۰۹:۳۵ | ۱۴۰۴ / ارديبهشت / ۱۶
| |
گزارش

سایه سنگین ۳ میلیون خودروی فرسوده بر سر ایران؛ چه باید کرد؟

خودروهای فرسوده که بعضاً دهه‌هاست در خیابان‌ها تردد می‌کنند، منبع اصلی آلاینده‌های خطرناک، عامل بخشی از تصادفات مرگبار و یکی از دلایل اصلی مصرف بی‌رویه سوخت در کشور محسوب می‌شوند.

کد خبر: ۹۰۶۰
| |

به گزارش روایت فردا طبق داده‌های وزارت صمت، تعداد خودروهای سواری در حال تردد در کشور ۲۱ میلیون دستگاه است که از این تعداد یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه که ۶ درصد این خودروها را تشکل می‌دهد فرسوده است. البته اگر سن فرسودگی را ۱۵ سال در نظر بگیریم تعداد این خودروها به حدود ۳ میلیون دستگاه می‌رسد. همچنین حدود ۶۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در بخش ناوگان عمومی داریم.

این خودروها سهم عمده‌ای در آلودگی هوای کلانشهرهایی چون تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و اهواز دارند و بر اساس برآوردها، تنها در تهران، بیش از ۳۰ درصد از ذرات معلق خطرناک ناشی از همین خودروها وارد هوا می‌شود که در همین روزها نیز هوای تهران همراه با گرمای شدید، آلودگی غیرقابل وصفی را تجربه می‌کند.

آنطور که کارشناسان می‌گویند خودروهای فرسوده مهم‌ترین منابع تولید آلاینده‌های خطرناک مانند CO، NOx، PM10 و PM2.5 هستند که مستقیماً سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کنند. آمارهای وزارت بهداشت نیز حاکی از آن است که سالانه بیش از ۴۰ هزار مرگ زودرس در ایران به آلودگی هوا مرتبط است.

همچنین، فرسودگی این خودروها باعث افزایش مصرف سوخت، اتلاف انرژی و وابستگی بیشتر کشور به واردات بنزین و فرآورده‌های نفتی شده است؛ امری که فشار مضاعفی بر منابع مالی و زیست‌محیطی کشور وارد می‌کند.

اسقاط ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار خودرو از ۱۳۸۶ به این سو

در سال‌های قبل اسقاط خودروهای فرسوده یکی از اولویت‌های دولت‌ها اعلام و مقرر شده بود از سال ۸۸ به بعد سالانه ۳۰ درصد از خودروهای فرسوده اسقاط شود که به دنبال آن حتی در سال ۱۳۹۳ بیش از ۳۳۰ هزار خودرو نیز اسقاط شد با این حال به دلیل ممنوعیت واردات از سال ۱۳۹۷ و وابستگی اسقاط خودروهای فرسوده به واردات خودرو (به ازای واردات هر یک دستگاه خودرو، باید یک یا چند خودروی فرسوده توسط واردکنندگان از رده خارج شود) طرح اسقاط خودرو نیز به حال خود رها شد به گونه‌ای که اسقاط خودرو در سال به کمتر از ۲۰ هزار دستگاه رسیده بود؛ بر همین اساس در سال ۹۸ در مجموع ۷ هزار دستگاه، در سال ۹۹ حدود ۱۳ هزار دستگاه، در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۱ نیز کمی بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شد.

با توجه به وضعیت ناهموار خودروهای فرسوده، تقریباً ۶ سال پیش قانون ساماندهی صنعت خودرو مورد بحث در مجلس قرار گرفت و بعد از سه سال این قانون در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید، اما دولت به جای تصویب آئین نامه، ماده ۱۰ این قانون را اصلاح کرد؛ این ماده قانونی نیز در اواخر آذرماه ۱۴۰۱ تصویب و پس از طی مراحل در ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ لازم الاجرا شد. با این حال دولت بیش از یک سال از ابلاغ این آئین نامه سر باز زد و نهایتاً در فروردین ماه سال ۱۴۰۳ آئین نامه مذکور را ابلاغ کرد.

پس از ابلاغ این آئین نامه فرایند اسقاط خودروهای فرسوده سرعت گرفت به گونه‌ای که سال گذشته شاهد اسقاط ۳۴۹ هزار خودروی فرسوده بودیم که توانست رکورد اسقاط ۳۲۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۳ را بشکند.

فرشاد مقیمی رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در این ارتباط با بیان اینکه بر اساس برنامه هفتم توسعه سالانه باید ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود،  گفت: در پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۷۷ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده بود که این عدد در سال ۱۴۰۳ به ۳۲۰ هزار دستگاه رسید که بیانگر رشد ۳۵۵ درصدی است.

مقیمی اضافه کرد: اسقاط خودروهای فرسوده نه تنها موجب نوسازی ناوگان حمل و نقل می‌شود بلکه با اسقاط این تعداد خودرو در سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۲,۶ میلیارد لیتر صرفه‌جویی در مصرف سوخت صورت گرفته که ارزش صادرات بالقوه این میزان صرفه‌جویی بالغ بر ۲.۹ میلیارد دلار است.

وی افزود: در فروردین ماه امسال نیز حدود ۱۷ هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده که این میزان در مدت مشابه سال قبل حدود ۱۴ هزار دستگاه بوده؛ بنابراین اسقاط خودرو در این ماه ۲۲ درصد رشد کرده؛ همچنین در فروردین ماه سال جاری مشارکت در طرح‌های جایگزینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۰۰ برابر شده است.

به گفته معاون وزیر صمت، از سال ۱۳۸۶ تا پایان ۱۴۰۳ در مجموع ۲ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۷۲۳ دستگاه انواع خودروهای فرسوده از رده خارج شده است.

