| | |
واردات پوشاک قاچاق به ایران
هجوم پوشاک قاچاق برای عید
واردات پوشاک قاچاق به ایران بهگونهای این صنعت را زمینگیر کرده که در دهه قبل، ایران که از صادرکنندگان پوشاک محسوب میشد هماکنون به کشور واردکننده عمده تبدیل شده است.
به گزارش روایت فردا نخستینبار در سال ۱۳۹۷ بود که دولت در راستای اصلاحات ارزی و تأمین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی، واردات ۱۳۳۹ قلم کالا، از جمله پوشاک را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت اگرچه در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی اعمال شد اما در عمل منجر به افزایش بی رویه ورود پوشاک قاچاق در قالبهای مختلف شده است.
بر همین اساس هم بود که طی سالهای گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بارها اعلام کرده برخورد با عرضهکنندگان محرز پوشاک قاچاق را در اولویت برنامههای خود قرار داده است و حتی چند باری هم اقدام به برگزاری طرحهای مختلف برای جمعآوری پوشاک قاچاق و پلمب فروشگاههای متخلف کرد؛ با این حال هنوز هم در مغازهها و پاساژهای تهران به راحتی پوشاک قاچاق عرضه میشود به شکلی که عرضه این کالا کاملاً محرز بوده و نیاز به کنکاش خاصی هم ندارد.
آنطور که فعالان بازار پوشاک میگویند عمده پوشاک قاچاق وارد شده به کشور از مبادی پاکستان، بنگلادش، چینی و… است که اغلب هم به صورت فلهای و کیلویی خریده شده و وارد کشور میشود. اکنون بازار پوشاک عبدلآباد در اختیار اجناس بنگلادشی، بازار تهران در اختیار چینیها و مهاباد و سقز بورس پوشاک استوک اروپایی است.
قاچاق پوشاک چقدر است؟
با توجه به اینکه پوشاک قاچاق در قالبهای گوناگون به ویژه به صورت چمدانی وارد کشور میشود و از سویی دیگر واردات رسمی این کالا نیز ممنوع است، بنابراین محاسبه گردش تجاری بازار پوشاکِ قاچاق کار چندان راحتی نیست از این رو معمولاً مابهالتفاوت تولید داخل و مصرف خانوار ایرانی را حجم غیر تولید داخل یا قاچاق میتوان نامید.
تاکنون نیز آمار و ارقام متفاوتی در این خصوص منتشر شده؛ به عنوان نمونه سید شجاعالدین امامی رئوف دبیر انجمن صنایع نساجی ایران ارزش بازار پوشاک در ایران ۹ میلیارد دلار بوده که از این مقدار حدود ۲.۵ تا سه میلیارد دلار سهم قاچاق است ارزش بازار پوشاک در ایران را ۹ میلیارد دلار عنوان کرده که از این مقدار حدود ۲.۵ تا سه میلیارد دلار سهم قاچاق است و بقیه توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین میشود.
همچنین حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته است که «۶۰ درصد پوشاک کشور و ۷۰ درصد اسباب بازیها قاچاق است.» به روایت او «کانتینرهایی که وارد کشور میشوند، هیچکدام از ایکسری رد نمیشوند و اگر به جای پوشاک قاچاق، اسلحه هم وارد کشور شود کسی متوجه نمیشود.»
وقتی ارقامی در این سطح برای پوشاک قاچاق اعلام میشود یعنی وضعیت رقابت در بازار برای تولیدکننده داخلی دشوارتر از آن چیزی است که بتوان تصور کرد؛ تولیدکننده داخلی باید با هزینه بالا، مواد اولیه گران، قطعیهای گاه و بیگاه برق و گاز و موارد دیگری مانند کمبود نقدینگی و پوشاک تولید کند تا روانه بازاری کند که در قبضه پوشاک قاچاق چینی و بنگلادشی قرار گرفته است؛ رقابت نابرابری که در نهایت میتواند منجر به تعطیلی واحد تولیدی و بیکاری کارکنان این بخش منجر شود.
زنگ خطر افزایش تعطیلی بنگاهها
نکته مهمی که به نظر میرسد مورد غفلت متولیان امر از جمله ستاد مبارزه با قاچاق و وزارت صمت قرار گرفته، حجم بالای کارکنان صنعت و صنف پوشاک است؛ طبق آمار رسمی در حال حاضر در حوزه صنعت پوشاک حداقل ۱۲۰ هزار واحد صنفی تولیدی در سراسر کشور ثبت شده و هزار واحد صنعتی تولیدی در این حوزه فعالاند. همچنین حدود ۲۵۰ هزار واحد صنفی توزیعی هم در کشور فعالیت دارند و به طور کلی حدود ۲ تا ۲.۵ میلیون نفر (آمار ثبت شده رسمی بر اساس واحدهای رسمی تولید) در صنعت پوشاک کشور مشغول به کارند.
خانوار ایرانی در سال ۱۴۰۰ معادل ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال هزینه پوشاک میکرده که ۷ درصد سبد خانوار را به خود اختصاص میداد. در سال ۱۴۰۱، این عدد به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده که معادل ۵ درصد سبد خانوار در آن سال بود و این به معنی افت تقریباً ۳۰ درصدی در سبد خانوار است که نشان میدهد مردم قدرت خریدشان در زمینه پوشاک پایین آمده است.
بنابراین نه تنها قدرت خرید مردم در خرید پوشاک پایین آمده بلکه به دلیل قیمت پایینتر اجناس قاچاق نسبت به اجناس داخلی، تمایل مردم برای خرید پوشاک خارجی بیشتر از قبل شده است.
در واقع با گشت و گذرای در بازار مشخص میشود که دیگر کیفیت و نوع دوخت پوشاک برای اغلب مصرفکنندگان اهمیتی ندارد بلکه قیمت این کالا در اولویت قرار گرفته که به دلیل نرخ پایینتر پوشاک قاچاق، مصرفکننده نیز اقدام به خرید این کالا میکند.
