| | |
گزارش
چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟
نگارش و تدوین سند اسباببازی برای ساماندهی به صنعت اسباببازی در ایران بهصورت رسمی و مشخص از اواسط دهه ۹۰ بهویژه پس از تأکید رهبر انقلاب در سال ۱۳۹۲ بر ضرورت توجه به صنایع فرهنگی، تولید داخلی و وجود پیوست فرهنگی برای تولید اسباببازی آغاز شد. سندی که تاکنون بارها وعده تصویب آن توسط افراد و نهادهای مرتبط داده شده، اما همچنان به سرانجام مشخصی نرسیده است.
به گزارش روایت فردا برای پرداختن به موضوع تدوین سند ملی اسباببازی باید به کمی قبل از مرحله نگارش و تدوین آن نگاه کرد. اسباببازی عموما به عنوان کالایی مخصوصِ کودکان درنظر گرفته میشود که ابعاد پررنگ روانشناختی، فرهنگی و هنری دارد، اما در عین حال نمیتوان از ابعاد بزرگ اقتصادی که سبب شده تا نام «صنعت» به واژه اسباببازی اضافه شود، غفلت کرد. صنعتی که علیرغم رشد و گسترش آن در سالهای اخیر، اما کمتر به مشکلات آن توجه شده است و همین امر نیز باعث شده است تا چالشهای حوزه نیز همپای گسترش صنعت، گستردهتر شود. صنعتی که علیرغم پرسابقه و دیرینه بودن، به نوعی نوپا محسوب میشود.
فرهنگ یا اقتصاد؛ کدام وجه پررنگتر است؟
صنعت اسباببازی در ایران با چالشهای مختلف اقتصادی و فرهنگی روبهرو است و شاید اصلا بتوان بزرگترین مشکل را در همین نقطهی آغاز جستوجو کرد؛ اینکه وجه اقتصادی در مورد اسباببازی پررنگتر است یا وجه فرهنگی؟ تا بر اساس پاسخ به این پرسش بتوان با شرایط بهتری ریشه مشکلات را یافت و اقدام به برطرف کردن آنها کرد. موضوعی که در گام نخست برای تدوین سند، مورد بحث تولیدکنندگان و نهادهای فرهنگی است. چنانچه برخی فعالان صنعت اسباببازی معتقدند رفع مشکلات صرفا با تصویب سند یک آدرس غلط است. به زعم آنها درحالی نگاه نهادهایی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع اسباببازی، فرهنگی است که اسباببازی یک کالای صرفا فرهنگی نیست و به عنوان یک صنعت، تولیدکننده با دید اقتصادی وارد این حیطه شده، خط تولید راه انداخته، باید حقوق و دستمزد بپردازد، مواد اولیه تامین کند و در یک کلام زمانی که فردی تا این حد درگیر مسائل تولیدی و صنعتی شود دیگر نمیتواند با نگاهی کاملا فرهنگی اقدام به تولید اسباببازیهایی کند که نسبت به وجود تقاضا برای آنها در بازار مطمئن نیست.
این درحالی است که تاکید بر شکلگیری نگاه فرهنگی و ارائه محتوا و پیام از طریق اسباببازی همواره مورد اشاره بوده است. هرچند در این بخش عامل مهم پیوستنگاری فرهنگی شامل طراحی شخصیت و بازارپردازی فرهنگی سهم مهم و اثرگذاری دارد؛ دو رکن اساسی که باید ریشه آنها را در جایی به جز مرحله تولید جستوجو کرد. در واقع اگر قرار باشد اسباببازی بتواند توقعات فرهنگی را هم برآورده کند، باید در خلق ایده از محصولات رسانهای شامل فیلم، سریال و انیمیشن استفاده کرد و پس از آن با تکیه بر یک برنامه فکر شده به دنبال تولید محصولات جانبی از قبیل اسباب بازی رفت. موضوعی که با نگاه به اسباببازیهای موجود در سطح بازار مشخص میشود توفیق چندانی در آن نداشتهایم و کودکان بیش از آنکه به عنوان مثال با عروسک جنابخان مانوس باشند، مشتاق هستند تا با یک باباسفنجی شلوار مکعبی بازی کنند!