مقیمی درباره نحوه اسقاط هم گفت: نوسازی ناوگان وسایط نقلیه در کشور اکنون به دو شکل جایگزینی خودرو فرسوده با خودرو نو و اسقاط خودرو فرسوده به ازای پرداخت وجه خودرو به متقاضیان انجام می‌شود. همچنین بر اساس قانون، تمامی خودروسازان اعم از دولتی و خصوصی مکلفند تا سهمیه ۲۰ درصدی خودروهای فرسوده را رعایت کنند.

چرا این خودروها هنوز در خیابان‌ها هستند؟

همانطور که ذکر شد آئین نامه اسقاط خودروهای فرسوده سال گذشته ابلاغ شده که در نهایت منجر به رشد اسقاط خودروهای فرسوده در کشور شده است؛ با این حال در سال‌های گذشته، طرح‌های مختلفی برای اسقاط خودروهای فرسوده اجرا شد؛ از جمله طرح نوسازی تاکسی‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها که با مشارکت بانک‌ها، وزارت راه، شهرداری‌ها و سازمان محیط زیست انجام می‌شد. اما این برنامه‌ها به‌دلیل نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت خودرو، عدم تخصیص به‌موقع منابع مالی و قطع واردات خودرو، یا به‌طور کامل متوقف یا با کاهش شدید کارایی روبرو شدند و این در حالیست که اسقاط خودرو فرایندی مستمر است و نباید متوقف شود چرا که فرایند تولید خودرو با سرعت ادامه دارد.

بر همین اساس نیز بررسی‌های میدانی و نظر کارشناسان نشان می‌دهد که چند عامل مهم موجب ادامه تردد خودروهای فرسوده در سطح کشور شده است که افزایش شدید قیمت خودرو از جمله مهم‌ترین آنهاست چراکه در شرایطی که قیمت خودروهای داخلی و خارجی طی سال‌های اخیر رشد نجومی داشته، بسیاری از خانواده‌ها و رانندگان وسایل نقلیه عمومی امکان خرید یا جایگزینی خودرو ندارند.

از سویی دیگر تعطیلی یا رکود طرح‌های اسقاط و نوسازی به دلایل مختلف از جمله کمبود بودجه، کاهش واردات خودرو و عدم تخصیص سهمیه مناسب، در دوره‌هایی طولانی موجب شد که اسقاط خودروهای فرسوده کاملاً به حاشیه رود و سالانه کمتر از ۲۰ هزار دستگاه اسقاط شود.

ضعف در اعمال قوانین مربوط به معاینه فنی و محدودیت تردد خودروهای آلاینده؛ دیگر عامل تردد خودروهای فرسوده در سطح کشور است؛ البته گرچه معاینه فنی به‌صورت رسمی الزامی شده است، اما همچنان تعداد زیادی از خودروهای فرسوده با روش‌های مختلف گواهی جعلی دریافت می‌کنند یا بدون معاینه، آزادانه تردد می‌کنند

نبود مشوق‌های اقتصادی و مالی مناسب طی سال‌های متمادی از جمله دیگر دلایل افزایش تردد خودروهای فرسوده در سطح کشور است؛ در این راستا می‌توان به حذف یارانه‌های اسقاط، ناکارآمدی تسهیلات بانکی و بروکراسی اداری اشاره کرد که در سال‌های گذشته موجب کاهش مشارکت عمومی در طرح‌های جایگزینی خودروهای فرسوده شد.

ابعاد اقتصادی بحران فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل

نکته قابل توجه آنکه خودروهای فرسوده به‌طور میانگین دو تا سه برابر خودروهای جدید سوخت مصرف می‌کنند؛ این موضوع در کشوری که یارانه‌های سنگینی برای بنزین پرداخت می‌کند، بار مالی بسیار سنگینی برای دولت ایجاد کرده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با حذف تدریجی این خودروها، نه‌تنها مصرف سوخت ملی کاهش می‌یابد، بلکه هزینه‌های واردات بنزین و پرداخت یارانه سوخت نیز تا حد زیادی مهار خواهد شد. این موضوع زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که بدانیم طبق اعلام شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، استاندار مصرف خودروهای سواری برای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر برابر با ۵ لیتر است و این در حالیست که هر خودروی فرسوده تقریباً در روز ۱۳.۴ درصد لیتر بنزین بیشتر مصرف می‌کند!

از سوی دیگر، میزان تصادفات رانندگی نیز تحت تأثیر مستقیم کیفیت فنی خودروهاست. نبود ترمز ضد قفل، کمربند ایمنی مؤثر، ایربگ و سیستم‌های ایمنی الکترونیکی، باعث شده بسیاری از خودروهای فرسوده، در آمار تصادفات مرگبار کشور، نقش جدی داشته باشند.

همچنین تردد خودروهای فرسوده یکی از اصلی ترین عوامل آلودگی شدید هوا و افزایش مرگ‌ومیر ناشی از آن هستند؛ آنطور که گزارش وزارت بهداشت نشان می‌دهد سالانه بیش از ۴۰ هزار مرگ زودرس در کشور با آلودگی هوا مرتبط است‌

خودروهای فرسوده به دلیل نداشتن فیلترها و استانداردهای زیست‌محیطی، منبع اصلی ذرات معلق، منوکسید کربن و ترکیبات نیتروژن‌دار هستند.

افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری از دیگر تبعات تردد خودروهای فرسوده است چراکه هم برای مالکان و هم برای جامعه، تردد این خودروها هزینه‌زا است. واردات قطعات یدکی غیراستاندارد و تولید داخل باکیفیت پایین، منجر به چرخه‌ای از خرابی‌های مکرر و افزایش هزینه‌ها شده است.

