۱۳:۱۶ | ۱۴۰۴ / فروردين / ۱۶
| |
«پایتخت 7»:

فاجعه‌ی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید!

فصل هفتم از مجموعه «پایتخت»، بعد از حرف و حدیث‌های بسیار، بالاخره در نوروز 1404 روی آنت شبکه یک رفت، اما چه رفتنی؟

کد خبر: ۸۵۶۸
| |

به گزارش روایت فردا فصل هفتم «پایتخت» از هر منظر، مصداق اتمّ نابودی خودخواسته‌ی یک میراث هنری توسط یک سازندگان است. به عبارت دیگر، هر آورده‌ای که فصول پیشین پایتخت، به عنوان امضای هنری سیروس مقدم و تنابنده، در ذهنیت و فرهنگ عمومی مخاطبان ایرانی بیش از یک دهه‌ی اخیر داشت، با این فصل دود شد و به هوا رفت. البته که پایتخت پیش از این هم به چراغی کاملا نیمسوز تبدیل شده بود که تتمه‌ی طعم و بوی دلنشین سه چهارفصل اول آن هم کشیده شده بود، اما «پایتخت 7» تیر خلاصی به دستاورد 14 ساله غفوری-مقدم-تنابنده با برند «پایتخت» بود.

 

 
چند سالی هست که صاحبان برند «پایتخت»، عملا جنازه‌ی آن را به دوش می کشند تا از تتمه‌ی یادمان‌ها و خاطرات و تکیه‌کلام‌های خوش پیشین استحصال سود کنند. پایتخت 7 به نوعی نبش قبر جنازه و بیرون کشیدن آن از گور بود، و به صورت پیش‌فرض، محکوم به شکست سهمگین. اما خب، سود را عشق است!

 


در وهله‌ی نخست، بیخ و بنیان «پایتخت 7» بر  باد است. یعنی منطق داستانی آن از اساس می لنگد. شروع داستان و ورود به ماجرا، کودک و مدرسه و لوله خودکار افیون‌زده، هیچ رقم باورپذیر نیست. چگونه می توان باور کرد، زنی دست‌کم پنجاه ساله(هما سعادت)، با دو دختر دم بخت، میل بچه‌داری دوباره به سرش بزند و فرزند از پرورشگاه بخواهد؟ او چه کمبودی در مادرانگی دارد که با این سن و سال، بچه هفت هشت ساله از پرورشگاه بخواهد؟ ماجرای لوله‌خودکار هم به نوع خود بسیار مضحک بود.

 

این که فردی عملی و این‌کاره، همان لوله‌ خودکاری را که با آن افیون می کشد، برای نوشتن قرارداد اجاره در بنگاه استفاده کند، چه اندازه باورپذیر است؟ نقی چطور متوجه شمایل سیاه و بوی زننده خودکار مذکور نشده است؟ از کی تا به حال کودکان دبستانی با خودکار به مدرسه می روند؟ کودک(ذاتا کنجکاو) چرا در خانه متوجه رنگ و بوی عجیب خودکار نشده بود؟ کل ماجرای گیر سه‌پیچ دادن اولیای مدرسه، مشکوک شدن هما به نقی، و مافیابازی خانوادگی و تلاش برای اقناع به گردن‌گیری خودکار مزبور توسط اعضای فامیل، بیش از حد باورناپذیر، مضحک و نچسب از کار درآمد. 

 


عجیب این‌جاست که بعد از هفت فصل، و از سر گذراندن این همه ماجرا، شخصیت‌های اصلی پایتخت در فصل هفتم، هیچ هویت شغلی و اجتماعی مشخص و تثبیت‌شده‌ای ندارند. نه مشخص است که نقی معمولی دقیقا چکاره است و از کجا نان در می آورد. نه هما سعادت که در فصول پیشین زن فعال و به شدت اجتماعی تصویر شده و به گویندگی اخبار سیما و عضویت شورای شهر هم رسیده بود، و اکنون دوباره زنی خانه‌دار است.  ارسطو عامل هم هنوز بلاتکلیف و حیران است و در آستانه پنجاه‌سالگی هویت اجتماعی نامشخصی دارد. از همه فاجعه‌تر، نقش «بهروز»، پسر فهیمه است، که عملا نقشی در حد ابزار صحنه دارد. حضور این کاراکتر نه تنها توهین به مخاطب، که توهین به شخصیت بازیگر این نقش هم هست و این که آن دوست گرامی چطور زیر بار ایفای چنین نقشی بی‌خاصیت و پوچ رفته، خود حیرت‌آور است! 

