت کتاب‌هایی که پر از فریادند! بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت نام ثمین باغچه‌بان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آب‌های تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمی‌رسد؟ مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش دور زدن تحریم‌ها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریال‌ها را می‌سازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعه‌ی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفه‌های بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیست‌ها رمان «آبیسم» را برای آگاهی‌رسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی خیام است آیین‌های ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجال‌هایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلم‌ها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استان‌ها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین‌ تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش می‌دهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه‌ مردی که با عروسکش بهار را نوید می‌دهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت می‌شناسند پارک ملی تندوره گنجینه‌ای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدی‌پسندِ مردم کار را سخت کرده است سریال‌های قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرم‌ها موزه‌ها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیک‌های وفادار تا بازخوانی‌های مدرن ستاره‌سازی با هزینه‌ای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیک‌های امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست می‌شد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایه‌ای برای تعاملات بین‌المللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدی‌ساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلم‌هایش نشست انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر می‌شوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی چرا سریال‌های ایرانی در سطح بین‌المللی پخش نمی‌شوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازی‌های ویدیویی که الهام‌بخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوه‌خوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایران‌هراسی تجربه‌ای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بی‌طرف نیستید دست‌کم انصاف داشته باشید ساخت سریال‌هایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبه‌بندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی می‌شود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانواده‌اش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز می‌کنند؟ تخریب کاشی‌کاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف می‌شود؟ اژه‌ای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع می‌کنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه می‌کنند فیلم‌های کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والی‌زاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایران‌شناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کرومی، لبوبو و... شخصیت‌های محبوب کودکان امروز از کجا آمده‌اند؟ سریال «وحشی» عقب‌گردی در کارنامه هومن سیدی است؟ بررسی سوتی‌های هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج می‌کند؟  فاجعه‌ی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان نام ثمین باغچه‌بان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست رتبه‌بندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز فعال شدن مجدد سلبریتی‌های آشوب‌طلب در جشنواره فیلم فجر میراث جهانی ایرانیان در پهنه آب‌های تاریخی برنامه های تلویزیون در نخستین سالگرد شهید جمهور و شهدای خدمت به تماشای واقعیت تلویزیون «خوش‌گلدین»! جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی فیلم‌های کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران کتاب‌هایی که پر از فریادند! روایتی از آخرین حضور منوچهر والی‌زاده بر صحنه طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت جنجال‌هایی که از سینما شروع شد پارک ملی تندوره گنجینه‌ای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی خوشحالم در نمایشی بازی می‌کنم که درباره جزیره هرمز است چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمی‌رسد؟ سیمافیلم کدام سریال‌ها را می‌سازد؟؛ دستمزدهایی که وسوسه می‌کنند سردیس حسن ریاحی موسیقی‌دان رونمایی شد سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت می‌کند بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلم‌ها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند مسافران نوروزی در کدام استان‌ها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر می‌شوند افتتاح اتاق ایران‌شناسی در پاکستان نمایشگاه کتاب تهران امروز تمام می‌شود نمایشگاه کودک‌ونوجوان، شب «علیزاده» و نکوداشت‌ «مشکاتیان» زندگی کدام هنرمندان کتاب شد؟ مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طبیعت شرقی در «شکوفه‌های بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیست‌ها رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت می‌شناسند رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم پاسخ‌های آشتیانی‌پور به شبهات رأی‌گیری مردمی جشنواره فیلم فجر پارچه‌های موجود یا بدن‌نما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند تقویم جلالی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی خیام است آیین‌های ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان ۱۰۰ دوربین‌ تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش می‌دهند دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟ جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) رمان «آبیسم» را برای آگاهی‌رسانی درباره اوتیسم نوشتم کمدی باید انسان را به تفکر وادارد کاروانسرای سعدالسلطنه اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ روایتی از «کتابشویی» کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است استعداد‌یابی قاریان نوجوان و جوان در جشنواره‌ای قرآنی اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم دور زدن تحریم‌ها یا انعقاد یک توافق جدید؟ ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید قصه‌ مردی که با عروسکش بهار را نوید می‌دهد کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلم‌هایش نشست «تاسیان» رفع توقیف شد؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ دومین مقبره «فرعون» کشف می‌شود؟ تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تاثیر مذاکرات ایران و آمریکا در شب بازیگران/ «چه خوب که در این زمانه بلاخیز هنوز می‌توانیم بخندیم!» درگیری قاچاقچیان با یگان حفاظت در حریم تخت جمشید عرضه کتاب‌های لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست حذف بخش‌هایی از کتاب «هارداسان» پیش از چاپ؛ هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت چرا سریال‌های ایرانی در سطح بین‌المللی پخش نمی‌شوند؟ بازی‌های ویدیویی که الهام‌بخش ساخت آثار سینمایی شدند اگر بی‌طرف نیستید دست‌کم انصاف داشته باشید ساخت سریال‌هایی برای «دیده نشدن» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر تردید در درست بودن برگزاری ایام مسلمیه تجربیات گویندگان و مجریان خبر در یک کتاب ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوه‌خوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم نخل طلای ۲۰۲۵ در دستان سینمای ایران جلد پنجم «سیره نامه امیرالمومنین (ع)» به نمایشگاه کتاب رسید وقتی که جشنواره موسیقی نواحی سهم جیب‌ها شد، نه مردم! «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایران‌هراسی روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی می‌شود واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی ۳۶ دوره نمایشگاه کتاب چطور گذشت؟ رویایی که در کاشان متولد شد گشتی در نمایشگاه کتاب تهران میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تجربه‌ای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز می‌کنند؟ تخریب کاشی‌کاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز اژه‌ای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع می‌کنیم انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود سیمرغم را تقدیم مادران شهدا می‌کنم چوب حراج به سرخی صورت مردم ایران زمین انتقادهایی به جشنواره عودنوازی قشم؛ ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانواده‌اش چه بود؟ ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است اعلام ویژه‌برنامه‌های سراسری اعیاد شعبانیه خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنین‌انداز شدند انتشار کتابی با مقدمه عباس عراقچی در حوزه برندسازی پایان سلطنت «دایناسور»؛ «بی سروصدا» وارد اکران شد رونمایی از سه کتاب در روز ملی خلیج فارس حماسه نُت‌ها در دل میدان احیای شب نوزدهم در مصلی تهران موزه‌ها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افت‌وخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمی‌سازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دست‌های پنهان عبور از نیل سینمای سنتی بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند عکسی ماندگار از مراسم تشییع پیکر امام(ره) سریال‌های بی‌سلبریتی‌ پلت‌فرم‌ها پرمخاطب‌ترند تامین بودجه برای تجهیز کتابخانه‌های مناطق محروم فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد شهید خاص 22 بهمن «لیلو و استیچ» با انفجار ۱۴۶ میلیون دلاری سینماها را تسخیر کرد مردم تفاوت بین خائن و خادم را می‌دانند / شهید رئیسی یک انسان اصیل بود اطلس مردم‌نگاری سرزمین ایران؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان قرآنی که در میان اسرا دست به دست می‌شد آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است سریال‌های خانگی، خشونت می‌سازند یا روایت می‌کنند؟ رضا صادقی «برنده» بازگشت مستند «احمد» سریال می‌شود اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» لبیک‌های امام حسن مجتبی(ع) یک کمدی‌ساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» بومگردان‌ها تمایلی برای تمدید مجوزهای خود ندارند سود ارتباطات حسنه ایران و عربستان برای جهان اسلام است صداپیشگی در کشور افت کرده است عادی‌انگاری دخانیات در شبکه نمایش خانگی/ درخواست ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی این سریال داستانی متفاوت از «گاندو» دارد ایران به مرکز پیکاسو شناسی دنیا تبدیل شده است از «رضا کیانیان» تا «خاله شادونه» : ذائقهِ کمدی‌پسندِ مردم کار را سخت کرده است از کلاسیک‌های وفادار تا بازخوانی‌های مدرن نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید سریال سووشون به دلیل نداشتن مجوز توقیف شد/ شبکه نمایش خانگی نماوا بدلیل امتناع از انجام تعهدات قانونی مسدود شد کاهش ۱ میلیونی تماشاگران سینما در سال ۱۴۰۴ جنبشی برای بازتاب جهان دیجیتال شده ۹ سریال جدید در راه نمایش خانگی «پایتخت» با اختلاف زیاد در صدر تماس‌های مردمی صداوسیما خلاصه نمادین جهان ایرانی وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایه‌ای برای تعاملات بین‌المللی است «یزدان»؛ روایتی واقع‌گرایانه از معضلات شهر تهران کوچ مجریان مشهور به نمایش خانگی/ رقابت ژوله، رشیدپور، مدیری و رامبد+ جدول نسل Z موزه را چگونه می‌بیند؟ «کارناوال» رامبد جوان به راه افتاد از سارا بهرامی تا آزاده صمدی و صابر ابر سریال‌های قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرم‌ها ستاره‌سازی با هزینه‌ای ناچیز در دنیای میلیون دلاری قصه‌های تاریخی در سریال‌ها رونق گرفت کتاب «روح‌الله» بخش‌های کمتر دیده شده زندگی امام را بیان می‌کند ۵۴ درصد زائران حج تمتع امسال را بانوان تشکیل می‌دهند کودکی به اثر ۵۰ میلیون یورویی موزه هلند آسیب رساند
تازه های شبکه اجتماعی