چه باید کرد؟

متخصصان حوزه حمل‌ونقل، محیط زیست و اقتصاد، راه‌حل‌های متعددی برای کاهش بحران خودروهای فرسوده پیشنهاد کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- اختصاص تسهیلات ویژه نوسازی خودرو با بازپرداخت بلندمدت؛

- معافیت‌های مالیاتی برای خریداران خودروهای کم‌مصرف یا هیبریدی؛

- اعمال جریمه‌های سنگین برای تردد خودروهای فاقد معاینه فنی؛

- سرمایه‌گذاری دولتی و خصوصی در مراکز اسقاط و بازیافت خودرو؛

- ارتقا و گسترش ناوگان حمل‌ونقل عمومی برای کاهش وابستگی به خودروهای شخصی؛

- مشارکت خودروسازان داخلی در طرح‌های جایگزینی با محصولات ارزان، ایمن و پاک.

به گزارش مهر، تردد گسترده خودروهای فرسوده در کشور، نه‌تنها تهدیدی برای سلامت و محیط زیست، بلکه مانعی بزرگ برای توسعه پایدار شهری و اقتصادی به شمار می‌رود. مقابله با این بحران، تنها با همکاری میان دولت، نهادهای مسئول، خودروسازان و مردم ممکن خواهد بود. در غیر این صورت، تبعات سنگین این معضل در آینده، چه از نظر مالی، چه در حوزه سلامت عمومی و چه در حوزه محیط زیست، کشور را با هزینه‌های سنگین‌تری روبرو خواهد کرد.

