| | |
آلبرت کوچویی
فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد

آلبرت کوچویی ۸۲ ساله فقط سه سال از رادیو کوچکتر است؛ او در جشن تولد ۸۵ سالگی رادیو به ایسنا آمد تا به نمایندگی از اهالی صدا، از عشق و علاقه امثال خود به رسانهای بگوید که زمانی رویای او و همنسلانش بود. کوچویی میگوید: رادیو اولین رسانهای بود که بعد از روزنامه وارد خانه پدریام شد. تنها چند ساعت اجازه داشتیم به برنامهها گوش دهیم و همه حسرتهای من این شده بود که وارد این رسانه پرشکوه و رویایی بشوم. به لطف صدای منحصر به فردش این شانس را داشت که در همان نوجوانی رویایش محقق شود و فقط ۱۴ سال داشت که صاحب یک برنامه مستقل در رادیو شد!
به گزارش روایت فردا آلبرت کوچویی به بهانه ۸۵ سالگی رادیو به محل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) آمد تا مروری بر فعالیتهای بیش از نیمقرن خود در دنیای صدا داشته باشد. او که همیشه به گفته دوستدارانش آرامش خاصی در صدایش حس میشود، در آغاز حرفهاش از عشق به رادیو میگوید اینکه رادیو برای او و همنسلهایش رویا بود و حتی تلویزیون با آن جذابیتهایش نتوانست ابهت و شکوه رادیو را برای آنها بپوشاند.
او که نامش برای بسیاری از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه آشناست، خودش را اینگونه روایت میکند: آلبرت کوچویی هستم؛ زاده همدان و البته بزرگ شده آبادان. کار حرفهایام را در ارومیه شروع کردم و بعد در تهران ادامه دادم. بیشتر در رادیو حضور داشتم؛ سردبیر هنری رادیو بودم و پنج سالی هم یک برنامه تلویزیونی بررسی مطبوعات داشتم. تحصیلات دانشگاهی را در تهران دنبال کردم و تحصیلات ابتدایی و متوسطه در همدان و آبادان.
رادیو هنوز اصالت خود را حفظ کرده اما شکل ارائه تغییر کرده است
این پیشکسوت صدا درباره اینکه آیا رادیو با توجه به چالشهایی که با وجود رسانههای جدید برایش به وجود آمده، تغییر کرده است؟ اظهار میکند: اساساً رادیو رسانهای برای نسل من بود. زاده ۱۳۲۲ و بزرگ شده در دهه ۳۰ و ۴۰؛ پراهمیتترین رسانه در آن هنگام رادیو بود و حتی جذابیت تلویزیون هم نتوانست آن اُبهت و شکوه رادیو را بپوشاند. اگرچه در دوره دبیرستان خود من هم تجربههایی در تلویزیون آبادان داشتم. رادیو همواره با زمان تغییر پیدا کرده است. رادیو بعد از ظهور مطبوعات و رسانههای نوین، هویت دیگری پیدا کرد. به سرعت عمل نیاز داشت و طبیعی است که در دورههای بعد یعنی در دهههای بعد رادیو هویتش عوض شد. یعنی شکل ارائهاش عوض شد تا به امروز.
امروزه در فضای مجازی شاهد صدها و هزاران رادیو هستیم
کوچویی درباره تغییرات رادیو از گذشته تا به امروز بر این باور است: به راستی که الان در فضای مجازی شاهد صدها و هزاران رادیو هستیم. رادیو هنوز آن اصالت و ریشه خودش را حفظ کرده اما شکل ارائهاش متفاوت شده است. الان یک کاربر در فضای مجازی خودش میتواند صاحب یک رادیو، صاحب یک تلویزیون، صاحب یک روزنامه بشود. این، هم پسندیده است، هم مورد توجه است، هم وسوسه انگیز است و هم پرخطر؛ برای اینکه در رسانهای رسمی مثل رادیو همیشه حضور سردبیر، تهیهکننده و مدیر، حافظ گرایشهای متفاوت یک نویسنده و گوینده است اما در رسانه های غیررسمی یک فرد، خودش همه این کارها را انجام می دهد.