اگر قرار باشد وضعیت عرضه پوشاک قاچاق به همین شکل ادامه یابد قاعدتاً در آیندهای نزدیک شاهد تعدیل گسترده نیروی کار در بخش تولید پوشاک ایرانی خواهیم بود چراکه تولیدکننده ایرانی مجبور است با هزینه بالا کالا تولید و روانه بازار کند اما در مقابل باید در یک وضعیت نابرابر با اجناس قاچاق ارزان رقابت کند.
فوران استوک!
موضوع دیگری که از تقریباً سه سال پیش در بازار پوشاک ایران به صورت گسترده مشاهده میشود استوک فروشی است؛ در این رابطه مجید افتخاری عضو هیئتمدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه کالای استوک توان رقابت را از تولیدکنندگان سلب میکند، گفت: ازآنجاییکه این کالاها که بهصورت کیلویی وارد میشوند و هیچ نظارتی روی آنان صورت نمیگیرد، توان رقابت از تولیدکنندگان داخلی را به دلیل اینکه با یکدهم قیمت واقعی خریداری میشوند از بین میبرد.
به گفته او، این اتفاق نهتنها توان رقابت برای تولیدکنندگان داخلی را از بین میبرد، بلکه در کشورهای مبدأ نیز نمیتوان با کالای استوک که بهصورت کیلویی وارد میشود، رقابت کرد.
این فعال صنعت پوشاک ادامه داد: اگر پوشاک استوک در هر کشوری غیر از ایران نیز عرضه شوند، صنعت تولید پوشاک در آن کشور نابود خواهد شد؛ بنابراین باید عرضه این نوع پوشاک، جرم تلقی و مجازات کیفری برای آن در نظر گرفته شود. از طرفی این کالاها در هیچ جای دنیا اجازه عرضه ندارند؛ درحالیکه این پوشاک معیوب و غیربهداشتی، در ایران بدون هیچ مشکلی به فروش میرسند.
افتخاری تصریح کرد: در حال حاضر بازار از دست بسیاری از تولیدکنندگان خارج شده است و بحث پوشاک قاچاق اغلب بهصورت خرد انجام میگیرد، نمیتوان گفت که از کدام جریان و مسیر وارد میشود در حال حاضر بازار از دست بسیاری از تولیدکنندگان خارج شده است و بحث پوشاک قاچاق اغلب بهصورت خرد انجام میگیرد، نمیتوان گفت که از کدام جریان و مسیر وارد میشود. از طرفی مجاری ورودی به کشور آنقدر زیاد است که بهراحتی قابلکنترل نیستند. بخشی از مبانی ورود کالا مربوط به مناطق آزاد و بخش دیگر آن بحث ورود کالای مسافری است. همچنین در حال حاضر از طریق سایتهای فروش آنلاین کشور ترکیه میتوانید کالا سفارش دهید و از طریق پست ظرف ۴ تا ۵ روز درب منزل تحویل بگیرید.
از سویی دیگر نیز آنطور که اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در ایران در سایت خود عنوان کرده است، در حال حاضر پوشاک قاچاق یکسوم حجم بازار را به خود اختصاص داده که ۹۰ درصد آن شامل کالای استوک و معیوب است که با قیمت پایین وارد میشوند و استانداردهای لازم را ندارند. این کالاها ممکن است سالها در انبارها مانده و در کشور مبدأ به بهایی اندک خریداری شده باشند.
شب عیدی که برای تولیدکنندگان شب عید نیست!
این وضعیت آشفته بازار پوشاک کشور در حالیست که تولیدکننده داخلی که تمام سال منتظر شب عید است تا نقدینگی لازم را به دست آورد، باید در یک بازار نابرابر کالاهای خود را عرضه کند؛ آنطور که فعالان بازار پوشاک میگویند وضعیت فروش پوشاک ایرانی در رقابت با پوشاک قاچاق هر سال دشوارتر شده و امسال که نزدیک شب عید هم هستیم بازار فروش پوشاک ایرانی رونق خاصی ندارد.
به گفته فعالان صنعت پوشاک، نبود نظارت در سطح عرضه و فروش کالاهای قاچاق چه نو و چه دست دوم موجب شده که تولیدکننده ایرانی امکان رقابت با آنها را نداشته باشد و سهم تولید کنندگان از بازار داخلی به شدت افت کند.
آنطور که فعالان این بازار میگویند «تولید کنندگان پوشاک، شب عید سال گذشته وضعیت به نسبت بهتری داشتند، اما در سال جاری تابستان و زمستان خوبی نداشتند و حالا هم وارد بازار شب عید شدند که این بازار هم بدتر از بازار زمستان است.»
واردات، تولید را زمین میزند یا قاچاق؟
نکته مهم آنکه ممنوعیت ورود پوشاک که از سال ۱۳۹۷ اجرا شد به هیچ وجه نتوانست نقطه عطفی برای بهبود شرایط تولید پوشاک ایرانی باشد و طبق گفته تولیدکنندگان، نتوانست نقش ویژهای در افزایش تولید داشته باشد چرا که در سالیانی که شاهد ممنوعیت واردات نبودیم، تنها ۶۰ میلیون دلار پوشاک وارد کشور میشد.
بنابراین حتی در زمانی که واردات آزاد بود شاهد واردات غیررسمی یا همان قاچاق البسه به کشور بودیم چراکه هیچگاه نظارت و سیاستگذاری خاصی برای مقابله با عرضه پوشاک قاچاق در کشور صورت نگرفته است.
این در حالیست که تولیدکنندگان داخلی، پوشاک خود را با رعایت تمامی قوانین یعنی پرداخت حقوق و دستمزد، بیمه، مالیات و غیره عرضه میکنند؛ اما طرف مقابل، کالاهای استوک را با یکدهم قیمت خریداری و با دور زدن قوانینی نظیر مالیات، به فروش میرساند و تولیدکننده داخلی را به صورت کامل از میدان به در میکند.