انتهای پیام/


ارسال نظرات

وابستگی صادرات غیرنفتی به مشتقات نفت و گاز ؛ سه عامل پیش برنده انرژی‌های سبز تقلب در فروش با برچسب ایرانی روی لوازم یدکی چینی سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی نفت و گاز جذابتر شد حذف صفر از پول ملی مشروط به مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی است چرا صنعت برق با وجود افزایش گاز هنوز زمین‌گیر است؟ «توسعه فیبر نوری» و «فناوری نسل پنجم»؛ دو طرح مهم در دستور کار وزارت ارتباطات ایجاد مرکز دانش‌بنیان و مقابله با تحریم‌ها برای تامین نیازهای هوانوردی کشاورزی هوشمند، راه‌حل بحران آب و بهره‌وری پایین رشد بی‌سابقه مصرف و افت تولید برق‌آبی در کشور مطالبه‌ دیرینه خودرویی‌ها در انتظار اجماع ملی از تدوین قوانین بازدارنده تا استفاده از فناوری‌های نوین «دلار» زیر تیغ قمار ترامپ سرنوشت سهامداران استانی هنوز معلوم نیست سرنوشت امپراتوری جستجوی گوگل در دست یک قاضی اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف در خصوص وضعیت بانک آینده فقط از طریق بانک مرکزی انجام می‌شود یک خانواده ۴ نفره در سال ۱۴۰۴ چگونه امرار معاش می‌کند؟ ۴۲۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی متوسط آماده احداث است مقابله جدی با قاچاق سازمان‌یافته، ناترازی سوخت را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد از ایجاد بانک مشترک بین ایران و عمان تا صدور کارت گردشگری رفع ابهام درباره رجیستری تلفن همراه یک مشکل قدیمی مربوط به کالاهای صادراتی در سفر رئیس قوه قضاییه به مازندران حل شد خاموشی‌ها فقط بخش کوچکی از ناترازی انرژی است ورود به صنعت هوایی با حداقل سرمایه ۱۰۰ میلیون تومانی اتصال ۱۴۷۰ روستا به اینترنت اطلاعیه دبیرخانه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص واگذاری دو خودروساز سفر ریلی به نقطه صفر مرزی تا اربعین کاهش ۲۲ درصدی حجم آب مخازن سدها نتیجه مذاکرات در کوتاه مدت تأثیر چندانی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت اجلاس روسای بانک‌های مرکزی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای برگزار می‌شود جلوگیری از کپی طرح‌های فرش ایرانی با استاندارد سازی آماده‌باش ۵۲ هزار مگاواتی نیروگاه‌های حرارتی برای تابستان تأخیر پرداخت ارز نهاده‌های دامی ۹ ماهه شد شلیک ترامپ به قلب اقتصاد آمریکا جایگزینی کارت بانکی به‌جای کارت سوخت تا تابستان/حذف کارت سوخت قطعی نیست ترانزیت داده، هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال زمینه‌های مناسب همکاری ایران و ترکمنستان ثروتمندان از یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کـَنده می‌شوند!؟ واکنش سهام بازارهای نوظهور به تعدیل جنگ تجاری آمریکا-چین؛ «در انتظار رشد بیشتر» رانت در صدور مجوز واردات؛ امضاهای طلایی در صنعت نساجی شرکت‌های پیمانکاری بلای جان نیروهای شرکتی/دولت لایحه امنیت شغلی را به مجلس بفرستد پرونده رستمی‌صفا و درس‌هایی درباره تسهیلات بانکی؛ چگونه بازپرداخت دیرهنگام وام‌ها اقتصاد را به خطر می‌اندازد؟ بیت‌کوین طلا را قربانی می‌کند خط قرمز دولت برای پرمصرف‌ها عرضه زمین، راه‌حل کاهش و کنترل قیمت مسکن است پرداخت بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی ماجرای بیمه حوادث همگانی در قبوض برق چیست؟ ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر منتظر تامین مالی تولیدات نفت کشورهای خارج از اوپک‌پلاس کاهش می‌یابد جزئیات روند تصویب پالرمو در مجمع تشخیص/ هفته آینده الحاق به CFT بررسی می‌شود ضرورت حرکت در مسیر توسعه همکاری‌های فناورانه تهران و پکن برخورد قوه قضاییه با پرونده رستمی‌صفا پیام روشنی دارد؛ از کاهش مشارکت مردم در برنامه‌های اقتصادی تا ایجاد مانع برای اشتغال‌زایی آیا کشور در تولید دام سبک و سنگین خودکفا است؟ تداوم رکود شدید در بازار مسکن ۱۴۰۴؛ نه خریدار هست، نه فروشنده لزوم تسریع در اعلام نرخ شیر خام/ قطعی برق، دام‌های شیری را از تولید خارج می‌کند تحقق خودکفایی در تولید گوشت نیازمند کاهش هزینه‌ها و ثبات بازار آغاز پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری خردادماه از دوشنبه چالش‌های پیش روی متقاضیان تسهیلات جدید مسکن؛ از اقساط ۲۷ میلیونی تا خرید ۲۷۰ میلیون اوراق عدم خاموشی فلرها ضرر ۹ میلیارد دلاری دارد وعده یک و نیم ساله برای تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان سهم زنان از جامعه کارمندی بیشتر شد ۸۸ درصد از ارزش بازار سهام در دست ۱۰ صنعت بزرگ بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی آغاز به کار کرد از اختلال در زندگی روزمره تا افزایش هزینه‌های تولید هزارتوی مشکل ترخیص کالا، از سامانه‌های ناکارآمد تا موازی‌کاری‌های مخرب سایه سنگین ۳ میلیون خودروی فرسوده بر سر ایران؛ چه باید کرد؟ برق بیش از یک هزار مشترک پرمصرف در تهران قطع شد کارمزدهای خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ به روزرسانی شد نیمی از کالاهای وارداتی تحت کنترل‌های شدید است/دخالت ۲۶ دستگاه در ترخیص یا صادرات کالا اقتصاد ایران در دو سناریوی توافق و عدم توافق/ تغییر پارادایمی انتظارات و شرطی شدن اقتصاد به رفع تحریم‌ها اینچه‌برون، کلید توسعه اقتصادی و کریدور تجاری ایران به چین و ترکمنستان ایران اکسپو ۲۰۲۵ دریچه‌ای به اقتصاد جهانی عقب‌ماندگی ایران در پروژه فشارافزایی گاز پارس جنوبی تعیین مدیر انرژی برای مدیریت مصرف برق ضروری است برق تجدیدپذیرها به تابستان می‌رسد؟ رشد ۱۵ درصدی تولید تایر سواری نوسان قابل‌توجهی دیده نمی‌شود برای توزیع کالابرگ نیازمند تعریف منابع جدید هستیم/دو دلیل عدم پرداخت وام در بخش مسکن امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری قزاقستان برای ساخت ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی قیمت جهانی نفت امروز ۱۰ اردیبهشت؛ برنت ۶۳ دلار و ۸۰ سنت شد سهم ۹۰ درصدی ارزهای ملی در پرداخت‌های بریکس خسارات وارده در بندر رجایی بیشتر در بخش کالاهای وارداتی بوده است رد ادعای عرضه قطره‌چکانی برنج وارداتی/ تامین ارز و تمدید ثبت سفارش‌ها ضروری است شناسایی حمله سایبری گسترده و پیچیده علیه زیرساخت‌های کشور کاهش ۳۲ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه جزئیات ایجاد پایگاه خانوار کشور/ آغاز اجرا در ۴ استان جدید وام جدید ودیعه مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد صنایع فولادی، همچنان پیشتاز در بازار سرمایه روایت وزیر نفت از قراردادهای جدید ایران و روسیه ۳ هدف اصلی توسعه محقق نشد افت ۴ میلیون مترمکعبی مصرف روزانه سی‌ان‌جی معادن ایران جدول مندلیف برای سرمایه‌گذاری است تحقق تنها ۸درصدی اهداف خصوصی‌سازی، در ۳ دهه مأموریت جزیره قشم به قطب لجستیکی و دریامحور کشور تبدیل شود حل ناترازی انرژی و خانه‌دار شدن مستاجران با مشارکت مردم اعتبار بخش معدن به ۳۴ همت رسید/بودجه ۲۴ همتی برای پرتاب ماهواره‌ها نوسان، دشمن سرمایه‌گذاری/ با نقطه ثبات نرخ ارز فاصله داریم صنعت برق آمادگی توسعه ایستگاه‌های شارژ خودرو را دارد؟ بازگشت سرمایه در بالادست صنعت نفت طولانی مدت است ایران به‌یک کارگاه بزرگ نفتی تبدیل می‌شود بازی وام و ضامن تکرار می‌شود؟ بیش از ۳۸۰۰ کارگر در محیط کار جان باختند رکود و گرانی، نفس صنایع را گرفت اونس به ۳۲۸۰ دلار رسید ایران به قلب بازار اوراسیا می‌رسد تغییر انتظارات تورمی به نفع اقتصاد نهضت ملی مسکن با قوت ادامه یابد/ لزوم دخیل کردن شهرداری‌ها در مسکن استیجاری ۴ راهکار بخش خصوصی برای رفع ناترازی انرژی ناترازی انرژی، ترمز تولید خودرو را کشید خودروی ولوو قربانی تعرفه‌های آمریکا شد تورم خودرو چقدر است؟ گزینه‌ اصلی دولت برای وزارت اقتصاد سلاح مخفی ایران در مقابل تورم بروزرسانی می‌شود فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی در حال حذف کسب و کارهای خرد زمینه راه اندازی سامانه جامع وثایق مهیا شد خرید خانه رویا؛ رئیس مجلس هم شاکی است طراحی سامانه سیستماتیک برخورد با شبکه های ارتشاء برق تجدیدپذیرها به خاموشی نرسید تامین نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی همچون سال گذشته انجام می‌شود رایزنی ایران و روسیه برای شتاب بخشی به ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اقتصادی که رهاست بی توجهی به اصول ایمنی، عامل فوت ۷ معدن کار در مهماندویه دامغان بی نیازی از واردات گاز ترکمنستان با فشار افزایی پارس جنوبی ترامپ از جان تجارت جهانی چه می‌خواهد؟ ریزش قیمت سکه و دلار پس از تعطیلات نوروز بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ میلیون تنی صنعت فولاد با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی بنزین پالایشگاه تهران یورو۵ می‌شود تمام جزئیات دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴+ جدول ۵ ساله پشت پرده دریافت ارز ترجیحی به نام تولید ملی و واردات اسباب بازی دولت چگونه تورم را کاهش دهد؟؛ بدهی‌های رسیده به دولت چهاردهم چگونه پرداخت شد؟ از رکود در معاملات تا «شب عید» کم‌فروغ دولت برای مهار تورم روی تثبیت قیمت ارز تمرکز کند توافق ایران و ترکمنستان برای راه‌اندازی قطار مسافری سیاست تثبیت نرخ ارز فوری ترین راهکار دولت برای کنترل تورم است افزایش با اهرم تحولات سیاسی بنگاه‌های غیرمجاز و تخلفات مشاورین املاک، دو بحران جدی بازار مسکن «عراق» بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، بدون زیرساخت ریلی مناسب تکمیل سامانه جامع بازار ایران در دستور کار قرار دارد/اصلاح سامانه‌های اشتغال از میدان دادن به بخش خصوصی تا افزایش سرمایه خودروسازان نقدنگاه افراطی به توسعه سواحل مکران؛اثر عرض جغرافیایی بر رشد راه آهن روی ریل امنیت/سفرهای نوروزی در امنیت کامل سپری شده است باید تلاش کنیم تا همه شاخص‌های اقتصادی رشد کند زنگ بورس ۱۴۰۴ نواخته شد رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران بدون سرمایه‌گذاری خارجی غیرممکن است تعهدات تکلیفی دست بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری بسته است بنزین سوپر در روزهای گذشته توزیع نشده است علت رونق بازارهای غیرمولد به جای تولید چیست؟ چگونه خودروی خود را کاپوتاژ کنیم؟ چگونه برای خودروی خود بلیت قطار بگیریم؟ آغاز فصل مشترک تجارت ایران و اوراسیا راهکاری جدید برای تأمین آب تهران رشد ۳.