رادیو زمان دفاع مقدس هم حضور قریبی داشت
کوچویی درباره تاثیرگذاری رادیو در زمان جنگ تحمیلی یادآور میشود: در زمان جنگ رادیو حضور قریبی داشت. در هشت سال دفاع مقدس میبینیم که رادیو خیلی پررنگ میشود و حضور قریبی پیدا میکند و امروز هم با وجود صدها و هزاران رادیو، رادیوهای رسمی هنوز منبع و مقصود و هدف مخاطبی است که به دنبال صحت و صراحت و دقت، میگردد.
هرگز شیفته شهرت نشدم
کوچویی از عشق خود به رادیو می گوید و نحوه ورودش به عرصه صدا را چنین روایت می کند: رادیو رویای همنسلان من بود. رادیو اولین رسانهای بود که بعد از روزنامه و مطبوعات وارد خانه پدریام شد. ساعتهایی را اجازه داشتیم رادیو گوش کنیم و همه حسرتهای من این بود که وارد این رسانه پرشکوه و رویایی بشوم. برحسب یک اتفاق در یک مسابقهای شرکت کردم و در آن مسابقه معمولاً خواسته میشد از کسی که رتبه اول را دارد، هر هنری دارد، ارائه بدهد؛ آواز بخواند، ساز بزند یا غیر از اینها که من گفتم دکلمه خواهم کرد. یادم هست که شعری از پروین اعتصامی خواندم و آن این بود: «اینکه خاک سیهاش بالین است/ اختر چرخ ادب پروین است» و تا آخر شعر را خواندم. از پشت شیشه در اتاق فرمان دیدم آقایی مدام این طرف و آن طرف میرود و لبخند بر لبانش است. برنامه که تمام شد، وقتی وارد اتاق فرمان شدم دیدم مدیر وقت رادیو به نام آقای فتورهچی که دیگر هرگز او را بعد از فعالیت در آبادان ندیدم، گفت صدای شما صدای شاخصی است. من آن موقع ۱۳ یا ۱۴ سال سن داشتم و محصل دبیرستان بودم.
گفت از شما میخواهیم که در برنامههای نمایشی رادیو شرکت کنید، گفتم اگر پدرم اجازه بدهد، قطعاً و پدرم را دعوت کردند؛ پدرم گفت به این شرط که آسیبی به درسش نخورد اشکالی نمیبینم، ولی به مجرد اینکه ببینم آسیب به درسش میخورد، مانع حضورش خواهم شد که از بخت خوش چنین اتفاقی که پدرم گاه سیاه میدید، نیفتاد. من بعد از یکی دو هفته در ۱۴ سالگی صاحب یک برنامه مستقل شدم و به قول امروزیها یک سلبریتی شدم. در رادیو آبادان و هر کجا که میرفتم با انگشت مرا نشان میدادند؛ شاید این بزرگترین نعمتی بود که نصیب من شد. من شهرت را در سالهای نوجوانی تجربه کردم و دیدم آدم مشهور چه خصوصیاتی باید داشته باشد، چه لذتهایی دارد و چه خطرهایی سر راهش است. این است که بعد از دوران یکی دو ساله رادیو نفت آبادان، من هرگز شیفته شهرت نشدم، یعنی هرگز نبالیدم. گاهی وقتی مرا در خیابانها میدیدند و آن موقع به هر حال چهره شناخته شده بودم به خصوص دهه ۴۰ و از من تعریف میکردند، همسر مرحومم به من میگفت چرا اینقدر سرد تشکر میکنی؟! و من در پاسخ میگفتم میدانم اینها حرفهای لحظهای و فراموششدنی است که برای من واقعاً این فرصت شد که هرگز شیفته، دلباخته و ذلیل شهرت نشوم.