فقدان نظام دانشی مشخص و آمارهایی که تکذیب میشوند
از سوی دیگر بخش قابل توجهی از بازار اسباببازی در اختیار محصولات وارداتی است که این موضوع هم در کنار نبود تعرفههای حمایتی مناسب یا نظارت دقیق بر واردات، بر توان رقابت تولیدکنندگان داخلی اثرگذار بوده است. البته احتمالا همین شکل از واردات را هم با وجود تمام مشکلات، باید نیمه پر لیوان دانست چراکه از سمت مقابل قاچاق اسباببازیهای بیکیفیت خارجی بر اساس اظهارات خسروپناه - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوعی قابل تامل و حتی نگران کننده است. او پیشتر در این زمینه گفته بود: «متأسفانه در کشور ما ۷۰ درصد اسباببازیها قاچاق میشوند و بهطور عمده با مواد ناسالم تولید میشوند. این اسباببازیها بهطور هدفمند برای آسیب رساندن به بچههای ما وارد میشوند.» آماری که البته احسان منشی - رییس انجمن تولیدکنندگان اسباببازی آن را نادرست خواند و تاکید کرد: «آمارها در کشور ما زیاد است، اما درک درست از آمار هم مهم است. آمار ۷۰ درصدی وجود اسباببازیهای قاچاقی در بازار غلط است. یکی از درخواستهای ما از شورای نظارت بر اسباببازی این بود که باید آمار درستی از صنعت اسباببازی احصا کنیم.»
حالا در چنین شرایطی نه تنها چالش قاچاق اسباببازی انکار شدنی نیست که حتی اذهان را متوجه مشکل بزرگتری به نام فقدان نظام دانشی و آماری مشخص در صنعت اسباببازی کرده است. این در حالی است که وجود آمار دقیق و مشخص از بازار اسباببازی (تولید، فروش، واردات، قاچاق و...) یکی از مهمترین ارکان تصمیمگیری و سیاستگذاری است تا بتوان نقشه راه دقیقی از وضعیت ترسیم کرد؛ سیستمی که عملا وجود ندارد.
ادامه حیات صنعتی بدون حمایت مالی و تخصص کافی
ازطرفی تولیدکنندگان اسباببازی از حمایتهای مالی، مثل معافیتهای مالیاتی یا وامهای کمبهره یا محروم هستند یا دسترسی به آنها برایشان با دشواری روبرو است. علیرغم اینکه تاکید میشود اسباببازی کالایی برای انتقال مفاهیم فرهنگی است، اما برای اعطای تسهیلات بهعنوان یک کالای فرهنگی شناخته نمیشود و هزینههای بالای مواد اولیه و نبود یارانه برای تولید، کار تولیدکنندگان را با دشواری روبرو کرده است.
یکی دیگر از نکات مهم در رونق صنعت اسباببازی طراحی کالایی زیبا و جذاب است تا به چشم کودک نیز به اندازه یک اسباببازی خارجی به چشم بیاید درحالی که بخشی از اسباببازیهای ایرانی از نظر طراحی و خلاقیت امکان رقابت با نمونههای خارجی را ندارند. کمبود طراحان حرفهای و نبود دورههای آموزشی تخصصی در این زمینه درکنار بهروز نبودن تکنولوژی تولید در ایران سبب شده است تا در این بخش هم با چالشهایی روبرو باشیم.
موضوعات ذکر شده در کنار فروش سنتی، دسترسی محدود به بازارهای بینالمللی، نگاه برخی خانوادهها به اسباب بازی به عنوان کالای لوکس و... منجر به بروز احساس نیاز برای نگارش و تدوین سند ملی اسباببازی شده است؛ سندی که البته در میانه برخی اختلاف نظرها هنوز به سرانجام مشخصی نرسیده است.
نگارش یک سند در سایه اختلاف نظرها
کار نگارش و تدوین سند ملی اسباببازی با همکاری شورای نظارت بر اسباب بازی کانون پرورش فکری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی از ذینفعان حوزه و تولیدکنندگان اسباببازی در جریان است. روندی که البته با توجه به اظهار نظر برخی از فعالان مشخص میشود انتقاداتی نسبت به آن وارد است چرا که آنها معتقدند در جلساتی که برای نگارش سند برگزار شده است حضور نداشتهاند و به همین دلیل فرصتی برای بیان نقطهنظراتشان پیدا نکردهاند. با این حال ابراهیم شکرانی - دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتوگویی با ایسنا، گفته بود: «برای تدوین سند حدود ۲۰ جلسه با فعالان حوزه اسباببازی برگزار کردهایم، اما فعالان هم نظراتی دارند که ممکن است در طول زمان دچار تغییر شود درحالی که نباید اینگونه باشد. پس از بررسی اولیهی محتوای سند با تدبیر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد تا در ستاد فرهنگی و اجتماعی شورا با ظرفیت بیشتری از فعالان این حوزه استفاده کنیم؛ خاصه آنکه تعبیر آقای خسروپناه این بود که حداقل از نظر ۵۰۰ فرد و نهاد در تدوین سند اسباببازی استفاده شود.» از طرفی حامد علامتی _ رئیس شورای نظارت بر اسباببازی _ نیز تاکید کرده بود: «هیچ تعارض منافع و اختلافی در میان اهالی زیستبوم صنعت اسباببازی در نگارش سند وجود ندارد.» گزارهای که البته در تعارض با اظهار نظر برخی از فعالان و مسئولان سابق حوزه اسباببازی است.