۷ درصدی اقتصاد ایران با وجود تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی پیش بینی کارشناسی درباره نرخ دلار در آینده آغاز واگذاری باندهای فرکانسی برای توسعه نسل پنجم ارتباطات در کشور از پیش فروش سکه تا رونق صندوق‌های بورسی از خلق ثروت تا ورود هوش مصنوعی به صنعت پتروشیمی وضعیت آبی ایران بحرانی است ورود شورای رقابت به ساماندهی بازار سیاه پسماند سفر نوروزی یا کابوس هزینه‌ها؟ مجموع واریز سود سهام عدالت از ابتدا تاکنون رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه امسال بی طرفی دولت در جلسات دستمزد/ رشد ۴۵ درصدی حقوق و بهبود معیشت کارگران ماجرای ممنوع‌المعامله شدن صاحبان خانه‌ها و خودروهای لوکس چه بود؟ پیش‌بینی مصرف روزانه ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین در نوروز سود سهام عدالت واریز می‌شود ممنوعیت فروش کالاهای اسرائیلی در شهروند و تره‌بار «نه به تصادف» مسیری برای فرهنگ سازی/سامانه جامع حوادث رانندگی فعال شود حداقل دستمزد کارگران ۴۵درصد افزایش یافت مهاجرانی: صادرات نفت متوقف شدنی نیست بسته حمایتی دولت از صنایع خسارت ناشی از قطعی‌ها را جبران می‌کند؟ رشد اقتصاد دیجیتال بدون زیرساخت‌های امن، قدرتمند و فناوری‌های پیشرفته امکان‌پذیر نیست صادرات سالانه ۱۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی از سال سخت آبی تا تکذیب عدم بازگشت ۳۰درصد از ارز پتروشیمی ها صدور پروانه احداث ۲۹ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کاهش ۵ هزار واحدی بورس در لحظه بازگشایی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به حاشیه رفت؛ پرداخت یارانه هم موفق نبود پیش‌بینی افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین تهران در نوروز سکه‌های بانک مرکزی با دلار چند هزار تومانی پیش فروش می‌شود؟ پیش‌بینی متعادل شدن نرخ ارز/ بسته‌های حمایت معیشتی پیش‌نیاز اجرای اصلاحات اقتصادی پافشاری دولت آمریکا بر فروش اجباری کروم گوگل سدهای تهران به گِل نشست؛ راه چاره چیست؟ صنعت پتروشیمی آب رسان می شود راه‌آهن تایید کرد؛ بلیت قطار مردم دست آژانس‌هاست فائو: قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت امکان ذخیره‌گیری سود مازاد برای صندوق‌های درآمد ثابت فراهم شد درآمد شهر فرودگاهی امام ۶ برابر شد/ ۱۲۰ همت پروژه سرمایه‌گذاری روی میز فروش قیر در بورس به نصفِ قیمت، فسادزا است صنعت نفت پیشگام در داخلی سازی تجهیزات پیشرفته شبه پول ۷۵ درصد از نقدینگی را به خود اختصاص داده است ۳۰ میلیون نفر از قطارهای نوروز جا ماندند! فرزین: بانک مرکزی بالاترین ذخایر طلا را دارد بهبود رشد تولید ناخالص داخلی در دولت چهاردهم بن بست ترامپ در تحریم پتروشیمی ایران مردم ۹۲۱ هزار قطعه سکه خریدند احیای «انفال» از واجبات تأمین مالی دولت محسوب می‌شود لوفت‌هانزا پروازهای ایران را از سر گرفت کنترل مخارج دولت در موفقیت بودجه مالیاتی اثرگذار است تعیین مزد کارگران به صورت صنفی خلاف قانون است اکنون بین قیمت دام زنده وگوشت هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد
پشت پرده دریافت ارز ترجیحی به نام تولید ملی و واردات اسباب بازی لزوم پایان یک سنت نانوشته در تعیین دستمزد قیمت بیت کوین امروز چند بود فرآورده‌های لبنی دوباره گران شد بی اعتنایی شرکت فرودگاهها به قانون حمایت از تولید داخل قیمت خودرو امروز ۱۸ مهر +جدول زمان آغاز حراج جدید شمش طلا و سکه ۵۰ میلیارد از اموال کوروش کمپانی به فروش می‌رسد قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ نوبت جدید حراج سکه اعلام شد قیمت روز انواع خودرو در بازار آزاد +جدول سیاست تثبیت نرخ ارز فوری ترین راهکار دولت برای کنترل تورم است قیمت وز انواع خودرو در بازار آزاد +جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی + جدول ناترازی ۷۰۰ همتی بانک‌ها/ کفایت سرمایه ۸ بانک منفی است محدودیت تردد در آزادراه تهران - ساوه از رکود در معاملات تا «شب عید» کم‌فروغ افزایش با اهرم تحولات سیاسی بنگاه‌های غیرمجاز و تخلفات مشاورین املاک، دو بحران جدی بازار مسکن «عراق» بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران، بدون زیرساخت ریلی مناسب تکمیل سامانه جامع بازار ایران در دستور کار قرار دارد/اصلاح سامانه‌های اشتغال دولت برای مهار تورم روی تثبیت قیمت ارز تمرکز کند توافق ایران و ترکمنستان برای راه‌اندازی قطار مسافری بنزین سوپر در روزهای گذشته توزیع نشده است از میدان دادن به بخش خصوصی تا افزایش سرمایه خودروسازان بدهی‌های رسیده به دولت چهاردهم چگونه پرداخت شد؟ باید تلاش کنیم تا همه شاخص‌های اقتصادی رشد کند علت رونق بازارهای غیرمولد به جای تولید چیست؟ چگونه خودروی خود را کاپوتاژ کنیم؟ زنگ بورس ۱۴۰۴ نواخته شد برق تجدیدپذیرها به تابستان می‌رسد؟ نقدنگاه افراطی به توسعه سواحل مکران؛اثر عرض جغرافیایی بر رشد رشد ۸ درصدی اقتصاد ایران بدون سرمایه‌گذاری خارجی غیرممکن است تعهدات تکلیفی دست بانک‌ها را برای سرمایه‌گذاری بسته است دولت چگونه تورم را کاهش دهد؟