افتخاری در این خصوص نیز میگوید: ایراد مواد اولیه، از مد افتادنی یا خارج از فصل بودن در پوشاک استوک وجود دارد، همچنین به سبب کنترل کیفیت در واحدهای تولید، پوشاکی که آزمون فوق را با موفقیت طی نمیکنند، از چرخه عرضه خارج میشوند، همین امر سبب شده که پوشاک بیارزشِ استوک بهصورت کیلویی به فروش برسد. این در حالیست که کشور ما در صنعت پوشاک توان رقابت با بسیاری از برندهای مطرح دنیا را دارد؛ اما با واردات پوشاک معیوب و استوک، به علت قیمت بسیار پایین، توانِ رقابتی پوشاک باکیفیتِ داخلی در مقابل پوشاک دستدوم، معیوب و غیربهداشتی از بین خواهد رفت.
به گفته او، واردات پوشاک استوک از مسیرهای مختلفی صورت میگیرد، بهعنوان نمونه البسه از مرز پاکستان و سیستان و بلوچستان، پوشاک بنگلادشی بهصورت دریایی از امارات، «تاناکورا» و رده خارج از سنندج و پوشاک استوک اروپایی از آذربایجان غربی به ایران قاچاق میشوند.
لزوم بستن حفرههای ورود غیرقانونی پوشاک
برخی از آمارها نشان میدهد که هر یک میلیارد دلار واردات قاچاق به کشور موجب نابودی و تعطیل شدن بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی میشود و وقتی میزان واردات سالانه پوشاک قاچاق ۲ تا ۳ میلیارد دلار برآورد میشود باید منتظر اتفاقات ناگواری در بخش اشتغال صنعت پوشاک باشیم؛ این در حالیست که اگر نیاز پوشاک کشور از طریق تولید داخل تأمین شود علاوه بر افرادی که در حال حاضر در این زمینه شاغل هستند، دستکم یک میلیون نفر دیگر نیز در صنعت پوشاک مشغول به کار میشوند.
در مجموع باید گفت که واردات پوشاک قاچاق به ایران بهگونهای این صنعت را زمینگیر کرده است که در دهه قبل ایران که از صادرکنندگان پوشاک محسوب میشد، هماکنون تبدیل به کشور واردکننده عمده شده است. به گفته کارشناسان، نیازمند بستن حفرههای ورود غیرقانونی پوشاک هستیم و برخی قوانین تجاری هم نیازمند اصلاح به نفع تولید داخلی هستند.
فعالان صنعت پوشاک تاکید دارند که برای حل معضل چرخه عرضه پوشاک قاچاق، باید تمامی نهادهای حاکمیتی وارد شوند، درواقع فارغ از کنترل نقاط ورودی کالا، باید در سطح عرضه (بازار و درعینحال فضای مجازی) نیز بازرسی دقیق و مستمر صورت گیرد.
انتهای پیام/
سرنوشت امپراتوری جستجوی گوگل در دست یک قاضی اطلاعرسانی دقیق و شفاف در خصوص وضعیت بانک آینده فقط از طریق بانک مرکزی انجام میشود یک خانواده ۴ نفره در سال ۱۴۰۴ چگونه امرار معاش میکند؟ ۴۲۰ مگاوات نیروگاه برقآبی متوسط آماده احداث است مقابله جدی با قاچاق سازمانیافته، ناترازی سوخت را ۵۰ درصد کاهش میدهد از ایجاد بانک مشترک بین ایران و عمان تا صدور کارت گردشگری رفع ابهام درباره رجیستری تلفن همراه یک مشکل قدیمی مربوط به کالاهای صادراتی در سفر رئیس قوه قضاییه به مازندران حل شد خاموشیها فقط بخش کوچکی از ناترازی انرژی است ورود به صنعت هوایی با حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی اتصال ۱۴۷۰ روستا به اینترنت اطلاعیه دبیرخانه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص واگذاری دو خودروساز سفر ریلی به نقطه صفر مرزی تا اربعین کاهش ۲۲ درصدی حجم آب مخازن سدها نتیجه مذاکرات در کوتاه مدت تأثیر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت اجلاس روسای بانکهای مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای برگزار میشود جلوگیری از کپی طرحهای فرش ایرانی با استاندارد سازی آمادهباش ۵۲ هزار مگاواتی نیروگاههای حرارتی برای تابستان تأخیر پرداخت ارز نهادههای دامی ۹ ماهه شد شلیک ترامپ به قلب اقتصاد آمریکا جایگزینی کارت بانکی بهجای کارت سوخت تا تابستان/حذف کارت سوخت قطعی نیست ترانزیت داده، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال زمینههای مناسب همکاری ایران و ترکمنستان ثروتمندان از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کـَنده میشوند!؟ واکنش سهام بازارهای نوظهور به تعدیل جنگ تجاری آمریکا-چین؛ «در انتظار رشد بیشتر» رانت در صدور مجوز واردات؛ امضاهای طلایی در صنعت نساجی شرکتهای پیمانکاری بلای جان نیروهای شرکتی/دولت لایحه امنیت شغلی را به مجلس بفرستد پرونده رستمیصفا و درسهایی درباره تسهیلات بانکی؛ چگونه بازپرداخت دیرهنگام وامها اقتصاد را به خطر میاندازد؟ بیتکوین طلا را قربانی میکند خط قرمز دولت برای پرمصرفها عرضه زمین، راهحل کاهش و کنترل قیمت مسکن است پرداخت بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی ماجرای بیمه حوادث همگانی در قبوض برق چیست؟ ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر منتظر تامین مالی تولیدات نفت کشورهای خارج از اوپکپلاس کاهش مییابد جزئیات روند تصویب پالرمو در مجمع تشخیص/ هفته آینده الحاق به CFT بررسی میشود ضرورت حرکت در مسیر توسعه همکاریهای فناورانه تهران و پکن برخورد قوه قضاییه با پرونده رستمیصفا پیام روشنی دارد؛ از کاهش مشارکت مردم در برنامههای اقتصادی تا ایجاد مانع برای اشتغالزایی آیا کشور در تولید دام سبک و سنگین خودکفا است؟ تداوم رکود شدید در بازار مسکن ۱۴۰۴؛ نه خریدار هست، نه فروشنده لزوم تسریع در اعلام نرخ شیر خام/ قطعی برق، دامهای شیری را از تولید خارج میکند تحقق خودکفایی در تولید گوشت نیازمند کاهش هزینهها و ثبات بازار آغاز پیشفروش بلیت قطارهای مسافری خردادماه از دوشنبه چالشهای پیش روی متقاضیان تسهیلات جدید مسکن؛ از اقساط ۲۷ میلیونی تا خرید ۲۷۰ میلیون اوراق عدم خاموشی فلرها ضرر ۹ میلیارد دلاری دارد وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راهآهن چابهار ـ زاهدان سهم زنان از جامعه کارمندی بیشتر شد ۸۸ درصد از ارزش بازار سهام در دست ۱۰ صنعت بزرگ بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی آغاز به کار کرد از اختلال در زندگی روزمره تا افزایش هزینههای تولید هزارتوی مشکل ترخیص کالا، از سامانههای ناکارآمد تا موازیکاریهای مخرب سایه سنگین ۳ میلیون خودروی فرسوده بر سر ایران؛ چه باید کرد؟ برق بیش از یک هزار مشترک پرمصرف در تهران قطع شد کارمزدهای خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ به روزرسانی شد نیمی از کالاهای وارداتی تحت کنترلهای شدید است/دخالت ۲۶ دستگاه در ترخیص یا صادرات کالا اقتصاد ایران در دو سناریوی توافق و عدم توافق/ تغییر پارادایمی انتظارات و شرطی شدن اقتصاد به رفع تحریمها اینچهبرون، کلید توسعه اقتصادی و کریدور تجاری ایران به چین و ترکمنستان ایران اکسپو ۲۰۲۵ دریچهای به اقتصاد جهانی عقبماندگی ایران در پروژه فشارافزایی گاز پارس جنوبی تعیین مدیر انرژی برای مدیریت مصرف برق ضروری است برق تجدیدپذیرها به تابستان میرسد؟ رشد ۱۵ درصدی تولید تایر سواری نوسان قابلتوجهی دیده نمیشود برای توزیع کالابرگ نیازمند تعریف منابع جدید هستیم/دو دلیل عدم پرداخت وام در بخش مسکن امضای تفاهمنامه سرمایهگذاری قزاقستان برای ساخت ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی قیمت جهانی نفت امروز ۱۰ اردیبهشت؛ برنت ۶۳ دلار و ۸۰ سنت شد سهم ۹۰ درصدی ارزهای ملی در پرداختهای بریکس خسارات وارده در بندر رجایی بیشتر در بخش کالاهای وارداتی بوده است رد ادعای عرضه قطرهچکانی برنج وارداتی/ تامین ارز و تمدید ثبت سفارشها ضروری است شناسایی حمله سایبری گسترده و پیچیده علیه زیرساختهای کشور کاهش ۳۲ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه جزئیات ایجاد پایگاه خانوار کشور/ آغاز اجرا در ۴ استان جدید وام جدید ودیعه مسکن به بانکها ابلاغ شد صنایع فولادی، همچنان پیشتاز در بازار سرمایه روایت وزیر نفت از قراردادهای جدید ایران و روسیه ۳ هدف اصلی توسعه محقق نشد افت ۴ میلیون مترمکعبی مصرف روزانه سیانجی معادن ایران جدول مندلیف برای سرمایهگذاری است تحقق تنها ۸درصدی اهداف خصوصیسازی، در ۳ دهه مأموریت جزیره قشم به قطب لجستیکی و دریامحور کشور تبدیل شود حل ناترازی انرژی و خانهدار شدن مستاجران با مشارکت مردم اعتبار بخش معدن به ۳۴ همت رسید/بودجه ۲۴ همتی برای پرتاب ماهوارهها نوسان، دشمن سرمایهگذاری/ با نقطه ثبات نرخ ارز فاصله داریم صنعت برق آمادگی توسعه ایستگاههای شارژ خودرو را دارد؟ بازگشت سرمایه در بالادست صنعت نفت طولانی مدت است ایران بهیک کارگاه بزرگ نفتی تبدیل میشود بازی وام و ضامن تکرار میشود؟ بیش از ۳۸۰۰ کارگر در محیط کار جان باختند رکود و گرانی، نفس صنایع را گرفت اونس به ۳۲۸۰ دلار رسید ایران به قلب بازار اوراسیا میرسد تغییر انتظارات تورمی به نفع اقتصاد نهضت ملی مسکن با قوت ادامه یابد/ لزوم دخیل کردن شهرداریها در مسکن استیجاری ۴ راهکار بخش خصوصی برای رفع ناترازی انرژی ناترازی انرژی، ترمز تولید خودرو را کشید خودروی ولوو قربانی تعرفههای آمریکا شد تورم خودرو چقدر است؟ گزینه اصلی دولت برای وزارت اقتصاد سلاح مخفی ایران در مقابل تورم بروزرسانی میشود فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی در حال حذف کسب و کارهای خرد زمینه راه اندازی سامانه جامع وثایق مهیا شد خرید خانه رویا؛ رئیس مجلس هم شاکی است طراحی سامانه سیستماتیک برخورد با شبکه های ارتشاء برق تجدیدپذیرها به خاموشی نرسید تامین نهادههای دامی و کالاهای اساسی همچون سال گذشته انجام میشود رایزنی ایران و روسیه برای شتاب بخشی به ساخت راهآهن رشت-آستارا اقتصادی که رهاست بی توجهی به اصول ایمنی، عامل فوت ۷ معدن کار در مهماندویه دامغان بی نیازی از واردات گاز ترکمنستان با فشار افزایی پارس جنوبی ترامپ از جان تجارت جهانی چه میخواهد؟ ریزش قیمت سکه و دلار پس از تعطیلات نوروز بهرهگیری از ظرفیت ۵۰ میلیون تنی صنعت فولاد با سرمایهگذاری در حوزه انرژی بنزین پالایشگاه تهران یورو۵ میشود تمام جزئیات دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴+ جدول ۵ ساله پشت پرده دریافت ارز ترجیحی به نام تولید ملی و واردات اسباب بازی دولت چگونه تورم را کاهش دهد؟؛ بدهیهای رسیده به دولت چهاردهم چگونه پرداخت شد؟ از رکود در معاملات تا «شب عید» کمفروغ دولت برای مهار تورم روی تثبیت قیمت ارز تمرکز کند توافق ایران و ترکمنستان برای راهاندازی قطار مسافری سیاست تثبیت نرخ ارز فوری ترین راهکار دولت برای کنترل تورم است افزایش با اهرم تحولات سیاسی بنگاههای غیرمجاز و تخلفات مشاورین املاک، دو بحران جدی بازار مسکن «عراق» بزرگترین شریک تجاری ایران، بدون زیرساخت ریلی مناسب تکمیل سامانه جامع بازار ایران در دستور کار قرار دارد/اصلاح سامانههای اشتغال از میدان دادن به بخش خصوصی تا افزایش سرمایه خودروسازان نقدنگاه افراطی به توسعه سواحل مکران؛اثر عرض جغرافیایی بر رشد راه آهن روی ریل امنیت/سفرهای نوروزی در امنیت کامل سپری شده است باید تلاش کنیم تا همه شاخصهای اقتصادی رشد کند زنگ بورس ۱۴۰۴ نواخته شد رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران بدون سرمایهگذاری خارجی غیرممکن است تعهدات تکلیفی دست بانکها را برای سرمایهگذاری بسته است بنزین سوپر در روزهای گذشته توزیع نشده است علت رونق بازارهای غیرمولد به جای تولید چیست؟ چگونه خودروی خود را کاپوتاژ کنیم؟ چگونه برای خودروی خود بلیت قطار بگیریم؟ آغاز فصل مشترک تجارت ایران و اوراسیا راهکاری جدید برای تأمین آب تهران رشد ۳.۷ درصدی اقتصاد ایران با وجود تلاطمهای سیاسی و اقتصادی پیش بینی کارشناسی درباره نرخ دلار در آینده آغاز واگذاری باندهای فرکانسی برای توسعه نسل پنجم ارتباطات در کشور از پیش فروش سکه تا رونق صندوقهای بورسی از خلق ثروت تا ورود هوش مصنوعی به صنعت پتروشیمی وضعیت آبی ایران بحرانی است ورود شورای رقابت به ساماندهی بازار سیاه پسماند سفر نوروزی یا کابوس هزینهها؟ مجموع واریز سود سهام عدالت از ابتدا تاکنون رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه امسال بی طرفی دولت در جلسات دستمزد/ رشد ۴۵ درصدی حقوق و بهبود معیشت کارگران ماجرای ممنوعالمعامله شدن صاحبان خانهها و خودروهای لوکس چه بود؟ پیشبینی مصرف روزانه ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین در نوروز سود سهام عدالت واریز میشود ممنوعیت فروش کالاهای اسرائیلی در شهروند و ترهبار «نه به تصادف» مسیری برای فرهنگ سازی/سامانه جامع حوادث رانندگی فعال شود حداقل دستمزد کارگران ۴۵درصد افزایش یافت مهاجرانی: صادرات نفت متوقف شدنی نیست بسته حمایتی دولت از صنایع خسارت ناشی از قطعیها را جبران میکند؟ رشد اقتصاد دیجیتال بدون زیرساختهای امن، قدرتمند و فناوریهای پیشرفته امکانپذیر نیست صادرات سالانه ۱۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از سال سخت آبی تا تکذیب عدم بازگشت ۳۰درصد از ارز پتروشیمی ها صدور پروانه احداث ۲۹ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کاهش ۵ هزار واحدی بورس در لحظه بازگشایی سیاستهای کلی اصل ۴۴ به حاشیه رفت؛ پرداخت یارانه هم موفق نبود پیشبینی افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین تهران در نوروز سکههای بانک مرکزی با دلار چند هزار تومانی پیش فروش میشود؟ پیشبینی متعادل شدن نرخ ارز/ بستههای حمایت معیشتی پیشنیاز اجرای اصلاحات اقتصادی پافشاری دولت آمریکا بر فروش اجباری کروم گوگل سدهای تهران به گِل نشست؛ راه چاره چیست؟ صنعت پتروشیمی آب رسان می شود راهآهن تایید کرد؛ بلیت قطار مردم دست آژانسهاست فائو: قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت امکان ذخیرهگیری سود مازاد برای صندوقهای درآمد ثابت فراهم شد درآمد شهر فرودگاهی امام ۶ برابر شد/ ۱۲۰ همت پروژه سرمایهگذاری روی میز فروش قیر در بورس به نصفِ قیمت، فسادزا است صنعت نفت پیشگام در داخلی سازی تجهیزات پیشرفته شبه پول ۷۵ درصد از نقدینگی را به خود اختصاص داده است ۳۰ میلیون نفر از قطارهای نوروز جا ماندند! فرزین: بانک مرکزی بالاترین ذخایر طلا را دارد بهبود رشد تولید ناخالص داخلی در دولت چهاردهم بن بست ترامپ در تحریم پتروشیمی ایران مردم ۹۲۱ هزار قطعه سکه خریدند احیای «انفال» از واجبات تأمین مالی دولت محسوب میشود لوفتهانزا پروازهای ایران را از سر گرفت کنترل مخارج دولت در موفقیت بودجه مالیاتی اثرگذار است تعیین مزد کارگران به صورت صنفی خلاف قانون است اکنون بین قیمت دام زنده وگوشت هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد افزایش سرمایه و عبور غولهای خودروسازی ایران از مرز ورشکستگی توافق ایران ایر با هواپیمایی لوفتهانزا افزایش نرخ ارز ناشی از انتظارات تورمی/ کاهش ۱۱ درصدی بدهیهای خارجی کشور تولید ۸۹۶ هزار و ۲۹۵ خودرو در ۱۱ ماه امسال پهلودهی کشتی حامل ۱۵۰۰ خودرو در بندر شهید رجایی ابلاغ حقوق ورودی گوشیهای آیفون برای رجیستری انتظار ما از سازمان حمایت نه مچ گیری بلکه حمایت از تولید است / اجرای تجارت آزاد با اوراسیا؛ در آینده نزدیک خسارت میلیاردی باغداران و یخبندان عید دامنه شمول مقررات مبارزه با پولشویی به بازارهای مالی رسید نوسانات ارز ناشی از مسائل بینالمللی و انتظارات تورمی است اجلاس معاونان روسای بانکهای مرکزی عضو بریکس آغاز شد هجوم پوشاک قاچاق برای عید پیشفروش بلیت قطارهای مسافری نوروز آغاز شد موانع دولتی بر سر راه مشارکت مردم در جهش تولید
پشت پرده دریافت ارز ترجیحی به نام تولید ملی و واردات اسباب بازی لزوم پایان یک سنت نانوشته در تعیین دستمزد قیمت بیت کوین امروز چند بود قیمت خودرو امروز ۱۸ مهر +جدول زمان آغاز حراج جدید شمش طلا و سکه ۵۰ میلیارد از اموال کوروش کمپانی به فروش میرسد بی اعتنایی شرکت فرودگاهها به قانون حمایت از تولید داخل فرآوردههای لبنی دوباره گران شد قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ نوبت جدید حراج سکه اعلام شد قیمت خودروهای داخلی و خارجی + جدول ناترازی ۷۰۰ همتی بانکها/ کفایت سرمایه ۸ بانک منفی است قیمت روز انواع خودرو در بازار آزاد +جدول قیمت وز انواع خودرو در بازار آزاد +جدول محدودیت تردد در آزادراه تهران - ساوه سیاست تثبیت نرخ ارز فوری ترین راهکار دولت برای کنترل تورم است تکمیل سامانه جامع بازار ایران در دستور کار قرار دارد/اصلاح سامانههای اشتغال از رکود در معاملات تا «شب عید» کمفروغ افزایش با اهرم تحولات سیاسی بنگاههای غیرمجاز و تخلفات مشاورین املاک، دو بحران جدی بازار مسکن «عراق» بزرگترین شریک تجاری ایران، بدون زیرساخت ریلی مناسب دولت برای مهار تورم روی تثبیت قیمت ارز تمرکز کند بنزین سوپر در روزهای گذشته توزیع نشده است توافق ایران و ترکمنستان برای راهاندازی قطار مسافری از میدان دادن به بخش خصوصی تا افزایش سرمایه خودروسازان باید تلاش کنیم تا همه شاخصهای اقتصادی رشد کند علت رونق بازارهای غیرمولد به جای تولید چیست؟ بدهیهای رسیده به دولت چهاردهم چگونه پرداخت شد؟ رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران بدون سرمایهگذاری خارجی غیرممکن است چگونه خودروی خود را کاپوتاژ کنیم؟ اقتصاد ایران در دو سناریوی توافق و عدم توافق/ تغییر پارادایمی انتظارات و شرطی شدن اقتصاد به رفع تحریمها برق تجدیدپذیرها به تابستان میرسد؟ تعهدات تکلیفی دست بانکها را برای سرمایهگذاری بسته است تعیین مدیر انرژی برای مدیریت مصرف برق ضروری است رشد ۱۵ درصدی تولید تایر سواری نقدنگاه افراطی به توسعه سواحل مکران؛اثر عرض جغرافیایی بر رشد راه آهن روی ریل امنیت/سفرهای نوروزی در امنیت کامل سپری شده است زنگ بورس ۱۴۰۴ نواخته شد هدفمندی یارانهها در سال آینده؛ از هزار همت اعتبار تا حذف سه دهک درآمدی گزینه اصلی دولت برای وزارت اقتصاد دولت چگونه تورم را کاهش دهد؟؛ خطر خالیفروشی سکوهای برخط طلا و تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شهری رای دیوان عدالت اداری در ماجرای ایرانخودرو به سمت کروز چرخید حضور پرشور مردم ایران در راهپیمایی ۲۲بهمن، جلوهای از عزم ملی برای پیشرفت و آبادانی کشور بود/ برای آیندهای درخشان در صنعت و اقتصاد، گام خواهیم برداشت قوه قضائیه خواستار توقف روند واگذاری ایرانخودرو شد نبض طلای جهانی نوسانی شد ترامپ از جان تجارت جهانی چه میخواهد؟ پهلودهی کشتی حامل ۱۵۰۰ خودرو در بندر شهید رجایی ۱ میلیارد دلار کالابرگ، تصمیم اجتنابناپذیر برای بهبود معیشت رد ادعای عرضه قطرهچکانی برنج وارداتی/ تامین ارز و تمدید ثبت سفارشها ضروری است تمام جزئیات دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴+ جدول ۵ ساله دولت در سال آینده چند همت بابت بدهی گذشتگان میپردازد؟ ابلاغ حقوق ورودی گوشیهای آیفون برای رجیستری انتظار ما از سازمان حمایت نه مچ گیری بلکه حمایت از تولید است / اجرای تجارت آزاد با اوراسیا؛ در آینده نزدیک خسارت میلیاردی باغداران و یخبندان عید پیشفروش بلیت قطارهای مسافری نوروز آغاز شد همتی چوب جادو ندارد/ اقتصاد ایران دارای بیماری مزمن است خودروسازی، اسب تروآی این روزهای ایران «دریای خزر»، کلید توسعه اقتصادی کشورهای ساحلی آخرین وضعیت بازار خودرو در پی نوسانات نرخ ارز؛ خودرو از قیمت دلار عقب ماند؟ ایران به جمع کشورهای پیشرفته در تولید «آشکارساز شعله» برای صنایع نفت و گاز پیوست بهبود تراز تجاری چگونه به بازار ارز کمک میکند؟ صنعت نفت ایران بر قلههای افتخار دروازه جدید صادرات افغانستان به جهان بخش خصوصی بالاخره فرمان هدایت بزرگترین خودروسازی را بر عهده گرفت قرارداد انتقال گاز روسیه از ایران به هند در دولت پیگیری شود ماجرای بیمه حوادث همگانی در قبوض برق چیست؟ ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر منتظر تامین مالی عقبماندگی ایران در پروژه فشارافزایی گاز پارس جنوبی شناسایی حمله سایبری گسترده و پیچیده علیه زیرساختهای کشور ۳ هدف اصلی توسعه محقق نشد بی نیازی از واردات گاز ترکمنستان با فشار افزایی پارس جنوبی بنزین پالایشگاه تهران یورو۵ میشود توافق ایران ایر با هواپیمایی لوفتهانزا نوسانات ارز ناشی از مسائل بینالمللی و انتظارات تورمی است هجوم پوشاک قاچاق برای عید حمله هکری بیسابقه به یک صرافی رمزارز تغییر بازه واریز وجه حراج سکه روز شنبه ۴ اسفند سالانه ۵ میلیارد دلار در «فلرها» دود میشود از کاهش واردات تا احتکار تولید؛ هزینه شستوشوی هر متر مربع فرش ماشینی ۷۰ هزار تومان اجرای کالابرگ الکترونیک با ۶۵ همت اعتبار انهدام باند فرار مالیاتی/ هشدار به باندها و شبکههای پولشویی ایران و افغانستان در مسیر تکمیل شاهراه ترانزیتی خورشید شبهای محرومان را روشن میکند خودرو ۸ میلیارد دلار ارز دریافت کرد بدهی کلانی در سه سال اخیر برای شرکت ارتباطات زیرساخت ایجاد شدهاست قرارداد جدید صادرات گاز به عراق امضا شده است عرضه زمین، راهحل کاهش و کنترل قیمت مسکن است آیا کشور در تولید دام سبک و سنگین خودکفا است؟ کارمزدهای خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ به روزرسانی شد روایت وزیر نفت از قراردادهای جدید ایران و روسیه پیشبینی متعادل شدن نرخ ارز/ بستههای حمایت معیشتی پیشنیاز اجرای اصلاحات اقتصادی تولید ۸۹۶ هزار و ۲۹۵ خودرو در ۱۱ ماه امسال موانع دولتی بر سر راه مشارکت مردم در جهش تولید فرار مالیاتی ۱۶ هزار میلیارد تومانی طلافروشان در ۱ سال راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری لیزینگ رشد مسکن و ترانزیت علیرغم تحریم ایران در ساخت توربین جزو ۵ کشور دنیا است اختلاف تورم اعلامی و تورم سبد معیشت؛ واقعیت چیست؟ چگونه تحریمها را خنثی کنیم؟ پرونده رستمیصفا و درسهایی درباره تسهیلات بانکی؛ چگونه بازپرداخت دیرهنگام وامها اقتصاد را به خطر میاندازد؟ جزئیات روند تصویب پالرمو در مجمع تشخیص/ هفته آینده الحاق به CFT بررسی میشود سهم ۹۰ درصدی ارزهای ملی در پرداختهای بریکس جزئیات ایجاد پایگاه خانوار کشور/ آغاز اجرا در ۴ استان جدید آغاز فصل مشترک تجارت ایران و اوراسیا راهآهن تایید کرد؛ بلیت قطار مردم دست آژانسهاست فرزین: بانک مرکزی بالاترین ذخایر طلا را دارد افزایش سرمایه و عبور غولهای خودروسازی ایران از مرز ورشکستگی افزایش نرخ ارز ناشی از انتظارات تورمی/ کاهش ۱۱ درصدی بدهیهای خارجی کشور دامنه شمول مقررات مبارزه با پولشویی به بازارهای مالی رسید ردپای رئیس سازمان برنامه وبودجه در التهابات ارزی «گاز فلر» فرصتی برای دور زدن تحریم های بانکی ایران نگران تشعشعات دکلهای مخابراتی نباشید آمریکا حریف افزایش نفوذ اقتصادی چین در آسیای مرکزی نشد فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، بر ضرورت عدم توقف کالا و ناوگان ترانزیتی در مرزها تاکید کرد. افشاگری ایران خودرو از تخلف کروز در برگزاری مجمع+ سند اولین قطار تهران-وان ۱۹ اسفند حرکت میکند از کاهش مشارکت مردم در برنامههای اقتصادی تا ایجاد مانع برای اشتغالزایی عدم خاموشی فلرها ضرر ۹ میلیارد دلاری دارد امضای تفاهمنامه سرمایهگذاری قزاقستان برای ساخت ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی خسارات وارده در بندر رجایی بیشتر در بخش کالاهای وارداتی بوده است وام جدید ودیعه مسکن به بانکها ابلاغ شد صنایع فولادی، همچنان پیشتاز در بازار سرمایه ایران بهیک کارگاه بزرگ نفتی تبدیل میشود امکان ذخیرهگیری سود مازاد برای صندوقهای درآمد ثابت