 


در این نوشتار حقیقتا قصد مته به خشخاش گذاشتن و بخشیدن وجه «قومیتی» به نقد خود نداشتیم، اما این تصویر موهن از اهالی محترم و بزرگوار مازندران، که البته در پایتخت مسبوق به سابقه است و این بار به اوج رسیده، نمی تواند مورد چشم‌پوشی قرار گیرد. این که مازندرانی‌های عزیز را مشتی انسان نادان، لُغُزگو، بی‌هنر، بیکاره، معلق و سرگردان، فضول و عاری از ساده‌ترین مهارت‌های تعامل و حل مساله تصویر کرده‌اند، حقیقتا موهن و آزاردهنده است.  کاش دست کم تیم غفوری-مقدم-تنابنده، به پاس نمک‌شناسی و قدردانی از شهرت و اعتباری که در بستر مازندران و مازندرانی در کل فصول پایتخت کسب کردند، این‌گونه تصویر جعلی، با گویش جعلی‌تر، از این مردم مهمان‌نواز باصفا ارایه نمی کردند.

 


«پایتخت 7» به لحاظ خط داستانی آن‌قدر فقیر، ولنگار و بی در و پیکر است که باور این که این سناریو محصول فکر و نظارت فردی چون تنابنده، با این سابقه‌ی پر و پیمان و متنوع از کار سینمایی و تلویزیونی، باشد، بسیار دشوار است. خالی بودن مشت این فصل آن اندازه عمیق است که به داستانک‌های حقیقتا مضحک و حتی ترحم‌آوری چون سفر زن ارسطو به مریخ، برخورد شهاب‌سنگ به خانه نقی و داستان مکرّر اندر مکرّر و مندرس خواستگاری رحمت از فهیمه متوسل شده‌اند.

 

حتی کار سناریوی پر از خالی به جایی رسید که به شوخی با بوروکراسی اداری و بالا رفتن از پله‌ها و امضاگرفتن از کارمندان مختلف با اسامی مثلا خنده‌دار کشید، سوژه‌ای که در دهه 50 و 60، با برنامه‌هایی چون «شبکه صفر» و «صبح جمعه با شما» و «جُنگ هفته» از فرط استعمال، شیره‌ی آن کشیده شد و با آمدن طیف جدیدی از برنامه‌های طنز در اوایل دهه هفتاد(نوروز 72 و ساعت خوش) منسوخ گردید. از تیک‌های شخصیتی و رفتاری مستعمل و پوکی چون حساسیت هما به زنان قبلی زندگی نقی؛ رفتار پارانوئیاک فهیمه که فکر می کند همه قصد دارند به او نیش و کنایه بزنند؛ قربان‌صدقه رفتن‌های بعضا زننده‌ی ارسطو به زن خود؛ «رِه، رِه» کردن‌های رحمت و «ناپلئونی» گفتن او: و حتی کل‌کل‌ها و کری‌خوانی‌های نقی و ارسطو هم به شدت کلیشه‌ای، مستعمل و بدون خلاقیت شده است. 