؛ راه آهن روی ریل امنیت/سفرهای نوروزی در امنیت کامل سپری شده است ۱ میلیارد دلار کالابرگ، تصمیم اجتناب‌ناپذیر برای بهبود معیشت هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده؛ از هزار همت اعتبار تا حذف سه دهک درآمدی اقتصاد ایران در دو سناریوی توافق و عدم توافق/ تغییر پارادایمی انتظارات و شرطی شدن اقتصاد به رفع تحریم‌ها تعیین مدیر انرژی برای مدیریت مصرف برق ضروری است رشد ۱۵ درصدی تولید تایر سواری گزینه‌ اصلی دولت برای وزارت اقتصاد پهلودهی کشتی حامل ۱۵۰۰ خودرو در بندر شهید رجایی خطر خالی‌فروشی سکوهای برخط طلا و تبلیغات گسترده در فضای مجازی و شهری رای دیوان عدالت اداری در ماجرای ایران‌خودرو به سمت کروز چرخید ترامپ از جان تجارت جهانی چه می‌خواهد؟ ابلاغ حقوق ورودی گوشی‌های آیفون برای رجیستری از کاهش واردات تا احتکار تولید؛ توافق ایران ایر با هواپیمایی لوفتهانزا خسارت میلیاردی باغداران و یخبندان عید حضور پرشور مردم ایران در راهپیمایی ۲۲بهمن، جلوه‌ای از عزم ملی برای پیشرفت و آبادانی کشور بود/ برای آینده‌ای درخشان در صنعت و اقتصاد، گام خواهیم برداشت نبض طلای جهانی نوسانی شد کارمزدهای خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی در سال ۱۴۰۴ به روزرسانی شد رد ادعای عرضه قطره‌چکانی برنج وارداتی/ تامین ارز و تمدید ثبت سفارش‌ها ضروری است بنزین پالایشگاه تهران یورو۵ می‌شود تمام جزئیات دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۴+ جدول ۵ ساله همتی چوب جادو ندارد/ اقتصاد ایران دارای بیماری مزمن است ایران به جمع کشورهای پیشرفته در تولید «آشکارساز شعله» برای صنایع نفت و گاز پیوست قوه قضائیه خواستار توقف روند واگذاری ایران‌خودرو شد بی نیازی از واردات گاز ترکمنستان با فشار افزایی پارس جنوبی انتظار ما از سازمان حمایت نه مچ گیری بلکه حمایت از تولید است / اجرای تجارت آزاد با اوراسیا؛ در آینده نزدیک هجوم پوشاک قاچاق برای عید پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری نوروز آغاز شد خودروسازی، اسب تروآی این روزهای ایران دولت در سال آینده چند همت بابت بدهی گذشتگان می‌پردازد؟ تغییر بازه واریز وجه حراج سکه روز شنبه ۴ اسفند قرارداد انتقال گاز روسیه از ایران به هند در دولت پیگیری شود ماجرای بیمه حوادث همگانی در قبوض برق چیست؟ ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر منتظر تامین مالی شناسایی حمله سایبری گسترده و پیچیده علیه زیرساخت‌های کشور تولید ۸۹۶ هزار و ۲۹۵ خودرو در ۱۱ ماه امسال نوسانات ارز ناشی از مسائل بین‌المللی و انتظارات تورمی است فرار مالیاتی ۱۶ هزار میلیارد تومانی طلافروشان در ۱ سال حمله هکری بی‌سابقه به یک صرافی رمزارز «دریای خزر»، کلید توسعه اقتصادی کشورهای ساحلی راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری لیزینگ اجرای کالابرگ الکترونیک با ۶۵ همت اعتبار آخرین وضعیت بازار خودرو در پی نوسانات نرخ ارز؛ خودرو از قیمت دلار عقب ماند؟ ایران و افغانستان در مسیر تکمیل شاهراه ترانزیتی رشد مسکن و ترانزیت علی‌رغم تحریم‌ بهبود تراز تجاری چگونه به بازار ارز کمک می‌کند؟ بخش خصوصی بالاخره فرمان هدایت بزرگترین خودروسازی را بر عهده گرفت عرضه زمین، راه‌حل کاهش و کنترل قیمت مسکن است آغاز فصل مشترک تجارت ایران و اوراسیا پیش‌بینی متعادل شدن نرخ ارز/ بسته‌های حمایت معیشتی پیش‌نیاز اجرای اصلاحات اقتصادی فرزین: بانک مرکزی بالاترین ذخایر طلا را دارد افزایش سرمایه و عبور غول‌های خودروسازی ایران از مرز ورشکستگی افزایش نرخ ارز ناشی از انتظارات تورمی/ کاهش ۱۱ درصدی بدهی‌های خارجی کشور دامنه شمول مقررات مبارزه‌ با پولشویی به بازارهای مالی رسید موانع دولتی بر سر راه مشارکت مردم در جهش تولید ردپای رئیس سازمان برنامه وبودجه در التهابات ارزی سالانه ۵ میلیارد دلار در «فلرها» دود می‌شود هزینه شست‌وشوی هر متر مربع فرش ماشینی ۷۰ هزار تومان انهدام باند فرار مالیاتی/ هشدار به باندها و شبکه‌های پولشویی صنعت نفت ایران بر قله‌های افتخار بدهی کلانی در سه سال اخیر برای شرکت ارتباطات زیرساخت ایجاد شده‌است دروازه جدید صادرات افغانستان به جهان عقب‌ماندگی ایران در پروژه فشارافزایی گاز پارس جنوبی روایت وزیر نفت از قراردادهای جدید ایران و روسیه ۳ هدف اصلی توسعه محقق نشد ایران به‌یک کارگاه بزرگ نفتی تبدیل می‌شود خرید خانه رویا؛ رئیس مجلس هم شاکی است مردم ۹۲۱ هزار قطعه سکه خریدند لوفت‌هانزا پروازهای ایران را از سر گرفت تعیین مزد کارگران به صورت صنفی خلاف قانون است اکنون بین قیمت دام زنده وگوشت هیچ ارتباط منطقی وجود ندارد «گاز فلر» فرصتی برای دور زدن تحریم های بانکی ایران آمریکا حریف افزایش نفوذ اقتصادی چین در آسیای مرکزی نشد خورشید شب‌های محرومان را روشن می‌کند خودرو ۸ میلیارد دلار ارز دریافت کرد قرارداد جدید صادرات گاز به عراق امضا شده است چگونه تحریم‌ها را خنثی کنیم؟ آیا کشور در تولید دام سبک و سنگین خودکفا است؟ امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری قزاقستان برای ساخت ترمینال اختصاصی در بندر شهید رجایی فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی در حال حذف کسب و کارهای خرد تامین نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی همچون سال گذشته انجام می‌شود رایزنی ایران و روسیه برای شتاب بخشی به ساخت راه‌آهن رشت-آستارا اقتصادی که رهاست سود سهام عدالت واریز می‌شود راه‌آهن تایید کرد؛ بلیت قطار مردم دست آژانس‌هاست امکان ذخیره‌گیری سود مازاد برای صندوق‌های درآمد ثابت فراهم شد احیای «انفال» از واجبات تأمین مالی دولت محسوب می‌شود کنترل مخارج دولت در موفقیت بودجه مالیاتی اثرگذار است خروج آرام بازار خودرو از رکود ایران در ساخت توربین جزو ۵ کشور دنیا است اختلاف تورم اعلامی و تورم سبد معیشت؛ واقعیت چیست؟ افشاگری ایران خودرو از تخلف کروز در برگزاری مجمع+ سند اولین قطار تهران-وان ۱۹ اسفند حرکت می‌کند سفر ریلی به نقطه صفر مرزی تا اربعین کاهش ۲۲ درصدی حجم آب مخازن سدها پرونده رستمی‌صفا و درس‌هایی درباره تسهیلات بانکی؛ چگونه بازپرداخت دیرهنگام وام‌ها اقتصاد را به خطر می‌اندازد؟ جزئیات روند تصویب پالرمو در مجمع تشخیص/ هفته آینده الحاق به CFT بررسی می‌شود عدم خاموشی فلرها ضرر ۹ میلیارد دلاری دارد اینچه‌برون، کلید توسعه اقتصادی و کریدور تجاری ایران به چین و ترکمنستان سهم ۹۰ درصدی ارزهای ملی در پرداخت‌های بریکس جزئیات ایجاد پایگاه خانوار کشور/ آغاز اجرا در ۴ استان جدید صنایع فولادی، همچنان پیشتاز در بازار سرمایه سلاح مخفی ایران در مقابل تورم بروزرسانی می‌شود طراحی سامانه سیستماتیک برخورد با شبکه های ارتشاء برق تجدیدپذیرها به خاموشی نرسید چگونه برای خودروی خود بلیت قطار بگیریم؟ راهکاری جدید برای تأمین آب تهران صادرات سالانه ۱۳ میلیارد دلار محصولات پتروشیمی سکه‌های بانک مرکزی با دلار چند هزار تومانی پیش فروش می‌شود؟ سدهای تهران به گِل نشست؛ راه چاره چیست؟ اجلاس معاونان روسای بانک‌های مرکزی عضو بریکس آغاز شد نگران تشعشعات دکل‌های مخابراتی نباشید فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، بر ضرورت عدم توقف کالا و ناوگان ترانزیتی در مرزها تاکید کرد. از کاهش مشارکت مردم در برنامه‌های اقتصادی تا ایجاد مانع برای اشتغال‌زایی تحقق خودکفایی در تولید گوشت نیازمند کاهش هزینه‌ها و ثبات بازار ایران اکسپو ۲۰۲۵ دریچه‌ای به اقتصاد جهانی نوسان قابل‌توجهی دیده نمی‌شود خسارات وارده در بندر رجایی بیشتر در بخش کالاهای وارداتی بوده است کاهش ۳۲ درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه وام جدید ودیعه مسکن به بانک‌ها ابلاغ شد ۴ راهکار بخش خصوصی برای رفع ناترازی انرژی آغاز واگذاری باندهای فرکانسی برای توسعه نسل پنجم ارتباطات در کشور وضعیت آبی ایران بحرانی است ورود شورای رقابت به ساماندهی بازار سیاه پسماند بی طرفی دولت در جلسات دستمزد/ رشد ۴۵ درصدی حقوق و بهبود معیشت کارگران رشد اقتصاد دیجیتال بدون زیرساخت‌های امن، قدرتمند و فناوری‌های پیشرفته امکان‌پذیر نیست صنعت پتروشیمی آب رسان می شود درآمد شهر فرودگاهی امام ۶ برابر شد/ ۱۲۰ همت پروژه سرمایه‌گذاری روی میز صنعت نفت پیشگام در داخلی سازی تجهیزات پیشرفته شبه پول ۷۵ درصد از نقدینگی را به خود اختصاص داده است ۳۰ میلیون نفر از قطارهای نوروز جا ماندند! بهبود رشد تولید ناخالص داخلی در دولت چهاردهم اتصال ریل ایران به مدیترانه در گروی اتصال راه آهن ایران به عراق قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۱۱/۲۳ |برنت ۷۶ دلار و ۷ سنت شد رکورد بیش از ۱۰ سال گذشته صادرات نفت شکست رئیس‌جمهور مخالف تفکیک وزارت راه و شهرسازی است شرکت‌های پیمانکاری بلای جان نیروهای شرکتی/دولت لایحه امنیت شغلی را به مجلس بفرستد تداوم رکود شدید در بازار مسکن ۱۴۰۴؛ نه خریدار هست، نه فروشنده لزوم تسریع در اعلام نرخ شیر خام/ قطعی برق، دام‌های شیری را از تولید خارج می‌کند سهم زنان از جامعه کارمندی بیشتر شد بازگشت سرمایه در بالادست صنعت نفت طولانی مدت است ایران به قلب بازار اوراسیا می‌رسد ناترازی انرژی، ترمز تولید خودرو را کشید زمینه راه اندازی سامانه جامع وثایق مهیا شد بی توجهی به اصول ایمنی، عامل فوت ۷ معدن کار در مهماندویه دامغان رشد ۳.۷ درصدی اقتصاد ایران با وجود تلاطم‌های سیاسی و اقتصادی سفر نوروزی یا کابوس هزینه‌ها؟ مجموع واریز سود سهام عدالت از ابتدا تاکنون رشد اقتصادی ۳.۷ درصدی در ۹ ماهه امسال مهاجرانی: صادرات نفت متوقف شدنی نیست بسته حمایتی دولت از صنایع خسارت ناشی از قطعی‌ها را جبران می‌کند؟ صدور پروانه احداث ۲۹ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی پیش‌بینی افزایش ۵ درصدی مصرف بنزین تهران در نوروز پافشاری دولت آمریکا بر فروش اجباری کروم گوگل فائو: قیمت جهانی مواد غذایی افزایش یافت بن بست ترامپ در تحریم پتروشیمی ایران بیت‌کوین طلا را قربانی می‌کند چالش‌های پیش روی متقاضیان تسهیلات جدید مسکن؛ از اقساط ۲۷ میلیونی تا خرید ۲۷۰ میلیون اوراق برای توزیع کالابرگ نیازمند تعریف منابع جدید هستیم/دو دلیل عدم پرداخت وام در بخش مسکن بازی وام و ضامن تکرار می‌شود؟ اونس به ۳۲۸۰ دلار رسید ریزش قیمت سکه و دلار پس از تعطیلات نوروز بهره‌گیری از ظرفیت ۵۰ میلیون تنی صنعت فولاد با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی پیش بینی کارشناسی درباره نرخ دلار در آینده از پیش فروش سکه تا رونق صندوق‌های بورسی
تازه های شبکه اجتماعی