این گوینده باسابقه درباره راز ماندگاریاش در رادیو میگوید: من واقعاً شیفته رادیو هستم. رادیو رسانه راحتی است. من در یک دوره در رادیوی ارومیه، هم صدابردار شدم، هم تهیهکننده شدم و هم اپراتور پخش شدم؛ البته کارِ خود من هم نویسندگی، گویندگی و تهیهکنندگی بود؛ این است که همه شیوههای این رسانه را بلد بودم و بعد البته جذب تلویزیون شدم. ولی همیشه دلباخته رادیو بودم. اینکه تصور میکردم الان میلیونها آدم مخاطب من هستند، رفتارم، برخوردهایم و حضورم در اجتماع بهخصوص بعد از پشت دوربین و پشت میکروفون بودن، مد نظرم بود؛ این است که همیشه شیفته بودم.
صدای آلبرت کوچویی الهامبخش آهنگساز
چندین تعریف ماندنی برای آلبرت کوچویی و صدایش باقی است؛ چنانچه یک موزیسین قَدَر در وصف صدای او گفته است که دقیقا نوسان نت و یک موسیقی خاص را در صدای آلبرت کوچویی حس میکند و با آن زندگی میکند و بسیاری از اثرهایی که میسازد، از ترنم صدای آلبرت کوچویی الهام میگیرد. محمد صالح علا هم میگوید، وقتی آلبرت کوچویی حرف میزند، پرندهها سکوت میکنند.
درباره این وصف محمد صالحاعلا میگوید: ممنونم از ایشان؛ دوست و همکار بسیار دیرین هم هستیم و دوران کاری زیادی مشترکاً داشتیم.
کوچهای متفاوت از فریدون مشیری
وقتی از کوچویی درخواست میکنیم دقایقی از اشعار مورد علاقه اش را برای ما بخواند، صمیمانه میپذیرد و یادآور میشود: زندگی رادیویی من واقعاً با شعر شروع شد و تا به امروز بخش بزرگی از ساعتهای مطالعه من را شعر پر میکند. در دهه ۶۰ با دوستان و همکاران دیگر رادیویی مثل فرهنگ جولایی و امیر نوری مجموعهای را منتشر کردیم که در آن شعر کوچه فریدون مشیری هم خوانده و به شکل کاست و نوارهایی منتشر شد که فراگیر هم شدند. همراه با گوینده زن، فخری نیکزاد آن را اجرا کردیم. البته من شعر کوچه را با ضربآهنگی متفاوت از خود مرحوم فریدون مشیری میخوانم و این را مدیون مرتضی اخوت هستم؛ گویندهای که در دهه ۴۰ و ۵۰ سردبیر من بودند. وزن و یک ضربآهنگ ابداعی که خاطرم هست عامل اصلی آن نادر نادرپور بود و این بدعت را گذاشتند و من تقلیدی از آن کردم.
مثل همان ابیات «بی تو مهتاب شبی باز از آن کوچه گذشتم/ همه تن چشم شدم خیره به دنبال تو گشتم/ شوق دیدار تو لبریز شد از جام وجودم شدم/ شدم آن عاشق دیوانه که بودم»؛ در واقع ضربآهنگ کاملاً متفاوت است و در هنگام ضبط هم خاطرم هست که بسیار جدل میکردم با گوینده زن که این وزن را رعایت کن که خب طبیعتاً او شیوه دیگری دنبال کرده بود.
مرور شعرهای «م. آزاد» در خلوت
او ادامه می دهد: اما من بیش از «کوچه»، شیفته شعرهای محمود مشرفآزاد تهرانی هستم. ایشان دبیر ادبیات من در دهه ۳۰ و ۴۰ در آبادان بود و من را با دنیای ادبیات و شعر عجین کرد و با یاد او همیشه این شعر را زمزمه میکنم. شعری از محمود مشرفآزاد تهرانی(م آزاد) مرور میکنم. «بی تو تنهای دشتم/ بی تو مهر سرد غروبم/ بی تو بینام و بی سرگذشتم/ بی تو ای دوست» زمزمههای ساعت های خلوت من همین شعر هست و دنبال میکنم.