 


سریال پر از شخصیت‌های کاملا اضافی است که واضح و آشکار برای پرکردن فیلمنامه و حتی پرکردن صحنه(در حد دکور!)، مورد استفاده(سوءاستفاده!) قرار گرفته‌اند. برادران رحمت(رحمان و رحیم)، خواستگار نخبه و همزمان دست و پاچلفتی یکی از دختران نقی، برادر نقی، زن برادر نقی، بهروز و...البته سازندگان «پایتخت» آن اندازه حرفه‌ای و کاربلد هستند که با تزریق زورکی یک خواستگار «تاجیک» به داستان، محملی برای سفر به تاجیکستان(هم کار و هم فال و هم تماشا!) بتراشند و دو سه قسمت هم احتمالا با مناظر تاجیکستان و گویش زیبای مردم تاجیک و...آب به داستان پر از خالی خود ببندند!

 


خلاصه و به اجمال، برندی به نام «پایتخت» دیگر مطلقا فاقد خون تازه‌ای برای به تپش واداشتن این کاراکترها و کنش‌ها و تکیه‌کلام‌های تکراری است و هیچ سوخت تازه‌ای برای به تحرک‌واداشتن همان عناصر قدیمی و راکدشده، تمهید نشده است. پایتخت، حتی در همان فصل پنجم به پایان خود رسیده بود. 

 


به هر روی، «بنجل‌سازی» و ساختن آثاری فاقد حداقل استانداردهای سینمایی و روایی، چیز تازه و غیرمنتظره‌ای نیست، و چه بسا سکه‌ی رایج، چه در شبکه نمایش خانگی و چه تلویزیون، در دو سه سال اخیر، ساخت آثار بزن‌دررو و از تولید به مصرفِ زودبازده(از لحاظ سود برای تهیه‌کننده و دستمزد برای بازیگران اصلی!) است. اما این حجم از ولنگاری، فقدان خلاقیت، فقر قصه، کولاژسازی از کلیشه‌های فصول قبلی و از همه مهم‌تر، دست‌کم گرفتن و صغیرپنداری مخاطب، در «پایتخت 7» نوبر است. امید داریم که با پایان فصل 7(که به هر حال از بودجه بیت‌المال خرج آن شده و گریزی از تحمل پخش ان تا به اخر نیست)، مهر مختومه‌ای بر پرونده‌ی «پایتخت» زده شود(دست کم در سیمای ملی) و این جسد بی‌جان دیگر دستاویز منفعت‌سازی نشود و آقایان مقدم و تنابنده هم به دنبال یک «بیزینس پلن» جدید و شروعی تازه بگردند!

