| | |
چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر
افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر
نخستین شب از چهلمین جشنواره موسیقی فجر با اجرای ارکستر سمفونیک و گروه کر سازمان صدا و سیما در تالار وحدت برگزار شد؛ این کنسرت که در دو بخش کلاسیک و ایرانی اجرا شد، با وجود انتخاب رپرتواری متنوع، از نظر هماهنگی، صدادهی و کیفیت اجرا با چالشهایی روبهرو بود.
به گزارش روایت فردا شب گذشته (۲۳ بهمن ۱۴۰۴) در نخستین شب از چهلمین جشنواره موسیقی فجر، تالار وحدت از ساعت ۲۱:۳۰ میزبان ارکستر سمفونیک و گروه کر سازمان صدا و سیما بود. این کنسرت در دو بخش برگزار شد: بخش نخست به آثار کلاسیک و بخش دوم به آثار ایرانی اختصاص داشت.
در بخش اول، قطعاتی از رپرتوار کلاسیک جهان اجرا شد، ازجمله مارش اسلاو اثر چایکوفسکی، رقصهای مجار شماره ۱ و ۵ اثر برامس، بخشهایی از مینیاتورهای آذربایجانی اثر فیکرت امیروف، بخشهایی از اورتور کارمن اثر ژرژ بیزه، و همچنین قطعهی Plink Plank Plunk اثر لروی اندرسون اجرا شدند.
در بخش دوم، مجموعهای از آثار آهنگسازان برجسته ایرانی به اجرا درآمد. این بخش با قطعه نیایش به درگاه یزدان پاک اثر حشمت سنجری آغاز شد و در ادامه، رنگارنگ اثر روحالله خالقی، راپسودی برای تار و ارکستر ساخته فریدون شهبازیان، و تیتر آغازین سریال هزاردستان اثر مرتضی حنانه اجرا شدند. پس از آن، قطعه بوی بهار اثر حسن ریاحی، که با حال و هوایی ملودیک و لطیف همراه بود، اجرا شد. در نهایت، این برنامه با اجرای قطعه ای ایران اثر روحالله خالقی به پایان رسید. رهبری این کنسرت را حسین شریفی بر عهده داشت.
کنسرت با اجرای مارش اسلاو اثر چایکوفسکی آغاز شد، اما از همان ابتدا مشخص بود که بخش زهیها صدایی شفاف و یکدست ارائه نمیدهند. ضربهای مؤکد نیز با دقت و انسجام کافی اجرا نشد و مشکلات ریتمی در بخشهای مختلف بهوضوح احساس میشد. در قسمت سازهای بادی، کلارینت در اجرای دولاچنگها از نظر ارزش زمانی دقت لازم را نداشت و برخی ناهماهنگیها در همزمانی نتها به گوش میرسید. علاوه بر این، در بخشهای هماهنگی ارکستر، خوردنهای فاحشی نیز شنیده میشد که بر یکپارچگی اجرا تأثیر گذاشت.
با این حال، در ادامه کنسرت، برخی از ایرادات ریتمی کاهش یافت و ارکستر بهتدریج منسجمتر شد، بهطوریکه در نیمه دوم برنامه، اجرا از نظر هماهنگی وضعیت بهتری پیدا کرد. بااینحال، مشکلی که تا پایان کنسرت همچنان پابرجا ماند، صدادهی نامطلوب و غیرشفاف بخش زهیها بود—نقطهضعفی که تأثیر محسوسی بر کیفیت کلی اجرا گذاشت.
اجرای رقص مجار اثر برامس، که ماهیتی پرشور و سرزندگی خاصی دارد، نیازمند بیان موسیقایی پویا و اجرای پرحرارت از سوی نوازندگان، بهویژه بخش زهیها، بود. اما در این اجرا، زهیها فاقد لطافت و انعطافپذیری لازم در نوانسها بودند و نمیتوانستند حس شکوه و هیجان ذاتی این قطعه را بهخوبی منتقل کنند. عدم تنوع در دینامیک و فِرِیزینگ موجب شد که اجرای این بخش، تخت و بدون عمق به نظر برسد و در نتیجه، روح و احساس موسیقی در حد انتظار به مخاطب منتقل نشود.