فراهم شد تعیین مزد کارگران به صورت صنفی خلاف قانون است اکنون بین قیمت دام زنده وگوشت هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد خروج آرام بازار خودرو از رکود اتصال ریل ایران به مدیترانه در گروی اتصال راه آهن ایران به عراق قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۱۱/۲۳ |برنت ۷۶ دلار و ۷ سنت شد رکورد بیش از ۱۰ سال گذشته صادرات نفت شکست رئیسجمهور مخالف تفکیک وزارت راه و شهرسازی است تداوم رکود شدید در بازار مسکن ۱۴۰۴؛ نه خریدار هست، نه فروشنده تحقق خودکفایی در تولید گوشت نیازمند کاهش هزینهها و ثبات بازار اینچهبرون، کلید توسعه اقتصادی و کریدور تجاری ایران به چین و ترکمنستان ایران اکسپو ۲۰۲۵ دریچهای به اقتصاد جهانی نوسان قابلتوجهی دیده نمیشود کاهش ۳۲ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه فروشگاههای بزرگ لوازم خانگی در حال حذف کسب و کارهای خرد خرید خانه رویا؛ رئیس مجلس هم شاکی است چگونه برای خودروی خود بلیت قطار بگیریم؟ سکههای بانک مرکزی با دلار چند هزار تومانی پیش فروش میشود؟ درآمد شهر فرودگاهی امام ۶ برابر شد/ ۱۲۰ همت پروژه سرمایهگذاری روی میز مردم ۹۲۱ هزار قطعه سکه خریدند احیای «انفال» از واجبات تأمین مالی دولت محسوب میشود لوفتهانزا پروازهای ایران را از سر گرفت کنترل مخارج دولت در موفقیت بودجه مالیاتی اثرگذار است اجلاس معاونان روسای بانکهای مرکزی عضو بریکس آغاز شد کاهش ۲۲ درصدی حجم آب مخازن سدها لزوم تسریع در اعلام نرخ شیر خام/ قطعی برق، دامهای شیری را از تولید خارج میکند چالشهای پیش روی متقاضیان تسهیلات جدید مسکن؛ از اقساط ۲۷ میلیونی تا خرید ۲۷۰ میلیون اوراق سهم زنان از جامعه کارمندی بیشتر شد بازی وام و ضامن تکرار میشود؟ سلاح مخفی ایران در مقابل تورم بروزرسانی میشود طراحی سامانه سیستماتیک برخورد با شبکه های ارتشاء برق تجدیدپذیرها به خاموشی نرسید تامین نهادههای دامی و کالاهای اساسی همچون سال گذشته انجام میشود رایزنی ایران و روسیه برای شتاب بخشی به ساخت راهآهن رشت-آستارا اقتصادی که رهاست راهکاری جدید برای تأمین آب تهران وضعیت آبی ایران بحرانی است ورود شورای رقابت به ساماندهی بازار سیاه پسماند سود سهام عدالت واریز میشود رشد اقتصاد دیجیتال بدون زیرساختهای امن، قدرتمند و فناوریهای پیشرفته امکانپذیر نیست صادرات سالانه ۱۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی ۳۰ میلیون نفر از قطارهای نوروز جا ماندند! سفر ریلی به نقطه صفر مرزی تا اربعین بیتکوین طلا را قربانی میکند تولیدات نفت کشورهای خارج از اوپکپلاس کاهش مییابد ضرورت حرکت در مسیر توسعه همکاریهای فناورانه تهران و پکن برخورد قوه قضاییه با پرونده رستمیصفا پیام روشنی دارد؛ برای توزیع کالابرگ نیازمند تعریف منابع جدید هستیم/دو دلیل عدم پرداخت وام در بخش مسکن ۴ راهکار بخش خصوصی برای رفع ناترازی انرژی زمینه راه اندازی سامانه جامع وثایق مهیا شد رشد ۳.۷ درصدی اقتصاد ایران با وجود تلاطمهای سیاسی و اقتصادی آغاز واگذاری باندهای فرکانسی برای توسعه نسل پنجم ارتباطات در کشور بی طرفی دولت در جلسات دستمزد/ رشد ۴۵ درصدی حقوق و بهبود معیشت کارگران بسته حمایتی دولت از صنایع خسارت ناشی از قطعیها را جبران میکند؟ از سال سخت آبی تا تکذیب عدم بازگشت ۳۰درصد از ارز پتروشیمی ها صدور پروانه احداث ۲۹ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی پیشبینی افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین تهران در نوروز پافشاری دولت آمریکا بر فروش اجباری کروم گوگل سدهای تهران به گِل نشست؛ راه چاره چیست؟ صنعت پتروشیمی آب رسان می شود شبه پول ۷۵ درصد از نقدینگی را به خود اختصاص داده است بهبود رشد تولید ناخالص داخلی در دولت چهاردهم بن بست ترامپ در تحریم پتروشیمی ایران آغاز پیشفروش بلیت قطارهای مسافری خردادماه از دوشنبه نیمی از کالاهای وارداتی تحت کنترلهای شدید است/دخالت ۲۶ دستگاه در ترخیص یا صادرات کالا قیمت جهانی نفت امروز ۱۰ اردیبهشت؛ برنت ۶۳ دلار و ۸۰ سنت شد بیش از ۳۸۰۰ کارگر در محیط کار جان باختند رکود و گرانی، نفس صنایع را گرفت ایران به قلب بازار اوراسیا میرسد ناترازی انرژی، ترمز تولید خودرو را کشید بی توجهی به اصول ایمنی، عامل فوت ۷ معدن کار در مهماندویه دامغان ریزش قیمت سکه و دلار پس از تعطیلات نوروز بهرهگیری از ظرفیت ۵۰ میلیون تنی صنعت فولاد با سرمایهگذاری در حوزه انرژی پیش بینی کارشناسی درباره نرخ دلار در آینده از خلق ثروت تا ورود هوش مصنوعی به صنعت پتروشیمی
تازه های شبکه اجتماعی
ارسال نظرات