کوچویی سپس در ادامه دقایقی از شعر معروف «کوچه» را با همان ضربآهنگ خاص خودش و نادر نادرپور برایمان بازخوانی میکند.
در این بخش می توانید بخش هایی از گفته های آلبرت کوچویی و شعرخوانی این گوینده پیشکسوت را به صورت تصویری مشاهده کنید:
رمز و راز آرامش کوچویی
کوچویی در بخش دیگری از این گفتوگو درباره تکیهکلامها و عادتهای بیانی اش در رادیو و در اجرا میگوید؛ «من هم در نوشتن و هم در گفتار سعی میکنم همیشه نوآور باشم. مثل یک روزنامهنگار که همیشه نو میاندیشد و نو فکر میکند و اگر روزی نو نیندیشد و نو عمل نکند، واقعا مرده است. این است که همیشه با زبان متفاوتی اجرا میکنم و زبان من زبان تکراری نیست. همیشه نثر و زبان من تازگی دارد و سعی میکنم هر بار به گونهای متفاوت باشد. هر بار جذبهای برای مخاطب داشته باشد.
او رمز و راز آرامشش در اجرا را چنین توصیف می کند: این هم شاید از نعماتی است که نصیبم شده. اگر در درونم ولولهای باشد، آشفتگی باشد، هرگز نه در صدایم و نه در چهرهام نشان داده نمیشود. همواره آرامشی در صدا و چهره من هست که به توصیف یکی از آهنگسازان که میگفت که یک ریتم و ضربآهنگی در صدای شما هست که به مخاطب آرامش میدهد و گاه شبها با برنامههای شما ما به خواب میرویم و من هم با خنده گفتم که این تاسف بار است که شما را به خواب میبرم! من هیچ هیجانی را تایید نمیکنم که در درونم هست بروز بدهم و به دنبال همان آرامش هستم.
کوچویی از دنیای مطبوعات و روزنامهنگاری سالهای دور میگوید، زمانی که از چهار سالگی با مطبوعات بُر خورده است و اظهار میکند: من هر دو رسانه (مطبوعات و رادیو) را با هم شروع کردم؛ کار مطبوعاتی را به لطف م. آزاد دبیر ادبیاتمان شروع کردم که من را به ادبیات فاخر سوق داد و این خیلی نعمت بود. جدای اینکه در خانواده فرهنگی پرورش پیدا کردم که پدرم آموزگار بود، مادرم آموزگار بود، برادر بزرگم آموزگار بود و خواندن را از چهار پنج سالگی آغاز کردم با زبان انگلیسی، ایتالیایی و زبان لاتین، اما گرایشم به ادبیات فاخر را مدیون م. آزاد میدانم که او مرا به سوی ادبیات فاخر رهبری و راهنمایی کرد. کار مطبوعات را هم به شوق و اصرار آن مرحوم آغاز کردم و همزمان هم تقریبا کار رادیو را شروع کردم و تا به امروز بعد از گذشته حدود ۶۰ سال هنوز رادیو برای من تازگی دارد. هنوز برای من نوشتن تازگی دارد. هنوز وقتی میخواهم بنویسم فکر میکنم، تفکر میکنم، مرور میکنم. وقتی میخواهم صحبت کنم، وقتی وارد استودیو رادیو میشوم، انگار در یک مکان مقدسی وارد میشوم و با دعا وارد میشوم.