علاوه بر این، مشکل هماهنگی در ارکستر همچنان به گوش میرسید. آوای سازها بهدرستی در هم تنیده نشده بودند و گویی هر بخش بهصورت مجزا اجرا میکرد، بدون آنکه یک کلیت منسجم از دل آن شکل بگیرد. این عدم انسجام باعث شد که ارکستر لحنی مکانیکی و بیروح پیدا کند، بهگونهای که موسیقی بهجای جریان طبیعی و ارگانیک، حالتی خشک و رباتگونه داشت. چنین اجرایی نهتنها از شوق و نشاط ذاتی رقص مجار کاست، بلکه ارتباط احساسی میان موسیقی و شنونده را نیز تضعیف کرد. در حالی که این قطعه بر پایه ریتمهای پرتحرک و تغییرات ناگهانی دینامیکی بنا شده، در اجرای ارکستر، این ویژگیها بهاندازه کافی برجسته نشدند و در نهایت، حس سرزندگی که باید از اجرای چنین قطعهای حاصل شود، تا حدی از دست رفت.
شریفی طبق معمول با انرژی و حرکات پرطمطراق ارکستر را رهبری میکرد. اصولاً رهبران ارکستر هر یک سبک خاص خود را در هدایت ارکستر دارند—برخی از بزرگان موسیقی در طول تاریخ، طرفدار حرکات کمینه و کنترلشده بودهاند، درحالیکه برخی دیگر رهبری را با ژستهای پرقدرت و حرکات نمایشی همراه کردهاند. اما آنچه در نهایت اهمیت دارد، نتیجه نهایی و کیفیت اجرایی است که رهبر از ارکستر خود میگیرد.
در این کنسرت، بهویژه در بخش آثار کلاسیک، به نظر میرسید که شریفی میتوانست در تفسیر احساسی قطعات رویکرد دقیقتری اتخاذ کند تا صدایی شفافتر و تأثیرگذارتر از ارکستر بگیرد. با وجود حرکات گسترده و نمایشی او، اجرای ارکستر در برخی لحظات فاقد ظرافتهای دینامیکی و پرداخت موسیقایی عمیق بود. از سوی دیگر، این حرکات گاه اغراقشده نیز نتوانستند از بروز مشکلات ریتمی جلوگیری کنند و در برخی لحظات، همچنان ناهماهنگیهای مشهودی در اجرا به گوش میرسید. این مساله نشان میدهد که صرف انرژی بالا و حرکات نمایشی در رهبری، بدون کنترل دقیق بر جزئیات اجرایی، لزوماً به یک اجرای منسجم و بینقص منتهی نخواهد شد.
در ادامه، اجرای مینیاتورهای آذربایجانی و بخشهایی از اورتور کارمن را شاهد بودیم. مشکل صدادهی زهیها همچنان پابرجا بود و اجرا فاقد شفافیت و انسجام لازم به نظر میرسید. اما در مقابل، بخش سازهای بادی، بهویژه بادیهای چوبی، عملکردی موفق داشتند. همکاری ابوا و فلوت در اجرای ملودیهای پرسش و پاسخ، از نقاط قوت اجرا بود و توانست فضایی جذاب و دلنشین ایجاد کند. در مجموع، بادیها انسجام و درک موسیقایی بهتری داشتند، درحالیکه ضعف در بخش زهیها مشهود بود.
پیش از اجرای آخرین قطعهی بخش اول، حسین شریفی رو به حضار سخن گفت و با اشاره به اینکه «مرسوم نیست رهبر ارکستر صحبت کند»، تمایل خود را برای قدردانی از استادی که مسیر هنریاش را دگرگون کرده، ابراز کرد—صیر حیدریان. او همچنین از مخاطبان خواست تا کنسرت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حیدریان را نیز حمایت کنند.