انتهای پیام/


برچسب ها: پایتخت 7

ارسال نظرات

دور زدن تحریم‌ها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریال‌ها را می‌سازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعه‌ی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفه‌های بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیست‌ها رمان «آبیسم» را برای آگاهی‌رسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی خیام است آیین‌های ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجال‌هایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلم‌ها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استان‌ها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین‌ تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش می‌دهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه‌ مردی که با عروسکش بهار را نوید می‌دهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت می‌شناسند پارک ملی تندوره گنجینه‌ای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدی‌پسندِ مردم کار را سخت کرده است سریال‌های قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرم‌ها موزه‌ها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیک‌های وفادار تا بازخوانی‌های مدرن ستاره‌سازی با هزینه‌ای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیک‌های امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست می‌شد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایه‌ای برای تعاملات بین‌المللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدی‌ساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلم‌هایش نشست انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر می‌شوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی چرا سریال‌های ایرانی در سطح بین‌المللی پخش نمی‌شوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازی‌های ویدیویی که الهام‌بخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوه‌خوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایران‌هراسی تجربه‌ای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بی‌طرف نیستید دست‌کم انصاف داشته باشید ساخت سریال‌هایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبه‌بندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی می‌شود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانواده‌اش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز می‌کنند؟ تخریب کاشی‌کاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف می‌شود؟ اژه‌ای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع می‌کنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه می‌کنند فیلم‌های کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والی‌زاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایران‌شناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت استعداد‌یابی قاریان نوجوان و جوان در جشنواره‌ای قرآنی پاسخ‌های آشتیانی‌پور به شبهات رأی‌گیری مردمی جشنواره فیلم فجر مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سردیس حسن ریاحی موسیقی‌دان رونمایی شد موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افت‌وخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد اعلام ویژه‌برنامه‌های سراسری اعیاد شعبانیه میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم شهید خاص 22 بهمن ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمی‌سازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دست‌های پنهان عبور از نیل سینمای سنتی خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» سیمرغم را تقدیم مادران شهدا می‌کنم سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنین‌انداز شدند تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر فعال شدن مجدد سلبریتی‌های آشوب‌طلب در جشنواره فیلم فجر
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ فاجعه‌ی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان فعال شدن مجدد سلبریتی‌های آشوب‌طلب در جشنواره فیلم فجر فیلم‌های کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران مسافران نوروزی در کدام استان‌ها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ پارک ملی تندوره گنجینه‌ای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها روایتی از آخرین حضور منوچهر والی‌زاده بر صحنه دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها این فیلم‌ها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت می‌شناسند حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیست‌ها تقویم جلالی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای علمی خیام است آیین‌های ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجال‌هایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ بازیگری که یک سال روی صحنه ماند رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم دستمزدهایی که وسوسه می‌کنند کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟ رتبه‌بندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه پاسخ‌های آشتیانی‌پور به شبهات رأی‌گیری مردمی جشنواره فیلم فجر موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش ۱۰۰ دوربین‌ تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش می‌دهند انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ «تاسیان» رفع توقیف شد؟ افتتاح اتاق ایران‌شناسی در پاکستان طبیعت شرقی در «شکوفه‌های بهاری» هیروشیگه دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد انیمیشن‌هایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر می‌شوند روایتی از «کتابشویی» واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر رمان «آبیسم» را برای آگاهی‌رسانی درباره اوتیسم نوشتم کمدی باید انسان را به تفکر وادارد کاروانسرای سعدالسلطنه قصه‌ مردی که با عروسکش بهار را نوید می‌دهد کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلم‌هایش نشست اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق استعداد‌یابی قاریان نوجوان و جوان در جشنواره‌ای قرآنی تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت چرا سریال‌های ایرانی در سطح بین‌المللی پخش نمی‌شوند؟ بازی‌های ویدیویی که الهام‌بخش ساخت آثار سینمایی شدند طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی سردیس حسن ریاحی موسیقی‌دان رونمایی شد زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب می‌خوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی اگر بی‌طرف نیستید دست‌کم انصاف داشته باشید دومین مقبره «فرعون» کشف می‌شود؟ اژه‌ای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع می‌کنیم خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوه‌خوری ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایران‌هراسی تجربه‌ای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر اعلام ویژه‌برنامه‌های سراسری اعیاد شعبانیه از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم سیمرغم را تقدیم مادران شهدا می‌کنم ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز می‌کنند؟ تخریب کاشی‌کاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دست‌های پنهان جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید موزه‌ها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ افت‌وخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود عبور از نیل سینمای سنتی سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنین‌انداز شدند ساخت سریال‌هایی برای «دیده نشدن» «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانواده‌اش چه بود؟ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمی‌سازم خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند سیمافیلم کدام سریال‌ها را می‌سازد؟؛ کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی می‌شود شهید خاص 22 بهمن بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» احیای شب نوزدهم در مصلی تهران سریال‌های قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرم‌ها اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایه‌ای برای تعاملات بین‌المللی است یک کمدی‌ساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست : ذائقهِ کمدی‌پسندِ مردم کار را سخت کرده است از کلاسیک‌های وفادار تا بازخوانی‌های مدرن دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید قرآنی که در میان اسرا دست به دست می‌شد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت ستاره‌سازی با هزینه‌ای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ لبیک‌های امام حسن مجتبی(ع) دور زدن تحریم‌ها یا انعقاد یک توافق جدید؟ میراثی برای حافظه شنیداری جهان خلاصه نمادین جهان ایرانی
تازه های شبکه اجتماعی