رادیو خانه من است اما صاحب خانه من نیستم
این پیشکسوت رادیو در پاسخ به اینکه پایان عمر کاریاش را چه زمانی میداند و اگر بگویند دیگر نمیخواهیم در رادیو با شما همکاری کنیم، واکنشتان چه خواهد بود؟ اظهار میکند: خیلی از برنامههای من را مدیران به سلیقه و به انتخاب خودشان به یکباره تعطیل کردند و گفتند که از هفته بعد دیگر این برنامه اجرا نشود و من خیلی راحت پذیرفتم. به هر تقدیر رادیو خانه من است اما صاحب خانه من نیستم. خواست مدیران، سردبیران و تهیهکنندگان هرچه باشد باید تابع آنها باشم و خیلی راحت میپذیرم؛ کما اینکه بسیار پذیرفتم سالهای سال دهها برنامه، صدها برنامه رادیویی داشتم که قطع شده است و تاسف هم خوردم، در درون خودم گریه کردم ولی پذیرفتم و به روی خودم نیاوردم.
تا قلمم بچرخد در نوشتن و صاحب کلام باشم و قادر به گفتن، دوست دارم در رادیو باشم
او در پاسخ به اینکه آیا هیچ زمان به پایان عمر کاریاش در رادیو فکر کرده است، با خنده می گوید: از پایان کار من که سالهاست گذشته ولی من همچنان به رادیو میروم. واقعیت تا قلمم بچرخد در نوشتن و صاحب کلام باشم و قادر به گفتن، دوست دارم در رادیو باشم. البته بیشتر الان من شیفته نسل جوانم و معتقدم نسل جوان باید رادیو و رسانهها را پر کنند و از بخت خوش، نسل جوانی که من در طول دهههای آخر یعنی دهههای ۶۰، ۷۰ ، ۸۰ شاهد بودم، واقعاً نسل پرشور و عاشق و شیدای رادیو را دیدم. بسیاری از جوانها را خیلی پخته، باسواد و شیفته و دلباخته کار دیدم؛ این است که بیشتر دوست دارم در کنار نسل جوان در واقع همکار و همراه باشم تا نوشتن و یا گویندگی کردن.
او در توصیه ای به جوان تر ها چنین خاطرنشان می کند: ۶۰ سال است با مخاطبان حرف زدم اما توصیهای که دارم کسانی که واقعاً شیفته کار رسانه هستند، به خصوص رادیو و تلویزیون و گویندگی، باید عاشق بود، باید شیفته کار بود به قول محمود آزاد باید عاشق بود و رفت. اگر دلبسته و شیفته و عاشق کار و شیدای کار رسانه نباشی بسیار زود میبازی این است که باید ناملایماتی را، تلخیها را و سختیها را از سر بگذراند و دانست که جز خدا و عشق به رسانه حامی و پشتیبانی نیست.
۸۵ سالگی رادیو و بهانهای برای تبریک
سالگرد رادیو بهانهای برای حضور آلبرت کوچویی مقابل دوربین های ایسنا بود. او ضمن شادباش برای فرا رسیدن سالروز ۸۵ سالگی رادیو چنین اظهار می کنئ: در روز رادیو من در حقیقت مخاطب ایسنا شدم. بسیاری از همکاران و همراهان من شایستهتر از من و پیشکسوتتر از من هم بودند، از جمله امیر نوری که در ایسنا حضور داشته باشند. به هر تقدیر با سر فرود آوردن در مقابل نسل گویندگان و همکاران رادیویی و خبرگزاری و روزنامهها، سالروز گرانقدر رادیو را تبریک میگویم و صمیمانه آرزوی پایداری و ماندگاری عزیزان شیفته رادیو را دارم.