پس از این صحبتها، ارکستر قطعه پایانی بخش نخست را اجرا کرد؛ اثری سرخوش، پرنشاط و کاملاً مبتنی بر پیتزیکاتو در بخش زهی، همراه با دایره زنگی که فضای ریتمیک و پرتحرکی ایجاد میکرد. قطعه حال و هوای شادی داشت و مخاطبان نیز با همراهی دست، با آن همراه شدند. بااینحال، هماهنگی در اجرای پیتزیکاتوهای زهیها چندان مطلوب نبود و برخی ناهماهنگیها در اجرا به گوش میرسید، مسالهای که تا حدی از انسجام و شفافیت قطعه کاست.
بخش دوم کنسرت با اضافه شدن گروه کر به رهبری سرژیک میرزاییان آغاز شد و اجرای نیایش به زُدان پاک اثر حشمت سنجری، شروعکننده این بخش بود. در مجموع، ارکستر در اجرای قطعات ایرانی عملکرد کمخطاتری نسبت به بخش نخست داشت و به نظر میرسید که اجرا تا حدی منسجمتر شده است.
بااینحال، گروه کر در ورودها و هماهنگی با ارکستر دچار مشکل بود. در بسیاری از لحظات، ورودهای نامنظم و ناهماهنگیهای مشهود در اجرای بخشهای جفتی به گوش میرسید. برخی خوانندگان زودتر و برخی دیرتر از زمان مقرر آغاز میکردند که این امر یکدستی و انسجام کلی اجرا را تحت تاثیر قرار داد. چنین مشکلاتی، بهویژه در قطعاتی که نیازمند دقت در هماهنگی میان کر و ارکستر هستند، تأثیر منفی بیشتری گذاشت و از کیفیت اجرای این بخش کاست.
به طور کلی، این کنسرت میتوانست برای مخاطبان موسیقی ارکسترال، شبی جذاب و متنوع باشد، چراکه در دو بخش مجزا—کلاسیک و ایرانی—قطعاتی شناختهشده و قابل توجه اجرا شد. هرچند اجرای بخش کلاسیک با مشکلاتی در هماهنگی و صدادهی همراه بود، اما بخش ایرانی تا حدی منسجمتر و روانتر پیش رفت. با وجود کاستیهایی در هماهنگی گروه کر و برخی ناهماهنگیهای ارکستر، تنوع رپرتوار و تلاش برای ارائه اجرایی پویا، میتوانست تجربهای شنیدنی برای علاقهمندان به موسیقی ارکسترال رقم بزند.
انتهای پیام/
فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُتها در دل میدان بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت کتابهایی که پر از فریادند! بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجالهایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه میکنند فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت استعدادیابی قاریان نوجوان و جوان در جشنوارهای قرآنی پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سردیس حسن ریاحی موسیقیدان رونمایی شد موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد اعلام ویژهبرنامههای سراسری اعیاد شعبانیه میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم شهید خاص 22 بهمن ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمیسازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دستهای پنهان عبور از نیل سینمای سنتی خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» سیمرغم را تقدیم مادران شهدا میکنم سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنینانداز شدند تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر فعال شدن مجدد سلبریتیهای آشوبطلب در جشنواره فیلم فجر
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان فعال شدن مجدد سلبریتیهای آشوبطلب در جشنواره فیلم فجر بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ جنجالهایی که از سینما شروع شد رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم دستمزدهایی که وسوسه میکنند پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر کتابهایی که پر از فریادند! حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت «تاسیان» رفع توقیف شد؟ کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است استعدادیابی قاریان نوجوان و جوان در جشنوارهای قرآنی ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد کاروانسرای سعدالسلطنه کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند روایتی از «کتابشویی» واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی سردیس حسن ریاحی موسیقیدان رونمایی شد طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید کمدی باید انسان را به تفکر وادارد اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دستهای پنهان سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ اعلام ویژهبرنامههای سراسری اعیاد شعبانیه سیمرغم را تقدیم مادران شهدا میکنم سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنینانداز شدند مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد عبور از نیل سینمای سنتی خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمیسازم بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است احیای شب نوزدهم در مصلی تهران آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد شهید خاص 22 بهمن سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود میراثی برای حافظه شنیداری جهان : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت خلاصه نمادین جهان ایرانی ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُتها در دل میدان
تازه های شبکه اجتماعی
ارسال نظرات