رفت و برگشتهای بین نهادی سند اسباببازی
بر این اساس مشخص شد سند ملی اسباببازی همچنان در روند رفت و برگشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای نظارت بر اسباببازی قرار دارد و البته پنجم آذر ماه سال ۱۴۰۳ پس از برگزاری چهلوششمین نشست شورای نظارت بر اسباببازی اعلام شد که شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنویس سند اسباببازی را قبول ندارد. در واقع نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه اعلام کردند که برخی بندهای پیشنویس نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. در نهایت نیز پیشنویس اصلاح شده سند اسباببازی در دی ماه ۱۴۰۳ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.
بلافاصله پس از این موضوع نیز عبدالحسین خسروپناه - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی - در هفتم بهمن ماه سال ۱۴۰۳ از تصویب قریبالوقوع سند اسباببازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد. وعدهای که البته نخستین باری نبود که از سوی او مطرح میشد چراکه خسروپناه دقیقا در هفتم بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نیز اعلام کرده بود: «برای صنعت اسباببازی تدوین اولیه سند انجام شده و هفته آینده بررسی اولیه آغاز خواهد شد و انشاءالله تا پایان سال سند اسباببازی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و مصوب میشود.»
یک پرسش مهم
با این وجود و با توجه به اقداماتی که طی حدود ۲ سال گذشته بر این سند صورت گرفته بود انتظار میرفت این وعده بهویژه آنکه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در اظهارات خود از واژه «قریبالوقوع» برای آن استفاده کرده بود تا پیش از پایان سال ۱۴۰۳ به سرانجام مشخصی برسد، اما با این حال در آخرین جلسه شورای نظارت بر اسباببازی اعلام شد که سند هنوز به تصویب نرسیده و البته نام پیشنویس سند از «سند ملی صنعت اسباببازی» به «سند ملی ساماندهی صنعت اسباببازی» تغییر کرده است.
اکنون باید دید با توجه به مشکلات و چالشهای فرهنگی و اقتصادی صنعت اسباببازی در کشور، نهادهای مرتبط با تدوین، تنظیم سند اسباببازی تا چه زمانی پروسه بررسی و نظارت را ادامه خواهند داد و آیا سرانجام این سند امسال تصویب میشود یا خیر؟
انتهای پیام/
کتابهایی که پر از فریادند! بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجالهایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه میکنند فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت استعدادیابی قاریان نوجوان و جوان در جشنوارهای قرآنی پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سردیس حسن ریاحی موسیقیدان رونمایی شد موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد اعلام ویژهبرنامههای سراسری اعیاد شعبانیه میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم شهید خاص 22 بهمن ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمیسازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دستهای پنهان عبور از نیل سینمای سنتی خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» سیمرغم را تقدیم مادران شهدا میکنم سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنینانداز شدند تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر فعال شدن مجدد سلبریتیهای آشوبطلب در جشنواره فیلم فجر
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان فعال شدن مجدد سلبریتیهای آشوبطلب در جشنواره فیلم فجر فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها جنجالهایی که از سینما شروع شد این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار دستمزدهایی که وسوسه میکنند کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ «تاسیان» رفع توقیف شد؟ تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند روایتی از «کتابشویی» واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم کمدی باید انسان را به تفکر وادارد کاروانسرای سعدالسلطنه قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق استعدادیابی قاریان نوجوان و جوان در جشنوارهای قرآنی تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی سردیس حسن ریاحی موسیقیدان رونمایی شد زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز اعلام ویژهبرنامههای سراسری اعیاد شعبانیه از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دستهای پنهان سیمرغم را تقدیم مادران شهدا میکنم قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود عبور از نیل سینمای سنتی سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنینانداز شدند میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمیسازم خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! احیای شب نوزدهم در مصلی تهران کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود شهید خاص 22 بهمن بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است میراثی برای حافظه شنیداری جهان : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت خلاصه نمادین جهان ایرانی ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ کتابهایی که پر از فریادند!
تازه های شبکه اجتماعی
ارسال نظرات