انتهای پیام
فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُتها در دل میدان بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت کتابهایی که پر از فریادند! بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ میراثی برای حافظه شنیداری جهان فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان جنجالهایی که از سینما شروع شد چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند کمدی باید انسان را به تفکر وادارد مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند کاروانسرای سعدالسلطنه قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم احیای شب نوزدهم در مصلی تهران خلاصه نمادین جهان ایرانی «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند «تاسیان» رفع توقیف شد؟ جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان روایتی از «کتابشویی» هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران دستمزدهایی که وسوسه میکنند فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت استعدادیابی قاریان نوجوان و جوان در جشنوارهای قرآنی پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم سردیس حسن ریاحی موسیقیدان رونمایی شد موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد اعلام ویژهبرنامههای سراسری اعیاد شعبانیه میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم شهید خاص 22 بهمن ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمیسازم هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دستهای پنهان عبور از نیل سینمای سنتی خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» سیمرغم را تقدیم مادران شهدا میکنم سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنینانداز شدند تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر فعال شدن مجدد سلبریتیهای آشوبطلب در جشنواره فیلم فجر
سریال «معاویه» با چه هدفی ساخته شده است؟ فاجعهی توهین به شعور مخاطب/ آقای مقدم این جنازه را دیگر به خاک بسپارید! اقدام تحسین برانگیز قوه قضائیه در جلوگیری از پخش سریال تاسیان فعال شدن مجدد سلبریتیهای آشوبطلب در جشنواره فیلم فجر فیلمهای کودک را با تصور کودکانه تولید نکنید! بررسی سوتیهای هفت فصل سریال پایتخت/وقتی زن برادر هما با تقی ازدواج میکند؟ برگزاری جشن تحویل سال نو در اصفهان و شیراز اقامه نماز لیلةالدفن برای سیدحسن نصرالله در تمام مساجد ایران نام ثمین باغچهبان همانند نام پدرش برای ایران راهگشاست تلاقی حماسه و عرفان و مذهب در نمادهای ورزش پهلوانی «بوستان سعدی» برگزیده جایزه بهترین اثر ترجمه شده ادبیات جهان شد پارک ملی تندوره گنجینهای طبیعی در ایران افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها جزئیات جدید از روزهای پایانی زندگی زوج هالیوودی مسافران نوروزی در کدام استانها بیشتر اقامت داشتند و مصدوم شدند؟ شاعری که آتش به جان عاشقان زد و آثارش در آتش سوخت دانیال جعفری بازیگر نوجوان ایرانی موفق به دریافت مدارک بازیگری آکسفورد شد ۸ فیلم ۱۴۰۳ که بیشتر از انتظار ظاهر شدند رهبر انقلاب نقد اجتماعی و سیاسی در شعر طنز را به رسمیت میشناسند افزایش تقاضا برای سفرهای قسطی/ وضعیت تراژیک در پروازها روایتی از آخرین حضور منوچهر والیزاده بر صحنه میراث جهانی ایرانیان در پهنه آبهای تاریخی چرا تصویب «سند ملی اسباب بازی» به سرانجام نمیرسد؟ این فیلمها در سال ۱۴۰۳، کمتر از انتظار فروختند بازیگری که یک سال روی صحنه ماند رتبهبندی ۹۶ فیلم برتر در تاریخ اسکار سیمافیلم کدام سریالها را میسازد؟؛ جنجالهایی که از سینما شروع شد رای پیشرفت خود، دست به تخریب دیگران نزنیم تا عاقبت بخیر شویم دستمزدهایی که وسوسه میکنند کتابهایی که پر از فریادند! حواشی «پایتخت ۷»؛ تعقیب و گریز بهرام افشاری و حواله خودرو فوتبالیستها تقویم جلالی یکی از مهمترین دستاوردهای علمی خیام است آیینهای ایرانی؛ پیوند میراث کهن و تاریخ امروز جهان چرا «با بابام» انیمیشن کودکانه موفقی است؟ هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفت «تاسیان» رفع توقیف شد؟ کتابخانه عمومی امروز مکمل نهاد خانواده و نهاد مدرسه است جزییاتی از اکران عید فطر و بلیت ۱۰۰ هزار تومانی سینما فروش ۱۵۷ میلیاردی گیشه در بهمن ماه ایرج رضایی دوبلور پیشکسوت درگذشت پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر موسیقی «کواتی» برگرفته از فرهنگ مردم بلوچ است؛ راهی برای کم کردن اضطراب و تنش به تماشای واقعیت تلویزیون «خوشگلدین»! خوشحالم در نمایشی بازی میکنم که درباره جزیره هرمز است طبیعت شرقی در «شکوفههای بهاری» هیروشیگه ۱۰۰ دوربین تلویزیونی راهپیمایی روز قدس را پوشش میدهند انتشار غیرقانونی دامن «ببعی قهرمان» را هم گرفت؛ نوروز در تلویزیون؟ تلویزیون آخر هفته چه فیلمهایی پخش میکند؟ بخشی از درآمد استریمرها از طریق حمایت مستقیم کاربران است تشویق سکانس «گشت ارشاد» و چاقی و لاغری اجباری بازیگران ماجرای پخش غیرمجاز «روایت ناتمام سیما» چه بود؛ گفتند اشتباه شده! دور زدن تحریمها یا انعقاد یک توافق جدید؟ دومین اثر مشترک سامی یوسف و همایون شجریان منتشر شد کاروانسرای سعدالسلطنه کارگردان سینما به سوگ مادربزرگ فیلمهایش نشست انیمیشنهایی که در سال ۲۰۲۵ ظاهر میشوند اقتباسی برای ثبت در تاریخ سینما و ادبیات ایران افتتاح اتاق ایرانشناسی در پاکستان استعدادیابی قاریان نوجوان و جوان در جشنوارهای قرآنی درباره کیفیت اجرای گروهمان ادعا داریم تشکیل پرونده قضایی در پی اقدام خلاف عرف و شرع دو بازیگر در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر بازسازی «بادیگارد» در دستور کار قرار گرفت مجوز جشنواره «پسر دلفینی۲» را با خواننده دیگری گرفتیم رمان «آبیسم» را برای آگاهیرسانی درباره اوتیسم نوشتم قصه مردی که با عروسکش بهار را نوید میدهد بازیهای ویدیویی که الهامبخش ساخت آثار سینمایی شدند روایتی از «کتابشویی» واکنش فرزند «فهیمه راستکار» به اجرایی نشدن یک مصوبه سردیس حسن ریاحی موسیقیدان رونمایی شد اجرای ۳۸ کودک و نوجوان در چهارمین روز جشنواره چهلم موسیقی فجر انتشار «تاسیان» ویژه نابینایان با صدای گلاره عباسی طرفداران «مردان آهنین» دلیل اجرایم بود؛ پارچههای موجود یا بدننما هستند یا مناسب فصل گرم نیستند جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۵ به نویسنده فرانسوی رسید کمدی باید انسان را به تفکر وادارد اتخاذ تدابیری برای ارتقای خدمترسانی به مسافران نوروزی چرا سریالهای ایرانی در سطح بینالمللی پخش نمیشوند؟ هشدار نسبت به وقوع یک تراژدی بزرگ در صنایع خلاق مصاحبه تلویزیونی طنز با کابینه ترامپ به کمک هوش مصنوعی میراث جهانی ایران در پیوند فرهنگ و ورزش ۶۰ درصد مردم سفر نرفتند زنان انگلیسی دو برابر بیشتر از مردان کتاب میخوانند اگر بیطرف نیستید دستکم انصاف داشته باشید طرفداران مستندهای حیات وحش، سیاسی و تاریخی بیشترند «حاجی واشنگتن» در «سفر پر ماجرا»؛ از نامزد نشدن در اسکار ناراحت نیستم سعدی انسان را به درنگ در خویشتن دعوت میکند «بهار در بهار» با ویژه برنامه های تحویل سال تلویزیون جشنواره موسیقی محلی تا آیین قهوهخوری اشتباهات معاویه قابل بخشش نیست ۱۲ غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین؛ فرصتی برای مقابله با ایرانهراسی تجربهای قلبی و نه شنیداری از یک کنسرت گروه های استهلال ماه رمضان ۱۴۰۳ از چه روزی کار رصد را آغاز میکنند؟ دومین مقبره «فرعون» کشف میشود؟ اژهای: مسائل حقوقی گردشگران خارجی را رفع میکنیم خانه سینما بازهم در انتخاب بهترین فیلم مردمی بازنده شد؟ اعلام ویژهبرنامههای سراسری اعیاد شعبانیه هشدار یک کارگردان جوان درباره برخی دستهای پنهان سیمرغم را تقدیم مادران شهدا میکنم مخاطبان فروردینِ سینماها و یک رفتار پرتکرار در گیشه ۵ سال اخیر روایتی متفاوت از تراژدی «هملت» در اروپا سفری اقتباسی از تفکر غربی به فلسفه شرقی تخریب کاشیکاری سر در خانقاه مسجد جامع نطنز ۳ کمدی و ۲ حضور پژمان جمشیدی در گیشه نوروز؛ عبور از نیل سینمای سنتی سازهای باستانی ایرانی در کنسرت مسکو طنینانداز شدند سوگنامه رادیو ویژه شهادت امام جعفر صادق (ع) موزهها و اماکن تاریخی ۱۹ و ۲۰ ماه مبارک رمضان باز است قسمت چهارم سریال «تاسیان» منتشر شد دولت به مسئله تأمین مواد اولیه پوشاک ورود کند معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی اسکار گرفت «اکران رمضان» را به یک «فرصت طلایی» تبدیل کنیم افتوخیزهای ارکستر صداوسیما در آغاز جشنواره موسیقی فجر ایتن هاوک دلیل به تعویق افتادن ۱۲ ساله «ماه آبی» را فاش کرد میانسالی یک رویداد فرهنگی-هنری انقلاب بیش از سیاسی بودن هنر بود خاطره آقای آهنگساز از «روز موعود»؛ سرود «برخیزید» چطور شکل گرفت؟ بازیگر یهودی رفتار رژیم صهیونیستی با مردم غزه را از هیتلر بدتر خواند ماجرای خطای مشکوک در تلویزیون چه بود؟ طرح جدید ارشادبرای کتابفروشان فرصتی برای حمایت یا رفع تکلیف؟ ساخت سریالهایی برای «دیده نشدن» پیام شهید کسایی در آخرین دیدار برای خانوادهاش چه بود؟ سریال «تاسیان» بدون مجوز منتشر شده است قطعاتی که برای تار نوشته شده با سنتور نواخته شد ۲۲ بهمن، نماد همبستگی ملی و پیروزی اراده ایرانیان است علی سرابی بهترین گزینه برای نقش «صیاد» بود/«گاندو ۳» را نمیسازم بازدید مدیران خانه کتاب از مجموعه «شهر آفتاب» احیای شب نوزدهم در مصلی تهران آموزش نقالی شاهنامه به کودکان باید با توجه به مفاهیم تربیتی آنها باشد شهید خاص 22 بهمن سریالهای قدیمی همچنان پیشتاز تلویزیون و پلتفرمها وزیر میراث فرهنگی: نوروز سرمایهای برای تعاملات بینالمللی است یک کمدیساز الزاما در تمام کارهایش موفق نیست کتاب «ضاحیه مقدسه» رونمایی میشود میراثی برای حافظه شنیداری جهان : ذائقهِ کمدیپسندِ مردم کار را سخت کرده است اعتراض صداوسیما به توقف پخش شبکه «الاقصی» از کلاسیکهای وفادار تا بازخوانیهای مدرن دلخوری بابا پنجعلی در آستانه پخش «پایتخت» جدید قرآنی که در میان اسرا دست به دست میشد رمضانی که لرزه به تن ژنرال عراقی انداخت خلاصه نمادین جهان ایرانی ستارهسازی با هزینهای ناچیز در دنیای میلیون دلاری لبیکهای امام حسن مجتبی(ع) نوشتن شاهنامه چند سال طول کشید؟ فقط ۳ سال از رادیو کوچکتر است!/ در نوجوانی سلبریتی شد حماسه نُتها در دل میدان
تازه های شبکه اجتماعی
ارسال نظرات